Förslag om första bil ska vara körglädje i..

slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

steifan skrev:
Blir nog svårt att hitta en vettig BMW 330, eller VW Golf R32 för runt 70k även om kanske slowSwede inte syftade riktigt på just den summan.

Kommer sätta ut min 330 om några månader och den kommer inte ut på mer än 70, troligtvis lägre då jag inte tycker det är lika kul att sälja som att köpa smile
Importerad av mig, hmm kanske 2003-2004, är väl dess enda nackdel. Men visst, den har gått 15 000 mil.

Senast redigerat av slowSwede (7 januari 2011)

BMW 335 (2007)
Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

M@sken skrev:

Andromeda skrev:
Hela mitt inlägg kan innehålla mycket små spår av ironi tongue

Det heter inte blattemobil, det är ju rasistiskt!!!11! yikes

Du får skriva kebabräcer, turkpulka, syriansk Rolls Royce osv istället.


Jag begriper inte heller var glädjen ligger i att betala minst 10k för mycket för en sliten 318i-92 med rosthål stora nog för fåglar att bygga bon i helt sönderkörd av de senaste 3 ägarna som även råkar vara släkt. Och ja, jag har suttit i många BMW, jag fattar inte vad som är så speciellt varken avseende körglädje eller komfort i en gammal BMW. En gammal välutrustad 9000 körd och vårdad av pensionärer slår en genomsnittligt skött välutrustad BMW av samma årsmodell på fingrarna i samtliga kategorier. Det bästa är att Saaben är minst 10k billigare och har minst 50 hk mer, säkert 5 ggr så vanlig i bra skick osv.

smaken är ju som sagt olika, jag begriper inte hur man kan köpa en saab 9000 smile du får gärna jämföra min genomsnittligt skött BMW 540 med 27000 mil på mätaren från 94 med vilken saab 9000 du vill men jag tror nog BMW´n slår saaben på alla punkter..


till ts så rekomenderar jag BMW 330 eller kanske till och med en Audi s4 kanske kan vara något

Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M@sken
7 januari 2011 · 461 Inlägg

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

Andromeda skrev:
Hela mitt inlägg kan innehålla mycket små spår av ironi tongue

Det heter inte blattemobil, det är ju rasistiskt!!!11! yikes

Du får skriva kebabräcer, turkpulka, syriansk Rolls Royce osv istället.


Jag begriper inte heller var glädjen ligger i att betala minst 10k för mycket för en sliten 318i-92 med rosthål stora nog för fåglar att bygga bon i helt sönderkörd av de senaste 3 ägarna som även råkar vara släkt. Och ja, jag har suttit i många BMW, jag fattar inte vad som är så speciellt varken avseende körglädje eller komfort i en gammal BMW. En gammal välutrustad 9000 körd och vårdad av pensionärer slår en genomsnittligt skött välutrustad BMW av samma årsmodell på fingrarna i samtliga kategorier. Det bästa är att Saaben är minst 10k billigare och har minst 50 hk mer, säkert 5 ggr så vanlig i bra skick osv.

smaken är ju som sagt olika, jag begriper inte hur man kan köpa en saab 9000 smile du får gärna jämföra min genomsnittligt skött BMW 540 med 27000 mil på mätaren från 94 med vilken saab 9000 du vill men jag tror nog BMW´n slår saaben på alla punkter..


till ts så rekomenderar jag BMW 330 eller kanske till och med en Audi s4 kanske kan vara något

Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Det finns både bra och dåliga begagnade BMW, andelen bra och dåliga är säkert samma som för Saab. fantasipriser vet jag inte, man får oftast vad man betalar för och det måste finnas en anledning till att BMW håller hyfsatt i pris medans Sabbarna sjunker?
10-15 år gamla bilar så kan du ju kolla på e39 klassledande när den kom och klassledande när den slutade tillverkas, en 523 e39 hittar man väldigt billigt och där får man otroligt mycket bil för pengarna.

slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

Andromeda skrev:
Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Håller nog inte med dig där. En gammal Saab känns...sådärbra. Tycker nog Volvo känns bättre. Sätt dig sedan i en Bmw ifrån samma årtal med samma miltal och sväng lite, jag tycker skillnaden är stor.
Fast allting beror ju på vad man prioriterar. Tycker man inte det är roligt att köra bil och inte råkar köra lite för fort någon gång då och då....ja då fungerar ju många märken helt ok.

Senast redigerat av slowSwede (7 januari 2011)

BMW 335 (2007)
IceEyes Varningar: För många..
7 januari 2011 · 2 552 Inlägg

En BMW 330i för 70 000 känns lite riskabelt. Risken finns att du råkar ut för ett misshandlat och slutkört exemplar, och det blir varken kul eller billigt (även om man lätt får intrycket att BMW:s bilar är odödliga   här på Garaget). De finare exemplaren ligger oftast lite högre i pris.

328 är ett bättre val om du "bara" har 70 000 att röra dig med. Prestandamässigt är den inte lika vass som 330 men å andra sidan blir den säkert lite billigare i drift.


De bilar förutom 328 som jag rekommenderar är: Mercedes CLK 320, Peugeot 206 RC, Alfa Romeo 166 eller varför inte en BMW 840 som är betydligt tuffare och biffigare än en vanlig E46 wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M@sken
7 januari 2011 · 461 Inlägg

slowSwede skrev:

M@sken skrev:
Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Håller nog inte med dig där. En gammal Saab känns...sådärbra. Tycker nog Volvo känns bättre. Sätt dig sedan i en Bmw ifrån samma årtal med samma miltal och sväng lite, jag tycker skillnaden är stor.
Fast allting beror ju på vad man prioriterar. Tycker man inte det är roligt att köra bil och tom kör lite för fort någon gång då och då....ja då fungerar ju många märken helt ok.

håller med dig där stor skillnad på dem tyska och dem svenska bilarna. ps du quota lite fel där smile

Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

M@sken skrev:

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

smaken är ju som sagt olika, jag begriper inte hur man kan köpa en saab 9000 smile du får gärna jämföra min genomsnittligt skött BMW 540 med 27000 mil på mätaren från 94 med vilken saab 9000 du vill men jag tror nog BMW´n slår saaben på alla punkter..


till ts så rekomenderar jag BMW 330 eller kanske till och med en Audi s4 kanske kan vara något

Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Det finns både bra och dåliga begagnade BMW, andelen bra och dåliga är säkert samma som för Saab. fantasipriser vet jag inte, man får oftast vad man betalar för och det måste finnas en anledning till att BMW håller hyfsatt i pris medans Sabbarna sjunker?
10-15 år gamla bilar så kan du ju kolla på e39 klassledande när den kom och klassledande när den slutade tillverkas, en 523 e39 hittar man väldigt billigt och där får man otroligt mycket bil för pengarna.

Men kom igen nu? De flesta BMW i den åldern går ju runt i förorterna, misshandlas till något jobbigt dyker upp och säljs sedan dyrt till en icke ont anande köpare.

Just det där med att en viss sorts människor tvunget ska ha en BMW oavsett hur sunkig och sönderkörd den är håller ju uppe priserna så att en sjysst BMW kostar mycket mer än den borde göra. Därför är en äldre begagnad BMW det absolut sämsta bilköpet man kan göra. I och för sig har man ju inga problem att bli av med den sedan.

Min kollega vill sälja sin 320i -02 med 25k mil på mätaren, svinkörd så in i helvete och låter inte frisk i vare sig motor eller chassi, för 42k. Inga problem, någon mupp med kors i backspegeln eller en bönematta på hatthyllan betalar det utan att tveka.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

Rätt masken, det skulle ju vara Andomedas quote...fixat

Senast redigerat av slowSwede (7 januari 2011)

BMW 335 (2007)
Andromeda Rumpmas
7 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

M@sken skrev:

Andromeda skrev:

Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Det finns både bra och dåliga begagnade BMW, andelen bra och dåliga är säkert samma som för Saab. fantasipriser vet jag inte, man får oftast vad man betalar för och det måste finnas en anledning till att BMW håller hyfsatt i pris medans Sabbarna sjunker?
10-15 år gamla bilar så kan du ju kolla på e39 klassledande när den kom och klassledande när den slutade tillverkas, en 523 e39 hittar man väldigt billigt och där får man otroligt mycket bil för pengarna.

Huvudet på spiken, fördelen med en marknadsekonomi är att man ser vad som efterfrågas. Sedan kan då tex. Saab-entusiaster hävda att det beror på märke och prestige medan Bmw-entusiasterna påstår att tre gånger så mycket pengar köper en 5 gånger bättre bil eller vad man nu vill hävda.

Men i ett Sverige där genomsnittssvensken anses vara feg, "den svenska avundsjukan" är ett känt begrepp och där det nästan är fult att äga något fint kan det knappast vara prestige som säljer Bmw, Mercedes eller andra märken?

Se ovan. Priserna på BMW hålls uppe oavsett skick beroende på att de är populära, inte på att objekten generellt sett har bättre skick än någon annan begagnad bil. i och för sig effekten av en marknadsekonomi, men det gör det inte till ett bra köp. En saab, volvo eller tom Audi får du en bättre och nyare bil för samma pengar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
slowSwede
7 januari 2011 · 223 Inlägg

Smaken är som baken, en del gillar x och andra y. Tur att inte alla tycker som Andromeda, hade haft svårt att sälja mina bilar med tiden i sådana fall.

Att alla gamla BMW's är sönderkörda är nog att ta i. Gamla bilar är gamla bilar och nog finns det Saabar som får bekänna färg.

Varje gång jag hjälper lillasyrran (vanligtvis för att hon kört fast) som har en 325:a ifrån -96 tror jag det är, förvånas jag över hur trevlig den känns. Så gammal bil som känns så bra...finns en anledning till att vissa bilar kostar mer än andra... Allt har nog inte med statusnissar som bara måste ha ett visst märke även om det finns sådana också.

BMW 335 (2007)
M@sken
7 januari 2011 · 461 Inlägg

Andromeda skrev:

M@sken skrev:

Andromeda skrev:
Men vilket skick är de flesta gamla BMW i? Ändå är de ute på Blocket och köps dessutom för fantasipriser. Det måste vara det minst prisvärda bilmärke som finns om du kikar på 10-15 år begagnade bilar.

Det finns både bra och dåliga begagnade BMW, andelen bra och dåliga är säkert samma som för Saab. fantasipriser vet jag inte, man får oftast vad man betalar för och det måste finnas en anledning till att BMW håller hyfsatt i pris medans Sabbarna sjunker?
10-15 år gamla bilar så kan du ju kolla på e39 klassledande när den kom och klassledande när den slutade tillverkas, en 523 e39 hittar man väldigt billigt och där får man otroligt mycket bil för pengarna.

Men kom igen nu? De flesta BMW i den åldern går ju runt i förorterna, misshandlas till något jobbigt dyker upp och säljs sedan dyrt till en icke ont anande köpare.

Just det där med att en viss sorts människor tvunget ska ha en BMW oavsett hur sunkig och sönderkörd den är håller ju uppe priserna så att en sjysst BMW kostar mycket mer än den borde göra. Därför är en äldre begagnad BMW det absolut sämsta bilköpet man kan göra. I och för sig har man ju inga problem att bli av med den sedan.

Min kollega vill sälja sin 320i -02 med 25k mil på mätaren, svinkörd så in i helvete och låter inte frisk i vare sig motor eller chassi, för 42k. Inga problem, någon mupp med kors i backspegeln eller en bönematta på hatthyllan betalar det utan att tveka.

fördomarna flödar! härligt smile det finns nog många i förorten som sköter om sina BMW, men det är väl bättre att köpa en saab 9000 turbo som körts av en gasglad 18åring i ett litet samhälle som inte har råd och skiter i att serva bilen, same same?

Wilsgaard
7 januari 2011 · 560 Inlägg

fr0berg skrev:
Ska nu köpa min första bil men ja vill inte ha någon volvo.. Är det någon som har ett förslag.. Har kollat på bmw 3 serien men inte m. Jag vill ha en bil som rör på sig lite + rolig och skön att köra för ungefär 70 tusen. INTE NÅGOT TRIMATSKIT

De är ju så enkelt som alla redan påpekat smile BMW är de solklara valet !

BMW E46 har de mesta komfort, körglädje, bakhjulsdrift osv. Skulle satsat på en 325i eftersom du har både en schysst motor och inte allt för hög kostnad. Riktigt bra kombination av motor och ekonomi !

Rquired Allmänt envis
7 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:

M@sken skrev:
Det finns både bra och dåliga begagnade BMW, andelen bra och dåliga är säkert samma som för Saab. fantasipriser vet jag inte, man får oftast vad man betalar för och det måste finnas en anledning till att BMW håller hyfsatt i pris medans Sabbarna sjunker?
10-15 år gamla bilar så kan du ju kolla på e39 klassledande när den kom och klassledande när den slutade tillverkas, en 523 e39 hittar man väldigt billigt och där får man otroligt mycket bil för pengarna.

Huvudet på spiken, fördelen med en marknadsekonomi är att man ser vad som efterfrågas. Sedan kan då tex. Saab-entusiaster hävda att det beror på märke och prestige medan Bmw-entusiasterna påstår att tre gånger så mycket pengar köper en 5 gånger bättre bil eller vad man nu vill hävda.

Men i ett Sverige där genomsnittssvensken anses vara feg, "den svenska avundsjukan" är ett känt begrepp och där det nästan är fult att äga något fint kan det knappast vara prestige som säljer Bmw, Mercedes eller andra märken?

Se ovan. Priserna på BMW hålls uppe oavsett skick beroende på att de är populära, inte på att objekten generellt sett har bättre skick än någon annan begagnad bil. i och för sig effekten av en marknadsekonomi, men det gör det inte till ett bra köp. En saab, volvo eller tom Audi får du en bättre och nyare bil för samma pengar.

42.000:- i annonspris för en 320i från 2002, det är ett  lågt pris men är den sliten är det plus prut inget konstigt. Och det är där vi skiljer, du tycker en 9-3 Aero för mindre pengar med halva miltalet är ett bättre köp och jag och uppenbarligen många med mig tycker det är en kanske hälften så bra bil.

Sedan är snacket om förorten bara löjligt, precis som de flesta "finare" märken rullar de flesta Bmw i villaområden och liknande. Det är svårt att snacka om utlänningar för vad skiljer dem från en "svensk"? Men jag förstår vilken typ av individ som menas oavsett om det är en kurd eller en svensk i mysdress men ser man oftast inte dessa i bilar som kan köpas besiktigad ett halvår framåt för 2500:-?

Senast redigerat av Rquired (7 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Biggi
7 januari 2011 · 352 Inlägg

såna här trådar spårar alltid ur. frågar man en BMW-ägare vilken bil som han rekomenderar så svarar han givetvis BMW och samma sak med saab, volvo osv.
TS vill ha en rolig och ekonomisk bil för ca 70K.

jag kan rekomendera en Honda civic type R ep3. eller kanske en Mercedes CLK230 kompressor?

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"
Ford Fiesta ST "Sveriges finaste FiestaST" (2008)
MiataLasse
7 januari 2011 ·

En billig bil med massor av körglädje är annars Mazda MX-5 Miata, som lovordas av bilreportrar i 20 år. Ett bättre välavstämt och balanserat chassi får man leta efter, med go-kart känsla och väghållning som ett klistrat strykjärn. Dessutom bakhjulsdrift, och ofta diffad bakaxel.

Tänk dig själv att åka nercabbat längs kurviga landsvägar en ljummen sommarkväll. På vintern krokar du på hardtoppen och har en kul bakhjulsdriven bil med uppställ i kurvorna.

Provkör en och du lär inte ångra dig. Mer körglädje för pengarna får man leta efter!!

xXSammy
7 januari 2011 · 6 593 Inlägg

Skoghallskille skrev:
En billig bil med massor av körglädje är annars Mazda MX-5 Miata, som lovordas av bilreportrar i 20 år. Ett bättre välavstämt och balanserat chassi får man leta efter, med go-kart känsla och väghållning som ett klistrat strykjärn. Dessutom bakhjulsdrift, och ofta diffad bakaxel.

Tänk dig själv att åka nercabbat längs kurviga landsvägar en ljummen sommarkväll. På vintern krokar du på hardtoppen och har en kul bakhjulsdriven bil med uppställ i kurvorna.

Provkör en och du lär inte ångra dig. Mer körglädje för pengarna får man leta efter!!

MX-5 är väl också den ända bilen som håller vad de lovas med körglädje i hög grad
I dess prisklass alltså

Senast redigerat av Malheus (7 januari 2011)

De/Dem
Rquired Allmänt envis
7 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Okej, ska jag ge lite argument till varför det är en bra bil?

1: Amerikanarna kan göra bilar som inte rostar! Det kan absolut inte européer. Fullt galvade karosser och chassien.
2: Växellådan i Cadillacen är hyllad för att vara den mest slagtåliga besten som kan existera på en FWD bil.
3: Det är en bil med mycket komfort vilket TS ville ha.
4: Den har samtidigt denna punch när man trycker på gaspedalen.
5: Att den är automat är inget fel det heller. Jag gillar automat bättre än manuell för den växlar mycket snabbare än vad jag någonsin kommer göra. Vill du välja växlar själv? Visst, det kan du. Bara rycka ner till 1an och gå hela vägen till D så har du växlat själv och sedan peta ner till 3an, 2an och 1an igen så har du växlat själv. Eller lägg i D och låt lådan göra det själv (automatiskt).
6: BMW, körs av alla i Sverige. Cadillac, ej lika vanlig. Visst dyrare reservdelar dock ej dyra. Men man är lite annorlunda. Vill man vara som alla andra är det bara köpa en 740 men jag tror inte TS vill ha det för hans prisklass är 10 gånger så hög som mellanvärdet på en 740.
7: BMW har också vääääldigt tunga bestar bara så du vet.
8: Cadillacen väger in på 1800kg och inte 2 ton. 1800kg är rätt bra för en sån stor bil som är fullsmockad med väldigt mycket lyx och komfort.

Men visst. TS får självklart välja sin egen bil. Jag har visat vad jag tycker. Finns fler men då blir det ju fler påhopp om att allt med V8 är skit förutom om det är en Scania diesel v8 etc.

Observera att jag har aldrig nekat till att det skulle vara en bra bil, men är det rätt bil?

1. Ligger troligen något i det, men några större skillnaden är det inte och skall man basera ett köp på om den inte rostar ligger Audi A2 eller A8 rätt bra till?
2. Ok det visste jag inte, men vad spelar det för roll? Med reservation för att Saab har omtvistade lådor är inte sannolikheten för ras större på tidigare nämnda bilar?
3. Komfort är visserligen en smaksak, men jag tyckte det var rätt tydligt att det var körglädje före komfort. Där står till och med "skön att köra", vad har det med fjädrings och sittkomfort att göra?
4. Det finns det som sagt i fler bilar, en Saab för 10.000:- kan leverera liknande eller ännu mer pulver om man väljer att trimma den och har i rätt version bra mycket bättre väghållning.
5. Automat är trevligt även om jag inte håller med om att det är samma sak som att "växla själv". Kan vara en smaksak, men jag har mig veterligen aldrig sagt att det var automatväxellådan som gjorde Cadillac till ett lustigt alternativ?
6. Visserligen, men amerikanska bilar är inte direkt ovanliga och TS efterfrågade aldrig en unik bil?
7. Det är jag helt medveten om, men var det en sådan jag rekommenderade? Sedan är som sagt till och med E38 känd för att vara spänstig och rolig, detsamma kan man bara inte säga om en Seville.
8. Ok, gick på det klipp och citat "Steifan" skrev. Sedan kan jag hålla med Hool om att vad är lyx i en sådan Cadillac? Materialkvalitén? Det kan du bara inte hävda? Utrustningsnivån, där är europeiska bilar långt före? Åkkomfort och ljudnivå, en smakfråga men där anser jag också att europeerna ligger före.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nisse1
7 januari 2011 · 175 Inlägg

För 70,000:- får du en fin Golf GTi, antingen med 1.8T på 150 hk eller VR6 på 204 hk och 4x4 smile

Sen ang. jänkare, jänkare i all ära men någon speciell kvalitet på inredning har de väl ändå inte ?
Var på en bilfirma och provsatt först en Merca cab, sen C70 cab och till sist en Mustang cab. Snacka om tripp trapp trull tongue

crille_86 Fartdåre =)
8 januari 2011 · 147 Inlägg

Jag har en Celica och en BMW 325 E30 cab, och visst Celican är 8 år nyare och håller ihop lite bättre, men den är som en konservburk jämfört med e30 i inredningen. Och när man ska köpa reservdelar så gråter man när man måste ringa till toyota för att det inte finns delar till den nån annanstans, dom är svindyra!
Bmw delarna är snuskigt billiga i jämförelse.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
davel
8 januari 2011 · 347 Inlägg

Så mycket roligare än såhär får man nog inte för dom pengarna big_smile

Självklart är man biten av porsche men detta ser ut att vara ett kap.

http://www.blocket.se/gavleborg/Porsche … 15&w=3

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang