Lagar aluminium topp på annat vis än tiga?

Aero T16
17 december 2010 · 1 327 Inlägg

Köp en ny topp istället så slipper du ta isär toppen när lagninen har gått sönder. Jag skulle inte våga lita på att en svets håller tätt.

Kemisk metall bör nog inte ens nämnas i denna tråd. Av mina erfarenheter så är användningsområdet  för kemisk metall mycket litet. Det håller inte vad det lovar.

Sharky
17 december 2010 · 10 287 Inlägg

När vi lagade toppar i vårat garage så lämnade vi in dom en duktig licenssvetsare som verkligen kunde svetsa (porig) aluminium och som hade rätta grejorna. Man måste som sagt var värma hela toppen och slipa ur och bygga och ha sig. (Och sedan måste skiten planas)

En fråga: - Hur mycket material finns det kvar i dom andra kanalerna?

Använd denna topp som lärotopp. Såga den och ha den som mall.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrSkyline89 driver with style
19 december 2010 · 800 Inlägg

jag snackade lite med svärfar nu i helgen som är en gammal jänkebilstrimmare och han sa att de fanns speciella medel som tex en annan skrev JB WELD, dessa medel är perfekta att använda i detta ända mål och samtidig så ska jag lägga in lite i dom andra kanalerna med för just undvika sprickning i dom.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Etingelholm
19 december 2010 · 979 Inlägg

Opel16V skrev:
jag snackade lite med svärfar nu i helgen som är en gammal jänkebilstrimmare och han sa att de fanns speciella medel som tex en annan skrev JB WELD, dessa medel är perfekta att använda i detta ända mål och samtidig så ska jag lägga in lite i dom andra kanalerna med för just undvika sprickning i dom.

då va de ju löst då

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
MrSkyline89 driver with style
19 december 2010 · 800 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

Opel16V skrev:
jag snackade lite med svärfar nu i helgen som är en gammal jänkebilstrimmare och han sa att de fanns speciella medel som tex en annan skrev JB WELD, dessa medel är perfekta att använda i detta ända mål och samtidig så ska jag lägga in lite i dom andra kanalerna med för just undvika sprickning i dom.

då va de ju löst då

japp måste bara försöka få tag i nån som säljer att tongue

hur gå de med ditt projekt då? tänkte om de blir nått motstånd för mig i år? tongue hehe

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Etingelholm
21 december 2010 · 979 Inlägg

Opel16V skrev:

AnderssonE30 skrev:

Opel16V skrev:
jag snackade lite med svärfar nu i helgen som är en gammal jänkebilstrimmare och han sa att de fanns speciella medel som tex en annan skrev JB WELD, dessa medel är perfekta att använda i detta ända mål och samtidig så ska jag lägga in lite i dom andra kanalerna med för just undvika sprickning i dom.

då va de ju löst då

japp måste bara försöka få tag i nån som säljer att tongue

hur gå de med ditt projekt då? tänkte om de blir nått motstånd för mig i år? tongue hehe

det går sakta fram men säkert, allt är klart!! motorn lyfts i om 2 veckor ungefär. Motstånd? du kommer bli bortblåst!! 2,3 L, portad topp, planad 1,4mm, portat insug. lättare svänghjul, 2" utan kisemise & höjt bränsletryck samt grövre spridare smile

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
MrSkyline89 driver with style
21 december 2010 · 800 Inlägg

AnderssonE30 skrev:

Opel16V skrev:

AnderssonE30 skrev:

då va de ju löst då

japp måste bara försöka få tag i nån som säljer att tongue

hur gå de med ditt projekt då? tänkte om de blir nått motstånd för mig i år? tongue hehe

det går sakta fram men säkert, allt är klart!! motorn lyfts i om 2 veckor ungefär. Motstånd? du kommer bli bortblåst!! 2,3 L, portad topp, planad 1,4mm, portat insug. lättare svänghjul, 2" utan kisemise & höjt bränsletryck samt grövre spridare smile

de låter fint men jag tror ändå att de är jag som kommer ha näsan före wink

för mig blir de, portat, planat 1.3mm, kalluftintag, större spridare, e85, ställbar tändning, chip, 2.5" utan misen hela vägen, lättat svänghjul, sachs organisk kopplingslamell, sachs tryckplatta, 3" mellan LMM och spällhuset, matchportat insug, vassare kam och eventuell ett extraktor på de med.

och de hela på 900kg wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
MrSkyline89 driver with style
21 december 2010 · 800 Inlägg

blev rekomenderat detta idag:

http://biketeile-service.de/images/product_images/popup_images/bild1_5574355.jpg

vad skulle ni säger om de att använda för att täta hålet i insugskanalen?

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
Sketstopp24v STREETRACER
22 december 2010 · 892 Inlägg

jag kör ifrån er bägge 2 wink  hahaha 

jag hade inte vågat köra omkring med nåt sånt i toppen... jag hade satsat på en ny topp osv som sagts tidigare smile

Bmc Crew
Koop
22 december 2010 · 1 867 Inlägg

När jag höll på med tvåtaktstrimning förr i tiden så plastade vi golvet i kanalen för att resa upp den, det funkar som fan. Den där geggan från loctite tror jag på faktiskt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Kavli Motborgare
22 december 2010 · 1 099 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
jag kör ifrån er bägge 2 wink  hahaha 

jag hade inte vågat köra omkring med nåt sånt i toppen... jag hade satsat på en ny topp osv som sagts tidigare smile

Ditt utlåtande matchar inte din tagline.

Till Opel16V:
Prova med den kemiska metallen. Om det funkar eller ej, så kommer du oavsett vara en erfarenhet rikare.

-- K

Sketstopp24v STREETRACER
22 december 2010 · 892 Inlägg

Kavli skrev:

Sketstopp24v skrev:
jag kör ifrån er bägge 2 wink  hahaha 

jag hade inte vågat köra omkring med nåt sånt i toppen... jag hade satsat på en ny topp osv som sagts tidigare smile

Ditt utlåtande matchar inte din tagline.

Till Opel16V:
Prova med den kemiska metallen. Om det funkar eller ej, så kommer du oavsett vara en erfarenhet rikare.

-- K

du menar  "ingen minns en fegis!" antar jag... 

nej,det matchar nog inte...  men låt mig förklara lite.. 

jag ser det ifrån den ekonomiska biten oxå  o vet att han likväl som jag inte är de rikaste människorna i blekinge direkt o risken finns juh alltid att det där kemiska kladdet inte håller o kan orsaka diverse skador på maskinen.Då KAN det kosta mer att prova det kemiska än att köpa nåt bättre beg o använda den gamla som modell osv..  så hade jag varit i TS dojjor så hade jag nog letat efter en annan topp..
låter bättre?! wink

men visst.. det är som du säger.. bara att testa egentligen.. kan juh inte gå mer än åt helvete!!

Hoppas du löser det innan säsongen börjar iaf Nick.. så man iaf får nån som vågar lina upp bredvid en på linjen smile

Bmc Crew
OpelAscona
22 december 2010 · 124 Inlägg

Asså ja håller med de tidigare inläggen om att bara fixa en ny topp, shit happens let it go.. om vi säger att du kör på med alla värdelösa kemiska metaller mm mm och skiten lossnar efter 20 mil och sugs ner i motorn, vore ju inte heller så kul. 

annars enda möjligheten jag kan tänka mej skulle vara att lägga igen hela den vattenkanalen om du nu verkligen måste köra på den där toppen, kanske låter konstigt, men va vet jag, då har du ju bra med gods där ialfall smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)
MrSkyline89 driver with style
22 december 2010 · 800 Inlägg

Sketstopp24v skrev:

Kavli skrev:

Sketstopp24v skrev:
jag kör ifrån er bägge 2 wink  hahaha 

jag hade inte vågat köra omkring med nåt sånt i toppen... jag hade satsat på en ny topp osv som sagts tidigare smile

Ditt utlåtande matchar inte din tagline.

Till Opel16V:
Prova med den kemiska metallen. Om det funkar eller ej, så kommer du oavsett vara en erfarenhet rikare.

-- K

du menar  "ingen minns en fegis!" antar jag... 

nej,det matchar nog inte...  men låt mig förklara lite.. 

jag ser det ifrån den ekonomiska biten oxå  o vet att han likväl som jag inte är de rikaste människorna i blekinge direkt o risken finns juh alltid att det där kemiska kladdet inte håller o kan orsaka diverse skador på maskinen.Då KAN det kosta mer att prova det kemiska än att köpa nåt bättre beg o använda den gamla som modell osv..  så hade jag varit i TS dojjor så hade jag nog letat efter en annan topp..
låter bättre?! wink

men visst.. det är som du säger.. bara att testa egentligen.. kan juh inte gå mer än åt helvete!!

Hoppas du löser det innan säsongen börjar iaf Nick.. så man iaf får nån som vågar lina upp bredvid en på linjen smile

jag ska beställa ett medel som använs av topplockverktstan tongue


ja de e klart henke att jag komma lina upp nästa säsong med wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
AndreasPlars
22 december 2010 · 1 062 Inlägg

Opel16V skrev:
jag ska beställa ett medel som använs av topplockverktstan tongue

Vad heter det medlet och var beställer man det?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrSkyline89 driver with style
22 december 2010 · 800 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Opel16V skrev:
jag ska beställa ett medel som använs av topplockverktstan tongue

Vad heter det medlet och var beställer man det?

M.V.H.

de heter JB WELD och finns här http://www.novline.se/art-1.asp?id=479&iPageID=13

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
AndreasPlars
23 december 2010 · 1 062 Inlägg

Det där lät ju bra! Kanske nåt man kan plasta insug med, och kanske tom en topp?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Kavli Motborgare
23 december 2010 · 1 099 Inlägg

Opel16V skrev:

AndreasPlars skrev:

Opel16V skrev:
jag ska beställa ett medel som använs av topplockverktstan tongue

Vad heter det medlet och var beställer man det?

M.V.H.

de heter JB WELD och finns här http://www.novline.se/art-1.asp?id=479&iPageID=13

Jag har såna tuber liggande i en bra-att-ha-låda. Måste vara 10 år sedan jag köpte dom. Föredrar att svetsa på vanligt vis istället. Fast jag är skitdålig på att TIG:a, så de hade kanske kommit till användning om jag var i din sits.

...och nu har jag precis fått användning för skiten. In-line bränslepumpen hade fått halsen på sugsidan sönderfrätt från saltblandad skit, så den sög luft. (och läckte diesel när den stod)
Försökte hårdlöda, fast med plast inuti pumpen så är det omöjligt att få hög nog temp, så det enda
alternativ jag hade, förutom att sätta dit en ny, var att försöka med JB-Weld. Resultatet ser i alla fall bra ut. Sen får vi se om det funkar i längden.

-- K

Senast redigerat av Kavli (21 januari 2011)

Etingelholm
23 december 2010 · 979 Inlägg

Opel16V skrev:

AnderssonE30 skrev:

Opel16V skrev:

japp måste bara försöka få tag i nån som säljer att tongue

hur gå de med ditt projekt då? tänkte om de blir nått motstånd för mig i år? tongue hehe

det går sakta fram men säkert, allt är klart!! motorn lyfts i om 2 veckor ungefär. Motstånd? du kommer bli bortblåst!! 2,3 L, portad topp, planad 1,4mm, portat insug. lättare svänghjul, 2" utan kisemise & höjt bränsletryck samt grövre spridare smile

de låter fint men jag tror ändå att de är jag som kommer ha näsan före wink

för mig blir de, portat, planat 1.3mm, kalluftintag, större spridare, e85, ställbar tändning, chip, 2.5" utan misen hela vägen, lättat svänghjul, sachs organisk kopplingslamell, sachs tryckplatta, 3" mellan LMM och spällhuset, matchportat insug, vassare kam och eventuell ett extraktor på de med.

och de hela på 900kg wink

Ska du lägga ut all den tiden & dom pengarna på din bil så får du fan göra ngt åt utseendet med tongue senast jag såg din bil så va de burk lack & rost överallt tongue

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Etingelholm
23 december 2010 · 979 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
jag kör ifrån er bägge 2 wink  hahaha 

jag hade inte vågat köra omkring med nåt sånt i toppen... jag hade satsat på en ny topp osv som sagts tidigare smile

med vad kör du ifrån oss henke ? tongue i mina ögon behöver inte en bil gå fortast, har den en rolig karaktär i maskinen och rwd så behövs det inte mer smile Föresten, vad är det som har hänt med bmc senaste tiden? kanske bara jag som tycker såhär men det känns som att det har spårat lite?

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang