Vad är körglädje för dig?

Ibanezman Skåning
10 januari 2011 · 739 Inlägg

mrpalmer skrev:

endorfinslaven skrev:
När man totaltförnedrat någon som tror sig ha köpt körkunskap o fart med bilen.

Eller då man sitter i bilen full av adrenalin efter att ha åkt över 200kmh studsandes över tjälskott.
Sett killen bakom sakte försvinna i backspegeln i sin flashiga bil och du bara totalnjuter..
Då är man i "the zone"
Det är när bilen funkar (bromsar väghållning o motor rullar som önskvärt)...
Endorfinet sprutar ur ögon och öron och man vill bara skrika....

+1, så underbart big_smile

Klockrent big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
91sean
10 januari 2011 · 76 Inlägg

Ibanezman skrev:

mrpalmer skrev:

endorfinslaven skrev:
När man totaltförnedrat någon som tror sig ha köpt körkunskap o fart med bilen.

Eller då man sitter i bilen full av adrenalin efter att ha åkt över 200kmh studsandes över tjälskott.
Sett killen bakom sakte försvinna i backspegeln i sin flashiga bil och du bara totalnjuter..
Då är man i "the zone"
Det är när bilen funkar (bromsar väghållning o motor rullar som önskvärt)...
Endorfinet sprutar ur ögon och öron och man vill bara skrika....

+1, så underbart big_smile

Klockrent big_smile

haha big_smile undrar om man kan beskriva de bättre faktiskt big_smile

old school is the only school.
KHRacing
10 januari 2011 ·

Hästkrafter & väghållning är ointressant. Körglädje är vad man gör det till av det man har tillgång till.

R1kard V-Power
10 januari 2011 · 1 186 Inlägg

Körglädje för mig är när man sitter och kör i en bil som går ungefär som en sporthoj, på sommaren wink Där har du min Halo..

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 januari 2011 · 2 307 Inlägg

När bilen reagerar på komando.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Busgrabb Rejsa ?
10 januari 2011 · 2 959 Inlägg

M_Broberg skrev:

endorfinslaven skrev:

MasterMicke skrev:
Att åka hoj som en jävla idiot på slingriga krokiga vägar och plocka hoj efter hoj, att åka på slangen från 1:ans växel till 2:an - 3:an - 4:an och fortsätta växlarna igenom till över 270km/h o sen se rökmolnet bakom sig från framhjulet vid nedslag,  stanna och ta en cheesburgare o en glass smile Glida sick-sack genom stan och sen ladda fullt ut på småvägarna igen och avsluta kvällen med att hänga på nått streetrace o snacka med folk... Därefter ta sig hemåt, kliva ur stället o in i duschen, hälla upp en whisky o reflektera över dagens alla "nära döden upplevelser"  -Vakna nästa soliga morgon och bara ta sig ut o sätta sig på hojen igen!

DET är körglädje, DET är sommar smile

Endorfin o adrenalin i en mix med fulländad (i mitt tycke) körning på slingrig asfaltsväg.
Det är bättre än vilken partydrog som helst.
Att vara nära döden för dig närmare livet.

Att efter racet mot kompisen i sin trimmade R1a höra honom beskriva sina highside och hur han sett bromsmolnen från min bil inför böjarna. Höra honom beskriva hur jag gled utom synhåll, han som var ansedd att vara bland de kvickaste på 2 hjul i staden där jag bor. Han åkte ifrån hojsnuten som kört Isle of Man och ingen trodde han skulle få pisk av en 4hjulig traktor med stel bakaxel.
Vilken känsla att efteråt mötas upp ta en glass vid vägens slut.

Men jag fegade ur då han erbjöd mig att testa hojen...
Jag stod där och skakade efter bilturen, och hade garanterat kört ihjäl mig på en 2hjuling...
Allvarligt talat så skulle nog jag skita på mig på en sporthoj innan jag dog...
Jag håller mig till fordon jag ej behöver stödhjul på.

Kan första att man kommer inte närmare livet än på en hoj...
Men ack så farligt,,,

pics or didn't happend. ingen tror dig utan bevis, mest för att det inte borde gå..

Vaddå inte borde gå ?
En bil har mer gummi i backen och det är ofta en fördel när det svänger i from av grepp.
Aerodynamiken i en hoj är kass gämfört med en bil.
Antar att du aldrig kört en sporthoj med tankte på bilen du har. (Man är troligen inte intresserad av sporthojar när man gillar Saab 900)

Jag körde ifrån en R1:a 00 el 01:a (rakt fram) med min gamal S40 med 450 Hkr i ca 180 Km/h och uppåt även om vikt/effektfårhållandet var mycket till hojens fördel.

Edit: Det krävs mycket mer av föraren för att kört riktigt fort på en hoj när det svänger än vad det gör av föraren i en bil.

Senast redigerat av Busgrabb (10 januari 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
BjorNSX
10 januari 2011 · 260 Inlägg

Busgrabb skrev:

M_Broberg skrev:

endorfinslaven skrev:

Endorfin o adrenalin i en mix med fulländad (i mitt tycke) körning på slingrig asfaltsväg.
Det är bättre än vilken partydrog som helst.
Att vara nära döden för dig närmare livet.

Att efter racet mot kompisen i sin trimmade R1a höra honom beskriva sina highside och hur han sett bromsmolnen från min bil inför böjarna. Höra honom beskriva hur jag gled utom synhåll, han som var ansedd att vara bland de kvickaste på 2 hjul i staden där jag bor. Han åkte ifrån hojsnuten som kört Isle of Man och ingen trodde han skulle få pisk av en 4hjulig traktor med stel bakaxel.
Vilken känsla att efteråt mötas upp ta en glass vid vägens slut.

Men jag fegade ur då han erbjöd mig att testa hojen...
Jag stod där och skakade efter bilturen, och hade garanterat kört ihjäl mig på en 2hjuling...
Allvarligt talat så skulle nog jag skita på mig på en sporthoj innan jag dog...
Jag håller mig till fordon jag ej behöver stödhjul på.

Kan första att man kommer inte närmare livet än på en hoj...
Men ack så farligt,,,

pics or didn't happend. ingen tror dig utan bevis, mest för att det inte borde gå..

Vaddå inte borde gå ?
En bil har mer gummi i backen och det är ofta en fördel när det svänger i from av grepp.
Aerodynamiken i en hoj är kass gämfört med en bil.
Antar att du aldrig kört en sporthoj med tankte på bilen du har. (Man är troligen inte intresserad av sporthojar när man gillar Saab 900)

Jag körde ifrån en R1:a 00 el 01:a (rakt fram) med min gamal S40 med 450 Hkr i ca 180 Km/h och uppåt även om vikt/effektfårhållandet var mycket till hojens fördel.

Edit: Det krävs mycket mer av föraren för att kört riktigt fort på en hoj när det svänger än vad det gör av föraren i en bil.

Busgrabb och M_Broberg - Förstör inte den fina stämning som byggts upp i denna tråd. Det blir faktiskt off topic också. Låt oss beskriva våra känslor utan att ifrågasätta hur mycket som är sant eller bara drömmar precis som trådägaren ville.
Tycker detta varit en av de "vackraste" trådar hittills.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
mattiaaas
10 januari 2011 · 164 Inlägg

Körglädje för mig, är när man behöver anstränga sig för att köra, tänka och använda hjärnan, behöver inte gå fort för fem öre, spelar ingen roll om det är fortkörning/race/kurvig landsväg eller att bara köra en på tok för dålig bil som skulle kunna rasa vilken sekund som helst!

worlax
10 januari 2011 · 280 Inlägg

Mercedes.

TurbOla Reservdansk
10 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Körglädje för mig är en rolig bil.

Vad är då en rolig bil?

Det är en bil som får dig att skratta varje gång du ger dig ut på tur.

Sen om det svänger bra, går bra rakt fram, eller följer dina minsta rattrörelser, spelar mindre roll.
Bara bilen får dig att le brett.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ibanezman Skåning
10 januari 2011 · 739 Inlägg

TurbOla skrev:
Körglädje för mig är en rolig bil.

Vad är då en rolig bil?

Det är en bil som får dig att skratta varje gång du ger dig ut på tur.

Sen om det svänger bra, går bra rakt fram, eller följer dina minsta rattrörelser, spelar mindre roll.
Bara bilen får dig att le brett.

Då har jag haft ett par bilar med körglädje big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
TurbOla Reservdansk
10 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Ibanezman skrev:
Då har jag haft ett par bilar med körglädje big_smile

Så enkelt tycker jag det är att beskriva körglädje. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Skaune
10 januari 2011 ·

TurbOla skrev:

Ibanezman skrev:
Då har jag haft ett par bilar med körglädje big_smile

Så enkelt tycker jag det är att beskriva körglädje. smile

kör glädje för dig ola e väl när bilen går att köra? :p usch nu va jag taskig...

CruiZin Hemlös
10 januari 2011 · 321 Inlägg

endorfinslaven skrev:
När man totaltförnedrat någon som tror sig ha köpt körkunskap o fart med bilen.

Eller då man sitter i bilen full av adrenalin efter att ha åkt över 200kmh studsandes över tjälskott.
Sett killen bakom sakte försvinna i backspegeln i sin flashiga bil och du bara totalnjuter..
Då är man i "the zone"
Det är när bilen funkar (bromsar väghållning o motor rullar som önskvärt)...
Endorfinet sprutar ur ögon och öron och man vill bara skrika....

Låter fint, den tar vi! wink

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Skaune
10 januari 2011 ·

Körglädje för mig är när jag kan ta min gamla kantiga gula volvo och ge de som försöker sig på att dra mig en liten tankeställare....

Old Volvos never die, they only go faster!

För jag menar ser man en plast raket med jätte alu vinge så förväntar sig alla att den är snabb, men en gammal volvo med 600 hästar som blåser förbi en sån där japan raket, de e körglädje! tongue

BjorNSX
10 januari 2011 · 260 Inlägg

Axor skrev:
Körglädje för mig är när jag kan ta min gamla kantiga gula volvo och ge de som försöker sig på att dra mig en liten tankeställare....

Old Volvos never die, they only go faster!

För jag menar ser man en plast raket med jätte alu vinge så förväntar sig alla att den är snabb, men en gammal volvo med 600 hästar som blåser förbi en sån där japan raket, de e körglädje! tongue

Blandar du inte ihop körglädje med vinnar-/ förnedringsglädje nu??  smile
Jajajojo - jag vet vad du menar och förstår känslan och glädjen!  smile

Känns som denna tråd skrivs av två typer av förare:

-De som verkligen går in för sin känsla i sin bil utan att det har med andra bilister att göra utan bara de själva, bilen och stunden...
och
-De som har bilen som instrument för att visa hur duktiga de är.

Båda är högst relevanta i denna tråd men jag ser större kärlek och skönhet i den första typen av förarbeskrivningar i denna, faktiskt, ganska vackra tråd.

Senast redigerat av BjorNSX (10 januari 2011)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
WOLDERT
10 januari 2011 · 100 Inlägg

Körglädje för mig blev tydligen som tusan när jag åkte hemåt från sthlm för ett par år sen..
Körde relativt lugnt på motorvägen, spelar hög musik och njuter i fulla drag... Livet är GÖTT nu smile

DÅ....WROOM.... från ingenstans flyger en porsche 911 Turbo (sen 90-talare) och efter en Camaro..
Att det går fort förstår jag när man verkligen hör hur V8:an i camaron ylar högt uppe i varv, porsche boxer sexan hörs knappt..

Va tusan tänker jag, växlar ner och ger på allt var min mer lr mindre original t-gul har att prestera...(inte så mkt)

Ser hur porschen och camaron bara mer och mer försvinner, porschen går otroligt bra, nu försvinner den ifrån camaron.....
Jag fortsätter att jaga nån mil till men inser att jag inte har en sportmössa och slår av...(Man ger inte upp i första taget ändå, tror man aldrig man kan vinna, vinner man aldrig...)
Sitter sen å fånler.. Trots att jag inte hade en chans { Åfan wink }
Så fortsätter jag att njuta av min färd i MIN bil, som jag är så inih*lvete nöjd med smile
Inser att så länge jag är nöjd och njuter av varje meter i MIN bil så är det ok, finns alltdi dom som är snabbare, värre osv....

// B

Volvo 855 T-5R T-Gul "T 5 R" (1995)
Volvo 855 R "WeldParts Performance" (1997)
Volvo S60R AWD "Flashgrön" (2005)
BjorNSX
10 januari 2011 · 260 Inlägg

WOLDERTH skrev:
Körglädje för mig blev tydligen som tusan när jag åkte hemåt från sthlm för ett par år sen..
Körde relativt lugnt på motorvägen, spelar hög musik och njuter i fulla drag... Livet är GÖTT nu smile

DÅ....WROOM.... från ingenstans flyger en porsche 911 Turbo (sen 90-talare) och efter en Camaro..
Att det går fort förstår jag när man verkligen hör hur V8:an i camaron ylar högt uppe i varv, porsche boxer sexan hörs knappt..

Va tusan tänker jag, växlar ner och ger på allt var min mer lr mindre original t-gul har att prestera...(inte så mkt)

Ser hur porschen och camaron bara mer och mer försvinner, porschen går otroligt bra, nu försvinner den ifrån camaron.....
Jag fortsätter att jaga nån mil till men inser att jag inte har en sportmössa och slår av...(Man ger inte upp i första taget ändå, tror man aldrig man kan vinna, vinner man aldrig...)
Sitter sen å fånler.. Trots att jag inte hade en chans { Åfan wink }
Så fortsätter jag att njuta av min färd i MIN bil, som jag är så inih*lvete nöjd med smile
Inser att så länge jag är nöjd och njuter av varje meter i MIN bil så är det ok, finns alltdi dom som är snabbare, värre osv....

// B

Jamen! Det är ju vackert detta också! Skön insikt!

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Skaune
10 januari 2011 ·

BjorNSX skrev:

Axor skrev:
Körglädje för mig är när jag kan ta min gamla kantiga gula volvo och ge de som försöker sig på att dra mig en liten tankeställare....

Old Volvos never die, they only go faster!

För jag menar ser man en plast raket med jätte alu vinge så förväntar sig alla att den är snabb, men en gammal volvo med 600 hästar som blåser förbi en sån där japan raket, de e körglädje! tongue

Blandar du inte ihop körglädje med vinnar-/ förnedringsglädje nu??  smile
Jajajojo - jag vet vad du menar och förstår känslan och glädjen!  smile

Känns som denna tråd skrivs av två typer av förare:

-De som verkligen går in för sin känsla i sin bil utan att det har med andra bilister att göra utan bara de själva, bilen och stunden...
och
-De som har bilen som instrument för att visa hur duktiga de är.

Båda är högst relevanta i denna tråd men jag ser större kärlek och skönhet i den första typen av förarbeskrivningar i denna, faktiskt, ganska vackra tråd.

Jag vet att du inte skrivit det, men jag anser mig inte vara person nr 2, hade jag velat ha ett instrument för hur duktig jag e hade jag kört en sån där plastkärra med plastbreddning osv! Inte en gammal volvo som knapp ser ut o gå i 200! wink

The__dude
10 januari 2011 · 90 Inlägg

Tyskt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang