Försäkra en m3 e46 som 22 åring.

Jani Hast
23 december 2010 · 213 Inlägg

Lite elakt men som många säger.
Har man inte råd att försäkra bilen så ska man inte äga en sådan bil heller.
Alla bilar jag ägt har jag haft på mig själv.

Sen är det inte alltid motor effekten som styr försäkringen.

Det finns 3 olika saker som dom kolla på.
Motor effekt
Stöld risk.
Olycks statestik.

En Saab og900i från 91 kostar mycket på grund av att man kan sno den med en glass pinne.

volvonisse440 yrkeschaufför
23 december 2010 · 709 Inlägg

Jani Hast skrev:
Lite elakt men som många säger.
Har man inte råd att försäkra bilen så ska man inte äga en sådan bil heller.
Alla bilar jag ägt har jag haft på mig själv.

Sen är det inte alltid motor effekten som styr försäkringen.

Det finns 3 olika saker som dom kolla på.
Motor effekt
Stöld risk.
Olycks statestik.

En Saab og900i från 91 kostar mycket på grund av att man kan sno den med en glass pinne.

och årsmodell, det gör både folksam och morderna .. smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Echelon
24 december 2010 · 186 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Echelon skrev:
Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest?

Svar ja.

Echelon skrev:
Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

Och det ska även vara den huvudsakliga brukaren.

Fel, Fel, Fel!
Kolla vilkoren på eran försäkring innan ni uttalar er!

Saxat från folksam

"Vem försäkringen gäller för
13. Försäkringen avser endast ditt
eget lagliga ekonomiska intresse som
försäkringstagare och ägare till den
försäk rade egendomen. Skulle det
visa sig att det är någon annan än du
som äger bilen gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte
betalas vid inträffad skada. Ovanstå-
ende gäller dock inte om denne är din
make/registrerad partner eller sambo,
förutsatt att ni är folkbokförda och
bosatta på samma adress. "

Går att hitta på sida 16.
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /S9173.pdf

Senast redigerat av Echelon (24 december 2010)

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
volvonisse440 yrkeschaufför
24 december 2010 · 709 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Echelon skrev:
Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest?

Svar ja.

Echelon skrev:
Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

Och det ska även vara den huvudsakliga brukaren.

sitter herrn och gissar nu eller ??
det är många hushåll som bara har en bil som brukas av fler än 1 person lagligt och riktigt,
men om det ligger någon sanning i det du säger, hur gör stora företag med 30 anstälda som ska dela på 8 bilar??
enligt dig då så ska varje bil vara försäkrad på specifika personer och ingen annan får använda dom, högst ohållbart.

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
thelaughingmadman
24 december 2010 · 711 Inlägg

volvonisse440 skrev:

thelaughingmadman skrev:

Echelon skrev:
Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest?

Svar ja.

Echelon skrev:
Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

Och det ska även vara den huvudsakliga brukaren.

sitter herrn och gissar nu eller ??
det är många hushåll som bara har en bil som brukas av fler än 1 person lagligt och riktigt,
men om det ligger någon sanning i det du säger, hur gör stora företag med 30 anstälda som ska dela på 8 bilar??
enligt dig då så ska varje bil vara försäkrad på specifika personer och ingen annan får använda dom, högst ohållbart.

Men företag och privat är rätt stor skillnad. Företag kallas i avtal "juridisk person".

Men jag hade fel, ja, Echelon påvisade en klausul som Folksam hade. Sett trodde jag aldrig var tillåtet. Men det kanske skiljer mellan olika försäkringsbolag?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Hool
24 december 2010 · 1 067 Inlägg

En bil försäkras alltid av ägaren/Den som är skriven på bilen..   Det går inte att försäkra en bil man inte äger/är skriven på. 


Det som de brukar häva är att försäkringstagaren inte har något ekonomiskt intressse i fordonet om det skulle råka smälla.   Brukar bli så efter utredning om de kan bevisa via intervjuer och kontroll av bankkonton osv.

Hörde nån historia när de frågade en tant på 70 bast hur man ställer in stolen och vilka knappar som gör vad på en M5 smile  Det sket sig med ersättning..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Andromeda Rumpmas
24 december 2010 · 3 860 Inlägg

Hool skrev:
En bil försäkras alltid av ägaren/Den som är skriven på bilen..   Det går inte att försäkra en bil man inte äger/är skriven på. 


Det som de brukar häva är att försäkringstagaren inte har något ekonomiskt intressse i fordonet om det skulle råka smälla.   Brukar bli så efter utredning om de kan bevisa via intervjuer och kontroll av bankkonton osv.

Hörde nån historia när de frågade en tant på 70 bast hur man ställer in stolen och vilka knappar som gör vad på en M5 smile  Det sket sig med ersättning..

Nej, de nekar bara ersättning efter att ha gjort en utredning där de frågat ut grannar, förhört stackars tanten om hur bilen fungerar osv. De får inte gå in och rota i dina bankkonton.

Om du vill stämma FB på ersättningen kan du dock som ägare åt grabbens M3 anmodas att visa kontoutdrag på att köpesumma, service, bensin osv för att göra det troligt att du är den huvudsakliga brukaren. Kan du inte det blir det ju lite jobbigt...

Senast redigerat av Andromeda (24 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang