Bil rasat ca 300 mil efter beg.köp.

Vita_Vargen
23 december 2010 · 1 281 Inlägg

Tjenare,
imorse pajat motorn i min Volvo, det lät riktigt illa. Small till o sen klonkade det som fan, den drev fortfarande och efter ca 20 m dog motorn helt.
Köpte bilen för ca 2 månader sen och den har väll gått typ 200-300 mil sen dess.
Antar att förra ägaren inte har nått ansvar i såna här situationer men tänkte kolla upp det ändå.
En sak som inte kom på papper var det att han sa att "Om jag får några alvarliga problem på besiktningen så skulle jag säga till så skulle vi lösa det på nått sätt" men efter som det inte skrevs ner nånstans är det ju svårt att bevisa att han sagt det och han kommer antagligen förneka att han nånsin sagt det nu.

Min fråga är, har förra ägaren nått ansvar alls i den här situationen?

Edit: Motorn är nu fixad, problemet var att ett tändstift lossnat.

Senast redigerat av Infinity_90 (26 december 2010)

killercow
23 december 2010 ·

hade du köpt av bilfirma hade dom haft ett visst ansvar å du hade kunnat vänt dej till ARN för att få rätt.

nu har du köpt den privat och då är det du som har undersökningsplikt. alltså du har köpt bilen i bifintligt skick. är nog inte så mycket du kan göra än prata med han du köpt den av. vill han inte hjälpa dej så är det bara för dej att bita i det sura gräset tyvärr

Vita_Vargen
23 december 2010 · 1 281 Inlägg

killercow skrev:
hade du köpt av bilfirma hade dom haft ett visst ansvar å du hade kunnat vänt dej till ARN för att få rätt.

nu har du köpt den privat och då är det du som har undersökningsplikt. alltså du har köpt bilen i bifintligt skick. är nog inte så mycket du kan göra än prata med han du köpt den av. vill han inte hjälpa dej så är det bara för dej att bita i det sura gräset tyvärr

Misstänkte det, har en reservdels bil på landet men det är ju lite pilligt att byta motor utan tidigare mek erfarenhet och tillgång till motorlyft/verkstad.

caromania Forummoderator
23 december 2010 · 9 296 Inlägg

Om han visste att den var i dåligt skick så har han skyldighet att upplysa om det, annars kan man häva köpet. Men var ligger bevisningsbördan? Sannolikt på dig? Och hur lång tid gäller det?

Självklart ska du ringa honom och med din lenaste röst fråga om han kan tänka sig att återbetala en viss del så du delvis kan bekosta ditt motorbyte. Du är ju inte intresserad av att tjafsa utan ser ju helst att ni kan lösa det sinsemellan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
killercow
23 december 2010 ·

är han trevlig så hjälper han säkert till med kostnaderna. bara du är trevlig när du ringer.

bevisa att han vetat om att de varit ett fel på bilen om han inte erkänner han vetat om de blir nog svårt. du har ju ändå kört 300mil. hade varit en sak om den rasat 300meter efter köpet

Xploid
23 december 2010 · 42 Inlägg

Bakvänd tråd finns här : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199952

Misstänker att du kan förvänta dig något likande som kommentaren i post #2 där. wink

Om det går att bevisa att säljaren kände till detta problem "dolt fel", kan man gå vidare
med fallet till domstol. Man får väll även tänka sig in i säljarens situation. Denne har ju inte
någon aning om hur du har kört med bilen under dessa 2-300 mil.

Jag skulle säga att ersättning ser svårt ut.

  // Andersson

Rock-Star
23 december 2010 · 2 982 Inlägg

Infinity_90 skrev:
Tjenare,
imorse pajat motorn i min Volvo, det lät riktigt illa. Small till o sen klonkade det som fan, den drev fortfarande och efter ca 20 m dog motorn helt.
Köpte bilen för ca 2 månader sen och den har väll gått typ 200-300 mil sen dess.
Antar att förra ägaren inte har nått ansvar i såna här situationer men tänkte kolla upp det ändå.
En sak som inte kom på papper var det att han sa att "Om jag får några alvarliga problem på besiktningen så skulle jag säga till så skulle vi lösa det på nått sätt" men efter som det inte skrevs ner nånstans är det ju svårt att bevisa att han sagt det och han kommer antagligen förneka att han nånsin sagt det nu.

Min fråga är, har förra ägaren nått ansvar alls i den här situationen?

utifrån den infon du angivit.. svar: ABSOLUT NEJ.
det ligger hos dig att bevisa... sen spela det ingen roll om han står för det han sagt.
bilen har ju inte fått problem hos besiktningen...
han har ju inte sagt: Om du får problem så löser vi det.. - utan endast problem vid besiktning...

Senast redigerat av Rock-Star (23 december 2010)

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

Vid så sträng kyla som det är nu så kan allt hända även om motorn är i bra skick. bra olja samt välfyllt med glykol är ett måste.

LeafBox Lat Perfektionist
23 december 2010 · 6 359 Inlägg

Folk som TS blir jag redigt less på alltså!
Som ska komma och försöka kräva tbx pengar och gnälla för att ngt inte blev som dom förväntade sej när dom köper begagnade prylar.

Hur mkt som helst kan hända på 300mil! Kan ju va helt och hållet ditt eget fel.
Och bara för att ngt råka gå sönder så betyder ju inte det att förra ägaren "planerade" det.
Om det inte är ditt fel så kan det inte vara utav ren slump???

Sry, men ngn måste ju stå upp för säljaren oxå!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Henjer
23 december 2010 · 276 Inlägg

Surt läge, men du kom långt. Min senaste RS4:a rasade efter 16 mil, 2 stakar genom blocket. Tyvärr inget du kan göra eller förvänta dig från tidigare ägare precis som andra skriver här. Han jag köpte av lovade mig 10 lök tillbaka, slutade med att jag fick 5000:-, en liten hjälp på vägen och en vänlig gest, men inget man kan kräva.

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
XL-Dempa
23 december 2010 · 457 Inlägg

En ny beg motor går väll på runt 4 och sen är det ju bara att stoppa in den tar ju 1 dag max det är ju en volvo !! tongue

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Tega Yrkesförare
23 december 2010 · 1 073 Inlägg

LeafBox skrev:
Folk som TS blir jag redigt less på alltså!
Som ska komma och försöka kräva tbx pengar och gnälla för att ngt inte blev som dom förväntade sej när dom köper begagnade prylar.

Hur mkt som helst kan hända på 300mil! Kan ju va helt och hållet ditt eget fel.
Och bara för att ngt råka gå sönder så betyder ju inte det att förra ägaren "planerade" det.
Om det inte är ditt fel så kan det inte vara utav ren slump???

Sry, men ngn måste ju stå upp för säljaren oxå!

Jag måste hålla med här!

Säljer jag en bil och köparen hör av sig ett par månader och hundratals mil senare och vill ha pengar för nått som har hänt, skulle jag nog fan lacka ur och slänga på luren. Jösses.
Jag köpte själv en bil där ljuddämparen pajja efter ett par dagar. Tanken på att ringa och gnälla förekom inte, bara och gilla läget. Köpa och sälja bilar privat är ett lotteri. Ibland har man tur och ibland inte!

LeafBox Lat Perfektionist
23 december 2010 · 6 359 Inlägg

Tega skrev:

LeafBox skrev:
Folk som TS blir jag redigt less på alltså!
Som ska komma och försöka kräva tbx pengar och gnälla för att ngt inte blev som dom förväntade sej när dom köper begagnade prylar.

Hur mkt som helst kan hända på 300mil! Kan ju va helt och hållet ditt eget fel.
Och bara för att ngt råka gå sönder så betyder ju inte det att förra ägaren "planerade" det.
Om det inte är ditt fel så kan det inte vara utav ren slump???

Sry, men ngn måste ju stå upp för säljaren oxå!

Jag måste hålla med här!

Säljer jag en bil och köparen hör av sig ett par månader och hundratals mil senare och vill ha pengar för nått som har hänt, skulle jag nog fan lacka ur och slänga på luren. Jösses.
Jag köpte själv en bil där ljuddämparen pajja efter ett par dagar. Tanken på att ringa och gnälla förekom inte, bara och gilla läget. Köpa och sälja bilar privat är ett lotteri. Ibland har man tur och ibland inte!

TACK för att ngn håller med här! Det är ju absurt igentligen! 

Sålde en dator för ett par år sedan, funkade perfekt för mej. Vilket jag sa FLEERA gånger åt nya ägaren.
När han sedan kom hem så funkade inte HANS hörlurar med datorn, så då hittade han min msn på en hemsida, addade mej, och började sedan tjata flera gånger om dan och påstod att jag hade ljugit, blablalba. (!)
Blev så jävla förbannad på han så jag bad han fara åt ...

Slutade iaf med att jag ändå gav bort ett ljudkort bara för att få han att hålla käften. O_o

Jag personligen skulle ALDRIG försöka kräva tbx ngt på ett beg.köp. hmm

Senast redigerat av LeafBox (23 december 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Naucler Badass
23 december 2010 · 89 Inlägg

LeafBox skrev:
Folk som TS blir jag redigt less på alltså!
Som ska komma och försöka kräva tbx pengar och gnälla för att ngt inte blev som dom förväntade sej när dom köper begagnade prylar.

Hur mkt som helst kan hända på 300mil! Kan ju va helt och hållet ditt eget fel.
Och bara för att ngt råka gå sönder så betyder ju inte det att förra ägaren "planerade" det.
Om det inte är ditt fel så kan det inte vara utav ren slump???

Sry, men ngn måste ju stå upp för säljaren oxå!

Håller med till 100% Skulle bli riktigt lack om nån kom och gnällde efter flera månader...

Signaturtext..
TireSlayer Tvivlare
23 december 2010 · 2 266 Inlägg

Tvivlar starkt på att du kan få ut nåt, tyvärr. hade de varit på hemvägen hade de varit en sak kan jag tänka mig, men inte efter 300 mil. Du kanske har kört på varvstoppen alla dom milen? kört utan/med fel olja i motorn? Inget som varken kan bevisas eller motbevisas. Bara att bita i de sura äpplet, och byta motor. Hördes de några oljud när du var o tittade och provkörde bilen?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
G-sson
23 december 2010 · 612 Inlägg

Antar att det gäller din 940? En 18 år gammal bil... Förvisso brukar Volvo hålla bra, men när en bil är uppe i den åldern ska man se varje dag den fungerar som en bonus - den har passerat den ålder den är byggd för att hålla, den har passerat en bils genomsnittslivslängd med god marginal. Och att den fungerat fint i 300 mil sedan du köpte den i oktober tyder ju knappast på att den var trasig då...

Gamla Volvo är lättmekat, dra med dig någon kompis med lite mekvana och verktyg så kan ni flytta över motorn från din reservdelsbil på en dag.

Joakim-S Hobby Fotograf
23 december 2010 · 650 Inlägg

Om han du köpte bilen av är snäll och vill hjälpa dig så, ja kanske du får lite pengar.
Om han du köpte bilen av inte är snäll och vill hjälpa dig så är svaret nej, du kommer inte kunna kräva honom på några pengar alls.

Tyvärr men så är läget och det är inte mycket att göra förutom att laga bilen.



Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
Vita_Vargen
23 december 2010 · 1 281 Inlägg

Tack för alla svar, men vissa personer verkar dock ha missförstått det hela lite.
Jag undrade bara om det fanns några skyldigheter hos säljaren, som jag nämnde i första inlägget så förväntade jag mig inte det. Är mitt första bil köp så är inte helt hemma på sånt här därför jag vände mig hit för att bli bekräfta det jag trodde. Hade situationen varit tvärtom och köparen hade haft skyldigheter och jag inte vetat det hade det ju kunnat kosta mig en slant ifall det vart nått allvarligt fel på bilen. Ställer man inga frågor får man inget veta smile

Problemet var iaf att ena tändstiftet lossnat helt. Hängde helt utanför motorn på sidan så smällen var antagligen när det flög loss.

thelaughingmadman
23 december 2010 · 711 Inlägg

Köplag

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

   När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Tredje punkten kan i detta fall passa, självfallet beroende på vad du köpte bilen för. Köpte du den för 5 000 kr kanske man inte förväntar sig att den är i jättebra skick, men köpte du den för 25 000 kr kan man förvänta sig lite mer.

Tänk på att advokat- och rättegångskostnader är dyra om du inte kommer överens med säljaren.
Enligt min erfarenhet kan inte säga att du har någon bra chans, det är bara bita i det sura äpplet.

Nästa köpavtal jag skriver ska vara så äckligt detaljerat att säljaren kommer skita på sig om bilen går sönder.
Så det så.

Senast redigerat av thelaughingmadman (23 december 2010)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang