Trimchip + trim saab 9-3 viggen (1999) TIPS!

MickePyroman
17 januari 2011 · 2 Inlägg

Hej!

Hade nu när våren tittar fram tänkt o chippa bilen med steg 3.

Jag lutar mest åt Map-tune eller Nordic performance.. Men kan helt enkelt inte bestämma mig, någon med erfarenhet av chip som har lust o tycka till lite? Även andra än maptune och nordic är välkommet o tycka till!

Även, håller saab 9-3 viggens original växellåda för steg3 chip?

Vilka mer trim anser ni bra (lämpliga) (förutom chip) till saab 9-3 viggen? Med steg 3 chip kommer jag upp i 290km/h, vill gärna över 300.. sad

Och något speciellt jag måste göra när jag chippar min saab, t.ex. förstärka växellådan, etc?

Så för att sammanfatta..

Vill gärna att ni nedan skriver hur jag på smidigast sett trimmar min saab så jag får ut bäst effekt, och över 300hk smile Tacksam för svar

MvH Mikael

MickePyroman
17 januari 2011 · 2 Inlägg

En till fråga.. Jag är okunnig på bilar och kommer ifrån arvika så är född dum smile

Vad är laddtrycks mätare? och varför är det "bra" ju mer bar man kommer upp i? vad menas med det?

tack

mvh micke

KristianRS5
18 januari 2011 · 79 Inlägg

http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?TreeID=44

Anledningen till länken är att du bor ju nästan granne med Trollsped.

Senast redigerat av KristianAero (18 januari 2011)

2quick4u
18 januari 2011 · 296 Inlägg

jo, man kan säga att en laddtrycksmätare mäter övertycket som turbon skapar. och desto mer luft du trycker in i motorn desto större explotion blir det när tändstiftet antänder luft och bränsle blandningen i cylindrarna.

Så, desto mer turbon laddar, alltså desto mer tryck den lyckas bygga upp desto mer bensin går det att trycka in och desto mer effekt blir det kan man säga.

Och angående trimma bilen så om du vill komma upp över 300hk så är det turbo byte som gäller. en 9-5 aero snurra med 19 avgashus. alltså en TD04HL19T.
Förövrigt gör maptun fina arbeten smile

MvH!
Skicka ett pm om det är några funderingar smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
_DamnIt R1 driver!
18 januari 2011 · 5 128 Inlägg

En liten fundering, skriver verkligen trimföretagen ut att du kommer upp i 290km/h med sina olika steg?

Är nog troligtvis hk du blandat ihop det med, men är det inte bättre att börja där, och lära dig köra med det?

viccoA
18 januari 2011 · 3 111 Inlägg

Om du inte är nöjd med de standardsteg som finns kontaktar du trimföretagen och berättar vad du vill uppnå i effekt, körbarhet, hållbarhet och toppfart så kan de säkert sätta ihop ett paket åt dig. När man  använder andra komponenter än i standardpaketen behöver man göra en individuell mappning av din bil, det kan trimföretagen också hjälpa dig med.

Jag hade tittat på en uppdatering av chassie, bromsar, diffbroms och framvagn för att få maximal körbarhet för den effekten du är ute efter.

2quick4u
18 januari 2011 · 296 Inlägg

maptun har ju steg tre, då slipper man byta turbo och det kostar inte skjortan! smile och skillnaden mellan 285hk och 300 är inte jätte brutal! man kommer ändå ha problem att få skiten att hålla wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Pendulum
18 januari 2011 · 1 298 Inlägg

Angående valet mellan Nordic och Maptun så är skillnaden att hos Maptun får du med deras "Maptuner" (en svart dosa med skärm) och med den programmerar man på och av programvaran som hänger med den, alltså kan du själv välja om bilen ska vara original eller trimmad med några knapptryck. Med Maptunern kan man även läsa ut felkoder och det kan ju vara bra att ha ibland.

Nordic är oftast lite billigare än Maptun men då programmerar dem om styrenheten i din bil och du har inte möjligheten att själv ta bort det etc hemma.

Senast redigerat av chrillzter (18 januari 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Andromeda Rumpmas
18 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Du bör byta kolvarna till smidda eller T5-kolvar om du ska över 300 hk med en T7-motor.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jonTe
19 januari 2011 · 5 710 Inlägg

2quick4u skrev:
Och angående trimma bilen så om du vill komma upp över 300hk så är det turbo byte som gäller. en 9-5 aero snurra med 19 avgashus. alltså en TD04HL19T.

Nja här måste jag rätta lite smile
Klipper in infon från STCS FAQ:

jag skrev:
Turbin och turbinhus.
Mitsubishi räknar sina avgashus (turbinhus) i cm².
SAAB kör med 5# eller 6# medans Volvo har aggregat på vissa av motorerna med ett nummer större d.v.s 7#.
Observera att det bara är huset som skiljer, turbinen är alltså lika stor och husen är utbytbara med varandra.
Större tubinhus gör det lättare för avgaserna att ta sig igenom och mycket avgaser blir det...speciellt på höga varv och trimmad motor.
7:ans hus är därför att föredra för att inte bromsa avgasernas väg för mycket.
Det finns dessutom 2 olika varianter av turbinhus, rakt eller vinklat där det raka har 2,75" utlopp medans det vinklade har 3".

Kompressorerna
Benäms 15/16/18/19 med ett T på slutet där SAAB kör som störst med 15 medans Volvo både har 16, 18 och 19.
Ju större kompressor destu mer luft klarar turbon att pumpa, mer luft= möjlighet till mer effekt.

Aggregatet på 9-5 aero heter TD04HL15T 5#.
Gör man ett "SAAB 19T" tar man alltså ett 15T och byter kompressor till ett 19T och förslagsvis oxo till 6:ans turbin. Andra varianten är att man tar Volvos "riktiga" 19T och byter till 6:ans avgashus.

MVH Jonas
..............
jonTe
19 januari 2011 · 5 710 Inlägg

MickePyroman skrev:
Vilka mer trim anser ni bra (lämpliga) (förutom chip) till saab 9-3 viggen? Med steg 3 chip kommer jag upp i 290km/h, vill gärna över 300.. sad

Menar du verkligen km/h och inte hästkrafter?
290km/h är inte möjligt med steg 3 då utväxlingen på växellåden gör att du inte kommer upp i den hastigheten.

MVH Jonas
..............
Funkiee Saab älskare!
19 januari 2011 · 4 597 Inlägg
Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ekelund88
19 januari 2011 · 2 656 Inlägg

Andromeda skrev:
Du bör byta kolvarna till smidda eller T5-kolvar om du ska över 300 hk med en T7-motor.

är det inte t5 i en viggen maskin då¨?

Andromeda Rumpmas
19 januari 2011 · 3 860 Inlägg

ekelund88 skrev:

Andromeda skrev:
Du bör byta kolvarna till smidda eller T5-kolvar om du ska över 300 hk med en T7-motor.

är det inte t5 i en viggen maskin då¨?

Alla Viggen är T7 oavsett årsmodell. Viggen är dock mig veterligen den enda MY99 9-3 med T7.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Stukad
21 januari 2011 · 41 Inlägg

Beroende på hur mycket du ska trimma, som folket här skriver, vill du ha en hållbar motor så satsa på att få tag på t5 stakar&kolvar så klarar motorn till ca 400/450hk sen stoppar toppen.  Växellådan i viggen är redan förstärkt org. Problemet saab har med lådorna är Stagstyrd växelförare. Motorn vrider sig men stagen är fortf stel. Därför 2an 3an ofta går på saabarna.

Men du kan ju köra om ja inte minns fel Nordic Extreme steg 4 med org turbo och överladda den. Den håller om man håller efter såsom kyler den riktigt, regelbundna oljebyten bara.

Lycka till trimningen ! smile

Audi A4 TSQ (2004)
FISKARN
24 januari 2011 · 16 Inlägg

Jag har en steg 3 trimmad Viggen, fast jag har Speedparts steg 3 programvara och är nöjd med den! Det är lite mer vrid med deras vilket är på gott och ont, ligger på 450Nm vilket är på gränsen vad Viggen kopplingen klarar. Min började slira i sommras så jag uppgraderade den till en betydligt starkare smile Men kan tillägga att den hade gått i ca 6år med trimmet så det håller bra ändå! smile

Viggen lådan är förstärkt så den ska klara en hel del men vet doch ej hur mkt. Men gjorde en minirenovering på min i samband med kopplingsbytet, det var inget som helst fel på den förutom ett par packboxar som jag bytte tillsammans olja så den känns som ny!

Jag kan tillägga att jag kör med smidda kolvar så det ska hålla! Men har även 3" avgas med racecat, grövre tryck/sugrör så att den ska kunna få mer luft.
Men ska du ha över 300hk så bör du uppgradera turbon till en 18t eller 19t.

Hoppas att det gav ngt iaf smile

Mvh Anders

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang