Normal strömförbrukning i en avstängd bil? MB 200D 94 W124

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2010 · 17 486 Inlägg

Batteriet la av på bara 2 dagar. underhållsfritt och vet ej hur gammalt. Tog ingen laddning längre. Satte i ett nytt idag och den laddar fina 14.4V

Mätte förbrukningen med avslagen tändning och den är 0.3A vilket låter lite högt tycker jag? Vad tycker ni? Fel nånstans?

Tändning, kupebelysning, stereo osv avstängt så klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PorreHattyr
16 december 2010 · 122 Inlägg

Köp en OBD läsare för 500 spänn på kjell & co. Eller biltema eller var fan dom nu säljer sådana. Och kolla om du har några felkoder.

Senast redigerat av PorreHattyr (16 december 2010)

Volkswagen Bora V5 "Borat" (1999)
Kavli Motborgare
16 december 2010 · 1 099 Inlägg

Är inte du eltekniker? wink

0.3A * 24 h blir 7.2Ah. Och jo, det är lite väl mycket. I kylan med nertill 50% nersatt batterikapaciet, så är 7.2Ah inte att leka med.

Jag hade blivit nyfiken och kollat var strömmen tar vägen.

-- K

Alka0512
16 december 2010 · 474 Inlägg

Kavli skrev:
Är inte du eltekniker? wink

0.3A * 24 h blir 7.2Ah. Och jo, det är lite väl mycket. I kylan med nertill 50% nersatt batterikapaciet, så är 7.2Ah inte att leka med.

Jag hade blivit nyfiken och kollat var strömmen tar vägen.

-- K

Hmm, har lite liknande problem på en bil här hemma. Och när jag mätte hur mycket den drog med tändningen av så har jag för mig det va ca 0.2A, jag tänkte då att det var rätt lite eftersom larm och sånt drar lite och antog att det var för att batteriet nog sett sina bästa dar.. Men hur mycket är "rekommenderat max" eller vad man ska kalla det? tongue Kan ju vara bra att veta om man ska titta lite mer noga på det!

BMW 540 e34 (1994)
Kavli Motborgare
16 december 2010 · 1 099 Inlägg

Alka0512 skrev:
Hmm, har lite liknande problem på en bil här hemma. Och när jag mätte hur mycket den drog med tändningen av så har jag för mig det va ca 0.2A, jag tänkte då att det var rätt lite eftersom larm och sånt drar lite och antog att det var för att batteriet nog sett sina bästa dar.. Men hur mycket är "rekommenderat max" eller vad man ska kalla det? tongue Kan ju vara bra att veta om man ska titta lite mer noga på det!

Jag påstår att allt över 100mA (0.1A) är för mycket.

Nyare bilar kan ta lite tid på sig innan de går ner i vilomodus. Det är en drös med datorer som skall vara säkra på att de verkligen kan stängas ner innan de gör det. Under denna tiden kan en bil dra flera ampere. Efter 5-10 minuter borde dock alla system befinna sig i vilomodus. De flesta drar då bara några enstaka milliampere och vissa drar ännu mindre. De system som kommer att vara delvis aktiva är larmsystem och mottagare för fjärrkontroll av lås. Även dessa system skall befinna sig i en halvdvala och bara polla ett tiotals gånger i sekunden om det finns en bärvåg.

Jag hade en oanvänd fast installerad mobiltelefon som ställde till det. Jag trodde att batteriet var halvdåligt, så jag bytte det. Då var det mobiltelefonen som alltid hade antennförstärkaren inkopplad och det drog ju inte lite ström. Det hade tagit mig 30 sekunder att mäta upp att det drog ström ur batteriet, fast jag brände två papp på ett nytt batteri i onödan istället. Ibland känner man sig extra smart!

  -- K

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2010 · 17 486 Inlägg

Kavli skrev:
Är inte du eltekniker? wink

0.3A * 24 h blir 7.2Ah. Och jo, det är lite väl mycket. I kylan med nertill 50% nersatt batterikapaciet, så är 7.2Ah inte att leka med.

Jag hade blivit nyfiken och kollat var strömmen tar vägen.

-- K

Jo visst är jag det och får väl börja med att dra ut säkringar och sätta i igen så kanske man kan lokalisera felet rätt enkelt. Har kopplat ur "fjärrstarten" men inte mätt efter det. Väntar tills imorgon på dagsljus. Orkar fan åka 5 mil till garaget idag... C-tek står på så det är lungt. För säkerhets skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alka0512
16 december 2010 · 474 Inlägg

Kavli skrev:

Alka0512 skrev:
Hmm, har lite liknande problem på en bil här hemma. Och när jag mätte hur mycket den drog med tändningen av så har jag för mig det va ca 0.2A, jag tänkte då att det var rätt lite eftersom larm och sånt drar lite och antog att det var för att batteriet nog sett sina bästa dar.. Men hur mycket är "rekommenderat max" eller vad man ska kalla det? tongue Kan ju vara bra att veta om man ska titta lite mer noga på det!

Jag påstår att allt över 100mA (0.1A) är för mycket.

Nyare bilar kan ta lite tid på sig innan de går ner i vilomodus. Det är en drös med datorer som skall vara säkra på att de verkligen kan stängas ner innan de gör det. Under denna tiden kan en bil dra flera ampere. Efter 5-10 minuter borde dock alla system befinna sig i vilomodus. De flesta drar då bara några enstaka milliampere och vissa drar ännu mindre. De system som kommer att vara delvis aktiva är larmsystem och mottagare för fjärrkontroll av lås. Även dessa system skall befinna sig i en halvdvala och bara polla ett tiotals gånger i sekunden om det finns en bärvåg.

Jag hade en oanvänd fast installerad mobiltelefon som ställde till det. Jag trodde att batteriet var halvdåligt, så jag bytte det. Då var det mobiltelefonen som alltid hade antennförstärkaren inkopplad och det drog ju inte lite ström. Det hade tagit mig 30 sekunder att mäta upp att det drog ström ur batteriet, fast jag brände två papp på ett nytt batteri i onödan istället. Ibland känner man sig extra smart!

  -- K

Okej, då vet man ju ungefär var gränsen ligger iaf! Ska ta och kolla upp det lite mer noggrant nångång.. Känner på mig att de är det j*vla centrallåset som ställer till det, ibland kan det funka hur bra som helst, sen vissa dager åker låsen upp och ner så fort det guppar det minsta och ibland utan att det guppar.. Har haft bort alla dörrsidor och kollat på motorerna och kablarna, allt ser bra ut. Ingen aning om vad de kan vara.. haha smile

BMW 540 e34 (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2010 · 17 486 Inlägg

Alka0512 skrev:

Kavli skrev:

Alka0512 skrev:
Hmm, har lite liknande problem på en bil här hemma. Och när jag mätte hur mycket den drog med tändningen av så har jag för mig det va ca 0.2A, jag tänkte då att det var rätt lite eftersom larm och sånt drar lite och antog att det var för att batteriet nog sett sina bästa dar.. Men hur mycket är "rekommenderat max" eller vad man ska kalla det? tongue Kan ju vara bra att veta om man ska titta lite mer noga på det!

Jag påstår att allt över 100mA (0.1A) är för mycket.

Nyare bilar kan ta lite tid på sig innan de går ner i vilomodus. Det är en drös med datorer som skall vara säkra på att de verkligen kan stängas ner innan de gör det. Under denna tiden kan en bil dra flera ampere. Efter 5-10 minuter borde dock alla system befinna sig i vilomodus. De flesta drar då bara några enstaka milliampere och vissa drar ännu mindre. De system som kommer att vara delvis aktiva är larmsystem och mottagare för fjärrkontroll av lås. Även dessa system skall befinna sig i en halvdvala och bara polla ett tiotals gånger i sekunden om det finns en bärvåg.

Jag hade en oanvänd fast installerad mobiltelefon som ställde till det. Jag trodde att batteriet var halvdåligt, så jag bytte det. Då var det mobiltelefonen som alltid hade antennförstärkaren inkopplad och det drog ju inte lite ström. Det hade tagit mig 30 sekunder att mäta upp att det drog ström ur batteriet, fast jag brände två papp på ett nytt batteri i onödan istället. Ibland känner man sig extra smart!

  -- K

Det är ju vacuumstyrt så lite tryckfall nånstans kan ställa till det. Har varit med om det förut. Ska ut och koppla från stereon nu och mäta. Återkommer.

Okej, då vet man ju ungefär var gränsen ligger iaf! Ska ta och kolla upp det lite mer noggrant nångång.. Känner på mig att de är det j*vla centrallåset som ställer till det, ibland kan det funka hur bra som helst, sen vissa dager åker låsen upp och ner så fort det guppar det minsta och ibland utan att det guppar.. Har haft bort alla dörrsidor och kollat på motorerna och kablarna, allt ser bra ut. Ingen aning om vad de kan vara.. haha smile

Motorer? Ingen mersa va?

Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 december 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2010 · 17 486 Inlägg

Problemet löst! Utan stereo och slutsteg drar den 0.01A. Det är väl klockan... Gott!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alka0512
17 december 2010 · 474 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Alka0512 skrev:

Kavli skrev:

Jag påstår att allt över 100mA (0.1A) är för mycket.

Nyare bilar kan ta lite tid på sig innan de går ner i vilomodus. Det är en drös med datorer som skall vara säkra på att de verkligen kan stängas ner innan de gör det. Under denna tiden kan en bil dra flera ampere. Efter 5-10 minuter borde dock alla system befinna sig i vilomodus. De flesta drar då bara några enstaka milliampere och vissa drar ännu mindre. De system som kommer att vara delvis aktiva är larmsystem och mottagare för fjärrkontroll av lås. Även dessa system skall befinna sig i en halvdvala och bara polla ett tiotals gånger i sekunden om det finns en bärvåg.

Jag hade en oanvänd fast installerad mobiltelefon som ställde till det. Jag trodde att batteriet var halvdåligt, så jag bytte det. Då var det mobiltelefonen som alltid hade antennförstärkaren inkopplad och det drog ju inte lite ström. Det hade tagit mig 30 sekunder att mäta upp att det drog ström ur batteriet, fast jag brände två papp på ett nytt batteri i onödan istället. Ibland känner man sig extra smart!

  -- K

Det är ju vacuumstyrt så lite tryckfall nånstans kan ställa till det. Har varit med om det förut. Ska ut och koppla från stereon nu och mäta. Återkommer.

Okej, då vet man ju ungefär var gränsen ligger iaf! Ska ta och kolla upp det lite mer noggrant nångång.. Känner på mig att de är det j*vla centrallåset som ställer till det, ibland kan det funka hur bra som helst, sen vissa dager åker låsen upp och ner så fort det guppar det minsta och ibland utan att det guppar.. Har haft bort alla dörrsidor och kollat på motorerna och kablarna, allt ser bra ut. Ingen aning om vad de kan vara.. haha smile

Motorer? Ingen mersa va?

Nej stämmer bra, ingen merca, de har vacuum väl? Iaf så är det en Opel vectra A

BMW 540 e34 (1994)
Sharky
17 december 2010 · 10 287 Inlägg

Precis. Jag håller med Kavli. Mellan dina 10mA och 0.1A skulle jag säga är vettigt. Beror lite på larm och sånt jox.

/Göran


Dieselsmurfen skrev:
Problemet löst! Utan stereo och slutsteg drar den 0.01A. Det är väl klockan... Gott!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
17 december 2010 · 21 761 Inlägg

Vissa stereoapparater drar mer ström "än vanligt" om man kopplar ihop röda och gula kabeln med varandra, dvs så att stereon kan vara igång även med avslagen tändning. Tydligen stängs inte stereon av helt fastän man stänger av den som man ska.

Kan ibland stå något liknande i manualen att man riskerar urdraget batteri ifall man kopplar ihop dessa kablar. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2010 · 17 486 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vissa stereoapparater drar mer ström "än vanligt" om man kopplar ihop röda och gula kabeln med varandra, dvs så att stereon kan vara igång även med avslagen tändning. Tydligen stängs inte stereon av helt fastän man stänger av den som man ska.

Kan ibland stå något liknande i manualen att man riskerar urdraget batteri ifall man kopplar ihop dessa kablar. smile

Det är är precis så på min. Därför misstänkte jag också stereon...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang