Elfel Saab 900 års 87a. Dör när jag sätter på helljus

rybbe
26 december 2010 · 614 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag fått ett elfel på min saab, och detta efter att jag bytte till 3tums DP och vid detta ingrepp var tvungen att byte plats på batteriet.

Det som händer med bilen är att vid start av bilen så går tex vindrutetorkarna igång av sig själv, spolarvätskamotorn går igång av sig själv, elvärmen i bakrutan går igång av sig själv, MM. allt sker slumpvis och det är inte säkert att alla grejer startar av sig själva detta är som sagt lite random.  även ibland när jag vrider om ljusreglaget från tex parkeringsljus till helljus när inte bilen är på så kommer det ett jävla äcklig ljud och det blinkar olika lampor i instrumentpanelen utan att ens bilen är på. Verkar även som att detta elfel kanske påverkar soppapumpen lite med då jag tidigare bara behövde dra på starten för att han skulle starta och nu måste gasa han ordentligt för att han ska gå igång. Och som sagt om bilen är igång och står på tomgång och jag sätter på helljuset, då dör hela bilen direkt! precis som att man skulle döda den genom att vrida på nyckeln.

Det jag gjorde då var att jag färlängde en röd pluskabel som gick från batteripunktshållaren (den man fäster på själva batteriet) till en liten box som satt längst bort till höger i motorrummet. Vad jag kunde förstå var detta någon typ av strömfördelningsbox då det gick in en rad olika sladdar dit.

Den röda pluskabeln förlängdes med ca 1 meter och skarvades vid ett ställe. Sen flyttades även minuskabeln till andra sidan motorrummet och då flyttedes även jordpunkterna men sattes sedan på nya liknande punkter.


Detta är inte helt lätt att förklara men hoppas ni kan förstå lite ändå. någon som har någon ide?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

kan mycket väl vara ett jordfel, så testa o jorda om kabeln eller om det var fler minuskablar.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang