Passat 1.8t. Nya drivknutar. Missljud har uppstått. Fel?

Bjare
18 januari 2011 · 945 Inlägg

Passat 1.8t -00.

Nya drivknutar fram, yttre har blivit monterade. Allt enligt konstens regler med fett osv.


Men nu på ena sidan har det börjat "ronga" som ett missljud på vänster sida.
Låter oavsett om jag svänger höger eller vänster, låter även om jag kör rakt fram.

Däremot låter det inte från jag kör fortare än 20kmh. Oavsett friläge eller i växel.
Har "lämnat bort" jobbet och ska givetvis lämna in det igen till personen.

Men vad tror ni?

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
te_wik Forummoderator
18 januari 2011 · 12 813 Inlägg

"Ronga" ?? tongue

Inte så att det är bromsskölden som blivit sne och ligger mot skivan?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bjare
18 januari 2011 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
"Ronga" ?? tongue

Inte så att det är bromsskölden som blivit sne och ligger mot skivan?



Mvh Tommy

Ursäkta skånskan! big_smile
Kan faktiskt inte hitta något mer lämpligt ord på "universal svenska" haha. smile

Men det kan kanske jämföras med en bromssköld som ligger på, rent ljudmässigt.
Kan min fixarkille ha kommit åt och klämt på den??

Bromsskivorna var otroligt oljiga från fingrar så någonstans har det tryckts eller pressats väldigt hårt.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
te_wik Forummoderator
18 januari 2011 · 12 813 Inlägg

Bjare skrev:

te_wik skrev:
"Ronga" ?? tongue

Inte så att det är bromsskölden som blivit sne och ligger mot skivan?



Mvh Tommy

Ursäkta skånskan! big_smile
Kan faktiskt inte hitta något mer lämpligt ord på "universal svenska" haha. smile

Men det kan kanske jämföras med en bromssköld som ligger på, rent ljudmässigt.
Kan min fixarkille ha kommit åt och klämt på den??

Bromsskivorna var otroligt oljiga från fingrar så någonstans har det tryckts eller pressats väldigt hårt.

Haha ok. Ja att sköldarna böjs är nästan mer en regel än ett undantag vid sådana jobb wink Men vad är det för mekkille som inte rengör skivorna från ev drivknutsfett och liknande?? yikes Farligt med fett på skivorna.

Gå ta han i örat! wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bjare
18 januari 2011 · 945 Inlägg

te_wik skrev:

Bjare skrev:

te_wik skrev:
"Ronga" ?? tongue

Inte så att det är bromsskölden som blivit sne och ligger mot skivan?



Mvh Tommy

Ursäkta skånskan! big_smile
Kan faktiskt inte hitta något mer lämpligt ord på "universal svenska" haha. smile

Men det kan kanske jämföras med en bromssköld som ligger på, rent ljudmässigt.
Kan min fixarkille ha kommit åt och klämt på den??

Bromsskivorna var otroligt oljiga från fingrar så någonstans har det tryckts eller pressats väldigt hårt.

Haha ok. Ja att sköldarna böjs är nästan mer en regel än ett undantag vid sådana jobb wink Men vad är det för mekkille som inte rengör skivorna från ev drivknutsfett och liknande?? yikes Farligt med fett på skivorna.

Gå ta han i örat! wink


Mvh Tommy

Nja det är lite känsligt att påpeka, han är bra och billig och har hittat han genom "en som känner en". smile
Oljiga bromsskivor kan ja leva med, skiten försvinner ju mer jag trycker på pedalen mer och mer.

Tror du jag som kan småmecka men inte utföra jobbet med knutarna kan skruva av framhjulet
och titta på skivan för att såfall sen böja med lite handkraft? smile Menar om man ser det. Om den är sned.

Annars min teori. När damasken skulle monteras och nytt fett skulle tryckas in i skiten.
Kan det ha kommit in någon liten pytteliten smula smuts som nu påverkar med ett missljud?

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
te_wik Forummoderator
18 januari 2011 · 12 813 Inlägg

Hehe ok.

Du behöver egentligen bara hissa upp hjulet å snurra på den för hand så hör du om det skrapar eller inte. Gör det så kan du ta en lång mejsel eller liknande och trycka till mellan ekrarna lite här å där tills det slutar låta. (om det nu är skölden). Eller trycka in handen bakom och bända för hand.

Men visst kan du skruva bort hjulet också smile


Hmm ska vara ganska mycket smuts ifall det ska bli missljud.. en liten smula gör inget, bara han inte glömt fettet tongue



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (18 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Bjare
18 januari 2011 · 945 Inlägg

te_wik skrev:
Hehe ok.

Du behöver egentligen bara hissa upp hjulet å snurra på den för hand så hör du om det skrapar eller inte. Gör det så kan du ta en lång mejsel eller liknande och trycka till mellan ekrarna lite här å där tills det slutar låta. (om det nu är skölden). Eller trycka in handen bakom och bända för hand.

Men visst kan du skruva bort hjulet också smile


Hmm ska vara ganska mycket smuts ifall det ska bli missljud.. en liten smula gör inget, bara han inte glömt fettet tongue



Mvh Tommy

Då chansar du med din röst på bromsskölden alltså?
Bra att veta när jag kör dit bilen igen imorgon. Annars tar han säkert ner allt och då behöver jag nytt fett.

OM fallet skulle vara som så att det snålats med fettet. Skulle det inte fortsatt att knaka lite då?
Och nu inte enbart kommit ett nytt ljud som låter lite som en bromssköld?

Det är förstås ingen bilfirma jag kört till som säkert går att utläsa och behöver därför hjälpa till själv. smile


Tack för att du hjälper till! smile

Senast redigerat av Bjare (18 januari 2011)

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
te_wik Forummoderator
18 januari 2011 · 12 813 Inlägg

Ja alltså, det är ju skitsvårt att säga vad det kan vara bara genom att läsa lite ord på ett forum tongue
Men jag tror på skölden, men mer än att tro kan jag inte göra.

Lycka till!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang