S40 - fas 1 eller fas 2 topp

itia T5
5 februari 2011 · 141 Inlägg

Hej hej. Denna tråden handlar om s40 t4 motorer.
Jag håller på att lära mig lite om motorer och trimning och har lagt märke till att många väljer att köra med fas 2 toppen när dem trimmar sina s40s. Vad är fördelarna med fas 2 toppen gentemot fas 1, eller fas 1.5?

Har googlat lite och sökt på forumet men har inte hittat så mycket om det.
Tacksam för svar.

jag hade en dröm
Busgrabb Rejsa ?
6 februari 2011 · 2 959 Inlägg

00:ans och nyare går bra.
Dom flödar bättre vilket ger mer effekt.
Nästan ett måste om du ska upp över 300 Hkr.

Autotech
BMW 335D (2008)
itia T5
6 februari 2011 · 141 Inlägg

tusen tack för svaret

jag hade en dröm
torpis Forummoderator
7 februari 2011 · 10 572 Inlägg

fas2 har smalare ventilskaft vilket ger lättare ventiler och mindre motstånd i kanalen, toppen har även mekaniska tryckare vilket ger lite mer lyft. Dock är toppen utrustad med väldigt klena ventilfjädrar som man måste byta ut det första man gör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
itia T5
7 februari 2011 · 141 Inlägg

hallå torpis. Om jag har förstått det rätt så är tryckare och lyftare samma sak i folkmun?
Sedan kör man med hydrauliska lyftare i topparna fram till -00? eller -01?

Tack på förhand

jag hade en dröm
torpis Forummoderator
7 februari 2011 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
itia T5
7 februari 2011 · 141 Inlägg

haha lovar, har läst de där 1000ggr och aldrig riktigt lagt märke till det där. tack smile

jag hade en dröm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang