......

andreas1
22 december 2010 · 1 020 Inlägg

avställningsförsäkring täcker endast när bilen står stilla och gäller typ brand, inbrott, skadegörelse.
är trafikförsäkringen som försvinner

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Ekis!
22 december 2010 · 1 210 Inlägg

andreas1 skrev:
avställningsförsäkring täcker endast när bilen står stilla och gäller typ brand, inbrott, skadegörelse.
är trafikförsäkringen som försvinner

Du har rätt.. smile

andreas1
22 december 2010 · 1 020 Inlägg

har du tur tar gubbens bolag det om han blir vållande .
annars tror jag dom andra bilarnas bolag eller trafikförsäkringsföreningen betalar deras bilar ,sen blir du nog som andra skrivit betalningsskyldig för alla skador i efterhand.
inga bolag kommer bjuda på några pengar till dig tyvärr.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
killercow
22 december 2010 ·

åker du på vårdslöshet i trafik. så är det nog troligt att försäkringsbolagen till ägarna av de kvaddade bilarna kommer kräva dej på kostnaderna dom får. hade du haft försäkring hade den täckt dom kostnaderna. men de hade du ju inte. så tyvärr kommer du nog få betala för skadorna på samtliga bilar.

Om jag nu fattat rätt med de här med trafikförsäkringsföreningen så hjälper dom till om man saknar försäkring. ex bilen står oförsäkrad på en parkering å nån kör på den och smiter. har ja typ rätt?

Mattsson_91 Självlärd
22 december 2010 · 3 083 Inlägg

Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Muttley
22 december 2010 ·

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Annars samma dag. Försäkrar man inte vid ägarbyte och bilen är påställd får man helt enkelt skylla sig själv.

killercow
22 december 2010 ·

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Annars samma dag. Försäkrar man inte vid ägarbyte och bilen är påställd får man helt enkelt skylla sig själv.

Måste bilen vara påställd för TFF ska gå in

Muttley
22 december 2010 ·

killercow skrev:

tkd_rille skrev:

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Annars samma dag. Försäkrar man inte vid ägarbyte och bilen är påställd får man helt enkelt skylla sig själv.

Måste bilen vara påställd för TFF ska gå in

Om de ska skicka ut "böter" som han volvo skrev.
En bil får inte gå oförsäkrad påställd en enda dag.

Jag gjorde den tabben, glömde försäkra min hoj 3 dagar. Och de kostade mig 1100 spänn.

Men i sådana här fall vet jag inte. Men hade jag varit boss för föreningen så hade jag enbart gått in för att lösa de för de bilarna som blev förstörda och inte den vållande.
Men de lär vi få svar på snart verkar de som

Ekis!
22 december 2010 · 1 210 Inlägg

andreas1 skrev:
har du tur tar gubbens bolag det om han blir vållande .
annars tror jag dom andra bilarnas bolag eller trafikförsäkringsföreningen betalar deras bilar ,sen blir du nog som andra skrivit betalningsskyldig för alla skador i efterhand.
inga bolag kommer bjuda på några pengar till dig tyvärr.

Thats's why! 

Andreas svarade för mig istället... inget försäkringsbolag är intresserad att betala om dom inte behöver..
Dvs om dom kan få de till ditt fel så gör dom de gladeligen.. Därför tycker jag du ska prata med nån som är mer insatt i sådana ärenden som detta..

killercow
22 december 2010 ·

ett problem är ju att TS inte har nått försäkringsbolag i ryggen utan måste "slåss" mot andra själv.

polisens bedömning av vem som varit vållande och försäkringsbolagens dedömning går ju inte alltid hand i hand.

I vanliga fall står ju 2 försäkrings bolag mot varandra eller 1 om båda parter har samma.

Andromeda Rumpmas
22 december 2010 · 3 860 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Varför så bitter? Det är väl skitbra att det finns en organisation som försäkrar min bil om jag glömmer att ordna försäkring, just för att undvika något sådant här. Sen att det är ett jäkla överpris är ju pga att de tar samma belopp/dag som den dyrast möjliga trafikförsäkringen för att ingen ska kunna få billigare försäkring genom att strunta i den. Alltså så att Nisse 18 år med två kvaddade bilar i bagaget och boende i Stockholm med parkering på gatan inte ska tjäna på att TFF försäkrar hans E30 m3 om han skiter i att skaffa sig en egen försäkring.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
lixer
22 december 2010 · 464 Inlägg

jimmzzan skrev:

killercow skrev:

jimmzzan skrev:
när vi är inne på detta. finns det någon försäkring för en avtälld bil som gäller i 1dag-7dagar ?

Du får inte köra en avställd bil

finns det någon försäkring som e 1-7dagar ? eller måste man köra halvår? behöver nämligen flytta min bil och nu när man läser detta blir man ju helt avlockad.

ignoera att den är avställd den går att försäkra lika bra ändå. bara ställa på den över internet men vill inte försäkra den i 1år och krångla med att ställa av den efter 3dagar igen!!

hyr en biltrailer å flytta billen problemet löst.

SibbSon Mr. AUDI !
22 december 2010 · 642 Inlägg

Hool skrev:
http://www.bildelsbasen.se/122-W632907.html
http://www.bildelsbasen.se/122-W632906.html
http://www.bildelsbasen.se/122-W632837.html
Du kan nog behöva ringa dem och kolla om de hunnit sälja höger bak..

Atracco AB - Hedemora

Telefontid: MÅN-TORS 07.00 - 20.00
Telefon: 0225-595540 begin_of_the_skype_highlighting              0225-595540      end_of_the_skype_highlighting, Fax: 0225-595549
Kundtjänst:Vi talar svenskaWe speak English
Butikens öppettider: MÅN-FRE 07.00 - 17.00, LÖR 10-13 (Butik)

Lycka till

Hehe, mitt förra Jobb tongue

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Pellefax
22 december 2010 · 644 Inlägg

Andromeda skrev:

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Varför så bitter? Det är väl skitbra att det finns en organisation som försäkrar min bil om jag glömmer att ordna försäkring, just för att undvika något sådant här. Sen att det är ett jäkla överpris är ju pga att de tar samma belopp/dag som den dyrast möjliga trafikförsäkringen för att ingen ska kunna få billigare försäkring genom att strunta i den. Alltså så att Nisse 18 år med två kvaddade bilar i bagaget och boende i Stockholm med parkering på gatan inte ska tjäna på att TFF försäkrar hans E30 m3 om han skiter i att skaffa sig en egen försäkring.

Helt fel!!   TFF räknas inte som en trafikförsäkring i den mening att du får köra utan annan försäkring.
Kolla gärna TFFs egen hemsida så kanske du förstår,annars kanske du har någon annan i familjen som kan förklara för dig.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/

Andromeda Rumpmas
22 december 2010 · 3 860 Inlägg

Pellefax skrev:

Andromeda skrev:

Volvo142_73a skrev:
Det enda TFF gör är väl att sno en satans massa pengar av en om man missar att försäkra bilen i samma sekund som man ställer på den

Varför så bitter? Det är väl skitbra att det finns en organisation som försäkrar min bil om jag glömmer att ordna försäkring, just för att undvika något sådant här. Sen att det är ett jäkla överpris är ju pga att de tar samma belopp/dag som den dyrast möjliga trafikförsäkringen för att ingen ska kunna få billigare försäkring genom att strunta i den. Alltså så att Nisse 18 år med två kvaddade bilar i bagaget och boende i Stockholm med parkering på gatan inte ska tjäna på att TFF försäkrar hans E30 m3 om han skiter i att skaffa sig en egen försäkring.

Helt fel!!   TFF räknas inte som en trafikförsäkring i den mening att du får köra utan annan försäkring.
Kolla gärna TFFs egen hemsida så kanske du förstår,annars kanske du har någon annan i familjen som kan förklara för dig.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/

Vad snackar du om?

Ställer jag av min bil och sedan ställer på den i vår men glömmer att fixa försäkring och inte har någon vilande går TFF automatiskt in och trafikförsäkrar bilen för en horribel summa, vilket jag tycker är jättebra just för att jag pga klantighet och glömska ska slippa att själv få stå för att ersätta motpartens skador helt ur egen ficka. Det högsta belopp en trafikförsäkring ersätter är 300 000 000. Det är mycket pengar.

TFF's "premie"/straffavgift är dyr för att den ska vara dyrare än den dyrast möjliga premien. Dessutom tjänar ju räkningen jag får även som blåslampa i röven att ordna en försäkring eftersom TFF's krav växer med ett par-tre hundralappar om dagen. Det är helt OK att köra på TFF om man är så jävla dum. Finns folk som åkt på semester en månad eller så och haft en riktigt fet räkning i lådan när de kommit hem.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Ekis!
22 december 2010 · 1 210 Inlägg

Andromeda skrev:

Pellefax skrev:

Andromeda skrev:

Varför så bitter? Det är väl skitbra att det finns en organisation som försäkrar min bil om jag glömmer att ordna försäkring, just för att undvika något sådant här. Sen att det är ett jäkla överpris är ju pga att de tar samma belopp/dag som den dyrast möjliga trafikförsäkringen för att ingen ska kunna få billigare försäkring genom att strunta i den. Alltså så att Nisse 18 år med två kvaddade bilar i bagaget och boende i Stockholm med parkering på gatan inte ska tjäna på att TFF försäkrar hans E30 m3 om han skiter i att skaffa sig en egen försäkring.

Helt fel!!   TFF räknas inte som en trafikförsäkring i den mening att du får köra utan annan försäkring.
Kolla gärna TFFs egen hemsida så kanske du förstår,annars kanske du har någon annan i familjen som kan förklara för dig.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/

Vad snackar du om?

Ställer jag av min bil och sedan ställer på den i vår men glömmer att fixa försäkring och inte har någon vilande går TFF automatiskt in och trafikförsäkrar bilen för en horribel summa, vilket jag tycker är jättebra just för att jag pga klantighet och glömska ska slippa att själv få stå för att ersätta motpartens skador helt ur egen ficka. Det högsta belopp en trafikförsäkring ersätter är 300 000 000. Det är mycket pengar.

TFF's "premie"/straffavgift är dyr för att den ska vara dyrare än den dyrast möjliga premien. Dessutom tjänar ju räkningen jag får även som blåslampa i röven att ordna en försäkring eftersom TFF's krav växer med ett par-tre hundralappar om dagen. Det är helt OK att köra på TFF om man är så jävla dum. Finns folk som åkt på semester en månad eller så och haft en riktigt fet räkning i lådan när de kommit hem.

¨
Ja nu är de ju så att under tiden du ger fan i att betala detta så får staten stå för de hela.. Och vilket då är rätt lätt att räkna ut med arslet att de är vi andra skatte betalare...
Rätt lr fel att använda TFF som ett försäkrings alternativ... men visst som du säger de täcker skador på andra bilar än din egen och de är svindyrt just i det syftet att man ska skaffa en egen försäkring lr ställa av bil f_n... smile

Andromeda Rumpmas
22 december 2010 · 3 860 Inlägg

Ekis! skrev:

Andromeda skrev:

Pellefax skrev:

Helt fel!!   TFF räknas inte som en trafikförsäkring i den mening att du får köra utan annan försäkring.
Kolla gärna TFFs egen hemsida så kanske du förstår,annars kanske du har någon annan i familjen som kan förklara för dig.
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa … ga-fragor/

Vad snackar du om?

Ställer jag av min bil och sedan ställer på den i vår men glömmer att fixa försäkring och inte har någon vilande går TFF automatiskt in och trafikförsäkrar bilen för en horribel summa, vilket jag tycker är jättebra just för att jag pga klantighet och glömska ska slippa att själv få stå för att ersätta motpartens skador helt ur egen ficka. Det högsta belopp en trafikförsäkring ersätter är 300 000 000. Det är mycket pengar.

TFF's "premie"/straffavgift är dyr för att den ska vara dyrare än den dyrast möjliga premien. Dessutom tjänar ju räkningen jag får även som blåslampa i röven att ordna en försäkring eftersom TFF's krav växer med ett par-tre hundralappar om dagen. Det är helt OK att köra på TFF om man är så jävla dum. Finns folk som åkt på semester en månad eller så och haft en riktigt fet räkning i lådan när de kommit hem.

¨
Ja nu är de ju så att under tiden du ger fan i att betala detta så får staten stå för de hela.. Och vilket då är rätt lätt att räkna ut med arslet att de är vi andra skatte betalare...
Rätt lr fel att använda TFF som ett försäkrings alternativ... men visst som du säger de täcker skador på andra bilar än din egen och de är svindyrt just i det syftet att man ska skaffa en egen försäkring lr ställa av bil f_n... smile

Ja, om vi säger att jag i fyllan (dricker inte förresten) kommer på att det verkar skitbra att låta försäkringsbolagen gemensamt genom TFF försäkra min bil för typ 6-8k i månaden och sedan inte betala hamnar det så småningom hos kronofogden. Det är säkert många knarkare och dylikt som inte bryr sig om sådant som betalningsanmärkningar som kommit på den idén redan. Och det fungerar säkert då som du säger. Kronofogden betalar väl räkningen med skattemedel och tar över fordran på sig. Jag tror dock att det slutar där eftersom denne knarkare för att kunna dra på sig fordran självklart äger en bil som kronofogden kan mäta ut och därmed upphör ju också skulden pga saknad försäkring att öka.

Nu är ju det här egentligen helt jäkla irrelevant eftersom TS hade bilen avställd, och TFF trafikförsäkrar påställda bilar som saknar försäkring.

Jag tycker dock att det blir intressant att få reda på huruvida TFF kommer att ställa sig villiga till att reglera motpartens skador och begära max 4240 kr av TS eller hela eller delar av det totala skadebeloppet på motparter i och med att bilen var avställd.

Det framgår ingenstans vad som händer om bilen är avställd, bara att man kan bli återbetalningsskyldig till TFF vid vårdslöshet etc, och det tycker jag dels är grövre än att göra en sansad omkörning och dels tycker jag att det då ska framgå av en fällande dom i rätten att TS varit rejält vårdslös.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
killercow
23 december 2010 ·

TFF går väl bara in och täcker om bilen är påställd men sakna försäkring. vilket den i TS fall inte var vid olyckan

killercow
23 december 2010 ·

volvonisse440 skrev:
aja för alla som menar på vårdslöshet i trafiken så kan jag meddela att polisen har lagt ner sin utredning om det, så jag är inte skyldig!! smile

Betyder ju tyvärr inte att försäkringsbolagen dömmer där efter

gamlingen
23 december 2010 · 5 198 Inlägg

killercow skrev:

volvonisse440 skrev:
aja för alla som menar på vårdslöshet i trafiken så kan jag meddela att polisen har lagt ner sin utredning om det, så jag är inte skyldig!! smile

Betyder ju tyvärr inte att försäkringsbolagen dömmer där efter

Polis och försäkringsbolag gör ofta helt olika bedömningar i skuldfråga..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang