Idiot backat på min bil som står på en uppfart... Garageförsäkring täcker eller ?

TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

Min golf är avställd oh den står oh vilar på farmors uppfart men någon har under denna veckan lyckats att backa in i den.. dragkroken har pressat in höger blinkers och högra sidan av fronten hålls nu endast upp av tejp.. Den vart sprucken innan men inte så här..

Nu undrar jag om trafikförsäkring nedgraderas automatiskt till en avställningsförsäkring, och täcks det av en avställningsförsäkring?

Goffen Administratör
2 januari 2011 · 2 974 Inlägg

Nä jag tror att det räknas som en smitning vilket betyder att tff går in och täcker skadan men då måste man göra en polisanmälan osv.. .

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
KHRacing
2 januari 2011 ·

Goffen skrev:
Nä jag tror att det räknas som en smitning vilket betyder att tff går in och täcker skadan men då måste man göra en polisanmälan osv.. .

Det låter som att det kan funka ja.

Äré golfen i din profil det handlar om ?

Senast redigerat av KHRacing (2 januari 2011)

zoopåse
2 januari 2011 · 1 171 Inlägg

Det är dens försäkring som backat in i bilen som ska täcka skadorna. Har personen åkt därifrån utan att identifiera sig (smitning) så kan man om det finns vittnen till olyckan få ut från trafikförsäkringsfonden. I princip så måste man bevisa att man inte orsakat skadan själv. Garageförsäkringen täcker inte vagnskada (som det kallas när det orsakas av annat fordon i trafik) utan endast uppsåtlig skadegörelse (krossat fönster, bucklad huv osv). En trafikförsäkring borde inte övergå automatiskt i garageförsäkring om du inte har halv- eller helförsäkring på också innan du ställde av bilen.

Det är mao gjort så att så mycket som möjligt ska trilla mellan stolarna som allt annat. Heltäckande på pappret men inte i praktiken.

TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

"När kan jag få ersättning?

För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att ditt fordon var parkerat och att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon."

Så står det på TFFs hemsida iaf...
Ska jag bifoga bilder oh sånt som "bevis" eller vad ? tongue

Och det är min golf på min profil ja smile

KHRacing
2 januari 2011 ·

TernFis skrev:
"När kan jag få ersättning?

För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att ditt fordon var parkerat och att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon."

Så står det på TFFs hemsida iaf...
Ska jag bifoga bilder oh sånt som "bevis" eller vad ? tongue

Och det är min golf på min profil ja smile

Bilder, bevis, intyg, m.m

TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

zoopåse skrev:
Det är dens försäkring som backat in i bilen som ska täcka skadorna. Har personen åkt därifrån utan att identifiera sig (smitning) så kan man om det finns vittnen till olyckan få ut från trafikförsäkringsfonden. I princip så måste man bevisa att man inte orsakat skadan själv. Garageförsäkringen täcker inte vagnskada (som det kallas när det orsakas av annat fordon i trafik) utan endast uppsåtlig skadegörelse (krossat fönster, bucklad huv osv). En trafikförsäkring borde inte övergå automatiskt i garageförsäkring om du inte har halv- eller helförsäkring på också innan du ställde av bilen.

Det är mao gjort så att så mycket som möjligt ska trilla mellan stolarna som allt annat. Heltäckande på pappret men inte i praktiken.

Alltså någon har backat in i bilen oh sen kört utan att lämna någon lapp eller något.. Så antar att det är en smitning ?

UrPeppe Lastbilsbyggare
2 januari 2011 · 389 Inlägg

Såvida din trafikförsäkring inte har gått över till avställningsförsäkring så är polisanmälan och sedan trafikförsäkringsföreningen det enda jag kan komma på om du inte kan hitta den skyldiga. Jag vet dock inte riktigt vad trafikförsäkringsföreningen ersätter för sorts skador om dem innefattar denna sorts smitnings-skador men det är väl värt ett försök iaf.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
TernFis
2 januari 2011 · 246 Inlägg

Jag kan ta bilder på skadan.. mer "bevis" har jag inte yikes Jag har varit i kontakt med försäkringsbolag innan oh vet att de gärna slipper betala.. men nu är jag verkligen inte skyldig yikes Oh det är en rätt fin front... vill ju gärna ha ett litet plåster om man säger så tongue

TernFis
3 januari 2011 · 246 Inlägg

Har snackat med TFF idag oh ska ta bilder på skadan och göra polisanmälan oh skicka bilder oh papper från polisen till de så ska de utreda om jag är berättigad till ersättning och hur mycket jag eventuellt kan få.. Men hon jag snacka med var en riktg skojare och hon trodde inte det skulle vara några problem smile

Andromeda Rumpmas
3 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Hoppas att det går bra och att de inte kommer fram till att skadan orsakats av en cyklist (hört att de gärna gör det, frågan är vad de gör med pengar de "slipper" betala ut? )

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TireSlayer Tvivlare
3 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Kolla grannarnas dragkrokar om de finns färgspår.. smile hoppas de löser sig! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
TernFis
3 januari 2011 · 246 Inlägg

Jag hitta en dragkroksknopp där lampan egentligen ska sitta.. Får leta efter någon som saknar det xD

http://img832.imageshack.us/img832/9177/img0481s.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/8554/img0483x.jpg
Så sere ut.. Får man någon ersättning för att det var en speciell front ? smile

Det vita är frost/snö smile

Senast redigerat av TernFis (3 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
3 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Jävla "tur" ändå att du hittade dragkroksknoppen, nu blir det ju svårt för TFF att neka ersättning med motiveringen att det troligen var en cyklist, älg, bäver, etc.

Det funkar annars som ett vanligt försäkringsärende, dvs att en skadebesiktare värderar skadan, och om bilen blir reparerad istället för inlöst får du originaldelar till bilmodellen, stylingdelar som satts dit i efterhand ersätts alltså med original.

Senast redigerat av Andromeda (3 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TernFis
3 januari 2011 · 246 Inlägg

Jo det är nog tur i oturen tongue Men alltså finns det en risk att de väljer att lösa in bilen istället för att laga den ? yikes

Tega Yrkesförare
3 januari 2011 · 1 073 Inlägg

Rejäl otur. Andra gången som den fronten får stryk på kort tid?

TernFis
3 januari 2011 · 246 Inlägg

Jepp men den första var en liten spricka som gick att spackla över.. nu är fästena körda oh nu är den fronten bara till att skrota sad dragkroken på den andra bilen har ju först pressat sönder blinkersen samt fästet och sen på tillbaka vägen har den ju dragit loss hela skiten sad

Men tänker ju inte berätta att den varit sönder en gång innan ^^ bara dumt ju xD

Senast redigerat av TernFis (3 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
4 januari 2011 · 3 860 Inlägg

TernFis skrev:
Jo det är nog tur i oturen tongue Men alltså finns det en risk att de väljer att lösa in bilen istället för att laga den ? yikes

Jovisst, bedömer besiktaren att skadorna är större än bilens värde blir det naturligtvis inlösen. FB brukar anlita en auktoriserad verkstad, och VAG är ju inte kända för att vara särskilt billiga om nu någon auktoriserad är det smile
Din bil står väl i kanske 10-15k beroende på skicket?

Som referens kan jag nämna att riktning och lack av huv och skärmar, byte och lackering av front, byte av en strålkastare och en blinkers kostade FB ~30k på min Aero, finns bilder i Galleriet. Det såg inte så farligt ut, men det drar snabbt iväg när Saab-verkstaden ska jobba. Bara fronten kostade 10k och sedan lackering för ett par tusen på det och en arbetskostnad på ~1500 kr/timme så blir det inte billigt.

Det man kan göra om de vill lösa in bilen och man inte håller med är ju att man kan försöka få ut pengar att reparera själv för istället. Då kan man ju göra det på en billigare verkstad med delar från skroten eller göra arbetet själv. Det går de inte med på om bilen är ramsned eller likande men det lär ju inte din vara smile

Senast redigerat av Andromeda (4 januari 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TernFis
4 januari 2011 · 246 Inlägg

Då ser det nog inte så ljust ut att de lagar min tongue får ju hoppas att de lagar den eller att jag får pengar som jag vill ha för den.. för hade ju tänkt sälja den i vår yikes får hålla tummarna tongue har iaf polisanmält det oh ska bli uppringd av nån från polisen imorgon för att ge mer detaljer..

Jag uppskattar ju min bils värde upp mot iaf 17 yikes motorbyte oh allt ju sad

Senast redigerat av TernFis (4 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
4 januari 2011 · 3 860 Inlägg

TernFis skrev:
Då ser det nog inte så ljust ut att de lagar min tongue får ju hoppas att de lagar den eller att jag får pengar som jag vill ha för den.. för hade ju tänkt sälja den i vår yikes får hålla tummarna tongue har iaf polisanmält det oh ska bli uppringd av nån från polisen imorgon för att ge mer detaljer..

Jag uppskattar ju min bils värde upp mot iaf 17 yikes motorbyte oh allt ju sad

Tyvärr skambjuder ju ofta FB, men man får ju se realistiskt på saken. Visst är ju ett motorbyte något som gör bilen mer driftsäker, men FB ser det bara som en åtgärd för att få en bil i normalskick, inget som förhöjer värdet. Bilen är ju värd vad någon vill betala för den. De tittar lite på annonser säkerligen och vad prisbilden verkar ligga på.

Blir det tal om inlösen tycker jag att du skall hänvisa till att de följer lagen och tittar på vad en bil motsvarande din kostar hos en auktoriserad bilhandlare och inte på några jäkla skrothögar på Blocket. Du ska få ut pengar i näven så att du skall kunna knalla in på VW och köpa en bil med motsvarande skick och mil som den du har. Börja redan nu och snoka reda på lite priser på sådana stående i landets bilhallar så att du har lite exempel att slänga fram om det blir aktuellt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang