Köpråd: Motorval i V70 2005 -

JonB
22 december 2010 · 145 Inlägg

Tjenixen.

Är på g att byta bil och har börjat snegla mot Volvo V70. Behöver lite tips kring de olika motoralternativen.

Vi kör ca 1500 mil / år så jag gissar att bensin är mest ekonomiskt än diesel. Vi kör ofta tungt lastat upp till bohuslän (ca 30 mil) så jag söker en motor som är ekonomisk och hyfsat stark i dom situationerna. Den behöver alltså inte vara ekonomisk "hemma i staden" så att säga.

De flesta V70 på blocket har ju 2.4 l motorn på 140 hk, jag har fått känslan att denna kommer att vara klen vid omkörningar och för liten för att ha en god bränsleekonomi på motorväg. Kan detta bekräftas eller dementeras? neutral

Hur är 2.4 l 170 hk? Eller skall man titta mot 2.4 T och 2.5 T?


Jag håller mig helst under 120 tkr och 12.000 mil så det blir allt svårare att hitta exemplar med större motorer...


tack på förhand.

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Rojpen
22 december 2010 · 2 230 Inlägg

jag skulle valt turbo motorn, så man får lite mer botten kraft och ork smile visst går utan med fast får ju varvas mera då en v70 inte är direkt lätta ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 december 2010 · 10 427 Inlägg

Samåker med en kollega som har en V70 -05 2,4 (140) och han snittar väl runt 0,8l/mil
mest landsvägskörning (100km/h och 70km/h) 10mil om dagen, vet inte hur mycket stadscruising
han bedriver men lär ju vara säkert 20% av körningen.

Verkar lite klen vid omkörningar ja, men dessa går ju att "chippa" till 170hk om man vill
och har hittat en 2,4 140 som verkar schysst i övrigt.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Sotam
22 december 2010 · 95 Inlägg

Om du provkör en v70 2,5t/t5 kommer du undra om det överhuvudtaget finns någon motor under huven på 140/170hk-varianterna. På landsväg är det inte så stor skillnad i bensinförbrukning mellan 2,5t och 140/170hk, så länge du inte gasar friskt. I stadstrafik kan däremot skillnaden bli större när turbon jobbar lite oftare i acceleration.

eacan
22 december 2010 · 595 Inlägg

Satsa på en turbomotor, bättre att dra med, bättre vid omkörningar osv. Sen finns ej 2.4T om du söker en V70 från 05 ->

Lycka till! smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
ts007
22 december 2010 · 1 777 Inlägg

Kör själv en -06 med 140 som e optimerad till 188hk BSR, och visst den går hyfsat, drar jämt med en 2,5T som har automat (min e manuell) men jag skulle ändå satsa på en turbomaskin. Det skiljer inget nämnvärt mellan min o polarens 2,5t när det gäller bränsleförbrukning. Personligen så skulle jag satsa på en T5 motor. Jag kör min på ca. en liter milen i Stockholm, det kan väl nästan räknas som stadskörning, har haft ner den till 0,75 som bäst på långkörning.

// Skåne

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

2.4 140hp och 2.4 170hp är samma motor där den ena är strypt, båda får jag tror det var 188hp "optimerad" som någon skrev. Det vill säga du kan lika gärna köpa en 140 istället för en 170 och få marginellt lägre ägandekostnader (kanske försäkringen som skiljer?) etc. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JonB
22 december 2010 · 145 Inlägg

Såg på BSR att första (och enda?) steget upp till 188 hp kostar 4900 kr just nu. Helt överkomligt.

Skulle kunna vara så att man siktar på en turbo men om man hittar en 140 hp som är fin i övrigt så kanske man hugger den och ringer BSR??? smile


Tackar för tipsen!

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Klaesson
22 december 2010 · 399 Inlägg

Slår ett slag för en Turbo motor helt klart.

VOLVO for life
xXSammy
22 december 2010 · 6 582 Inlägg

T5an "duger" till det mesta, dock inte stadstrafik

De/Dem
torpis Forummoderator
22 december 2010 · 10 572 Inlägg

Provkör en D5:a  :-)   du borde kunna hitta en 2006:a för under 120k och då kommer skatten ner en smula tack vare partickelfiltret.  i 90km/h drar de fånigt lite soppa och 185hk ger bra resuser. Ett chipp och den går irriterande bra.  Min åker exempelvis lika med BMW Z4 3.0 på motorvägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
PMPerformance
22 december 2010 · 2 266 Inlägg

torpis skrev:
Provkör en D5:a  :-)   du borde kunna hitta en 2006:a för under 120k och då kommer skatten ner en smula tack vare partickelfiltret.  i 90km/h drar de fånigt lite soppa och 185hk ger bra resuser. Ett chipp och den går irriterande bra.  Min åker exempelvis lika med BMW Z4 3.0 på motorvägen.

de hade jag också föreslagit
förra året räkna jag på brake even mellan en d5 och en 2,5t
och då behövde man åka så lite som 1500mil med d5 an för att de skulle jämna ut sig med förbrukning och skatt

fördelen med diesel motorn är att dom drar ungefär lika lite både i stan och på landsväg

med en chippad d5 blir de lätt däcktjut i stan om du vill wink jag hade 197hk och 470nm den sköt på duktigt även fast de var automat smile

svetsdiff !!!
Joakim-S Hobby Fotograf
22 december 2010 · 650 Inlägg

Jag skulle satsa på en 2.5T inte en T5:a. Med 2.5T för du har ett vrid som kommer mycket tidigare än T5:ans = Bättre att köra släpp och dra tungt med.
Jag har ägt och kört en rad olika volvo bilar och jag säger bara en sak om du ska köpa en ny bil! Köp en med turbo, du kommer ångra dig sen om du inte gjorde det.
Du får så mycket fler fördelar än nackdelar med turbo motorn!

Lycka till!

Mvh Joakim

Senast redigerat av ProXem (22 december 2010)

MG e-HS (2021)
Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

Har då aldrig upplevt de V70 D5 jag kört som snåla, å andra sidan är Volvo inte direkt kända för snåla bilar heller? De jag kört har nog nästan dragit lika mycket diesel som tex. en hyr-A6 druckit bensin, vill du ha en snål diesel köp således en av Volvo´s konkurrenter.

Vill du tvunget ha en V70 så köp en bensindriven, för D5 är ett omodernt och ouppfostrat åbäke oavsett vad den dricker. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JonB
22 december 2010 · 145 Inlägg

Hur mycket är skatten på en D5´a då??

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Tomaten Yrkesförare
22 december 2010 · 49 Inlägg

D5:an är en helt underbar motor, går nått så sjukt bra!
Det gör visserligen T5:an också..
Fast jag har ju kört familjens V70 -00 (138hk) med full packning på 0,66l landsväg... Dock enligt färddatorn, men det är ingen motor jag rekomenderar, slö som få.

Senast redigerat av Tomaten (22 december 2010)

Joakim-S Hobby Fotograf
22 december 2010 · 650 Inlägg

Rquired skrev:
för D5 är ett omodernt och ouppfostrat åbäke oavsett vad den dricker. smile

Det där var väl att krydda lite väl mycket? yikes Jag tycker D5:an är ett bra alternativ som diesel bil! Och dom går riktigt bra faktiskt! Bra med kraft och drar inte så mycket soppa tycker jag! Helt klart värt en titt på om du ska köpa en v70!

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 december 2010 · 10 427 Inlägg

2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 TDI ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Senast redigerat av steifan (22 december 2010)

Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

ProXem skrev:

Rquired skrev:
för D5 är ett omodernt och ouppfostrat åbäke oavsett vad den dricker. smile

Det där var väl att krydda lite väl mycket? yikes Jag tycker D5:an är ett bra alternativ som diesel bil! Och dom går riktigt bra faktiskt! Bra med kraft och drar inte så mycket soppa tycker jag! Helt klart värt en titt på om du ska köpa en v70!

Mvh Joakim

Tycker jag faktiskt inte, snarare tvärt om. D5 är en motor jag aldrig tyckt om, har ett mycket litet fönster där den tar i och steget mellan detta fönster till "stendöd" är väldigt snabbt och abrupt. Dessutom knattrar och råmar den på ett sätt som får den billigaste lilla diesel i en hantverkar-lastbil att skämmas över att bränna olja.

Kort och gått väldigt mycket turbokaraktär och väldigt mycket dieselkaraktär. V70 är kanske ingen lyxbil, men en D5 i en sådan framstår som att binda fast ett Rolexur vid handleden med hjälp av ett begagnat skösnöre. Detsamma gäller monterad i en XC90, XC60 etc. Och den är kanske inte direkt långsam, men jag tycker "pigg" är att ta i för det finns maskiner på 180-190hp som upplevs som rejält mycket starkare än den tillbakalutade diesel-femman.

Kort och gått ett riktigt åbäke, dessutom har jag upplevt den som allt annat än snål. Ser därmed ingen anledning till att köpa en sådan. smile

steifan skrev:
2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 2,4D ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Senast redigerat av Rquired (22 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 december 2010 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:

steifan skrev:
2,4D då? Teknikens Värld lyckades få sin gamla snåltrimmade S80 2,4D ("SNÅLe") att gå snålare än en sprojlans S80 (II/N ?) DRIVe. cool

Den 2.4d som satt i deras projektbil är den gamla Audi-maskinen, tror inte den fanns överhuvudtaget till V70? Dagens 2.4d är däremot enbart en svagare variant av D5-maskinen. smile

Audi-maskinen kallade dom för TDI.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang