Kondensator har farit, fungerar ändå?

Sjoberg_W
24 januari 2011 · 141 Inlägg

Hej, har ett Alpine MRP-1000 som jag har använt ett tag, sen när jag öppnade det så såg jag att en kondensator öppnat sig och lite vätska har kommit ut.

Det fungerade ju efter "olyckan", så min fråga är då, vad kan hända om jag fortsätter använda det?
Vad kan gå sönder istället?

Det är ju mest ett skrotsteg som jag tänkte ha i gammelvolvon så om det fungerar ändå så duger det ju smile

/William

Rigan
25 januari 2011 · 451 Inlägg

Steget kan aldrig gå sönder eftersom kodingen är parallellkopplad till steget. Det värsta som kan hända väl att kondensatorn smäller som ett popcorn.. Hade en gammal dator där de hade gjort det tongue Vet inte om det kan hända större kondingar men jag skulle inte chansa. Kortslutning finns ju också risk för men då går endast säkringen.

Sjoberg_W
25 januari 2011 · 141 Inlägg

Rigan skrev:
Steget kan aldrig gå sönder eftersom kodingen är parallellkopplad till steget. Det värsta som kan hända väl att kondensatorn smäller som ett popcorn.. Hade en gammal dator där de hade gjort det tongue Vet inte om det kan hända större kondingar men jag skulle inte chansa. Kortslutning finns ju också risk för men då går endast säkringen.

okej, ja den har ju 5 kondensatorer, men den i mitten har öppnat sig litegrann, så jag kanske använder det å ser om de håller, för orkar inte börja löda om..smile

stRaend
25 januari 2011 ·

Rigan skrev:
Steget kan aldrig gå sönder eftersom kodingen är parallellkopplad till steget. Det värsta som kan hända väl att kondensatorn smäller som ett popcorn.. Hade en gammal dator där de hade gjort det tongue Vet inte om det kan hända större kondingar men jag skulle inte chansa. Kortslutning finns ju också risk för men då går endast säkringen.

menar du kondensatorerna i steget nu?

Bjurran
25 januari 2011 · 41 Inlägg

Tolkar det som att det är internt i steget? Läckande kondensatorer ska bytas. De är oftast inte så svåra att löda dit heller, och inte lika värmekänsliga som när man byter transistorerna.
Tänk på att försöka ladda ur steget innan du ger dig an att löda.
Var noga med att få rätt kondensator när du beställer nytt. (Finns många sidor att köpa från även om jag själv brukat handla från electrokit.se när jag köper enstaka komponenter privat)

Sjoberg_W
25 januari 2011 · 141 Inlägg

Bjurran skrev:
Tolkar det som att det är internt i steget? Läckande kondensatorer ska bytas. De är oftast inte så svåra att löda dit heller, och inte lika värmekänsliga som när man byter transistorerna.
Tänk på att försöka ladda ur steget innan du ger dig an att löda.
Var noga med att få rätt kondensator när du beställer nytt. (Finns många sidor att köpa från även om jag själv brukat handla från electrokit.se när jag köper enstaka komponenter privat)

Ja det är internt. Jag ska ha en kondensator med 1800uF/50v om jag beställer ny, men är inte bra på sånt så skulle nog aldrig hitta rätt komponent!

Bjurran
25 januari 2011 · 41 Inlägg

Står det någon tillverkare på den? 1800µF/50V är inget jag har i mina tabeller på sånt som finns i Sverige (finns dock i USA).
Någon annan vänlig själ som kan kolla upp dessa?

Sjoberg_W
25 januari 2011 · 141 Inlägg

Bjurran skrev:
Står det någon tillverkare på den? 1800µF/50V är inget jag har i mina tabeller på sånt som finns i Sverige (finns dock i USA).
Någon annan vänlig själ som kan kolla upp dessa?

nichicon 1800uf 50v står det på den!

Sjoberg_W
26 januari 2011 · 141 Inlägg

Men åter till frågan, vad kan hända om jag skiter i att byta denna? INTERNT i steget alltså..

Det är mitten kondensatorn av 5st. Och som jag förstått så är det denna som går varmast?

Vad händer om jag använder steget fast denna läkt litegrann? steget kortsluts? det börjar brinna och jag dör? Eller försämrar det ljudkvaliten eller något?

/William

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang