Projekt BMW e30 327 Turbo CAB

lillisGTI
22 februari 2011 · 152 Inlägg

motorn är helt ny renoverad allt är nytt i den och allt är gjort på topplocks verkstan. men bilen har stått sen i början av sommaren utan tändstift förmodligen både inne och ute så det har kommit in vatten i cylindrarna det är därför dom har rostat. den är inte ens uppstartad sen renoveringen. så förhoppningsvis så ska det räcka med att byta ut dom ringarna som är dåliga det blir på 3 kolvar.

DeLuxE_
22 februari 2011 · 226 Inlägg

lillisGTI skrev:
motorn är helt ny renoverad allt är nytt i den och allt är gjort på topplocks verkstan. men bilen har stått sen i början av sommaren utan tändstift förmodligen både inne och ute så det har kommit in vatten i cylindrarna det är därför dom har rostat. den är inte ens uppstartad sen renoveringen. så förhoppningsvis så ska det räcka med att byta ut dom ringarna som är dåliga det blir på 3 kolvar.

hoppas verkligen på de bästa nu då !
Håller tummarna !

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 februari 2011 · 3 352 Inlägg

Fasen så tråkigt! Får hoppas det räcker med att byta ringar och horna cylindrarna

krillian
22 februari 2011 · 78 Inlägg

Tyvärr så ser oljereturen fortfarande tveksam ut. Har du otur så kanske det blir "vattenlås" att oljan blir i kröken.

lillisGTI
23 februari 2011 · 152 Inlägg

krillian skrev:
Tyvärr så ser oljereturen fortfarande tveksam ut. Har du otur så kanske det blir "vattenlås" att oljan blir i kröken.

den går att få mycket bättre men jag tror att den kommer att funka visst det kommer ligga lite olja kvar i böjen men det är väldigt lite överdelen på röret är ju mitt över hålet så hela böjen kommer ju inte vara fylld

Marcus_89 Biltokig elektriker
23 februari 2011 · 3 352 Inlägg

Om returen nu ligger under oljenivån så kan du ha tur att oljan sugs ut ur röret.  Men bäst är ju helt klart att ha lutning ner i tråget oavsett. Men kanske funkar fint smile

lillisGTI
23 februari 2011 · 152 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Om returen nu ligger under oljenivån så kan du ha tur att oljan sugs ut ur röret.  Men bäst är ju helt klart att ha lutning ner i tråget oavsett. Men kanske funkar fint smile

den ligger inte under oljenivån tror jag inte jag ska ta en bra bild på det nu när motorn är ute.

Marcus_89 Biltokig elektriker
23 februari 2011 · 3 352 Inlägg

lillisGTI skrev:

Marcus_89 skrev:
Om returen nu ligger under oljenivån så kan du ha tur att oljan sugs ut ur röret.  Men bäst är ju helt klart att ha lutning ner i tråget oavsett. Men kanske funkar fint smile

den ligger inte under oljenivån tror jag inte jag ska ta en bra bild på det nu när motorn är ute.

Ok, då kommer du troligen få problem

lillisGTI
5 mars 2011 · 152 Inlägg

Motorn är genomgången och ny honad, botten delen är ihopsatt så nu väntar jag bara på topp packning så jag kan fixa resten på motorn så den åker i bilen igen nästa helg.

http://img718.imageshack.us/img718/5596/dscn3592d.jpg

http://img839.imageshack.us/img839/179/foto0305z.jpg

http://img852.imageshack.us/img852/4658/dscn3593.jpg






Lite bilder på den tveksamma oljereturen.

http://img13.imageshack.us/img13/7225/foto0307o.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/1921/foto0308s.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/2885/foto0309m.jpg

http://img16.imageshack.us/img16/2051/foto0310i.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 mars 2011 · 3 352 Inlägg

Nu när du ändå har motorn ute så borde du lämna in tråget och få ett alurör ditsvetsat som är vinklat uppåt. Så får du rätt vinkel på det. Såhär blev det på min 525:a efter att jag lämnade in det:
http://forumbilder.se/images/470201173854P8df3.jpg

Helt klart värt det, lutar lite neråt i tråget. Så oljan rinner utan problem ner. Blir absolut inget "vattenlås".

Gött att du har fått ordning på motorn annars big_smile

Senast redigerat av Marcus_89 (5 mars 2011)

lillisGTI
5 mars 2011 · 152 Inlägg

Jo det blir att svetsa dit ett rör istället jag vill inte chansa, det blir surt sen när man har igång den och man inser att det inte funkar.

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 mars 2011 · 3 352 Inlägg

Precis, bättre att göra allt redigt på en gång. Så slipper man göra om det sen smile Bättre att tänka igenom det än att stressa ihop det.

lillisGTI
5 mars 2011 · 152 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Precis, bättre att göra allt redigt på en gång. Så slipper man göra om det sen smile Bättre att tänka igenom det än att stressa ihop det.

precis smile

urmakaren
3 maj 2011 · 59 Inlägg

Marcus_89 skrev:

lillisGTI skrev:

Marcus_89 skrev:
Om returen nu ligger under oljenivån så kan du ha tur att oljan sugs ut ur röret.  Men bäst är ju helt klart att ha lutning ner i tråget oavsett. Men kanske funkar fint smile

den ligger inte under oljenivån tror jag inte jag ska ta en bra bild på det nu när motorn är ute.

Ok, då kommer du troligen få problem

Varför måste returen ligga under oljenivån? Om returen är ovanför oljenivån kommer väl oljan bara rinna ner i tråget utan problem eller?

DPDP
3 maj 2011 ·

Det blir lite fel då, har du oljereture för högt upp, precis i oljenivån, blir det skumm bildning på oljan och det är inte bra för oljepumpen och delvis lager. så det är därför man ska ha returen så lågt ner man kan. för att det inte ska bli så.

Marcus_89 Biltokig elektriker
3 maj 2011 · 3 352 Inlägg

Precis smile

Men har du en anslutning uppifrån som oljan kan rinna ner utan att skumma sig så funkar det självklart lika bra. Men svårt på bmw´s M50 motorer bla

urmakaren
4 maj 2011 · 59 Inlägg

DPDP skrev:
Det blir lite fel då, har du oljereture för högt upp, precis i oljenivån, blir det skumm bildning på oljan och det är inte bra för oljepumpen och delvis lager. så det är därför man ska ha returen så lågt ner man kan. för att det inte ska bli så.

okej, tackar så mycket för upplysningen tongue

lillisGTI
4 maj 2011 · 152 Inlägg

jag har gjort om min oljeretur helt så nu ser den inte ut som på bilderna för jag vågade inte chansa så nu är det fall hela vägen ner och det sitter ett svetsat rör på tråget istället för nipplen

lillisGTI
4 maj 2011 · 152 Inlägg

för övrig så är bilen äntligen igång efter massor av problem.
När jag hade fått i motorn så drog vi igång den startade lätt och så men inget oljetryck, så det var bara att börja riva ner till pumpen vilket inte är det lättaste på e30 när motorn sitter i, men felet satt utanför motorn i oljefilterflyttaren så det löste sig, skit bra nu då tyckte jag, nu blir det mappning och åka av, men icke, efter att ha haft igång motorn kanske 3 min så upptäckta jag vatten i oljan men va fan inte det också kan man ha mer otur? jo då bilen blev som en vatten jet och sprutade ur allt vatten ur avgassystemet.
Av med toppen och undersöka, alla avgaskanaler var sotiga förutom 3:ans cylinder gutt ! så jag mejlar till han som renoverat toppen en gång i tiden och det slutar med att jag skickar ner den. jag fick hem den efter 3 veckor det var en por i avgaskanalen.
nu är bilen igång och jag har varit ute och prov kört lite helt underbart att köra den nu när man har lagt ner så mycket tid på den

Marcus_89 Biltokig elektriker
4 maj 2011 · 3 352 Inlägg

Tråkigt med allt strul, men sån jäkla go känsla när man får ut den för första gången smile Var likdant för mig med 525:an. Dock dök det upp en del problem även för mig, men sånt man får räkna med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang