Elfel i bakljus. Volvo 760GLE -84

LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

Har ett skumt fel på bilen som jag inte får till. När jag slår på vänster blinkers blinkar båda bromljusen omvartannat alltså inte i takt med blinkersen. Bromsar jag så lyser blinkersen och dimbakluset börjar blinka. Lägger jag i backen släcks blinkersen helt, vänser backljus lyser svagt och höger backljus lyser som det ska. Om jag plockar bort backljuset på vänster sida blinkar det högra backljuset. Tar jag bort vänster dimbakljus börjar höger bromljus att blinka i takt med vänster bromljus. Efter att jag plockat bort och satt dit lampor fick jag tillslut alla lampor och ett skyltlyse att blinka ihop med vänster blinkers. Då blev jag riktigt less och stängde av och gjorde något annat och efter ca en timme så var det som från början. Att vänster bromljus blinkar med blinkersen.

Är det nått skumt jordfel eller vad kan det vara? Jag satte dit ett annat lamphus men det blev ingen skillnad. Kan det vara något del i släpvagnsdranskontakten då det kan förekomma liknande fel på släpvagnar ibland! Jag måste få til det här fort för jag måste besiktiga bilen och den går nog inte igenom som det ser ut nu. Rena nyårsfyrverkeriet. Hoppas på svar! tongue

PS. Glödtrådsvakten tänds när jag slår på vänster blinkers och lyser men slocknar när jag slår på höger blinkers.tongue

Senast redigerat av LLS (9 januari 2011)

evilaudio
9 januari 2011 · 16 195 Inlägg

LLS skrev:
Har ett skumt fel på bilen som jag inte får till. När jag slår på vänster blinkers blinkar båda bromljusen omvartannat alltså inte i takt med blinkersen. Bromsar jag så lyser blinkersen och dimbakluset börjar blinka. Lägger jag i backen släcks blinkersen helt, vänser backljus lyser svagt och höger backljus lyser som det ska. Om jag plockar bort backljuset på vänster sida blinkar det högra backljuset. Tar jag bort vänster dimbakljus börjar höger bromljus att blinka i takt med vänster bromljus. Efter att jag plockat bort och satt dit lampor fick jag tillslut alla lampor och ett skyltlyse att blinka ihop med vänster blinkers. Då blev jag riktigt less och stängde av och gjorde något annat och efter ca en timme så var det som från början. Att vänster bromljus blinkar med blinkersen.

Är det nått skumt jordfel eller vad kan det vara? Jag satte dit ett annat lamphus men det blev ingen skillnad. Kan det vara något del i släpvagnsdranskontakten då det kan förekomma liknande fel på släpvagnar ibland! Jag måste få til det här fort för jag måste besiktiga bilen och den går nog inte igenom som det ser ut nu. Rena nyårsfyrverkeriet. Hoppas på svar! tongue

PS. Glödtrådsvakten tänds när jag slår på vänster blinkers och lyser men slocknar när jag slår på höger blinkers.tongue

de kallas för jordfel..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Erick
9 januari 2011 · 4 767 Inlägg

Vänligen redigera din rubrik, och få med i rubriken vad det gäller för bil (märke modell årsmodell). Så slipper vi låsa tråden.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

evilaudio skrev:
de kallas för jordfel..

Ja det har jag också lyckats räkna ut!wink

Men var jordfelet sitter har jag inte lyckats räkna ut. Kan det vara så att det är dålig jord i blinkersen och det är krypströmmar och skit som gör att det jordar genom nån annan lampa. Bilel är INTE min grej!yikes

evilaudio
9 januari 2011 · 16 195 Inlägg

du får leta upp alla jordpunkter som har med lyset att göra..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

evilaudio skrev:
du får leta upp alla jordpunkter som har med lyset att göra..

Gjorde det igår och sprayade dit sån där kontaktspray. Men det hände inget!

Eller jo, ett skyltlyse började också blinka!

Senast redigerat av LLS (9 januari 2011)

Erick
9 januari 2011 · 4 767 Inlägg

Skruva loss, slipa med slippapper på alla kontaktytor, skruva ihop igen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

Får väl göra det då!

scania-power
9 januari 2011 · 2 Inlägg

jag hade en 760 GLE -88, som va liknade fel.. jag tog en ny kontakt till baklampan på skroten, sen funkade allt igen smile

LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

scania-power skrev:
jag hade en 760 GLE -88, som va liknade fel.. jag tog en ny kontakt till baklampan på skroten, sen funkade allt igen smile

Aha, det kan ju va mycket skit i den. Men jag förstår inte varför höger lampor och ett skyltljus är inblandat i det hela!

Senast redigerat av LLS (9 januari 2011)

scania-power
9 januari 2011 · 2 Inlägg

LLS skrev:

scania-power skrev:
jag hade en 760 GLE -88, som va liknade fel.. jag tog en ny kontakt till baklampan på skroten, sen funkade allt igen smile

Aha, det kan ju va mycket skit i den. Men jag förstår inte varför höger lampor och ett skyltljus är inblandat i det hela!

tror det går över samma jord.

LLS
9 januari 2011 · 16 Inlägg

scania-power skrev:
tror det går över samma jord.

OK big_smile

LLS
10 januari 2011 · 16 Inlägg

Felsökt idag. Hittar inga jordpunkter. Vet inte var dom sitter, hittade en men där var det så rostigt att det inte gick att skruva isär! Men jag tror det var jordpunkt för nått annat! Det kanske är släpvagnskontakten?

Senast redigerat av LLS (10 januari 2011)

LLS
10 januari 2011 · 16 Inlägg

Det roliga är att ibland funka varningsbklinkersen utan problem. Men ibland blinkar ett bromsljus samtidigt. Blir galen på det där!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang