2186
Sök

Slutsteget dog, startar inte, säkringarna hela

29 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1
Som topic säger... dunkade på i bilen igår, kanske lite extra men upplevde inte de som att pressa steget till max eller något.. Basen försvann och kom inte tillbaka.. kollade säkringar & sladdar i trunken, allt satt som de skulle,inga säkringar hade gått, men steget lös inte, öppnade hooden och såg att sladden efter säkringen vid batteriet satt halvkass i säkringen och KAN HA legat en liten del mot plåt.. Har även lite fuktproblem i både bagaget och i kupén, men införskaffade en torrboll som stått precis brevid steget hela tiden.. kände på steget idag och det var ganska fuktigt.. har stått i bilen i ca 1 vecka +/- 0 .. har haft en dygnstemp på mellan +3 till - 3..

Om nu strömmen legat mot lite mot plåt.. borde inte säkringarna på steget gått då?

Inga säkringar sönder på varken steg eller strömkabel
Vad kan ha hänt?

/oliver


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 januari 2011
#2
kolla även så att inte remoten hoppat av


29 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#3
Idag är det ganska kallt, varit ca -13 inatt, ska jag ta in steget?

önskar gärna lite fler svar! smile


Jägermeister
910 Inlägg
27 januari 2011
#4
Inte behöver du ta in steget för att det är kallt ute inte, det ska dom tåla, även den lilla fukten som bildas i en bil ska ett slutsteg tåla, mina är i bilen i över -30C och har aldrig fått problem varken pga fukt eller låg temperatur.

Däremot kan steget gå sönder även fast ingen säkring lösts ut, varit med om det en gång jag med när jag råkade röra mejseln i steget när jag kruvade dit pluskabeln, den var inte ens inkopplad till batteriet men det var kvar ström i steget ändå , det var nån liten komponent som brann av, agu säkringar kan lossna i ändarna av hylsorna men ändå se hela ut så kolla det.
Senast redigerat av gemini78 (27 januari 2011)

En gång är ingen gång...

7 281 Inlägg
27 januari 2011
#5
Mät och kolla om du har spänning framme vid steget, både på remoten och plusen.


29 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#6
Alright! ut med multimetern i hugget!


29 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#7
verkar inte vara mycket som stämmer, dåligt med ström överallt upplever jag det som. Ska sticka och köpa en ny agu säkring och se vad som händer.


7 281 Inlägg
27 januari 2011
#8
Hur gjorde du när du mätte?
Vart tog du jorden?
För om du mätte med jorden på slutsteget och du fick dåligt med spänning i både remoten och plusen så är det förmodligen jorden som är väldigt kass!


29 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#9
mätte både ström & remote i steget, och i agu säkringen, jorden sitter i bältesspännaren, jorden ska vara bra, bästa kabeln jag kunde få tag på, allt sitter ordentligt och bra gjort.


7 281 Inlägg
27 januari 2011
#10
Ja men vart placerade du jordgrejen på multimetern när du mätte?


29 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#11
Brains skrev:
Ja men vart placerade du jordgrejen på multimetern när du mätte?

på karossen.

har för övrigt hittat felet nu... jävla biltema säkring, agu säkringen var felet, trots säkringen var hel, den ledde ingen ström och de spelar när jag kör ihop kablarna utan säkring emellan.

Tur att det var ett billigt fel iaf!


21 761 Inlägg
27 januari 2011
#12
Vad jag vet så spelar det inte någon större roll vart man har köpt säkringarna, AGU har rent allmänt lättare att glappa (eller gå sönder "fastän den är hel") än tex ANL. smile


Sök