Hur skyddar man sig mot tjuvar och vandaler?

mikey64
15 januari 2011 · 8 Inlägg

Någon har natten mellan förra lördagen och söndagen tagit sönder tanklock, slangat ur 60 liter bensin, stulit tändinställningsinstrument, kabelskosatser och bilstereo ur min 244.sad

De har pillat upp låset på någon av vänsterdörrarna.roll

Nu funderar jag på att svetsa igen tankluckan och bygga om påfyllningsröret så det sitter under bakluckan istället.wink

Samt dra om bensinledning med kopparrör inne i bilen, då kan man vid eventuell frysning tina upp det med kupevärmaren.wink

Då ska man vara en ordentlig ormmänniska om man ska kunna stjäla bensin.cool

mvh Mikey

Panzar_Audi
15 januari 2011 · 820 Inlägg

Ställ tillbaka bilen med nya grejer och sätt upp videoövervakning så kan man ju åtminstone få fast asen!

Men som stöldskydd så låter din plan utmärkt!

Om man säger
schnauz
15 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Bästa sättet att skydda sig är nog med privat garage.
Vandalisera och stjäla kan de ju göra i princip oavsett hur du skyddar bilen egentligen, men risken är nog minst med ett eget garage.

Ska du ha tanken i bagaget måste du svetsa plåt bakom ryggstödet, så det blir tätt mot kupén. Bränsleledningar inne i bilen är inte tillåtet alls vad jag vet.

Sen skulle jag personligen tippa på att ju jävligare man gör det för tjuvarna att sno grejer, desto större är risken att de lackar ur och slår sönder halva bilen bara för att jävlas. Vill de ta sig in i bilen så gör de det på ett eller annat sätt. En ruta går alltid att slå in på nån sekund, oavsett hur bra larm eller lås man har.
Man får försöka vara lite smart helt enkelt - t.ex. montera stereon i handskfacket och se till att det ligger lite kablar synliga i originalfacket. Eller bygga en docka så man enkelt kan ta ur stereon helt.

trippelturbo Trucker
15 januari 2011 · 2 710 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Ställ tillbaka bilen med nya grejer och sätt upp videoövervakning så kan man ju åtminstone få fast asen!

Men som stöldskydd så låter din plan utmärkt!

Då åker han med all sannolikhet dit för integritetskränkning. Att en tjuv åker fast har mindre betydelse!
Vi bor i Sverige !!

TS: Du är inte den första som får gå igenom massa skit o gång på gång får man sån lust o verkligen leta efter idioten. Ba svälja o gå vidare smile

Good luck

Fart missbrukare
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
15 januari 2011 · 258 Inlägg

En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

Senast redigerat av babyblue242 (15 januari 2011)

Janneutanb
15 januari 2011 · 7 271 Inlägg

babyblue242 skrev:
En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

Och då står man förmodligen där med en helt sönderslagen bil istället.

schnauz
15 januari 2011 · 1 758 Inlägg

babyblue242 skrev:
En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

Jättebra när något nyfiket barn vill titta närmare på den fina lastbilen också!
Vållande till kroppsskada kallas det och kan ge 6 månaders fängelse. Tror till och med det skulle kunna klassas som grovt vållande eftersom man medvetet gjort något som man rimligen bör begripa kan orsaka svåra skador.

Så det låter minst sagt som en synnerligen korkad idé.

Blyfot_Racing
15 januari 2011 · 904 Inlägg

det bästa sättet å klara sig från inbrott är att anlite en mindre arme som vaktar bilen då du inte ser den

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
940R
15 januari 2011 · 1 567 Inlägg

Finns nog inget bra sätt att skydda sig på förutom ett bra larm och en bra försäkring som täcker allt.Vill tjuvarna ta något så gör dom det ändå.Problemet är ju även att folk knappt bryr sig om ett bilarm går även om dom ser ett pågående inbrott/stöld så vågar man inte ingripa med risk för att stöta på en drogpåverkad beväpnad person vilket är fullt förståligt.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Janneutanb
15 januari 2011 · 7 271 Inlägg

940R skrev:
Finns nog inget bra sätt att skydda sig på förutom ett bra larm och en bra försäkring som täcker allt.Vill tjuvarna ta något så gör dom det ändå.Problemet är ju även att folk knappt bryr sig om ett bilarm går även om dom ser ett pågående inbrott/stöld så vågar man inte ingripa med risk för att stöta på en drogpåverkad beväpnad person vilket är fullt förståligt.

Så sant så!

Har suttit i en upplyst parkering sent på kvällen och brytit mig in samt tjuvkopplat min gamla merca för jag tappade bort nycklarna.
Folk tittade bara lite sen gick vidare....

mikey64
15 januari 2011 · 8 Inlägg

2ooSX skrev:
Skaffa ett tanklock med lås?

Installera ett avancerat larm, göra så man ser tydligt att det är larm, på min nissan blinkar det två starka dioder i instrumentbrädan.. som man inte kan missa..

Koppla sedan larmet till din mobil, så du får sms när larmet går. Även kan du smsa till ett nummer så går larmet när du vill, om du ser någon vid bilen.

Låter bra, problem är att det låsbara tanklock som satt där var borta och små plastbitar från det låg på backen neaför.

Bra, men om man inte har råd att fylla på sin mobil, lär man inte ha råd med larm.

Tänker köpa ett blinkers relä och en dörrkontakt, rigga 4 lysdioder, en i varje hörn av bilens fönster så det ser ut som ett avancerat larm.

'När hornen växer ut, så funderar jag på att rigga en tändspole och blinkersrelä till tankluckan, men det kan ju bli farligt det...

Senast redigerat av mikey64 (15 januari 2011)

Bompeman
15 januari 2011 · 679 Inlägg

Ställa bilen i inlåst garagat (om man har tillgång till det) , Larm, Bra försäkring, Tar man lagen i egna händer brukar det bara bli värre i detta skit land

bobafett Bounty hunter
15 januari 2011 · 671 Inlägg

jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
marcussomfan
16 januari 2011 · 467 Inlägg

2ooSX skrev:
Skaffa ett tanklock med lås?

Installera ett avancerat larm, göra så man ser tydligt att det är larm, på min nissan blinkar det två starka dioder i instrumentbrädan.. som man inte kan missa..

Koppla sedan larmet till din mobil, så du får sms när larmet går. Även kan du smsa till ett nummer så går larmet när du vill, om du ser någon vid bilen.

Var finns denna roliga leksak ?

mvh

Panzar_Audi
16 januari 2011 · 820 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Panzar_Audi skrev:
Ställ tillbaka bilen med nya grejer och sätt upp videoövervakning så kan man ju åtminstone få fast asen!

Men som stöldskydd så låter din plan utmärkt!

Då åker han med all sannolikhet dit för integritetskränkning. Att en tjuv åker fast har mindre betydelse!
Vi bor i Sverige !!

TS: Du är inte den första som får gå igenom massa skit o gång på gång får man sån lust o verkligen leta efter idioten. Ba svälja o gå vidare smile

Good luck

Självklart skall man sätta upp videoövervaknings-skyltar.

Om man säger
loow Jävel
16 januari 2011 · 2 018 Inlägg

bobafett skrev:
jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Sån har våran granne också, alla bilar utom deras blir slangade typ.

You got to risk it, to get the biscuit :)
bobafett Bounty hunter
16 januari 2011 · 671 Inlägg

Plankpojk skrev:

bobafett skrev:
jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Sån har våran granne också, alla bilar utom deras blir slangade typ.

ja du ser....kostade 20:- på en festival där dom hade ett tält o sålde grejjer...billig 'försäkring'

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
Slash Saabifierad
16 januari 2011 · 2 026 Inlägg

Kom på en lite galen idé:
Du monterar om påfyllningsröret till att vara bakom registeringsskylten eller något i den stilen, så har du kvar tanklocket och ett rör där men kopplar det till en ny behållare där du har någon vätska som i sig skulle förstöra en motor, när tjuven slangar detta och häller i sin bil kommer det troligtvis inte sluta bra tongue Då behållaren inte kan vara så stor måste du välja en vätska som förstör bensin direkt tongue

Eller så kan man köpa en lite nyare anonym bil som en Skoda Octavia eller något, en modell som inte pundare brukar använda.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
decib3L Körv
16 januari 2011 · 3 535 Inlägg

Eller så tankar du inte mer än du behöver så är det ingen större förlust när dom slangar dig.

Truckdriving Man
SpeedOfLight
16 januari 2011 · 1 432 Inlägg

mikey64 skrev:
Någon har natten mellan förra lördagen och söndagen tagit sönder tanklock, slangat ur 60 liter bensin, stulit tändinställningsinstrument, kabelskosatser och bilstereo ur min 244.sad

De har pillat upp låset på någon av vänsterdörrarna.roll

Nu funderar jag på att svetsa igen tankluckan och bygga om påfyllningsröret så det sitter under bakluckan istället.wink

Samt dra om bensinledning med kopparrör inne i bilen, då kan man vid eventuell frysning tina upp det med kupevärmaren.wink

Då ska man vara en ordentlig ormmänniska om man ska kunna stjäla bensin.cool

mvh Mikey

Till att börja med, inget av detta jag skriver är på något som helst riktat som negativt emot dig, men har man en 240, då får man mer eller mindre räkna på att man får ett besök, det är en av de lättaste bilarna att öppna utan att ens behöva förstöra. ett plastband som man buntar ihop t.ex. tidningar med är allt man behöver för att ta sig in i bilen. dock finns det ett par smidiga metoder för att minska risken för inbrott.

1. Skaffa centrallås om det inte sitter monterat (Detta är inte enbart för att man skall missa att låsa en dörr utan även för att göra så att låsmekanismen går tynger då det är en motor som jobbar emot en del, och inte bara låsmekanismen.

2. Skaffa dörrknoppar som är av en rak modell, utan kulan längst upp, eller plocka bort knopparna helt, du behöver dem ändå inte om du har ett centrallås, då är det bara att dra in en knapp istället för att låsa/låsa upp.

3. Låset på bagageluckan, dessa är sällan något större problem för tjuven, då låset i sig ofta går att bryta i så att låsmekanismen öppnar sig, plocka helt enkelt bort låset, köp en "doorpopper" dvs en elektronisk bagageluckeöppnare, dessa är enkel att installera och bagaget blir nu mycket säkrare då det inte längre finns tillgång till någon låsmekanism på utsidan, om du dock inte vill svetsa i bilen så kan du helt enkelt låta låskolven sitta kvar i bagageluckan, men koppla lös den ifrån mekanismen.

4. Slangningen, det finns enkla metoder för att förhindra slangningen, eller iaf försvåra för dem. köp en tankspiral, det är en billig sak som försvårar för förbrytaren att lyckas få ner slangen till tanken. skippa tanklocket som har ett lås, de bryter ändå bara sönder det, köp ett billig utan lås, men investera i en dekal du sätter synligt till på insidan att tanklocket som förmedlar att din bil är utrustad med slangningskydd. Tänk på att dekalen skall synas så gör den gärna riktigt neonfärgad.

5. Har du vita blinkers fram, då är dessa ofta ett välkommet offer för alla epa-pojkar som åker 240 och inte har råd att köpa egna, enkelt sätt för att få behålla dem, montera dem med insex- eller torxskruvar istället för standard stjärnskruv, för tjuvar som plockar blinkersglasen, är utav så pass "hög" intelligensnivå att de kollar på sin bil/epa vad deras glas sitter fast med, och tar sedan för givet att alla sitter på samma vis. Dock är inte detta något permanent skydd för då de väl sett att dina glas sitter med något annat så är det bara ett besök i pappas garage för att låna det verktyg som behövs, och sedan göra ett återbesök så blir du ändå av med dem. Dock innebär detta flera vändor för tjuvarna och längre tid runt din bil vilket ökar möjligheten för att någon skall lyckas se dem.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang