Kylproblem med min Audi 200 10v TQ

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
17 januari 2011 · 164 Inlägg

Tjena!

Fick för ett tag sen problem med att bilen började gå varm... plockade ur termostaten och den visade sig vara helt kass... Bytte den samt vattenpump, kamrem,spännrulle oljetrycksgivare och tempgivare ...

När jag höll på att plocka ihop bilen igen lykades jag även ta sönder kylaren och expansionskärlet... Fick åka till skroten och köpa "nya" fast bra.. Monterade dit alltihop och testkör bilen.

Nu visade det sig att bilen inte blir jättevarm längre men den vill upp i närmare 100grader.. Alltså har arbetstempen stigit med 10 grader... Kör jag riktigt hårt med bilen SJUNKER tempen ca 2 grader av någon lustig anledning..

Min fundering är om nua termostat är paj eller om jag har något större problem!??

Har gjort kompprov, kollat vatten och olja! Inget tyder på toppackning eller spricka...

Någon som har några funderingar??

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Nybergrobin
17 januari 2011 · 2 383 Inlägg

Jag har precis samma fel tongue  Eller snarare hade, jag gjorde en ordentlig rengörning med nått dundermedel (under körning) sen spolade jag rent värmepaket och kylare flera ggr. Anledningen varför du får mindre temp vid hård körning är pga cikulationsproblem.  smile   Prova att slå i en hög med maskindiskmedel i expansionkärlet och kör nån timme, det löser all smuts

Edit: Kom ihåg att det är ett rent helvete att få ur luften på gammal audi....

Senast redigerat av Nybergrobin (17 januari 2011)

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
17 januari 2011 · 164 Inlägg

Tackar tackar!! Ska testas på fredag.. Har du några luftningstips också?? wink

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Nybergrobin
19 januari 2011 · 2 383 Inlägg

Hehe nja egentligen inte. Jag har fortfarande problem med luften, men du borde parkera i en brant backe och lätta på trycket i expansionkärlet. Det kan funka, annars får du fylla vatten och sedan köra den, öppna locket osv. Tillslut släpper det tongue   Annars kan du sätta en automatisk avluftare på returen från värmepaketet (i värsta fall).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang