2963
Sök

Extremt hög bränsle förbrukning på en 1.8l motor ?

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
hej har ett litet problem med min jetta mk2 1990 förgasarinsprut den drar minimum 1.3 L milen om man snålkör den . den är nyligen servad  bytt olja filter tändstift o allt det där . men fortfarande det extremt höga förbrukning  och inga bromsar ligger på . vad kan det vara?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

lastbils chaufför
240 Inlägg
9 januari 2011
jag hade för ett par år sedan en golf 3:a med 1.8 motorn från 93 och den gjorde samma sak och när man körde som om man skulle ha stulit bilen så gick den på ca 0.7-0.8 L och när man snål körde den ca 1.2-1.3, vet ej om det är ett vanligt fel på vw

jag hittade aldrig felet men det skulle vara intressant att veta vad felet är!
Senast redigerat av mustang1966 (9 januari 2011)

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

killercow
9 januari 2011
en anledning kan vara att den drar tjuvluft vilket orsakar högre förbrukning.

kan finnas ett större "hål" från luftfiltret till motorn som den drar in luft viket ökar förbrukningen.

sen ökar förbrukningen märkvärt när det är kallt. kall motor å körningar korta sträckor ökar förbrukningen.

förbrukningen i boken är ofta inte samma som den verkliga förbrukningen eftersom dom snålkör nått extremt när dom tar fram dom siffrorna

lite tips på vad de kan vara smile

113 Inlägg
9 januari 2011
Jag har också det problemet med min golf 3a från 93 med en 1.8L  motor. Jag har mätt upp att den drar 1.1 i blandad körning fast jag funderar på om det intekan vara lambdasonden ?

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
9 januari 2011
viktor_89 skrev:
Jag har också det problemet med min golf 3a från 93 med en 1.8L  motor. Jag har mätt upp att den drar 1.1 i blandad körning fast jag funderar på om det intekan vara lambdasonden ?

Jag har samma problem med min golf3 1.8 också.

Hellre Nürburgring än vigselring

killercow
9 januari 2011
VW sjukdom?

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
9 januari 2011
Man kanske skulle bilda en studiecirkel smile

Hellre Nürburgring än vigselring

Nattarbetare
137 Inlägg
9 januari 2011
Har vart med om att de har vart knas med lambdan och då dricker dom mycket, om den tog tjuvluft hade den nog gått sämre...Märks det ingen skillnad hur motorn går?

230 Inlägg
9 januari 2011
Gör ett avgastest o se vikka värden du får från motorn smile te o börja me iaf

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
mustang1966 skrev:
jag hade för ett par år sedan en golf 3:a med 1.8 motorn från 93 och den gjorde samma sak och när man körde som om man skulle ha stulit bilen så gick den på ca 0.7-0.8 L och när man snål körde den ca 1.2-1.3, vet ej om det är ett vanligt fel på vw

ja det är grymt sjuk :s fel men min  drar 1.2 1.3 lungt o sedan 0.9 1.0 per mil hård körning men kommer bli intresant att se felet

lastbils chaufför
240 Inlägg
9 januari 2011
GTCOUPE skrev:
mustang1966 skrev:

ja det är grymt sjuk :s fel men min  drar 1.2 1.3 lungt o sedan 0.9 1.0 per mil hård körning men kommer bli intresant att se felet

ja det ska väldigt intressant att se om felet hittas och jag har lite kompisar som kan mer om bilar än vad jag kan och dom sa att det inte kan vara så

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
eXe skrev:

okej problemet är att  den är besiktad i september  och gick igenom utan problem  och den ryker inte  mer en en vanlig bil  kanske kan vara något med lambdan vad skulle hända om man tog bot lambdan ?
Senast redigerat av GTCOUPE (9 januari 2011)

113 Inlägg
9 januari 2011
Jag har bytt olja filter lufttilter tändstift bilen går jämt och helt ok jag bytte också termostat eftersom den inte gick upp i temp som den skulle. Så jag tänkte att det kanske kunde varit det eftersom om bilen hela tiden är kall så får den ju mer bränsle med den där skitförgasaren som dom golfarna har. men ska nog prova och göra ett avgasprov...

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
okej någon som vet var kallstarten sitter på en jetta mk2 1990tals motor med förgasarinsprut  tänkte om kallstarten har blivigt knäpp tänkte se vad som händer om man tar bort kontakten till den se om bensinen sjunker .

181 Inlägg
9 januari 2011
GTCOUPE skrev:
eXe skrev:

okej problemet är att  den är besiktad i september  och gick igenom utan problem  och den ryker inte  mer en en vanlig bil  kanske kan vara något med lambdan vad skulle hända om man tog bot lambdan ?

Typiskt reglersystemsproblem skulle jag gissa på.
* Lambdasond trasig och skickar felaktiga singaler
* Läckage avgassystem så sonden tror att blandningen är snål och skickar på mer bränsle
* Läckage vid insug efter LMM så att styrsystemet får in mer luft än vad som beräknats och därmed får för snål blandning som sonden försöker korrigera.

Kan även va lambdasond avbrott men det brukar inte påverka förbrukningen riktigt lika mkt som de ovan.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

113 Inlägg
9 januari 2011
ja det låter ju vettigt bästa sättet är väll och ta avgasprov och kolla co extra noga tongue

560 Inlägg
9 januari 2011
Måste bara slinka in och säga att jag hade precis samma symtom på min Jetta, den drack som fan när man crusade ! Ingen aning vad detta berodde på så sålde skiten istället tongue

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
okej läcker i avgassystemet men längst ner på grenröret och lambdan sitter presic vid torpedväggen  vid motorn så att hålet är långt efter lambdan  men därimot är lambdan skarva i kabeln kan det gör något om lambdan inte får ut sin singnl ?

692 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
hej ni jag forskade lite på google  och fick fram ett inlägg från (lazzat

där det stog att en vanlig sjukdom på jetta o äldre golf  så kan gummibäljen den förgasaren står på torka o gå sönder  och ta i tjuv luft  funderar på om det kan ha med förbrukningsproblemet att göra ? vad tror ni? för den får ju in extra luft precis exter förgasaren  tänkte om det blir felvärden för lambdan

Down n`out
514 Inlägg
9 januari 2011
GTCOUPE skrev:
hej ni jag forskade lite på google  och fick fram ett inlägg från (lazzat

där det stog att en vanlig sjukdom på jetta o äldre golf  så kan gummibäljen den förgasaren står på torka o gå sönder  och ta i tjuv luft  funderar på om det kan ha med förbrukningsproblemet att göra ? vad tror ni? för den får ju in extra luft precis exter förgasaren  tänkte om det blir felvärden för lambdan

När den är trasig går den som en påse nötter..
Ha bilen igång och vicka på förgasaren, börjar den gå dåligt så har du antagligen
Felet där.

Down n`out

Sök