3583
Sök

Komptibla LMM till volvo 16v

12 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Hej. Undrar om det är någon som vet om det är lika elektronik i LMM  1988 16v med grova LMM
som det är i en 1990 med lilla LMM?

Vill nämligen sätta i grova LMM i en 1990 16v och undrar om det går eller om man måste byta databox
insprutning etc?

Tacksam för svar

Mvh

Per

1 758 Inlägg
31 januari 2011
Varför vill du sätta dit den grova?
Det är inte bara LMM som skiljer, utan även t.ex. spjällhus, spridare samt tänd- och bränslebox.

12 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Jag har tagit ur en motor från en 88 som det är marinvev i och då vill jag även ha den grova lmm för mera luft in, jag vet att spjällhuset är större på 88 och mindre på 90.
Jag har tagit en motor från en 90:a och satt i 88:an utan att skifta spridare och det verkar funka bra ändå.
Så är det lika elektronik i lmm från en 88 som en 90?

671 Inlägg
31 januari 2011
peringen skrev:
Jag har tagit ur en motor från en 88 som det är marinvev i och då vill jag även ha den grova lmm för mera luft in, jag vet att spjällhuset är större på 88 och mindre på 90.
Jag har tagit en motor från en 90:a och satt i 88:an utan att skifta spridare och det verkar funka bra ändå.

Elektroniken är nog lika antagligen Bosch LH 2.4.
Grejen är den att i 88an är spridare insug avgas  och mappen avstämda med LMMen.
Detsamma gäller 90an och att mixa imellan utan att ändra mapp gör att om du sätter dit en större får du mindre med soppa.

När man bondtrimmar turbobilar så ökar man spridarnas storlek i %-sats som man ökar arean på LMM.
Nckdelen är att sprutet också ställer om tändningen efter LMM och det behöver mappas rätt..

Men mellan raderna så en sugmotor är inte lika känslig den kan gå magert utan att spika i första taget.
Du skulle kunna flytta boxar om de finns tillgängliga eller låna 90ans boxar och köra mot bredbandslambda.

1 758 Inlägg
1 februari 2011
endorfinslaven skrev:
peringen skrev:

Jo, LH 2.4 är det i båda två!
Det jag antar att trådskaparen undrar är om själva mätkroppen är identisk i de båda LMM och att enda anledningen att det är olika artikelnummer är att diametern på själva röret skiljer.

671 Inlägg
1 februari 2011
Jag trodde att alla 740 glt 16v hade 80mm LMM och övriga svensksålda bilar har 58mm.
Har själv hållt på o flyttat runt spridare LMM och styrboxar men idag kör jag ett piggybacksprut

12 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
endorfinslaven skrev:

peringen skrev:

Jo, LH 2.4 är det i båda två!

Det jag antar att trådskaparen undrar är om själva mätkroppen är identisk i de båda LMM och att enda anledningen att det är olika artikelnummer är att diametern på själva röret skiljer.

Precis som schnauz skriver så undrar jag om dom är identiska elektroniskt fast om jag sätter dit mindre LMM
och får magrare  blandning( som jag inte vill ha) kan jag ta 90:ans styrboxar för tänding och bränsle
och det blir bra?

Och i så fall kan jag ta 88:ans boxar för bränsle och tändning till min 90:a?
Så att jag får den grova LMM ocg stora spjällhuset till min 90:a

Eller måste jag mappa?

Angående storlek så har jag 1st 88:a, 1st 89:a med grova LMM och 2st 90 med lilla LMM
så det verkar som den lilla LMM kom 90.

248 Inlägg
1 februari 2011
16v 88 och 89 har grova lmm med nummer 010 och 90 har 016-020 samma som gl.... smile

12 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Okej har forskat på volvo 700/900 klubben och det går att byta till grova lmm,spjällhus och samtidigt så byter man  styrboxar för tändning och insprutning som hör till och då får man också 4 hela hästar till (159)
isället för 155 som det är från 90.
Så nu har jag gjort den operationen i dag, så nu har min 88 155hk versionen och min 90 får 159hk versionen.
Den är lita klen original jämfört med 2,5 liter med portad topp och chippad:-)

Sök