Hur skyddar man sig mot tjuvar och vandaler?

schnauz
16 januari 2011 · 1 758 Inlägg

En annan bra variant är att klä ut bilen till dieselbil.
Byt emblem på bakluckan och byt tanklocket (eller fixa en sån dekal som brukar sitta på insidan av tanklocket på dieslar). Brukar alltid stå "OBS DIESEL", "DIESEL ONLY"  eller liknande på insidan av tanklocken på dieselbilar.

Har svårt att tänka mig att folk slangar bilar för att sälja bränslet, 99% lär väl vara pundare som häller det i sina egna bilar.

Volvo 240 har ju ganska "oblyga" dieselemblem:
http://www1.garaget.org/archive/61/6006 … 629668.jpg

Senast redigerat av schnauz (16 januari 2011)

p-nyhlen Quattro - bar å åk
16 januari 2011 · 621 Inlägg

Låst och larmat garage. Om man har extraljus kan man sätta några svetsloppor på muttrarna. Då blir det iaf besvärligt att ta dom.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
SpeedOfLight
16 januari 2011 · 1 432 Inlägg

schnauz skrev:
En annan bra variant är att klä ut bilen till dieselbil.
Byt emblem på bakluckan och byt tanklocket (eller fixa en sån dekal som brukar sitta på insidan av tanklocket på dieslar). Brukar alltid stå "OBS DIESEL", "DIESEL ONLY"  eller liknande på insidan av tanklocken på dieselbilar.

Har svårt att tänka mig att folk slangar bilar för att sälja bränslet, 99% lär väl vara pundare som häller det i sina egna bilar.

Volvo 240 har ju ganska "oblyga" dieselemblem:
http://www1.garaget.org/archive/61/6006 … 629668.jpg

För du menar att det inte finns några som slangar diesel? Ô_o

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
SpeedOfLight
16 januari 2011 · 1 432 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Låst och larmat garage. Om man har extraljus kan man sätta några svetsloppor på muttrarna. Då blir det iaf besvärligt att ta dom.

Svetsloppor på muttrarna försvårar det även för dig då du ska ta bort den. lödtenn på gängorna funkar minst lika bra men du får bort det utan problem då du vill ta bort extraljusen själv.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
dj_padde
16 januari 2011 · 1 813 Inlägg

babyblue242 skrev:
En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

det gjorde min svärfar oxå ¨på sin bil då dom alltid snodde hans extraljus. var blod efter tjuven å efter det fanns dom alltid kvar när han kom ut te bilen=)

men tror inte att polisen gillar det om tjuven anmäler dig för det. ibland så e systemet helt cp i sverige så tjuven går fri å du får böter å betala skadestånd för hans tjuveri.. tyvärr e det så..

min farbror hade inbrott i sitt hus. dom tog sig in genom rutan i sovrummet men så hade han en biljardkö lr vad den heter ståendes för just sånt här tillfälle å drog det rätt över handen på tjuven när han kom in med handen över fönsterbrädan. tjuven uppsökte läkare dagen efter och polisen kom å hämta min farbror. tjuven fick sitt igenom å gick fri min farbror fick böter för skadan på hans hand å något annat. så kunde lika bra ta in tjuven bjuda honom på kaffe å hjälpa honom att bära ut det han ville ha å skickat iväg honom kunde ha förlorat lika mkt på det som han gjorde för han slog te det aset... !! så ibland gör man smarta grejer för att hålla tjuven borta men helt plötsligt vänder sig systemet i sverige mot en.. bara för att tjuven inte var inne i huset. hade tjuven slagit min farbror hade han fått försvara sig men nu kunde inte tjuven försvara sig så han fick rätt å gick fri.. så han håller säkert på än.. detta hände för snart ett halvår sedan bara !

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
schnauz
16 januari 2011 · 1 758 Inlägg

SpeedOfLight skrev:

schnauz skrev:
En annan bra variant är att klä ut bilen till dieselbil.
Byt emblem på bakluckan och byt tanklocket (eller fixa en sån dekal som brukar sitta på insidan av tanklocket på dieslar). Brukar alltid stå "OBS DIESEL", "DIESEL ONLY"  eller liknande på insidan av tanklocken på dieselbilar.

Har svårt att tänka mig att folk slangar bilar för att sälja bränslet, 99% lär väl vara pundare som häller det i sina egna bilar.

Volvo 240 har ju ganska "oblyga" dieselemblem:
http://www1.garaget.org/archive/61/6006 … 629668.jpg

För du menar att det inte finns några som slangar diesel? Ô_o

Det gör det säkert, men procentuellt sett är ju bensinbilar många, många gånger vanligare än dieslar. Framförallt äldre bilar som pundare åker runt i!

Klart att man kan bli slangad ändå, men det är väl mest troligt att det är bensin de är ute efter.

SpeedOfLight
16 januari 2011 · 1 432 Inlägg

babyblue242 skrev:
En bra grej som en lastbilsåkare tipsade om,är att montera rakblad på ställen som tanklock,extraljusen m.m.. Han satte rakblad på tanklocket på lastbilen över en helg och på Måndag morgon var där blodspår wink
men dieseln var kvar smile

En kompis köpte en A4's för en bunt år sedan, killen som han köpte av berättade hur hans M3-speglar hade blivit stulen och då han ersatte dem så monterade han rakblad på undersidan av dem, en morgon då han kom ut till bilen då han skulle på jobbet så hade det varit massa blod på förardörren, mycket riktigt tjuvarna hade varit på bilen igen, men speglarna satt kvar, mycket självnöjd åkte han på jobbet. Morgonen efter då han kom ut, vart han inte riktigt lika glad, för då satt det ett spett igenom taket eller om det va vindrutan.

Så att ge sig ut för att skada någon kan sluta på helt fel sätt.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
gren_demon Avstängd
17 januari 2011 · 23 Inlägg

tja du kan ju försöka med en ak4 eller en cz eller en glock-19-22-23?

turbo_shit RED LIGHT´S
17 januari 2011 · 554 Inlägg

gren_demon skrev:
tja du kan ju försöka med en ak4 eller en cz eller en glock-19-22-23?

låter bra det!!!lol

gti_golf
21 februari 2011 · 128 Inlägg

schnauz skrev:

SpeedOfLight skrev:

schnauz skrev:
En annan bra variant är att klä ut bilen till dieselbil.
Byt emblem på bakluckan och byt tanklocket (eller fixa en sån dekal som brukar sitta på insidan av tanklocket på dieslar). Brukar alltid stå "OBS DIESEL", "DIESEL ONLY"  eller liknande på insidan av tanklocken på dieselbilar.

Har svårt att tänka mig att folk slangar bilar för att sälja bränslet, 99% lär väl vara pundare som häller det i sina egna bilar.

Volvo 240 har ju ganska "oblyga" dieselemblem:
http://www1.garaget.org/archive/61/6006 … 629668.jpg

För du menar att det inte finns några som slangar diesel? Ô_o

Det gör det säkert, men procentuellt sett är ju bensinbilar många, många gånger vanligare än dieslar. Framförallt äldre bilar som pundare åker runt i!

Klart att man kan bli slangad ändå, men det är väl mest troligt att det är bensin de är ute efter.

Tror att det är menat att man ska lura tjuvarna att det ÄR en Diesel bil  smile fast det ÄR en BENSIN bil lol

Senast redigerat av gti_golf (21 februari 2011)

BMW 318ci (2003)
Volkswagen golf gti 8v "Golfen" (1996)
Nitrometanskada Gött mos
21 februari 2011 · 1 096 Inlägg

bobafett skrev:
jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Funderat över vad som kan hända om en rivaliserande mc-gäng får syn på din bil med märket? wink

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
trippelturbo Trucker
21 februari 2011 · 2 710 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

bobafett skrev:
jag har ett 'support' klistermärke av ett välkänt mc gäng..sluppit pundare o annat skit i över 10 år nu fast jag bor i en förort i stockholm där finns gott om dom...

Funderat över vad som kan hända om en rivaliserande mc-gäng får syn på din bil med märket? wink

Haha, då hade jag hellre velat ha tjuvar på mig än mc grabbar..

btw, såg en bil igår med HA-märket på bakrutan. En V70.. då tänkte jag OM det inte är en av grabbarna så undrar jag verkligen vad ägaren till bilen håller på med.

Senast redigerat av BMWgrabben (21 februari 2011)

Fart missbrukare
Hopstadius
21 februari 2011 · 93 Inlägg

mikey64 skrev:
Samt dra om bensinledning med kopparrör inne i bilen, då kan man vid eventuell frysning tina upp det med kupevärmaren.wink


mvh Mikey

Lyckat om det skulle bli ett läckage..

Vill nog inte åka med i din bil då,.

schnauz
21 februari 2011 · 1 758 Inlägg

gti_golf skrev:
Tror att det är menat att man ska lura tjuvarna att det ÄR en Diesel bil  smile fast det ÄR en BENSIN bil lol

Precis. Skulle tippa på att 99% av de som slangar bilar bara ska ha det till sina egna. Och eftersom det är mest troligt att det är bensin de är ute efter så låter det nog bilen vara om de ser texten "WARNING! DIESEL ONLY!" när de öppnar tanklocket...
Eller om det står "DIESEL" på bakluckan.

SpeedOfLight
21 februari 2011 · 1 432 Inlägg

gti_golf skrev:

schnauz skrev:

SpeedOfLight skrev:

För du menar att det inte finns några som slangar diesel? Ô_o

Det gör det säkert, men procentuellt sett är ju bensinbilar många, många gånger vanligare än dieslar. Framförallt äldre bilar som pundare åker runt i!

Klart att man kan bli slangad ändå, men det är väl mest troligt att det är bensin de är ute efter.

Tror att det är menat att man ska lura tjuvarna att det ÄR en Diesel bil  smile fast det ÄR en BENSIN bil lol

Jo och det jag menar på är ju det att om tjuvarna är ute efter diesel så töms bilän ändå, så det skyddar inte för att bli slangad, det försämrar bara bilens utseende och ger en minskad risk, inget skydd.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Nybergrobin
23 februari 2011 · 2 382 Inlägg

Men om du ska skydda dig mot slangning får du kapa av sopparöret från påfyllning till tanken. Sedan sätter du in ett fint järnfilter/nät och svetsar ihop det med röret. Ingen slang kommer igenom detta

Tokken Team dBakuten
23 februari 2011 · 3 453 Inlägg

Det finns praktiskt taget bara ett par bra sätt att få ha bilen ifred..

1. Låst garage, och då pratar vi om singelgarage.

2. Bilen reggad på annan adress, typ morsan eller farsan.

3. Plocka ur bilen och ha endast soppa för nån hundring i tanken.

Visst det är kanske inte det roligaste men vill man ha bilen hel så får man offra.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Cupra_
23 februari 2011 ·

Bo i villa, larma garaget, ha trycksensorer i marken (så det larmar innan någon ens kommer fram till garagedörren) och ha gärna kamera. Dels skyddar ju kameran lite, plus att du får bevis.. Den modellen kör jag iaf..

När jag bodde i lägenhet stod jag i tvåbilsgarage (länga fast galler mellan varannan). Bästa då tyckte jag var o bli polare med garagegrannen så man hjälptes åt att hålla koll och se till så den andre låst sin port m.m.

Larm på bilen och startspärr försvårar ju ett tag i alla fall..

Tokken Team dBakuten
23 februari 2011 · 3 453 Inlägg

Deception skrev:
Dels skyddar ju kameran lite, plus att du får bevis.. Den modellen kör jag iaf..
.

Jo det är ju bra å så men vi bor i sverige och där är kameraövervakning inte helt ok alla gånger.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Cupra_
23 februari 2011 ·

Tokken skrev:

Deception skrev:
Dels skyddar ju kameran lite, plus att du får bevis.. Den modellen kör jag iaf..
.

Jo det är ju bra å så men vi bor i sverige och där är kameraövervakning inte helt ok alla gånger.

Det är fullt lagligt att bevaka med kamera på din egen tomt om du upplyser m.h.a skyltar t.ex. att området är övervakat. Din tomt klassas inte som allmän plats, där det krävs tillstånd. Däremot kan det ju bli knepigt om du bor i lägenhet och har gemensamt garage tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang