Kan svänghjulet frysa???

Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo 855 med GLT motor och idag när jag skulle starta så ville inte bilen riktigt det. Jag hade motorvärmare i så det var inget problem direkt. Det som hände var att när jag vred på nycklen så klickade startmotorn ungefär som när den får för lite ström fast det var flera klick efter varandra som om att startmotorn fick ut kugg kransen men att svänghjulet hade låst sig. Jag körde med bilen i måndags och då funka den fel fritt så de kan ju inte ha skurit. så Jag börja fundera på om svänghjulet kan frysa? Är det möjligt att svänghjulet kan frysa så hårt att startmotorn inte kan dra runt det?

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
båge montör och hobby mekaniker
26 januari 2011 · 2 672 Inlägg

låter som för dålig kram i batteriet tycker jag!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
26 januari 2011 · 839 Inlägg

Svänghjulet kan säkert frysa, men då snackar vi Day After Tomorrow-temperaturer...
Nee. Det är nog batteriet som sagt wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
frightnight
26 januari 2011 · 321 Inlägg

Chavy skrev:
Hej!
Jag har en Volvo 855 med GLT motor och idag när jag skulle starta så ville inte bilen riktigt det. Jag hade motorvärmare i så det var inget problem direkt. Det som hände var att när jag vred på nycklen så klickade startmotorn ungefär som när den får för lite ström fast det var flera klick efter varandra som om att startmotorn fick ut kugg kransen men att svänghjulet hade låst sig. Jag körde med bilen i måndags och då funka den fel fritt så de kan ju inte ha skurit. så Jag börja fundera på om svänghjulet kan frysa? Är det möjligt att svänghjulet kan frysa så hårt att startmotorn inte kan dra runt det?

Hej för mig vart det så smile rulla bilen bakåt lite sen starta den direkt när allt hade rört på sig..gå ut o prova

Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

Hej jag har testat med hjälp av grannen med startkablar nu och det funkar inte och har även provat att rulla bilen både framåt och bakåt och det funka inte heller. Det som är lite skrämande roligt är att samma granne som hjälpte mig med startkablar har även en volvo som är en V70 av nyare model och hon fick EXAKT samma problem som jag har idag och hennes bil hade haft diselvärmare under natten och även ståt i motorvärmare en timme innan hon starta den... måste vara något med att planeterna står i rad och gör att alla volvo i pajala inte funkar tongue

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

UhrJr skrev:
Svänghjulet kan säkert frysa, men då snackar vi Day After Tomorrow-temperaturer...
Nee. Det är nog batteriet som sagt wink

Du har då aldrig varit i Pajala va?? tongue

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
Kristian_L
26 januari 2011 · 1 893 Inlägg

Startkablar..?

Håll varvet uppe (2500-3000rpm) på hjälp bilden så generatorn laddar fullt.
Då är det inte pga dåligt med ström i alla fall. Måste vara nått annat om den inte går igång.

Är det kallt på vintern i Pajala? ;-S

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
TireSlayer Tvivlare
26 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Kan va så att din startmotor frusit/börjar bli dålig. Se om du kan komma till o knacka lite lätt på den o se om de hjälper smile Fast de låter mest som att batteri är tokslut, kan mycket väl vara så iochmed ni har värre kyla än day after tomorrow-kyla wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

Kristian_V skrev:
Startkablar..?

Håll varvet uppe (2500-3000rpm) på hjälp bilden så generatorn laddar fullt.
Då är det inte pga dåligt med ström i alla fall. Måste vara nått annat om den inte går igång.

Är det kallt på vintern i Pajala? ;-S

Jo hon varva ju upp bra och det hjälpte inte.

Jo tack de är kallt ligger väl på ca 30 minus som värst.

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

MantaRobin skrev:
Kan va så att din startmotor frusit/börjar bli dålig. Se om du kan komma till o knacka lite lätt på den o se om de hjälper smile Fast de låter mest som att batteri är tokslut, kan mycket väl vara så iochmed ni har värre kyla än day after tomorrow-kyla wink

Jag har både testat med att knacka och banka för kung och fosterland det hjälpte inte. men Svärmors gubbe kommer nog imorgon med en laddare så får testa med de.

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
te_wik Forummoderator
26 januari 2011 · 12 813 Inlägg

Ni har nog kört slut på bägge batterier tongue


Haha, jag är från Pajala men har då aldrig varit med om att svänghjulet fryst fast, men det är klart, häller du i vatten och snö och fyller sprängkåpan så är det väl inte omöjligt, men då spelar det nog ingen roll på vilken breddgrad man bor, bara det är minusgrader så tongue

Förresten skriver du inget om du har försökt bogsera igång den (är det en manuell?), har skrivit det flera gånger och skriver det igen, att tändningslåset eller rättare sagt startkontakten pajjar på en 850 är inget ovanlig och kan leda till precis det du beskriver.





Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (26 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Chavy
26 januari 2011 · 59 Inlägg

te_wik skrev:
Ni har nog kört slut på bägge batterier tongue


Haha, jag är från Pajala men har då aldrig varit med om att svänghjulet fryst fast, men det är klart, häller du i vatten och snö och fyller sprängkåpan så är det väl inte omöjligt, men då spelar det nog ingen roll på vilken breddgrad man bor, bara det är minusgrader så tongue

Förresten skriver du inget om du har försökt bogsera igång den (är det en manuell?), har skrivit det flera gånger och skriver det igen, att tändningslåset eller rättare sagt startkontakten pajjar på en 850 är inget ovanlig och kan leda till precis det du beskriver.





Mvh Tommy

Det är ju tyvärr så att jag har en automatare ju hmm jaså du säger det att tändningslåstet går det var ju inte bra alls i så fall. men om det nu är tändnignen hur kan de då komma ström fram till startmotorn??

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
Kibil
26 januari 2011 · 552 Inlägg

Loss med olje locket, ser du kamaxeln är det bara att be någon köra på startmotorn en sekund och se ifall det rör på sig. Ser du inte kamaxeln får du lossa på fördelarlocket (höger sida motor, på toppen. Sett framifrån) Jag känner igen ditt klickande, det är startmotorn som är kass. Solenoiden orkar inte gå ut till max. Demonteras på bilen på max 1timme. Byt kol eller köp begagnat/nytt.

Chavy
30 januari 2011 · 59 Inlägg

Lyckades få igång asset dels var batteriet slut och sen hade startmotorn frusit fast så jag fick ge den lite kärlek. Tack för alla tips.

Allt är möjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.
Volkswagen Golf MK2 "Retro" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
30 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Har samma problem på en gammal traktor tongue
Gasolbrännare & hammare fixar biffen!
Riv loss startmotorn, putsa & smörj.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang