Ang fordonsskatten som ej vart betald av föra ägaren

tobbe456
22 januari 2011 · 335 Inlägg

Haha, jag snackade med 8 pers (ÅTTA) på kronofogden och transportstyrelsen. Tänkte jag kunde hitta någon som var lite snällare..  men icket. Det var bara att bita i det helvetes sura äpplet.

Detta var för ett år sedan, har ingen aning om hur du har lyckats få bort skatteskulden på bilen utan att någon har betalat den, låter lite väl otroligt tycker jag wink Kronofogden BETALAR ju ingen skuld till motparten (i detta fallet transsportstyrelsen) utan dom ÖVERTAR ju bara skulden och lägger på en massa tillägg. Efter X antal år så kanske, KANSKE det blir utmätning, om parten i fråga har några tillgångar alls.

Om fogden lyckas få killen som är skyldig att betala så ja, då fungerar det ju, men som i mitt fall så sket han i fogdens brev, tror den skatteskulden med alla straffavgifter var uppe i över 12k.
Fick pröjsa 3650:- kr till transsportstyrelsen. Detta drogs av killens skuld hos fogden. Sög liten pung

Kunde starta ett civilmål för att försöka få igen pengarna, men det var lite väl mycket jobb.

Så passa er, vad linuslinje säger stämmer inte, om nu inte det satt någon praktikant på fogden som själv betalade in pengarna till transsportstyrelsen som då släppte "spärren" på bilen.

/T

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
knoppen
22 januari 2011 · 193 Inlägg

KHRacing skrev:
Därför ringer jag alltid 11414 om jag skall köpa något med regskylt..frågar bara om det är några oklarheter med fordonet jag är intresserad utav,

Exakt samma gör jag, dock ringer jag bara mamma då hon är polis smile
Men det är bara att ringa in och be polisen slå en så kallad "QP" på bilen

Volvo V70 R (2004)
tobbe456
19 februari 2011 · 335 Inlägg

om du står som betalningsansvarig = du måste pröjsa annars går det till fogden.
Om det är en tidigare ägare, inga problem för dig.

...  underbart med svea rikes regler..  köparen är fuckad i detta fallet, men så går det när man inte kollar upp bilen till 100% först.. fick känna på det själv

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
tobbe456
19 februari 2011 · 335 Inlägg

Jo, det blir så när han köper bilen, de går ut ett brev som säger att den är obetald..   

men kika med transportstyrelsen bara, dom säger vilken ägare som är betalningsansvarig för skatten..  ägde DU bilen vid skattetillfället, så åker du på att betala...  annars är de bara att skita i det.

Köparen står ju i den taskiga sitsen i detta fallet..

MEN om du skrev att bilen är skattad i köpesannonsen så kanske du åker på det i alla fall, eller att köpet går tillbaka....  enl nån komsumentköpslag eller något? vet inte, upp til köparen att kolla upp de..

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Kmarcus
19 februari 2011 · 854 Inlägg

Vet inte mycket om juridik men enligt mig är det stor skillnad på att säga att bilen är skattad (vilket den var tydligen om den får rulla nästan hela året) och att bilen har skatteskulder.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Slash Saabifierad
19 februari 2011 · 2 026 Inlägg

Mr_M_ skrev:

Kmarcus skrev:
Vet inte mycket om juridik men enligt mig är det stor skillnad på att säga att bilen är skattad (vilket den var tydligen om den får rulla nästan hela året) och att bilen har skatteskulder.

Ja det är två olika saker.
Men bilen i fråga har tydligen fått körförbud för skatten inte är betald. Mycket konstigt då den var nyskattad när polaren köpte den, och typ samma när jag köpte den av honom. Men nu är det helt plötsligt oskattad.. Hoppas bara jag inte åker på att betala det. Köpte den och sålde den i godtro om att den var skattad. Men eftersom jag inte fått någon påminnelse så borde jag inte åka på något..
Är väl bara att vänta och se

Det finns inget längre som heter god tro. Det var upp till dig (när du köpte bilen) och nu den nuvarande köparen att ta reda på om den är skattad eller ej. Skatten kommer hur som helst falla på personen som ägde bilen första dagen den månaden som skatten vanligtvis skall betalas (vilket verkar vara November). Det är inte du eller den nuvarande ägarens uppgift att få denna person att betala utan det är Transportstyrelsens (eller Trafikverkets? så mycket namn att hålla reda på) uppgift plus att det inte heller är du som ska betala den nuvarande ägarens skatt om det nu inte var du som ägde bilen just vid tillfället då skatten skall betalas.

Rörigt men så är det big_smile

Senast redigerat av Slash (19 februari 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Smajly
19 februari 2011 · 3 059 Inlägg

Från transportstyrelsen sida:

Vem ska betala?
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.
Skattskyldighet

Om skatten inte är betald
Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet inte användas om skatten inte är betald. Det gäller även om skulden avser en tidigare ägare. Om du använder fordonet ändå, har polisen rätt att ta fordonets registreringsskyltar.

Om skatten betalas för sent påförs dessutom dröjsmålsavgift på minst 100 kronor.

Fordonet får heller inte användas om det finns tidigare obetald fordonsskatt från de två senaste skatteåren.

Dröjsmålsavgift
Om en skatt inte betalas i tid, påförs alltid dröjsmålsavgift på minst 100 kronor. Dröjsmålsavgiften beräknas efter en procentsats utifrån det ursprungliga beloppet men är alltid minst 100 kronor. Undantag gäller om det obetalda beloppet är mindre än 100 kronor: då blir dröjsmålsavgiften samma belopp som den obetalda skulden. Så länge skatten inte betalats, ökar procentsatsen vid varje månadsskifte.

Systemet med dröjsmålsavgift är lagstadgat och ska

•främja intresset av att betalningen sker i rätt tid
•verka för en snabb betalning även efter förfallodagen
•ge staten rimlig ersättning för de extra kostnaderna
•täcka statens ränteförlust och kostnader för faktisk utnyttjad kredit.
Om det finns särskilda skäl, kan Skatteverket medge befrielse från dröjsmålsavgift.

Om du inte betalar trots påminnelse

Om skatten och dröjsmålsavgiften inte betalas trots påminnelse, överlämnas ärendet till Kronofogden för indrivning. Det sker normalt månaden efter den månad då påminnelsen skickades ut.

Skattskyldighet

Här förklarar vi hur skattskyldigheten ser ut vid ordinarie debitering, ägarbyte, påställning och när du gör ett ägarbyte och en påställning (eller avställning) vid samma tillfälle.
Ordinarie debitering

Vid ordinarie debitering är det den person som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på slutsiffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan Betalning av skatt.

Ägarbyte

Om ett ägarbyte skulle ske den månaden då skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.

Påställning

Vid en påställning är det den person som är registrerad ägare vid påställningstillfället som är skattskyldig.

Ägarbyte och påställning vid samma tillfälle

Ska du som säljare i samband med ett ägarbyte även ställa på ett fordon? Då är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss, om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.
 
Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden. Det kan du däremot göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster, är det alltid den som är registrerad ägare vid den tidpunkten som blir debiterad skatt. Transportstyrelsen gör då ett automatiskt skattebeslut. Om det sedan kommer en anmälan till oss om ägarbyte där det framgår att fordonet bytte ägare samma dag som påställningen anmäldes, har skatten redan debiterats. Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omdebiteras.
 
Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.

Avställning och ägarbyte vid samma tillfälle

Om du ställer av ett fordon, behöver du inte längre betala fordonsskatt. Om det finns överskjutande (överbliven) fordonsskatt, återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare vid avställningstillfället. Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalar vi skatten till den nya ägaren.

Avställningen räknas från den dag en fullständig anmälan kommer till oss. Observera att detta kan innebära att fordonet är påställt från dagen för ägarbytet (enligt anmälan) och fram till dagen för avställningen (anmälans ankomstdatum). Det innebär att den nya ägaren under denna tid är skyldig att ha en trafikförsäkring (gäller motordrivna fordon) och att skatt inte återbetalas för dessa dagar.

........................................
Ja de va väl inget svårt.. sökning och kopiering av text samt inlägget här.. 12 sekunder allt som allt.

Senast redigerat av Smajly (19 februari 2011)

enpatte
20 februari 2011 · 498 Inlägg

Råkade ut för detta när jag köpte  en bil som ställdes på 1 vecka innan jag köpte den.
Ringde då TS och fick klart för mig att bilen inte får körförbud utan något som heter brukandeförbud.

Kan också upplysa om att ifall skatten ej betalas av en föregående ägare så släpps brukandeförbudet efter 2 år.

KHRacing
21 februari 2011 ·

Mr_M_ skrev:
..................................

Jag har nu fått "hot" om att jag ska betala skatten på en bil jag inte äger, bara för jag sagt att bilen var skattad vid försäljning.

Men snälla nån, är du dum eller bara naiv ?

Du har ju sagt till köparen att bilen du säljer är skattad,,,, att du TROTT det har inget med saken att göra,.

Säger man en sak så står man för det.

Du har ju i klartext här erkänt att du sagt att den var skattad, hur skall du då kunna komma undan det ?

Kvitto på att skatten får man ju inte längre då ingen skattelapp skickas ut.

En sista grej med..
Hur skall vi eller köparen överhuvudtaget kunna veta om du bara trott den var skattad, eller om du ljuger om det ?

Senast redigerat av KHRacing (21 februari 2011)

RD_87 Skrotsamlare
21 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Fick ställa upp och ringa till vägverket åt en klasskompis på gymnasiet, han hade köpt bilen av en nysvensk som inte fattade ett skit av det svenska skattesystemet. Själv var han dessutom en nysvensk som inte fattade ett dugg av det svenska skattesytemet tongue
Som upplagt för katastrof och svordomar på språk som jag inte förstår.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang