Motorn börjar ge sig? Lexus is200

mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

Tjena!
La märke till idag att de börjat låta extra mycket från motorn och nu när man varvar ut växlarna, har den börjat skrika på slutet o känns som den inte orkar dra längre som den gjort innan på dom högre varven?'

Någon som har något bra förslag? Kan de vara så simpelt som ett oljebyte? Eller lite mer avancerat som kamaxel?

Mvh Marcus Haal

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
MR-P
8 januari 2011 · 135 Inlägg

mackehaal skrev:
Tjena!
La märke till idag att de börjat låta extra mycket från motorn och nu när man varvar ut växlarna, har den börjat skrika på slutet o känns som den inte orkar dra längre som den gjort innan på dom högre varven?'

Någon som har något bra förslag? Kan de vara så simpelt som ett oljebyte? Eller lite mer avancerat som kamaxel?

Mvh Marcus Haal

Hur menar du med skrika? varvar den mer än den går?... koppligen som är slut?

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

ne kopplingen är inte slut xD de är jag hundra på för den är ny sedan i september

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
caromania Forummoderator
8 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Mitt råd är att du lämnar in bilen på service.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

caromania skrev:
Mitt råd är att du lämnar in bilen på service.

Jag skulle väl inte fråga här om jag ändå tänkt lämna den på service ? man frågar ju här för man vill slippa den kostnaden!?

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
caromania Forummoderator
8 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Din beskrivning av problemet säger mig att det kommer att bli dyrare om du försöker dig på en lekmansundersökning baserad på några rekommendationer du snappat upp här. Du har en hyfsat ny Lexus som du säkert är rädd om.

Inget illa ment men du kanske inte ska ge dig på det själv?

Alternativet är att du tar med en hyfsat kunnig vän på en provtur. Att beskriva problem/ljud i text är inte helt enkelt. Risken är överhängande att du missförstås och att det dras felaktiga slutsatser.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ekelund88
8 januari 2011 · 2 656 Inlägg

mackehaal skrev:
Tjena!
La märke till idag att de börjat låta extra mycket från motorn och nu när man varvar ut växlarna, har den börjat skrika på slutet o känns som den inte orkar dra längre som den gjort innan på dom högre varven?'

Någon som har något bra förslag? Kan de vara så simpelt som ett oljebyte? Eller lite mer avancerat som kamaxel?

Mvh Marcus Haal

du får nog felsöka en hel del mer kan ju vara ad som helst atm

mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

Aaa jag ska dra med en duktig vän senare idag på en tur så hoppas han kan se va de är för problem smile

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
zshoe Kokar ris
8 januari 2011 · 923 Inlägg

mackehaal skrev:

caromania skrev:
Mitt råd är att du lämnar in bilen på service.

Jag skulle väl inte fråga här om jag ändå tänkt lämna den på service ? man frågar ju här för man vill slippa den kostnaden!?

hur undviker man kostnaden av en service? det ska göras på intervall eller körsträcka?

fast om du är en sån person som "inte servar bilen, bara reparerar" så förstår jag att motorn är sopslut.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

cenoxide skrev:

mackehaal skrev:

caromania skrev:
Mitt råd är att du lämnar in bilen på service.

Jag skulle väl inte fråga här om jag ändå tänkt lämna den på service ? man frågar ju här för man vill slippa den kostnaden!?

hur undviker man kostnaden av en service? det ska göras på intervall eller körsträcka?

fast om du är en sån person som "inte servar bilen, bara reparerar" så förstår jag att motorn är sopslut.

Nej menade inte så tongue jag servar bilen som den skall, jag ska lämna den på service snart igen men just nu kan jag inte o vill inte den ska skära ihop, den har funkat klockrent o aldrig varit problem med den innan smile

Jag vårdar min bil som om de är mitt barn smile

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Andromeda Rumpmas
8 januari 2011 · 3 860 Inlägg

mackehaal skrev:

caromania skrev:
Mitt råd är att du lämnar in bilen på service.

Jag skulle väl inte fråga här om jag ändå tänkt lämna den på service ? man frågar ju här för man vill slippa den kostnaden!?

Klart som fan man inte kommer undan kostnaden att serva en bil. Det är ju liksom en förutsättning att sköta servicen för att den inte ska jävlas mer än nödvändigt. Byta olja kan man ju göra själv, liksom luftfilter, tändstift mm så blir det inte så dyrt.

Kolla hur remmen och remhjulen mår.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
caromania Forummoderator
8 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Risken att din motor ska skära är obefintlig skulle jag vilja påstå om du inte kör den torr på olja eller med frysen kylare. Du kan nog vara ganska lugn. Att låta någon med lite bra öra åka med är en god idé.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Andromeda Rumpmas
8 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Om någon vaakumslang läcker kan det ju förklara både tjutet och effektförlusten.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PoulZen
8 januari 2011 · 772 Inlägg

Kolla upp så det inte är kopplingen iaf. Eftersom du bytt den väldigt nyligen så kanske det blev något fel vid ditsättningen av den nya kopplingen eller meterialfel som gör att den slitits ut eller gett upp. Kan vara så oxå.

mackehaal
8 januari 2011 · 102 Inlägg

PoulZen skrev:
Kolla upp så det inte är kopplingen iaf. Eftersom du bytt den väldigt nyligen så kanske det blev något fel vid ditsättningen av den nya kopplingen eller meterialfel som gör att den slitits ut eller gett upp. Kan vara så oxå.

Nej de är inte kopplingen, jag vet hur de känns när kopplingen slirar, de va anledningen till jag bytte, o jag sitter numer på en 4puckad sinterlamell koppling

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
Mitsuhini
8 januari 2011 · 337 Inlägg

har du samma körstil som du hade innan så har du garanterat eldat upp sinterlamellen. varför sitter en sinter i?? som att sätta brembobromsar på en gräsklippare.

du skriver att den börjar skrika på höga varv? kan du utveckla detta, är det att likna en sliten fläktrem på en 240 eller är det som en hund med senap i ringmuskeln?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
ekelund88
9 januari 2011 · 2 656 Inlägg

mackehaal skrev:

PoulZen skrev:
Kolla upp så det inte är kopplingen iaf. Eftersom du bytt den väldigt nyligen så kanske det blev något fel vid ditsättningen av den nya kopplingen eller meterialfel som gör att den slitits ut eller gett upp. Kan vara så oxå.

Nej de är inte kopplingen, jag vet hur de känns när kopplingen slirar, de va anledningen till jag bytte, o jag sitter numer på en 4puckad sinterlamell koppling

en sinterkoppling e ju inte precis "tyst" heller

jocke_gronberg
9 januari 2011 · 4 586 Inlägg

155 hästar och sinterlamell

Känns som man måste arbeta lite med kopplingen för att komma iväg och då är sinter helt fel

Originallamell hade varit bättre

Senast redigerat av jocke_gronberg (9 januari 2011)

mackehaal
9 januari 2011 · 102 Inlägg

Kan här med säga så här! jag DE ÄR INGET FEL O HA EN SINTER på en 155 HK bil! den är väl inte lika lättkörd som en original men va fan! man har ju den för den ska hålla! o Du som tror att min körstil skulle bränna den! jag är ingen gubbe på 80 bast som slirar på kopplingen! kom inte med spydiga kommentarer! de hör hemma bland moppepojkar! Anledning till att jag satte denna koppling ä för jag ska kompressormata den o då vill jag fan inte ha en originalkoppling som inte pallar med sen!
O jag fråga inte här om min koppling! men jag har troligtvis löst mitt problem så.

MrCap Jönköping
Lexus IS200 "Woffle" (1999)
caromania Forummoderator
9 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Kan du inte berätta vad problemet var? Det är ju bra för framtiden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang