Saab 9000 2.3Turbo läcker olja , hjälp!

Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Tjenna!

Har en saab 9000 2.3t -94a som läcker olja.
Har varit på besiktningen nu och åkte på oljeläckage.

Ventilkåpspackning och grenrörspacking är bytt.
Oljereturröret till turbo är åtskruvat. (Inte dåligt)

Den läcker runt oljetråget. Torkade av runt de och så började de rinna längs sidan på det ungefär och en bit uppåt på högra sidan. Någon som har en aning vad det kan vara?? big_smile


// J

I´m living my life a quarter mile at the time!
Aaqsuel
8 januari 2011 · 7 Inlägg

Inte för att jag har någon erfarenhet av saab, men låter som att det är en ren läcka i en packning. Kommer det mellan blocket och toppen elr blocket o troget? Jag skulle gissa på en packning som behövs bytas smile lycka till!

Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Aaqsuel skrev:
Inte för att jag har någon erfarenhet av saab, men låter som att det är en ren läcka i en packning. Kommer det mellan blocket och toppen elr blocket o troget? Jag skulle gissa på en packning som behövs bytas smile lycka till!

Packboxen kanske mellan låda o motor? hmm....

I´m living my life a quarter mile at the time!
Funkiee Saab älskare!
8 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Antingen är det packboxen mellan låda o motor, den är vanlig att den går, sen även mellan toppen o blocket.. Det räcker med att du släpper på topp bultarna o sen drar åt de med rätt moment, så kommer den sluta läcka där, annars om det är vid tråget så är sista idén trågpackningen hmm

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Funkiee skrev:
Antingen är det packboxen mellan låda o motor, den är vanlig att den går, sen även mellan toppen o blocket.. Det räcker med att du släpper på topp bultarna o sen drar åt de med rätt moment, så kommer den sluta läcka där, annars om det är vid tråget så är sista idén trågpackningen hmm

Packbox mellan motor och låda kan de nog inte vara eftersom de sitter på andra sidan... sad
Toppen och blocket är det inte det har jag kollat tongue Kedjespännaren eller remspännaren kan den läcka??
För när jag torkade bort oljan så hände det inget. Men startade man så började det efter en stund komma lite granna.

Tycker besiktningen inte borde klaga på de när de borde klaga på BP istället som släpper ute mera höhö big_smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

Kan bara påpeka att det inte sitter någon packning mellan block och tråg original på dessa bilar, det ska räcka med att det är helt rent och jämnt mellan ytorna som man pressar samman, däremot så när man plockar isär tråget från blocket så brukar iallafall jag kleta på lite permatex på ytorna vid ihopmontering för att vara säker.
I värsta fall kanske du får plocka ner tråget och kolla alla bultar och så! Dock så är det ganska bökigt att ta av tråget med motorn monterad i bilen. Fick själv byta tråget på min 9000 Aero innan jag sålde den i höstas pga av att jag klumpade till mej lite och hade sönder tråget vid ett växellådsbyte tongue

Senast redigerat av Donvito (8 januari 2011)

Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:
Kan bara påpeka att det inte sitter någon packning mellan block och tråg original på dessa bilar, det ska räcka med att det är helt rent och jämnt mellan ytorna som man pressar samman, däremot så när man plockar isär tråget från blocket så brukar iallafall jag kleta på lite permatex på ytorna vid ihopmontering för att vara säker.
I värsta fall kanske du får plocka ner tråget och kolla alla bultar och så! Dock så är det ganska bökigt att ta av tråget med motorn monterad i bilen. Fick själv byta tråget på min 9000 Aero innan jag sålde den i höstas pga av att jag klumpade till mej lite och hade sönder tråget vid ett växellådsbyte tongue

Men har du en aning om vad det kan vara för fel? yikes

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

njae de är ju svårt att säga tongue Men som jag sa så kanske du bör kolla bultarna runt tråget eftersom du sa att det läcker runt tråget? dom är ju extra viktiga när det inte sitter någon packning där. annars kanske du har någon bild att lägga ut så man kan få en uppfattning om vart det läcker? tongue

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:
njae de är ju svårt att säga tongue Men som jag sa så kanske du bör kolla bultarna runt tråget eftersom du sa att det läcker runt tråget? dom är ju extra viktiga när det inte sitter någon packning där. annars kanske du har någon bild att lägga ut så man kan få en uppfattning om vart det läcker? tongue

Jag kan fixa en bild tills imorgon big_smile Så ska jag skruva åt de ikväll om jag hinner och se hur det blir !
Men bild fixas tills imorgon smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

Det kan underlätta kanske smile ja de kan ju vara värt att prova iallafall! Det sitter ju en bult precis bakom medbringaren på höger sida! Den är riktigt jobbig att komma åt, man ser den knappt. om tråget har varit nedplockat av någon tidigare ägare så finns ju möjligheten att den är lite slarvigt iskruvad tongue

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:
Det kan underlätta kanske smile ja de kan ju vara värt att prova iallafall! Det sitter ju en bult precis bakom medbringaren på höger sida! Den är riktigt jobbig att komma åt, man ser den knappt. om tråget har varit nedplockat av någon tidigare ägare så finns ju möjligheten att den är lite slarvigt iskruvad tongue

Ah precis smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
agadiffen
8 januari 2011 · 739 Inlägg

tvätta precis innan du besiktigar ...så går den igenom iaf

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

agadiffen skrev:
tvätta precis innan du besiktigar ...så går den igenom iaf

Det var de jag gjorde. Men han ville inte... sad

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

För när jag kollar oljan i bilen så är den som den ska. Visar inte att det är lite olja eller något. Hur kan de då puppa ut olja yikes

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

Poppsey skrev:
För när jag kollar oljan i bilen så är den som den ska. Visar inte att det är lite olja eller något. Hur kan de då puppa ut olja yikes

Växellådsolja?

Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:

Poppsey skrev:
För när jag kollar oljan i bilen så är den som den ska. Visar inte att det är lite olja eller något. Hur kan de då puppa ut olja yikes

Växellådsolja?

Du menar den läcken från lådan?

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Men det är ju på högra sidan, vänster sida blir det om du tänker dig du står framför bilen... Växellådan sitter ju på vänsta (om du står framifrån) höger om du står under och kollar frammåt

I´m living my life a quarter mile at the time!
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

kanske? Jag har ju som sagt ingen aning, men om du säger att den läcker olja men att motoroljan aldrig sjunker i nivå smile Då finns det ju typ växellådsolja kvar att välja på, Andra vätskor som servolja mm tycker man ju inte borde rinna så nära inpå motorn om det skulle läcka? Du kanske kunde kolla om den luktar avgaser för att skilja ut vad för olja det är smile

Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Donvito
8 januari 2011 · 964 Inlägg

Poppsey skrev:
Men det är ju på högra sidan, vänster sida blir det om du tänker dig du står framför bilen... Växellådan sitter ju på vänsta (om du står framifrån) höger om du står under och kollar frammåt

Ja då är de nog inte växellådsolja, det är nog motorolja, Sen är det nog så att det tar ett bra tag innan du märker att nivån har sjunkt på oljestickan, Det räcker ju att det droppar ut 3-4 droppar för att det ska synas väl! Det tar ju ett tag att märka det på oljestickan.
En annan tanke som slog mej är väl att motorkudden som sitter under motorn på höger sida är väl oljefyllt. inget läckage från de kanske? (Bara en vild tanke) tongue

Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Poppsey
8 januari 2011 · 479 Inlägg

Donvito skrev:

Poppsey skrev:
Men det är ju på högra sidan, vänster sida blir det om du tänker dig du står framför bilen... Växellådan sitter ju på vänsta (om du står framifrån) höger om du står under och kollar frammåt

Ja då är de nog inte växellådsolja, det är nog motorolja, Sen är det nog så att det tar ett bra tag innan du märker att nivån har sjunkt på oljestickan, Det räcker ju att det droppar ut 3-4 droppar för att det ska synas väl! Det tar ju ett tag att märka det på oljestickan.
En annan tanke som slog mej är väl att motorkudden som sitter under motorn på höger sida är väl oljefyllt. inget läckage från de kanske? (Bara en vild tanke) tongue

Ja det finns många oljor. Men man borde nog se skillnad på motorolja och växellådsolja då som exempel.
Och jag tittade inte så noga för jag försökte komma från de och få bilen igenom hehe big_smile
Motorkudden ja! De har jag faktiskt inte tänkt på.
Då kollar jag upp oljetråg, växellådan, motorkudden.
Men vid där kamkedjan går finns ju en spännare till den. Kan den läcka tror du? smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang