Inför: Årets Gorg-fotograf 2011

Norde fotointresserad
29 januari 2011 · 2 307 Inlägg

För tredje året i rad kör vi snart igång tävlingen där forumets bästa fotograf i slutet av året kommer att utses. Tävlingen har under de tidigare åren vuxit på sig och har till i år utvecklats till ett större koncept. Jag hoppas därför att ni kommer att vara med och göra tävlingen så bra som den förtjänar att vara!

Till i år kommer detta gälla:
- 8 omgångar (april-november)
- Blandade teman
- Flera (många!) priser (Nytt för iår)

Detta kommer att utvecklas mer ju närmare tävlingsstarten vi kommer och till det kommer jag att behöva er hjälp!
Lägg fram era förslag på teman så har vi en omröstning om vilka vi kommer att ha med i årets upplaga av tävlingen vid ett senare tillfälle. Önskar ni förslag på teman kan ni se tidigare omröstningar nedan:

2009: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p1497082

2010: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2136668

EDIT: Nu har denna tråd gjort sitt iom att röstningen om nya teman är avklarad. Nu följer en ny tråd däri tävlinge kommer att bedrivas. Tack för ert sammarbete!

Senast redigerat av Norde (7 mars 2011)

2002tii KOMETFOTO
29 januari 2011 · 2 247 Inlägg

Då säger jag att dessa teman skulle vara bra och kreativa.
Det är ingen inbördes ording utan bara förslag.
Självklart så ska det vara bilrelaterat.

Gillar ni dom så håller ni med annars så fyller ni på med något nytt.

En helt fri omgång
Fritt men nyskapande och kreativt.(vinklar,ljussättning,osv)
Rörelse
Interiör
Detalj
Natt
Porträtt
Tävling

Senast redigerat av 2002tii (29 januari 2011)

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Grabber Dagdrömmare
30 januari 2011 · 2 836 Inlägg

2002tii skrev:
En helt fri omgång
Fritt men nyskapande och kreativt.(vinklar,ljussättning,osv)
Rörelse
Interiör
Detalj
Natt
Porträtt
Tävling

Låter bra dock kanske i annan ordning...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
sirmiro Double-Unicorn Rider
30 januari 2011 · 2 486 Inlägg

Jag är som jag sagt tidigare för mer frihet. Dvs jag önskar 4 av 8 omgångar helt fria, men det är upp till er...

M@sken
30 januari 2011 · 461 Inlägg

Grabber skrev:

2002tii skrev:
En helt fri omgång
Fritt men nyskapande och kreativt.(vinklar,ljussättning,osv)
Rörelse
Interiör
Detalj
Natt
Porträtt
Tävling

Låter bra dock kanske i annan ordning...

Bra förslag.

Andreas-
2 februari 2011 · 247 Inlägg

Tycker också 2002tii förslag låter kanon.

Norde fotointresserad
2 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Inga fler som har fler förslag?

Utveckla gärna den andra punkten lite mer å den blir mer lättförståerlig för lilla mig smile


Kan säga er att det iår kommer att bli mycket roligare att deltaga än tidigare år!

2002tii KOMETFOTO
2 februari 2011 · 2 247 Inlägg

Norde skrev:
Inga fler som har fler förslag?

Utveckla gärna den andra punkten lite mer å den blir mer lättförståerlig för lilla mig smile


Kan säga er att det iår kommer att bli mycket roligare att deltaga än tidigare år!

Det jag tänkte med punkt två var att var och en skulle få fundera ut någonting som inte är precis det vanliga.Försöka få kreativiteten att flöda smile Roligt att se bilder som inte faller in i boxen utan sticker ut på något vis.
Det kan ju vara vad som helst.Kreativ ljussättning vinklar och miljöer.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Grabber Dagdrömmare
2 februari 2011 · 2 836 Inlägg

Abstrakt(alt misslyckad men ändå bra på annat sätt) vore roligt få med men kanske inte alla vill krångla till så mycket.

Enkla teman är nog det bästa.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Norde fotointresserad
4 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Jag fyller på med ytterligare två alternativ som jag anser ha varit intressanta från tidigare inför-trådar:

- Siffra (Ex.vis från 2 och uppåt för att slippa en bild med motiveringen "en bil" samt att det är mer kreativt att jobba med fler bilar)

- De fyra elementen (Sätter krav på den kreativa sidan hos fotografen men kanske även kan bli svår?)

Sen en till:

- Udda vinkel alt. bara vinkel


Fortsätt fyll på!

Då debatten om antalet fria omgångar varit het tidigare så ser jag gärna att ni som inte har förslag på andra teman ändå yppar hur många fria omgångar ni vill ha. Själv tycker jag två låter rimligt!

Senast redigerat av Norde (4 februari 2011)

2002tii KOMETFOTO
5 februari 2011 · 2 247 Inlägg

Hur många vet med sig att dom ska vara med i år?
Jag och Martina ska vara med.Hoppas att jag inte missar att lämna bidrag i år som jag gjorde sist.

Är det fler som har förslag till teman som Norde frågade efter?

Hoppas att det blir många deltagare i år och helst i samtliga deltävlingar.

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto
Grabber Dagdrömmare
6 februari 2011 · 2 836 Inlägg

Satsa på enkelheten! Blir det för många "svåra" teman så blir det inte många som är med...

Jag vill vara med men har inte lust att krångla med teman som inte alltid passar in...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
BlauMes
7 februari 2011 · 1 801 Inlägg

2002tii skrev:
Hur många vet med sig att dom ska vara med i år?
Jag och Martina ska vara med.Hoppas att jag inte missar att lämna bidrag i år som jag gjorde sist.

Är det fler som har förslag till teman som Norde frågade efter?

Hoppas att det blir många deltagare i år och helst i samtliga deltävlingar.

Jag är gärna med och försöker! smile Man har ju inget att förlora på!
Fritt val låter bra men hälften känns lite mycket.

Har man 8 omgångar så är två väldigt bra! Kan bli spännande det här smile

Som sagt inga svåra teman.
Enkla och klassiska som:
Fart
Porträtt
Landskap
Vatten
Mängdbild.

Tycker jag låter bra som några förslag.

Senast redigerat av BlauMes (7 februari 2011)

Saab 9-3 (2008)
Norde fotointresserad
13 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Missuppfattade mitt eget upplägg lite idag och fick för mig att tävlingen skulle starta i mars och att vi därför borde ha teman färdiga vid detta laget. Men eftersom så ej är läget då tävlingen startar först i april så sparar vi på omröstningen. Fortsätt gärna att komma med fler förslag. Nedan sammanfattas de som hittils kommit in.

- Fri omgång 
- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör
- Detalj
- Natt
- Porträtt
- Tävling
- Abstrakt
- Landskap
- Vatten
- Mängdbild
- Siffra (Ex.vis från 2 och uppåt, ge exempel på siffra?)
- De fyra elementen (Sätter krav på den kreativa sidan hos fotografen men kanske även kan bli svår?)
- Vinkel/Udda vinkel

Senast redigerat av Norde (14 februari 2011)

M@sken
13 februari 2011 · 461 Inlägg

- Fri omgång
- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör
- Detalj
- Natt
- Tävling
- Mängdbild

Goran_R
13 februari 2011 · 169 Inlägg

M@sken skrev:
- Fri omgång
- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör
- Detalj
- Natt
- Tävling
- Mängdbild

Låter som en bra blandning, med ett litet frågetecken för "-Mängdbild", hur ska man tolka det ?
Lite direktiv vore kanske bra, övriga torde vara tämligen enkla att för komma på hur man ska tolka.

Jag har ett förslag om att en omgång blir öppen för mer omfattande redigering, via PS eller valfritt verktyg.
Enda regel skulle vara att man måste ha tagit alla bilder som ingår om det är flera och att man har gjort redigeringen helt själv.

/Göran R

M@sken
14 februari 2011 · 461 Inlägg

Goran_R skrev:

M@sken skrev:
- Fri omgång
- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör
- Detalj
- Natt
- Tävling
- Mängdbild

Låter som en bra blandning, med ett litet frågetecken för "-Mängdbild", hur ska man tolka det ?
Lite direktiv vore kanske bra, övriga torde vara tämligen enkla att för komma på hur man ska tolka.

Jag har ett förslag om att en omgång blir öppen för mer omfattande redigering, via PS eller valfritt verktyg.
Enda regel skulle vara att man måste ha tagit alla bilder som ingår om det är flera och att man har gjort redigeringen helt själv.

/Göran R

Mängdbild tolkar jag som minst 2 bilar i bilden, tex fotosession med 2 bilar.

Jag gillar dit förslag, kan bli intresant (synda att jag suger på photoshop bara smile)

Norde fotointresserad
14 februari 2011 · 2 307 Inlägg

M@sken skrev:

Goran_R skrev:

M@sken skrev:
- Fri omgång
- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör
- Detalj
- Natt
- Tävling
- Mängdbild

Låter som en bra blandning, med ett litet frågetecken för "-Mängdbild", hur ska man tolka det ?
Lite direktiv vore kanske bra, övriga torde vara tämligen enkla att för komma på hur man ska tolka.

Jag har ett förslag om att en omgång blir öppen för mer omfattande redigering, via PS eller valfritt verktyg.
Enda regel skulle vara att man måste ha tagit alla bilder som ingår om det är flera och att man har gjort redigeringen helt själv.

/Göran R

Mängdbild tolkar jag som minst 2 bilar i bilden, tex fotosession med 2 bilar.

Jag gillar dit förslag, kan bli intresant (synda att jag suger på photoshop bara smile)

Då kanske man kan säga att mängdbild och siffra är två ganska liknande teman som man kan sammanfatta som ett?

Jag tycker att förslaget om en photoshoppingomgång kan vara intressant men är dock lite tveksam med tanke på den stora diskussion som varit angående att många vill ha en förenklad version av tävlingen. Samtidigt som jag även funderar på om det då kommer att bli en omgång med ett reducerat antal bidrag.
Men det är ett förslag till tema som vi tar med inför omröstningen!

Senast redigerat av Norde (14 februari 2011)

Norde fotointresserad
14 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Missuppfattade mitt eget upplägg lite idag och fick för mig att tävlingen skulle starta i mars och att vi därför borde ha teman färdiga vid detta laget. Men eftersom så ej är läget då tävlingen startar först i april så sparar vi på omröstningen. Fortsätt gärna att komma med fler förslag.

Grabber Dagdrömmare
14 februari 2011 · 2 836 Inlägg

- Fritt men nyskapande och kreativt. (vinklar,ljussättning,osv)
- Rörelse/fart
- Interiör och/eller Detalj (det är ju mer eller mindre samma men detaljer finns även utanför bilen)
- Natt
- Porträtt
- Tävling
- Landskap
- Mängdbild

8 tema, 8 månader kvar om tävlingen dras igång i april...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang