Slutsteget dog, startar inte, säkringarna hela

alpined
26 januari 2011 · 29 Inlägg

Som topic säger... dunkade på i bilen igår, kanske lite extra men upplevde inte de som att pressa steget till max eller något.. Basen försvann och kom inte tillbaka.. kollade säkringar & sladdar i trunken, allt satt som de skulle,inga säkringar hade gått, men steget lös inte, öppnade hooden och såg att sladden efter säkringen vid batteriet satt halvkass i säkringen och KAN HA legat en liten del mot plåt.. Har även lite fuktproblem i både bagaget och i kupén, men införskaffade en torrboll som stått precis brevid steget hela tiden.. kände på steget idag och det var ganska fuktigt.. har stått i bilen i ca 1 vecka +/- 0 .. har haft en dygnstemp på mellan +3 till - 3..

Om nu strömmen legat mot lite mot plåt.. borde inte säkringarna på steget gått då?

Inga säkringar sönder på varken steg eller strömkabel
Vad kan ha hänt?

/oliver

Alex-s Bakhjulskrafs
26 januari 2011 · 1 479 Inlägg

kolla även så att inte remoten hoppat av

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
alpined
27 januari 2011 · 29 Inlägg

Idag är det ganska kallt, varit ca -13 inatt, ska jag ta in steget?

önskar gärna lite fler svar! smile

gemini78 Jägermeister
27 januari 2011 · 909 Inlägg

Inte behöver du ta in steget för att det är kallt ute inte, det ska dom tåla, även den lilla fukten som bildas i en bil ska ett slutsteg tåla, mina är i bilen i över -30C och har aldrig fått problem varken pga fukt eller låg temperatur.

Däremot kan steget gå sönder även fast ingen säkring lösts ut, varit med om det en gång jag med när jag råkade röra mejseln i steget när jag kruvade dit pluskabeln, den var inte ens inkopplad till batteriet men det var kvar ström i steget ändå , det var nån liten komponent som brann av, agu säkringar kan lossna i ändarna av hylsorna men ändå se hela ut så kolla det.

Senast redigerat av gemini78 (27 januari 2011)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Janneutanb
27 januari 2011 · 7 271 Inlägg

Mät och kolla om du har spänning framme vid steget, både på remoten och plusen.

alpined
27 januari 2011 · 29 Inlägg

Alright! ut med multimetern i hugget!

alpined
27 januari 2011 · 29 Inlägg

verkar inte vara mycket som stämmer, dåligt med ström överallt upplever jag det som. Ska sticka och köpa en ny agu säkring och se vad som händer.

Janneutanb
27 januari 2011 · 7 271 Inlägg

Hur gjorde du när du mätte?
Vart tog du jorden?
För om du mätte med jorden på slutsteget och du fick dåligt med spänning i både remoten och plusen så är det förmodligen jorden som är väldigt kass!

alpined
27 januari 2011 · 29 Inlägg

mätte både ström & remote i steget, och i agu säkringen, jorden sitter i bältesspännaren, jorden ska vara bra, bästa kabeln jag kunde få tag på, allt sitter ordentligt och bra gjort.

Janneutanb
27 januari 2011 · 7 271 Inlägg

Ja men vart placerade du jordgrejen på multimetern när du mätte?

alpined
27 januari 2011 · 29 Inlägg

Brains skrev:
Ja men vart placerade du jordgrejen på multimetern när du mätte?

på karossen.

har för övrigt hittat felet nu... jävla biltema säkring, agu säkringen var felet, trots säkringen var hel, den ledde ingen ström och de spelar när jag kör ihop kablarna utan säkring emellan.

Tur att det var ett billigt fel iaf!

Drönirettab
27 januari 2011 · 21 761 Inlägg

Vad jag vet så spelar det inte någon större roll vart man har köpt säkringarna, AGU har rent allmänt lättare att glappa (eller gå sönder "fastän den är hel") än tex ANL. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang