Saab 9-5 Rasslar, skakar bakifrån bilen

mrpalmer
7 januari 2011 · 796 Inlägg

Tjena, har uppkommit ett ljud på sistone bakifrån bilen. Jag bytte bromsbackar, avgasystem och diverse andra saker. Sedan det har det uppkommit ett ljud som tycks komma bakifrån, det låter som något rasslar och skakar, det var inte så mycket till en början men har nu blivit mer och mer. Det rasslar och skakar under körning på dålig väg och under bromsning.

Saab 9-5 2.0 150hk

2001, 26tusen mil. Gick för 2 veckor sedan igenom besiktningen utan anmärkning.

Hemma bra, garaget BÄST!
Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

mrpalmer skrev:
Tjena, har uppkommit ett ljud på sistone bakifrån bilen. Jag bytte bromsbackar, avgasystem och diverse andra saker. Sedan det har det uppkommit ett ljud som tycks komma bakifrån, det låter som något rasslar och skakar, det var inte så mycket till en början men har nu blivit mer och mer. Det rasslar och skakar under körning på dålig väg och under bromsning.

Saab 9-5 2.0 150hk

2001, 26tusen mil. Gick för 2 veckor sedan igenom besiktningen utan anmärkning.

När exakt hör du att det rasslar? Över gupp eller vid gas pådrag tex.? Vart skakar det, i ratten?

mrpalmer
7 januari 2011 · 796 Inlägg

Kibil skrev:

mrpalmer skrev:
Tjena, har uppkommit ett ljud på sistone bakifrån bilen. Jag bytte bromsbackar, avgasystem och diverse andra saker. Sedan det har det uppkommit ett ljud som tycks komma bakifrån, det låter som något rasslar och skakar, det var inte så mycket till en början men har nu blivit mer och mer. Det rasslar och skakar under körning på dålig väg och under bromsning.

Saab 9-5 2.0 150hk

2001, 26tusen mil. Gick för 2 veckor sedan igenom besiktningen utan anmärkning.

När exakt hör du att det rasslar? Över gupp eller vid gas pådrag tex.? Vart skakar det, i ratten?

Jag hör det när jag åker över gupp, på dåliga vägar och när jag bromsar. Det låter mer som att något sitter löst i bak i bilen.

Hemma bra, garaget BÄST!
Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

mrpalmer skrev:

Kibil skrev:

mrpalmer skrev:
Tjena, har uppkommit ett ljud på sistone bakifrån bilen. Jag bytte bromsbackar, avgasystem och diverse andra saker. Sedan det har det uppkommit ett ljud som tycks komma bakifrån, det låter som något rasslar och skakar, det var inte så mycket till en början men har nu blivit mer och mer. Det rasslar och skakar under körning på dålig väg och under bromsning.

Saab 9-5 2.0 150hk

2001, 26tusen mil. Gick för 2 veckor sedan igenom besiktningen utan anmärkning.

När exakt hör du att det rasslar? Över gupp eller vid gas pådrag tex.? Vart skakar det, i ratten?

Jag hör det när jag åker över gupp, på dåliga vägar och när jag bromsar. Det låter mer som att något sitter löst i bak i bilen.

Har du tillgång till lyft är det mycket enklare att kolla efter tex. Avgas plåt (vanligt att dom brister i infästningarna speciellt i mitten av systemet) dvs. plåtarna över avgassystemet som skyddar mot värme.

mrpalmer
7 januari 2011 · 796 Inlägg

Kibil skrev:

mrpalmer skrev:

Kibil skrev:

När exakt hör du att det rasslar? Över gupp eller vid gas pådrag tex.? Vart skakar det, i ratten?

Jag hör det när jag åker över gupp, på dåliga vägar och när jag bromsar. Det låter mer som att något sitter löst i bak i bilen.

Har du tillgång till lyft är det mycket enklare att kolla efter tex. Avgas plåt (vanligt att dom brister i infästningarna speciellt i mitten av systemet) dvs. plåtarna över avgassystemet som skyddar mot värme.

Ja, det har jag får väl göra så. Det låter dock som det kommer ifrån höger bak, och besiktningen hittade ingenting dem heller så.

Hemma bra, garaget BÄST!
Kibil
7 januari 2011 · 552 Inlägg

Hur är handbromsen? Tar den på båda sidor? Kan vara så att bromsbackarna lossnat eller fel montering...

mrpalmer
7 januari 2011 · 796 Inlägg

Kibil skrev:
Hur är handbromsen? Tar den på båda sidor? Kan vara så att bromsbackarna lossnat eller fel montering...

Handbromsvajern är nybytt och tar som den ska! Men får ta och lyfta upp bilen och kolla! Tack för hjälpen! smile

Hemma bra, garaget BÄST!
saabgripen
8 januari 2011 · 50 Inlägg

kolla stötdämparna

mrpalmer
8 januari 2011 · 796 Inlägg

saabgripen skrev:
kolla stötdämparna

Dem är relativt nya dem också inte gått så många mil, men får väl kolla igenom allt sånt där känns surt då man precis bytt en massa grejer!

Hemma bra, garaget BÄST!
Tagg3N Konsult
8 januari 2011 · 1 247 Inlägg

Om du kan så kika över bakvagnsbussningarna, de är tyvärr känsliga på 9-5 och kan genera alla möjliga läten när det har gett sig eller börjar på att ge sig..

/Kim

saabgripen
8 januari 2011 · 50 Inlägg

har du kollat bussningarna i bakvagnen

mrpalmer
8 januari 2011 · 796 Inlägg

Tagg3N skrev:
Om du kan så kika över bakvagnsbussningarna, de är tyvärr känsliga på 9-5 och kan genera alla möjliga läten när det har gett sig eller börjar på att ge sig..

/Kim

Okej, tackar det ska jag göra, svårt/jobbigt att byta?

Hemma bra, garaget BÄST!
saabgripen
8 januari 2011 · 50 Inlägg

mrpalmer skrev:

Tagg3N skrev:
Om du kan så kika över bakvagnsbussningarna, de är tyvärr känsliga på 9-5 och kan genera alla möjliga läten när det har gett sig eller börjar på att ge sig..

/Kim

Okej, tackar det ska jag göra, svårt/jobbigt att byta?

har du tillgång till en tigersåg så brukar det gå lätt

mrpalmer
8 januari 2011 · 796 Inlägg

saabgripen skrev:

mrpalmer skrev:

Tagg3N skrev:
Om du kan så kika över bakvagnsbussningarna, de är tyvärr känsliga på 9-5 och kan genera alla möjliga läten när det har gett sig eller börjar på att ge sig..

/Kim

Okej, tackar det ska jag göra, svårt/jobbigt att byta?

har du tillgång till en tigersåg så brukar det gå lätt

jo det har jag, tack så mycket för alla tips allihopa! Ska undersökas snarast, om det skulle vara bussningarna är det dåligt att åka omkring med dem paj?

Hemma bra, garaget BÄST!
Tagg3N Konsult
8 januari 2011 · 1 247 Inlägg

mrpalmer skrev:

saabgripen skrev:

mrpalmer skrev:

Okej, tackar det ska jag göra, svårt/jobbigt att byta?

har du tillgång till en tigersåg så brukar det gå lätt

jo det har jag, tack så mycket för alla tips allihopa! Ska undersökas snarast, om det skulle vara bussningarna är det dåligt att åka omkring med dem paj?

Om det är dåligt kan jag inte riktigt svara på, men hade det varit min bil hade jag undvikit att köra wink

mrpalmer
8 januari 2011 · 796 Inlägg

Tagg3N skrev:

mrpalmer skrev:

saabgripen skrev:

har du tillgång till en tigersåg så brukar det gå lätt

jo det har jag, tack så mycket för alla tips allihopa! Ska undersökas snarast, om det skulle vara bussningarna är det dåligt att åka omkring med dem paj?

Om det är dåligt kan jag inte riktigt svara på, men hade det varit min bil hade jag undvikit att köra wink

Självklart, det håller jag med om, men kommer inte köra så mycket mer med 9-5an nu smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Driftkungen Saab - Move Your Mind
8 januari 2011 · 1 094 Inlägg

Som tidigare nämnt så hade jag börjat med att kolla fästena till avgasröret. Är ju bara till att krypa under lite och ta tag i röret och skaka runt de så märker du om det är det som skramlar.

Men när du säger att ljudet uppstår när du bromsar så borde de inte vara de..

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang