2603
Sök

Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

10 Inlägg
14 mars 2012
#241
du har så rätt, jag har commonrail.. så det funkar alltså inte på en sån? kan man inte göra på något annat sätt för å få den å svarta då? big_smile

Large Cap
1 816 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#242
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw
Senast redigerat av Westergren (18 mars 2012)

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 mars 2012
#243
Westergren skrev:
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

Lobster knife fight

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 mars 2012
#244
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

De går ju göra så mycket värre;)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#245
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

Tackar smile Ja, det låter som en bra idé om du frågar mig wink

marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

De går ju göra så mycket värre;)

Allt går att göra värre ;D

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 mars 2012
#246
Westergren skrev:
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:
Testfilm från idag när jag kopplade in detta på min 525 tdsa -95.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl … caoNpZwosw

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

Tackar smile Ja, det låter som en bra idé om du frågar mig wink

blev duktigt sugen på tdsare när jag fick nys om evry mod big_smile

Lobster knife fight

Large Cap
1 816 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#247
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:
Jeqpe skrev:

jävligt bra video måste jag säga big_smile så sjukt sugen på att köpa en 525 tds nu big_smile

Tackar smile Ja, det låter som en bra idé om du frågar mig wink

blev duktigt sugen på tdsare när jag fick nys om evry mod big_smile

Hehe smile ja, det är roligt när sådana små/enkla och billiga saker kan göra sån stor skillnad smile

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
19 mars 2012
#248
funkar evry mod på dom nyare 525 tds e39? -96 och uppåt?

Lobster knife fight

83 Inlägg
19 mars 2012
#249
Jeqpe skrev:
funkar evry mod på dom nyare 525 tds e39? -96 och uppåt?

Ja det tror jag. Det ska vara samma motor:)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 mars 2012
#250
Westergren skrev:
Jeqpe skrev:
Westergren skrev:

Tackar smile Ja, det låter som en bra idé om du frågar mig wink

blev duktigt sugen på tdsare när jag fick nys om evry mod big_smile

Hehe smile ja, det är roligt när sådana små/enkla och billiga saker kan göra sån stor skillnad smile

De går o göra en värre version av evry mod också, men ställbara motstånd och tryckvakt.
Min tds laddade 2,4bar, med bara evry mod:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 893 Inlägg
19 mars 2012
#251
Går det att besiktiga bilen med moden i bilen?
Eller måste man ta bort den inför SBP?
Eller måste man ha med avstängnings knapp?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 mars 2012
#252
Kristian_V skrev:
Går det att besiktiga bilen med moden i bilen?
Eller måste man ta bort den inför SBP?
Eller måste man ha med avstängnings knapp?

Man brukar göra dom med strömbrytare. Bilen drar endel sås med evry mod, så de kan va skönt o kunna stänga av.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 Inlägg
20 mars 2012
#253
funkar det på en 318tds?

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 mars 2012
#254
marwin_of_sweden skrev:
Westergren skrev:
Jeqpe skrev:

blev duktigt sugen på tdsare när jag fick nys om evry mod big_smile

Hehe smile ja, det är roligt när sådana små/enkla och billiga saker kan göra sån stor skillnad smile

De går o göra en värre version av evry mod också, men ställbara motstånd och tryckvakt.
Min tds laddade 2,4bar, med bara evry mod:)

please tell me more big_smile är duktigt intresserad av det wink

Lobster knife fight

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 mars 2012
#255
Jeqpe skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Westergren skrev:

Hehe smile ja, det är roligt när sådana små/enkla och billiga saker kan göra sån stor skillnad smile

De går o göra en värre version av evry mod också, men ställbara motstånd och tryckvakt.
Min tds laddade 2,4bar, med bara evry mod:)

please tell me more big_smile är duktigt intresserad av det wink

Man bygger en liten box. Med två stycken ställbara motstånd.
Det första motståndet justerar diesel mängden, precis som ett vanligt evry mod.
Men man kan bara skicka på så mycket diesel som motorn klarar av, tillslut dör den.
Men nu till den roliga twisten:)
När man har laddtryck, får man ju massor med luft, right:)?
Då bygger man in en tryckvakt i boxen, så när man får laddtryck så slår tryckvakten till och går över till det andra justerbara motståndet.
Då kan man alltså skicka på ÄNNU mera diesel:)
Och då kunde jag skicka på så pass mycket diesel att jag kunde åka med 2,4 bar, och fortfarande så mycket diesel att den rök svart:)
Men det är ganska riskabelt att köra med så högt laddtryck, och jag låg oftast runt 1,8bar. Men vid rejs och liknande kunde man skruva upp till 2,4bar:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 mars 2012
#256
marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

De går o göra en värre version av evry mod också, men ställbara motstånd och tryckvakt.
Min tds laddade 2,4bar, med bara evry mod:)

please tell me more big_smile är duktigt intresserad av det wink

Man bygger en liten box. Med två stycken ställbara motstånd.
Det första motståndet justerar diesel mängden, precis som ett vanligt evry mod.
Men man kan bara skicka på så mycket diesel som motorn klarar av, tillslut dör den.
Men nu till den roliga twisten:)
När man har laddtryck, får man ju massor med luft, right:)?
Då bygger man in en tryckvakt i boxen, så när man får laddtryck så slår tryckvakten till och går över till det andra justerbara motståndet.
Då kan man alltså skicka på ÄNNU mera diesel:)
Och då kunde jag skicka på så pass mycket diesel att jag kunde åka med 2,4 bar, och fortfarande så mycket diesel att den rök svart:)
Men det är ganska riskabelt att köra med så högt laddtryck, och jag låg oftast runt 1,8bar. Men vid rejs och liknande kunde man skruva upp till 2,4bar:)

FYFAN VA GOTT! tror du att du kan skicka ritning i pm elr nåt big_smile vill gärna kunna bygga detta senare så jag kan spränga motorn i bitar!

Lobster knife fight

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 mars 2012
#257
Jeqpe skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:

please tell me more big_smile är duktigt intresserad av det wink

Man bygger en liten box. Med två stycken ställbara motstånd.
Det första motståndet justerar diesel mängden, precis som ett vanligt evry mod.
Men man kan bara skicka på så mycket diesel som motorn klarar av, tillslut dör den.
Men nu till den roliga twisten:)
När man har laddtryck, får man ju massor med luft, right:)?
Då bygger man in en tryckvakt i boxen, så när man får laddtryck så slår tryckvakten till och går över till det andra justerbara motståndet.
Då kan man alltså skicka på ÄNNU mera diesel:)
Och då kunde jag skicka på så pass mycket diesel att jag kunde åka med 2,4 bar, och fortfarande så mycket diesel att den rök svart:)
Men det är ganska riskabelt att köra med så högt laddtryck, och jag låg oftast runt 1,8bar. Men vid rejs och liknande kunde man skruva upp till 2,4bar:)

FYFAN VA GOTT! tror du att du kan skicka ritning i pm elr nåt big_smile vill gärna kunna bygga detta senare så jag kan spränga motorn i bitar!

Tyvärr så byggde jag inte boxen själv, o jag är helt värdelös på el:p
Men jag kan pm:a om han som byggde den så kan du fråga honom:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 mars 2012
#258
marwin_of_sweden skrev:
Jeqpe skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Man bygger en liten box. Med två stycken ställbara motstånd.
Det första motståndet justerar diesel mängden, precis som ett vanligt evry mod.
Men man kan bara skicka på så mycket diesel som motorn klarar av, tillslut dör den.
Men nu till den roliga twisten:)
När man har laddtryck, får man ju massor med luft, right:)?
Då bygger man in en tryckvakt i boxen, så när man får laddtryck så slår tryckvakten till och går över till det andra justerbara motståndet.
Då kan man alltså skicka på ÄNNU mera diesel:)
Och då kunde jag skicka på så pass mycket diesel att jag kunde åka med 2,4 bar, och fortfarande så mycket diesel att den rök svart:)
Men det är ganska riskabelt att köra med så högt laddtryck, och jag låg oftast runt 1,8bar. Men vid rejs och liknande kunde man skruva upp till 2,4bar:)

FYFAN VA GOTT! tror du att du kan skicka ritning i pm elr nåt big_smile vill gärna kunna bygga detta senare så jag kan spränga motorn i bitar!

Tyvärr så byggde jag inte boxen själv, o jag är helt värdelös på el:p
Men jag kan pm:a om han som byggde den så kan du fråga honom:)

aa okej do it! big_smile

Lobster knife fight

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 mars 2012
#259
Men om man ska gå över 1,5-1,7 bar så är det ett måste med stooor intercooler och gärna en avgastemp mätare.
Den lilla orginal turbon producerar enormt mycket värme på dom nivåerna.
Då vill man gärna ha koll på temperaturer, annars händer de lätt otrevliga saker:)
Och byter man inte intercooler så kommer man tappa effekt när det börjar bli ordentligt varmt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
20 mars 2012
#260
marwin_of_sweden skrev:
Men om man ska gå över 1,5-1,7 bar så är det ett måste med stooor intercooler och gärna en avgastemp mätare.
Den lilla orginal turbon producerar enormt mycket värme på dom nivåerna.
Då vill man gärna ha koll på temperaturer, annars händer de lätt otrevliga saker:)
Och byter man inte intercooler så kommer man tappa effekt när det börjar bli ordentligt varmt.

då kan man ju byta turbo också till en lite större så blir det mer effekt! big_smile

Lobster knife fight


Sök