Seriös märkesverkstad?

Chasou
23 januari 2011 · 16 Inlägg

Vid 2009 års besiktning fick vi "bra att veta" att bärarmarna bak började bli angripna av rost men det var ingen fara.
I höstas lämnades bilen in hos en märkesverkstad för service, då fick vi följande besked på serviceprotokollet "bärarmar bak kraftigt rostskadade, trafikfarligt kostnad ca 10 000:-.
Då blir man ju nästan livrädd när man får ett sådant besked men en granne sa: besiktiga bilen först innan du gör något.
Vi besiktigade bilen och fick "bra att veta" bärarmarna bak börjar bli rostskadade men om du skrapar rent dom i sommar och rostskyddar dom så klarar dom sig ett tag till.

Detta får mig att känna att märkesverkstaden ville skrämma oss till en reparation som inte är nödvändig (än) för att kunna tjäna pengar på min rädsla och okunnighet.
Men jag litar mer på bilprovningen än märkesverkstaden.
/Stefan

Mack Forum- och sitemoderator
23 januari 2011 · 26 176 Inlägg

När jag lämnade in farfars gamla Mazda, jag köpt tillbaka till familjen efter en vända hos en annan samt stulen efter det, på en bilverkstad så fick jag bedömningen att det inte var någonting att göra åt. Det var inte värt dom pengarna man var tvungen att lägga ut.
Idag är den besiktigad utan en enda "bra att veta"..

Bilverkstäder idag fuskar nåt så infernaliskt, och är så pengakåta så jag vet inte vad. Observera dock att detta är bara min personliga känsla jag får, samt observation av vad som står i tidningar.

Edit: Finns bara EN verkstad häromkring jag blivit riktigt imponerad av, och dit lämnar jag mer än gärna bilen igen.

Senast redigerat av AirOne (23 januari 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Vad är det för bil?

En släkting har en Renault Laguna II, och standard på dessa är att spindellederna går. När han fick nedslag på besiktningen på den ena bytte han båda själv. Nästa år utnyttjade han Volvo/renaults förbesiktning i samband med service och blev mycket förvånad att få höra att båda spindellederna behövde bytas för 4k styck!

Han åkte och besiktade, och det var naturligtvis inget fel på dom. De drar väl jämt till med dessa eftersom folk vet att de brukar gå sönder, och de tjänar bra på att byta dom. Otur bara att de var nybytta. Han skrev ett argt mail till chefen på bygget med fick inget vettigt svar.

Jag litar absolut inte på märkesverkstaden. De skiter totalt i kunderna eftersom de alltid får in nya kunder som inte vet bättre än att gå dit. Snabbare jobbar de inte heller. De gör bara ett slarvigt jobb för dubbla timpenningen. Gör en liten verkstad så har de snart inga kunder.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Chasou
23 januari 2011 · 16 Inlägg

Till Andromeda: Bilia

Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Chasou skrev:
Till Andromeda: Bilia

Jo, det var väl samma här, dom här väl Volvo/Reanault tror jag? Jag har å andra sidan inte bättre erfarenheter av Saab, de slarvar mycket.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Kibil
23 januari 2011 · 552 Inlägg

Hitta en mindre verkstad istället för att lämna in den på bil dagis. Jag vet själv då jag jobbat på en större volvo/renault firma att det är jävligt mycket slarv bakom chefernas ögon. Jobbar nu på en mellanstor familje ägd verkstad, det är stor skillnad du man måste alltid få kunden nöjd, så att denna kommer tillbaka osv.

killercow
23 januari 2011 ·

lita inte alltid på vad bes säger. deras undersökningar av bilen är inte lika noggran som en verkstads.
finns en rad incedenter där folk bes å dom missat saker som har med säkerheten att göra som sen gått åt skogen inte långt efter bes.

sen är det klart att verkstäder lever på att laga bilar så dom är nog lite över petiga ibland.

får man sen bra att veta 2ggr i rad på samma sak så kanske de kan vara bra att fundera på att åtgärda de innan det blir värre och dyrare att laga.

vänd dej till en mindre verkstad. oftast billigare

Muttley
23 januari 2011 ·

Man lämnar inte in en äldre bil till en märkesverkstad. Gjorde tyvärr de med min ena bil för hjullagerbyte. Då ringde de upp min mor och frågade henne om de skulle byta bromsbelägg fram då de var slitna men dock så mycket kvar att jag kunnat köra några mil till. Hon sade att hon visste inte.
När jag skulle hämta min bil så hade de bytt beläggen och ville ha 1050 kr för att bytta dem. Och då var ju redan bromsok och allt av på ena sidan för hjullager.

Nu 3 år senare fick jag bytta hjullager igen så dålig kvalite för de där 3000 som de kosta då. Men som tur har jag sjyssta vänner som pressar de till mig.

De som jobbar då på de här märkesverkstäderna dessutom de är INGA reperatörer. De är som legoarbetare där de skruvar av en del och monterar en helt ny. Och ändå misslyckas de och ska ha pengar för det.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Kul läsning för mig som jobbar på en märkesverkstad å har jobbat på icke märkesverkstäder också....

Jag fuskar aldrig det ligger inte med i min yrkestolthet å jag gör alltid så det blir så billigt som möjligt för kunden. Priserna som vi tar på våran verkstad e inte billiga det kan jag inte göra nått åt å vi har en del utgfiter som en icke auktoriserad verkstad har... Ni skulle bara veta va volvo betalar oss för garantireparationer.... det e inte fräckt direkt.. Å vad VIDA å verktygsabonemanget kostar huuuva...

Å jag säger en sak Bilprovning borde skrotas.... När jag jobbade i Sverige på Bilia så hade man en del skräckexempel kan man säga... Vi släckte ju 2or å det roliga var att det extremt ofta va anärkt på leder som va helt perfekte men inte på grejjer som nästan ramla isär... Å för att vi skall kunna släcka 2an så va vi tvungna att byta delen som va anmärkt på hur OK den än va...

Sen fick man ju in bilar som tex bromsivaorna bestod till 100% av rost på insidan man sa då till kunde som ett argument att dom måste bytas för dom klarar iaf inte sig igenom bilprovningen... Svaret man fick va att den besiktigades förra veckan.. Bilprovningen motormännen osv osv suger så fet balle va..

Okunniga jävlar som gör livet surt för folk som sänker å byter fälghar trimmar lite å så men dom e totalt skyddade från att göra fel. Vem kontrollerar dom liksom..

Exempel Polaren köpte en gammal golf 1a som blivit underkänd på bilprovningen med bla en del rost 2or.

Det var dock inga 2or på bromsarna skivorna fram va ca 2mm tjocka... tycker ni det låter fullt dugligt ut eller....

Ang exemplet med länkarmarna så kan man säga så här... Om Bilia har bilen inne på kontroll å dom märker att ett par bärarmar e rostiga å dom inte anmärker det å dom sedan går av å orsakar en trafiklolycka då blir Bilia hängda till tusen...

Om SBP säger att dom e ok å dom går av första guppet du ör i efter att du har godkänt bilen hos dom så har dom inget ansvar..

Så givetvis säger Bilia att du bör byta dom. Rost e ju en extrem bedömningsfråga med... Å förmodligen så har Bilia sett länkarma som har gått av då dom har fått reparationen Bilprovningen lär ju aldrig ha sett detta.....

Tänk er om innan ni spyr galla över Yrkesfollk visst finns det rövhål i våran bransch med men jag tro som med snickare att dom flesta e seriösa det e bara att det får så stort genomslag när nån gör fel...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

1. Visst drar vi inte alla yrkesfolk över en kam. De flesta följer dock chefen och företagskulturen, annars blir man inte långvarig på jobbet. Och på många ställen fuskas det hejvilt på kundernas bekostnad.

2. Jag har varit med om att rulla med blanka papper genom SBP för att 2 veckor senare stå med avgaset av på mitten. Visst kan de göra fel de med. Men inte fan är spindelleder på knappa året trasiga, utan man försökte dra en rövare och gick bet helt enkelt. Man försökte blåsa en kund och det bet tillbaka i arslet.

3. Ditt språk och språkbruk säger i och för sig inget om din kunskap och ditt engagemang som yrkesman, men när du använder uttryck som "suger balle" om SBP i egenskap av bilmekaniker stiger inte min aktning för yrket direkt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Andromeda skrev:
1. Visst drar vi inte alla yrkesfolk över en kam. De flesta följer dock chefen och företagskulturen, annars blir man inte långvarig på jobbet. Och på många ställen fuskas det hejvilt på kundernas bekostnad.

2. Jag har varit med om att rulla med blanka papper genom SBP för att 2 veckor senare stå med avgaset av på mitten. Visst kan de göra fel de med. Men inte fan är spindelleder på knappa året trasiga, utan man försökte dra en rövare och gick bet helt enkelt. Man försökte blåsa en kund och det bet tillbaka i arslet.

3. Ditt språk och språkbruk säger i och för sig inget om din kunskap och ditt engagemang som yrkesman, men när du använder uttryck som "suger balle" om SBP i egenskap av bilmekaniker stiger inte min aktning för yrket direkt.

1, Vilken mekaniker följer chefen??? Snarare e det chefen som följer mekanikern.. Chefen kollar ju knappast på bilen. E det nån som fuskar så e det mekanikern. Visst finns det ställen det fuskas på men många e nog å ta i. Vi har iaf tillräckligt å göra så vi behöver inte hitta på några fel på bilarna. Bilarna e tillräckligt duktiga på att gå sönder själv..

2. Spindelleder på flertalet Renaulter håller bara ett år det e inget ovanligt alls Laguna II å Espace IV e bra exempel på bilar som det inte e det minsta ovanligt att spinelleder styrstag med mera blir bytt varje år... Säher ju givvetvis inte att dom va glappa på bilen du pratar om men bara för att SBP säger att dom e OK så betyder inte det att dom e det. Å som sgat tidigare varför hitta på en sån sak egenligen visst tjänar verkstaden på å byta dom givetvis tjänar vi pengar på att laga bilar annars hade det förmodligen inte funnits verkstäder då hade du helt enkelt fått fixa själv eller köpa ny bil varje gång den går sönder...

3, "suger balle" e väll lite å ta i det e klart å visst finns det seriösa besiktningsmän/kvinnor också å anledningen till uttrycket e väll beroende på hur mkt nybesiktigat med blankt papper skit jag sett.. Bilprovningen va bra en gång i tiden nu e det mest ett dra i bälten mäta avgaser bromsprov å kolla ljus.. Å faktumet att dom har noll ansvar e skrämmande.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Vi kanske inte behöver diskutera just de där jäkla spindellederna i långbänk, men faktum var att de gått 500 mil och inte var ett dugg glappa. Mekanikern hade "sett fel" hette det.

Ett exempel till.

AC-kompressorn rasade på Aeron. Ringer till Saab och får följande besked.

Det är alltid magnetkopplingen. Först felsöker vi bilen för 1500 och sedan byter vi magnetkopplingen för 7k. Funkar det inte då byter vi tillbaka till den gamla magnetkopplingen och smackar dit en kompressor för 15k + sisådär 5k i arbete och material.

Det lät inte alls något bra så jag ringde till en kylkille som satte dit en ny AC-pump för 9k inklusive jobb, torkfilter, påfyllning etc med kvitto. När vi obducerade den gamla kompressorn var den helt värmenypt pga det dåliga lagret. Saab hade alltså fakturerat mig 20k+ för samma jobb, samt satt tillbaka min dåliga magnetkoppling så att den nya kompressorn skurit omgående.

Märkesverkstäder påtalar ofta att de med den rätta utrustningen och utbildningen gör ett jobb på din bil så mycket snabbare än en allbil-verkstad att det lönar sig trots högre timpenning. Och vadå rätt delar? Jag köper hellre torkarblad varje år för 89 kr/st än kör 2 år på torkarblad för 300 kr/st.
De flesta av oss med bilintresse genomskådar detta snack, men det gör inget eftersom de flesta trots allt återkommer med sina bilar till märkesverkstaden, och om de fått bromsarna bytta i onödan vet de inte (kommer du möjligen ihåg Insiders reportage om märkesverkstäder?).

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Andromeda skrev:
Vi kanske inte behöver diskutera just de där jäkla spindellederna i långbänk, men faktum var att de gått 500 mil och inte var ett dugg glappa. Mekanikern hade "sett fel" hette det.

Ett exempel till.

AC-kompressorn rasade på Aeron. Ringer till Saab och får följande besked.

Det är alltid magnetkopplingen. Först felsöker vi bilen för 1500 och sedan byter vi magnetkopplingen för 7k. Funkar det inte då byter vi tillbaka till den gamla magnetkopplingen och smackar dit en kompressor för 15k + sisådär 5k i arbete och material.

Det lät inte alls något bra så jag ringde till en kylkille som satte dit en ny AC-pump för 9k inklusive jobb, torkfilter, påfyllning etc med kvitto. När vi obducerade den gamla kompressorn var den helt värmenypt pga det dåliga lagret. Saab hade alltså fakturerat mig 20k+ för samma jobb, samt satt tillbaka min dåliga magnetkoppling så att den nya kompressorn skurit omgående.

Märkesverkstäder påtalar ofta att de med den rätta utrustningen och utbildningen gör ett jobb på din bil så mycket snabbare än en allbil-verkstad att det lönar sig trots högre timpenning. Och vadå rätt delar? Jag köper hellre torkarblad varje år för 89 kr/st än kör 2 år på torkarblad för 300 kr/st.
De flesta av oss med bilintresse genomskådar detta snack, men det gör inget eftersom de flesta trots allt återkommer med sina bilar till märkesverkstaden, och om de fått bromsarna bytta i onödan vet de inte (kommer du möjligen ihåg Insiders reportage om märkesverkstäder?).

Sista angåenede dina spindelleder nu då smile Då va det fusk från verkstans sida å mkt tråkigt för oss som e seriösa..

Å angående ditt "samtal" till SAAB så e det ju inte alls säkert att dom hade gjort så när bilen väl kom in till verkstan. Å deras erfanhet säger dom att vanligaste felet e magnetkopplingen rasar. Då visar ju dom att dom vill prova att göra det så billigt som möjligt för dig genom att byta den först. Men å veta vad det e för fel över telefon å också ge ett pris på å reparear nått där man inte vet vad som e trasigt e ju rätt svårt.

Givetvis e delarna dyrare å absolut inte alla gånger bättre Men som märkesverktad så SKALL man montera original delar det e liksom ett krav från biltillverkaren... Å det e dom som sätter priserna på delarna också.. Det e ju ingen dirket hemlighet att det kostar lite i utvekling å att man tjänar inte dirket mkt på en bil när man säljer den utan man tjänar på den när den går sönder å man sälger delar till den...

Har upptäck "fusk" på min egna arbetsplats med en gång.. Det va en mekaniker som hade anmärkt på bromsklotsar på en XC90 han hade estimerat livslängden på dom till 700 mil... Fram var det över 2/3 delar kvar å bak över hälften.

Lätt å kalla detta för fusk men närmare sanningen e nog att denna mekanikern börjar bli ganska gammal å har väll inte världens bästa omdöme längre. Han e också extremt rädd för att inte anmärka på nått som e fel. Detta e dock väldigt synd då han e extremt nogrann å dom jobb han utför håller väldigt hög kvalite.

Kunden hade godkänt reparationen å klossarna skulle bytas. Bilen kom då till mig för jag hade tid just då. Jag stoppade då detta å kunden blev uppring å blev tillsagd att det hade gjorts en felbedömning. Inga bromsar byttes å kundne behövde inte betala nått för det.

Jag kunde lika gärna bara bytt dom å hällt käften det hade tom fått oss å verka duktigare men det kändes inte rätt. Så har du ändrat uppfattning om mig som seriös nu eller??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Angående orignal delar så kan man räka ut för dessa grejjer med.

1, original delarna e billigare än pirat har hänt mig flera ggr på SAAB delar vs Mekonomen bla vattenpump till saab 9000 å tempgivare till den samma. Båda delarna va billigare på SAAB.

2, Piratdelar e både billigare å bättre detta händer också väldigt ofta. Exempel Bromsklossar bak till min XJR Pris för Original 4000:- Pris för Roadhouse klossar från Autoexperten 426:- Pris för EBC Grreenstuff 2500 :-
Å jag lovar dig Roadhouse klossarna gör garanterat jobbet lika bra som original å greenstuff mkt bättre..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

JaggaChafen skrev:

Andromeda skrev:
Vi kanske inte behöver diskutera just de där jäkla spindellederna i långbänk, men faktum var att de gått 500 mil och inte var ett dugg glappa. Mekanikern hade "sett fel" hette det.

Ett exempel till.

AC-kompressorn rasade på Aeron. Ringer till Saab och får följande besked.

Det är alltid magnetkopplingen. Först felsöker vi bilen för 1500 och sedan byter vi magnetkopplingen för 7k. Funkar det inte då byter vi tillbaka till den gamla magnetkopplingen och smackar dit en kompressor för 15k + sisådär 5k i arbete och material.

Det lät inte alls något bra så jag ringde till en kylkille som satte dit en ny AC-pump för 9k inklusive jobb, torkfilter, påfyllning etc med kvitto. När vi obducerade den gamla kompressorn var den helt värmenypt pga det dåliga lagret. Saab hade alltså fakturerat mig 20k+ för samma jobb, samt satt tillbaka min dåliga magnetkoppling så att den nya kompressorn skurit omgående.

Märkesverkstäder påtalar ofta att de med den rätta utrustningen och utbildningen gör ett jobb på din bil så mycket snabbare än en allbil-verkstad att det lönar sig trots högre timpenning. Och vadå rätt delar? Jag köper hellre torkarblad varje år för 89 kr/st än kör 2 år på torkarblad för 300 kr/st.
De flesta av oss med bilintresse genomskådar detta snack, men det gör inget eftersom de flesta trots allt återkommer med sina bilar till märkesverkstaden, och om de fått bromsarna bytta i onödan vet de inte (kommer du möjligen ihåg Insiders reportage om märkesverkstäder?).

Sista angåenede dina spindelleder nu då smile Då va det fusk från verkstans sida å mkt tråkigt för oss som e seriösa..

Å angående ditt "samtal" till SAAB så e det ju inte alls säkert att dom hade gjort så när bilen väl kom in till verkstan. Å deras erfanhet säger dom att vanligaste felet e magnetkopplingen rasar. Då visar ju dom att dom vill prova att göra det så billigt som möjligt för dig genom att byta den först. Men å veta vad det e för fel över telefon å också ge ett pris på å reparear nått där man inte vet vad som e trasigt e ju rätt svårt.

Givetvis e delarna dyrare å absolut inte alla gånger bättre Men som märkesverktad så SKALL man montera original delar det e liksom ett krav från biltillverkaren... Å det e dom som sätter priserna på delarna också.. Det e ju ingen dirket hemlighet att det kostar lite i utvekling å att man tjänar inte dirket mkt på en bil när man säljer den utan man tjänar på den när den går sönder å man sälger delar till den...

Har upptäck "fusk" på min egna arbetsplats med en gång.. Det va en mekaniker som hade anmärkt på bromsklotsar på en XC90 han hade estimerat livslängden på dom till 700 mil... Fram var det över 2/3 delar kvar å bak över hälften.

Lätt å kalla detta för fusk men närmare sanningen e nog att denna mekanikern börjar bli ganska gammal å har väll inte världens bästa omdöme längre. Han e också extremt rädd för att inte anmärka på nått som e fel. Detta e dock väldigt synd då han e extremt nogrann å dom jobb han utför håller väldigt hög kvalite.

Kunden hade godkänt reparationen å klossarna skulle bytas. Bilen kom då till mig för jag hade tid just då. Jag stoppade då detta å kunden blev uppring å blev tillsagd att det hade gjorts en felbedömning. Inga bromsar byttes å kundne behövde inte betala nått för det.

Jag kunde lika gärna bara bytt dom å hällt käften det hade tom fått oss å verka duktigare men det kändes inte rätt. Så har du ändrat uppfattning om mig som seriös nu eller??

Till att börja med vill jag fortfarande påpeka att jag absolut inte har någon åsikt om dig som oseriös mekaniker. Jag vet varken vem du är eller var du jobbar. Jag hade bara en synpunkt på att om man gör sig själv till ombud för sin yrkeskår i ett försvarande inlägg bör man välja att avstå från de mer färgstarka invektiven.

Nej, det var Saab's egna ordning för problemet och de vägrade att ta några avsteg. De hävdade att kompressorn sällan går sönder. Kylkillen som hade bytt runt hundra kompressorer hävdade å andra sidan att kompressorn alltid skär pga värme från den kärvande magnetkopplingen (det sitter ju en scroll-kompressor i og9-3 om det är dig bekant). Först försvinner lite kylmedium via inspektionsglasets kant på torkfiltret. Kompressorn jobbar då på högvarv för att hålla kylan. Detta sliter ut magnetkopplingen som för över friktionsvärme till kompressorn som skär ihop. Scroll-kompressorerna är tydligen betydligt känsligare för för låg nivå kylmedium än vad de traditionella kolvkompressorerna är. Att Saab gått tillbaka till kolvkompressorer på senare modeller bekräftar väl att de känner till problemet. Scroll är tydligen mycket bra i fasta anläggningar men sämre i fordon.

Jag har å andra sidan upptäckt fusk på allbil-verkstäder också. Eller vad sägs om att låta kundens bromsok hänga i bromsröret bak istället för att binda upp det för att avlasta röret eller en bromstrumma som skiter ur sig handbromsdetaljer veckan efter ett verkstadsbesök där just dessa byttes? Då går man inte tillbaka till den verkstaden. Det vet de små, därför har de inte råd att fuska. De som gör det ändå blir snart utan jobb då ryktet sprider sig. Märkesverkstäderna klarar sig bra ändå på tjänstebilar och nyare bilar. 

Alla gör fel på jobbet någon gång. Men vad man kunde se på Insiders reportage där han intervjuade mekaniker anonymt jobbade många på märkesverkstäderna delvis på ackord. Bromsar var en populär sak att byta i förtid eftersom kunden tycker att säkerhet är viktigt, och det är dyra delar. Mekanikerna som hittade (eller hittade på) mycket fel tjänade mer och gjorde cheferna nöjda.


Vad tycker du förresten motiverar att ta en säg 5-10 år gammal bil till en märkesverkstad istället för en Mekonomen eller liknande för halva timpenningen ihop med piratdelar man köpt själv till halva priset?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
kenth66
23 januari 2011 · 1 212 Inlägg

Inlägg redigerat:
§10 Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet.

/Hamilton

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
killercow
23 januari 2011 ·

sbp slarvar å anmärker på skit saker det har jag själv råkat ut för flera ggr

märkesverkstäder har högre utgifter ingen snack om saken och där med högre priser. men dom har oxå tillgång till data-verktyg-info om bilen mm och specaliserar sig på en eller några märken.

mindre oberoende verkstäder kan hålla lägre priser pga att dom inte har samma utgifter även om personalen många ggr har samma kompetens som på märkesverkstad. och dom gör ett bra jobb

även små oberoende verkstäder fuskar. ägaren innan mej på saaben blev ordentligt lurad av en liten verkstad. tex dom hade fått han att byta KAMKEDJAN när bilen gått 12000mil... dom hade sagt till honom att den måste bytas vid 10000mil. den hade varit inne på servic å efter de hade ac börjat krångla. han hade då lämnat in den på verkstaden igen å dom hade sagt den var trasig. å hela systemet var tvungen bytas. men de hade han inte gjort för han skulle sälja den. kollade på de när ja kom hem. en säkringen var bort plockad. satte i en å de funkade.

Fusk finns innom alla yrkes grupper. mer eller mindre. säker kan man aldrig vara. men man kan inte dra alla över en kam

ja lagar min bil på fordverkstad å är helt klart nöjd och aldrig stött på att dom skulle fuska. men sen är det ju bevisat av press och motor magasin att det fuskas en del. det kan väl knappast nån ha undgått.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
23 januari 2011 · 2 307 Inlägg

Yess akka gör fel å ja jag förstår det med att vissa gärna byter bromsar för ofta av just dom orsakerna du nämner här.. Å ackord som jag ocså har e ingen perfekt lösning. Jag som e seriös å har högre kvalifikationer än andra å såtr med mkt avancerade felsökningar tjänar inget ackord... Han som e mindre kunnig som såtr å gör servicar hela tiden för det e det han klarar byter bromsar å leder dagarna i ända tjänar mkt bättre bara han står på lite... För att firman tjänar på det.... Detta e fel jagf stör mig på det hela tiden me.

Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Många icke märkesvärkstäder lockar kunder med lägre priser på framförallt billigare service. Visst oljan dom använder e säkert bra å filtret med om man nu undviker dom absolut sämsta fabrikaten.. Men byter dom tex Kupefiltret håller dom sig verkligen till vad fabrikanten säger att du skall göra??? Har dom lika bra kontroll på vanliga fel å brister som märkesverkstäderna. Om det e en recall på bilen får du veta det då???

Har vart ute för en icke märkes verkstad häri Norge (Röa Autoco) dom kör stenhårt med reklam på radion om att dom e mkt biligare å precis lika bra som märkesvärkstäder... Fick in en kund som hade vart hoss dom på service med sin V40 pga att dämparn rasat totalt. Detta hade ju inget med det att göra MEN när han hade haft sin bil på service hade dom överswett att kamremmen skulle vart bytt... Å dom hade sagt att han behövde byta skiver å klossar runt om vilket också stämde rätt bra dom va nget vidare... Priset han hade fått för å bytas skiver å klossar runt om va ca 2000 kr högre än hos oss (bilia)

Så va kritisk mot alla verkstäder helt klart.

Opps va mycket felskrivningar det va här såg jag nu men jag orkar inte ni fattar å ag e ju inte rakteforskare eller svenska lärere så ni får ha förstående smile

Senast redigerat av JaggaChafen (23 januari 2011)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
killercow
23 januari 2011 ·

JaggaChafen skrev:
Å att MOtivera att ta en gammal bil till märkeverkstad skall jag inte heller. Men man skall vara uppmärksam på vad icke märkevärkstäder skall ha betalt med.. Det e faktiskt inte alltid biligare.

Ska in på kamremsbyte. billigast vart? jo ford märkesverkstad 3500kr billigast icke märkesverkstad 4400kr

så det kan ibland bli billigare på märkesverkstad

Andromeda Rumpmas
23 januari 2011 · 3 860 Inlägg

kenth66 skrev:
§10 Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet.

Hehe tongue

Jag kan rekommendera biljouren i Uppsala, som jag faktiskt inte läkar till i min signatur. Byter koppling för en tredjedel av Saabs pris.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang