Lossa topplocket på volvo 745 230e

GAMMD
12 februari 2011 · 85 Inlägg

absolut hoppas bara sadeln klarar sig ;-) Bärsen börjar ta form, jag likaså...ut o tappdance..Kan det vara ngt med bränslefördelarn?? Slangarna ser ut att vilja åka av fastän jag tryckt dem på plats. Ähh snart gör jag hål i golvet och använder den som de gör i flintstone

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

ar du haft ur spridarna och kollat dom?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
13 februari 2011 · 85 Inlägg

Har precis varit i barnmatsskåpet och kuppat fyra glasburkar som jag ska använda. Sedan skiter jag i Haynes för ett tag. Hallgivaren är ju precis som en magnetkontakt som jag satt upp massor av, så jag mäter ohmen när "öppningarna" i skivan är framför givaren. När skivan är framför så får jag ju en växling i signaltråden. Sedan ska jag ohmmäta fördelarns kontakter och vilken tändkbel som är kopplad till den bara för att säkerställa 1342. Igår så rengjorde jag hela luftburken, hade loss hela skiten ch dubbelkollade även bälgen. Där fanns olja...lutar åt major failure. Ska fixa kompmätare idag men jag väntar i det längsta utifall den går igång...vill liksom inte veta för då får jag ringa bärgaren och skicka den till skroten. Jag kommer dock att plocka ur alla nya delar som kommer att vara till salu....;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
13 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Glöm inte fördelarens rotationsriktning, den är olika på tex b20 och senare motorer.
Jag har gjort den tabben ett par gånger.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
13 februari 2011 · 85 Inlägg

okay skall kolla när jag fått tillbaka känseln i fingrarna igen. Tog bort bälgen kollade den allt såg bra ut skivan var blank och löpte fint. Gjorde rent bälgen och satte tebaka. Det kommer ingen bensin alls genom spridarna. Däremot har jag rejält tryck (blev duschad) i startinsprutaren på grenröret. Pumparna surrar och jag såg att det var tryck i systemet förra veckan när jag bytte bränslefilter, även backventilen fungerade...japp jag älskar att lukta bensin. Sååå nästa steg är att kolla tändningen, men borde det inte komma ut bensin?? Fick ju gnista igår. Hatar placeringen av fördelarlocket på baksidan motorn.. lol

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
13 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Låter lite hallgivare, har aldrig pajat någon själv men har hört att den påverkar bränslet, men de kan vara att den bara påverkar pumparna. Om du kör på starten kommer alltså inget bränsle?
Kolla i så fall om du har soppa ända fram till spridarna, annars är det väl skit i spridarna?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
14 februari 2011 · 85 Inlägg

Mmmm för mig med, hann aldrig så långt igår. Spridarna ser fina ut och har fungerat efter haveriet. Jag fick ju igång bilen för en vecka sedan. Körde runt ett bra tag, det var bara tomgången som var dålig, efter det så ville den inte gå gång. Hallgivare och tändning står på menyn efter jobbet. Ska ev till skroten och fixa en ny styrtrycksregulator. Är det ngn som vet om min farthållare skall ha en anslutning för slang som är öppen? Det sitter två anslutningar den ena är utan hål medans den andre är med hål, vet inte varför men slangen dit satt på anslutningen utan hål.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
Selleen
14 februari 2011 · 360 Inlägg

GAMMD skrev:
Jag skulle tro att den är ok, kollade den igår möjligtvis ett kugg fel. Nu har jag pluggat bromsservon, börjar snegla på att plugga vakuumröret som går till vakuumtanken i grillen. kollat gnista...IGEN ser bra ut. Skam den somger sig....ett par 7,2 bira så kan jag dansa på motorhuven medans jag tänker och väntar på nyladdat batteri.

Har du kollat så att den står 100% rätt eller? Låter ite så. Om den möjligtvis står en kugg fel så fixa till det så ska du se att den går bra smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
GAMMD
17 februari 2011 · 85 Inlägg

Okay nu har jag kollat att kamremmen sitter rätt, jag tog även bort fördelarlocket och ohm mätte alla kablar och anslutningar. Sedan dubbelcheckade jag viket håll rotorn snurrade innan jag kopplade 1342. ....Vred på nyckeln och hoppades.....Inget brum, jag hörde pumpen, hade handen på startrelät och kände att det slog till.....Har köpt startgas, ska kolla lite....be en liten bön...lol....om ngn har mer förslag....Jo förresten så ska jag sätta en extra jordfläta och se om det kan påverka gnistan...fast det ä ju soppa jag vill ha...;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
18 februari 2011 · 85 Inlägg

ki nu har jag rivit ner luftburken för att hitta anslutning till den lösa vakuumslangen där. Hittade ett T-kors med endast en slang i. Nu blev de två. Undrar var den tredje kan vara. Vad gör vakuumtanken egentligen, den är till AC;n men har den fler funktioner?? Jag har ju en öppen vit nippel på farthållaren, ska det gå en slang från detta t-kort till nippeln? Har ngn lite info att dela??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
18 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har aldrig haft en fullutrustad så jag har missat dom där grejorna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
18 februari 2011 · 85 Inlägg

imörö så går jag loss med en kompprovare, skall bara skruva ihop lite grejjan först, hoppas slangen "did it"

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
19 februari 2011 · 85 Inlägg

Okay antagligen dags för att plocka av toppen igen, ska kolla igen men jag hade 10+ i komp på 1;a cyl, sedan 8 komp på andra. Vet dock inte om jag hade riktigt tätt, men batteriet tog slut. Jag skruvade åt grenrören så vi fårla se efter batt är i trim igen. Det är minus 20 idag kanske kan spela in då startmotorn knappt vill gå runt. Värmaren är inkopplad nu. Hur stor får skillnaden vara?? Skulle denna skillnad göra att bilen inte ens tänder?? TIPS please!! Bääääääärs och tappdance....frugan får gå på bolaget.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

10% är ok om man ska vara noga.
20% är ungefär max om bilen ska gå hyggligt och allt däröver är helt enkelt för mycket.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
19 februari 2011 · 85 Inlägg

Topplocket var som en banan i sin form, men hade inte vridit sig. En kille som tävlar med en trimmad volvo 140 och kört på ca 10, 5 på bana i Sundsvall 2010 tittade på toppen och sa att topparna blir så av värmen och åldern. Tror du att jag skulle kunna dra åt de fyra bultarna i mitten bara liiiiiitegrann?? Känns som det skulle fungera....bäääärs

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Om toppen var sned så är det tunnan som gäller, den ska vara skottrak vid monteringen annars är det nästan hopplöst.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
19 februari 2011 · 85 Inlägg

Ha haaaa det fungerade jag fick upp trycket när batteriet var fulladdat samt att jag hade dragti åt grenrören hårdare... Nu ligger trycket på 9,4....puuuh..börjar tro att batteriet är slut, ska ng f.n köpa ett nytt, kan vara det som gör att bilen inte tänder riktigt....och lite bärs.....till mig och vodka åt volvon ;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
GAMMD
19 februari 2011 · 85 Inlägg

Funderar ändå på att fixa en planad topp, och se över om jag kan få ut liite mera hästar. Vore skitroligt
måste tacka riktigt mycket för all hjälp hitills. Ni har fått mig intresserad av motorer, i sommar åker elektronikgrejjerna ut och plats för bilskruvning blir prio ett. Synd bara på alla snickargrejjer.....hyvlar, bandslip o såg....

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
RD_87 Skrotsamlare
19 februari 2011 · 4 031 Inlägg

För mer hästar så är en lite planad topp och portning första anhalten, en kam gör sitt till också. Det smartaste  är väl att plocka ihop en komplett topp brevid bilen, sen går det ju ganska fort att byta den.
Om man inte får upp tillräcklig snurr på startmotorn blir det svårt att få igång bilen tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
GAMMD
19 februari 2011 · 85 Inlägg

bolag o battery here i come, glömde ta bort hödspänningskabeln, sköt iväg kompmätarhuset....skrattade så högt att frun trodde att jag pratade med ngn annan.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang