2926
Sök

Saab 9-5 rasslar och ryker som sjutton ur avgassytem

31 Inlägg
3 januari 2011
#81
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon


Mek
88 Inlägg
3 januari 2011
#82
noakie skrev:
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Livet börjar vi 2 bars ladd

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 januari 2011
#83
holyday skrev:
noakie skrev:
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 januari 2011
#84
UhrJr skrev:
holyday skrev:
noakie skrev:
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

Kolvringar är väl ändå ett enormt problem på T7-motorer? tongue


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
3 januari 2011
#85
Andromeda skrev:
UhrJr skrev:
holyday skrev:

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

Kolvringar är väl ändå ett enormt problem på T7-motorer? tongue

Ringarna i sig är det väl igentligen inget fel på, det är kolvarna som är boven i dramat.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

31 Inlägg
3 januari 2011
#86
holyday skrev:
noakie skrev:
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

de e ganska så stor riska att de e turbon om den ryker som ett as och drar olja


120 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#87
Turboras stämde bra....

302 Inlägg
5 januari 2011
#88
vad satt det för turbo?  vad är det för årsmodell?
Se till å byt till en td04:a nu. dom håller bättre.

120 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#89
Bohlin skrev:
vad satt det för turbo?  vad är det för årsmodell?
Se till å byt till en td04:a nu. dom håller bättre.

Har ingen aning? -99. Vet ej om jag har så mycket att säga till om..... ska väl vara glad han fixar det tongue

120 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#90
Men då är ju frågan.... VAD är det som rasslar under huven? Han som äger firman påstår att han då inte hör något rassel.... tongue

493 Inlägg
6 januari 2011
#91
shandra skrev:
Men då är ju frågan.... VAD är det som rasslar under huven? Han som äger firman påstår att han då inte hör något rassel.... tongue

rasselljud brukar vara kamkjedjan/balansaxelkjedjan. Be firman mäta spännaren. tror det skall vara 15mm ut har jag för mig eller är jag ute och cyklar nu?

dock kan man inte mäta balanskedjan så lätt. Men är 1 kedja dålig är nästan helt säkert den andra med det.
Senast redigerat av Euroman (6 januari 2011)


493 Inlägg
6 januari 2011
#92
UhrJr skrev:
holyday skrev:
noakie skrev:
kolla om den drar olja för om den gör de så e de turbon

Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

behöver den inte tongue min gick sönder vid 26k mil och det var gt17 inte utbytt tidigare ^^


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 januari 2011
#93
Euroman skrev:
UhrJr skrev:
holyday skrev:
Nu undrar jag hur du menar här. Hur skall hon kolla om turbon drar olja??
Om oljenivån sjunker i motorn hur skall man då avgöra vad som drar olja?? inte så lätt kan ju lika väl varaslitna kolvringar eller ventilstyrningar.

Mvh

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

behöver den inte tongue min gick sönder vid 26k mil och det var gt17 inte utbytt tidigare ^^

Tur för dig. Men det betyder knappast att alla andra gör det.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

493 Inlägg
6 januari 2011
#94
UhrJr skrev:
Euroman skrev:
UhrJr skrev:

Turbon är nästan bilens akilles häl. Däremot är kolvringar och ventilstyrningar "aldrig" något problem.
Men iom att den har gått över 30k mil så skulle kolvringarna kunna vara utslitna, ja.
Fast turbon borde ha gått sönder två gånger på dessa mil. tongue

behöver den inte tongue min gick sönder vid 26k mil och det var gt17 inte utbytt tidigare ^^

Tur för dig. Men det betyder knappast att alla andra gör det.

nej det har jag inte sagt. Men om man sköter oljebytena så klarar sig ju oftast turbon längre?

dock fick ju 9-5 före 04 byta turbo oftare då dom hade större problem med vevhusventilationen. men dom efter håller ju bra mycket bättre. Men det kan ju inte vara så himmla tur om vissa byter vid 10k och jag vid 26? måste ju bero på annat änr "tur" eller vad tycker du? visst klart man kan döda en turbo hur lätt som helst om man går in för det.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
6 januari 2011
#95
Euroman skrev:
UhrJr skrev:
Euroman skrev:
behöver den inte tongue min gick sönder vid 26k mil och det var gt17 inte utbytt tidigare ^^

Tur för dig. Men det betyder knappast att alla andra gör det.

nej det har jag inte sagt. Men om man sköter oljebytena så klarar sig ju oftast turbon längre?

dock fick ju 9-5 före 04 byta turbo oftare då dom hade större problem med vevhusventilationen. men dom efter håller ju bra mycket bättre. Men det kan ju inte vara så himmla tur om vissa byter vid 10k och jag vid 26? måste ju bero på annat änr "tur" eller vad tycker du? visst klart man kan döda en turbo hur lätt som helst om man går in för det.

Du har helt rätt. Det är därför jag funderar på varför du skrev som du skrev. Du vet varför de går sönder, ändå måste du ifrågasätta det jag skriver. Ber om ursäkt om jag överreagerar, men jag är bara född sån wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

493 Inlägg
6 januari 2011
#96
UhrJr skrev:
Euroman skrev:
UhrJr skrev:

Tur för dig. Men det betyder knappast att alla andra gör det.

nej det har jag inte sagt. Men om man sköter oljebytena så klarar sig ju oftast turbon längre?

dock fick ju 9-5 före 04 byta turbo oftare då dom hade större problem med vevhusventilationen. men dom efter håller ju bra mycket bättre. Men det kan ju inte vara så himmla tur om vissa byter vid 10k och jag vid 26? måste ju bero på annat änr "tur" eller vad tycker du? visst klart man kan döda en turbo hur lätt som helst om man går in för det.

Du har helt rätt. Det är därför jag funderar på varför du skrev som du skrev. Du vet varför de går sönder, ändå måste du ifrågasätta det jag skriver. Ber om ursäkt om jag överreagerar, men jag är bara född sån wink

inga problem tongue blir inte sur så lätt men fick förklara mig lite bättre smile


120 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#97
Vad kostar ett byte tro? big_smile

493 Inlägg
6 januari 2011
#98
shandra skrev:
Vad kostar ett byte tro? big_smile

kam kedje kittet går på 1500 då får man med allt man behöver sen vet jag inte vad erbetet går på. sedan tillkommer ju balansaxelkedjan med. den kan man ta bort men man kan då få vibrationer. Har inte testat själv så kan inte uttala mig riktigt om det.
Senast redigerat av Euroman (6 januari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
6 januari 2011
#99
Turbo eller kedja?

Turbo: Kanske klarar sig under 10k med utbytesturbo och typ Mekonomenverkstad, säkert 15k eller mer på Saab med splitt ny turbo.

Kedja: Runt 2k för materialsatsen (ännu billigare på Saab?). Själva jobbet tar Saab minst 10k för.


493 Inlägg
6 januari 2011
#100
Andromeda skrev:
Turbo eller kedja?

Turbo: Kanske klarar sig under 10k med utbytesturbo och typ Mekonomenverkstad, säkert 15k eller mer på Saab med splitt ny turbo.

Kedja: Runt 2k för materialsatsen (ännu billigare på Saab?). Själva jobbet tar Saab minst 10k för.

japp angående turbo så tar dom mellan 13-14k för helt ny turbo och sen allt där till med rengörningen och allt.

kör man utbytes typ gik klarar man sig på 10-11k hos saab iaf här jag bor enligt dme själva.

så stämmer ganska bra det du säger.



Sök