Allt om bilar? Nybörjare som vill lära sig mer om bilar..

Sourcream
6 februari 2011 · 4 Inlägg

Hallå nu är det så att jag precis skaffat körkort, jag har tänkt köpa min första bil men kan inte alls så mycket om bilar, vilket är sjukt jobbigt fast jag vill kunna det...


Så min fråga till er här på Garaget är:
Finns det typ "guider" hur allt fungerar och vad det är för något?
Hur lärde ni er om hur olika delar på bilen fungerar?

Som t.ex skulle jag vilja veta lite mer exakt vad en turbo, laddtryck är och "allt" om bilen.. kan inte komma på nå riktig bra fråga att ställa just nu.

Men jag kan princip inget alls om bilar och förstår inte så mycket när folk snackar om olika delar till bilar. Har suttit och läst en hel del här och googlat nu i ett bra tag, men det finns inte så mycket en nybörjare som aldrig har skruvat på just en bil förstår..

Skulle vara väldigt snällt om någon kunde komma med bra svar och länkar här i tråden! Känns riktigt dumt att fråga så här och känner att många kommer klicka bort från den här tråden för dom tycker jag är oseriös, men hur ska jag göra för att lära mig något utan att fråga?

Tusen tack till er som kommer med bra svar och är seriösa!

Senast redigerat av Sourcream (6 februari 2011)

Johnsen
6 februari 2011 · 426 Inlägg

Inte riktigt vad du efterfrågar kanske men om du köper en bil och vill lära dig mer om hur man mekar med den är Haynes verkstadshandbok mycket bra (finns bland annat på Biltema till de flesta bilmodeller)
Annars är ju ett tips att googla på exempelvis "turbo" eller "kompressor" och typ kolla wikipedia eller liknande för att få ett hum om hur saker fungerar smile
Hoppas du fick lite svar på frågan i alla fall!

EDIT: såg att du redan googlat en del, my bad!
Mvh

Senast redigerat av Johnsen (6 februari 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Sourcream
6 februari 2011 · 4 Inlägg

Okej men jag vet inte riktigt vad jag själv ska leta efter heller, men vill bara lära mig mer allmänt om bilar tongue

Men jag är sugen att köpa en Audi a4 1.8ts quattro, men vet inte riktigt vad jag ska tänka på när jag köper en? Sen typ lite tips på vad man bör veta rent allmänt om motorer och lite extra delar till bilen..

Janneutanb
6 februari 2011 · 7 272 Inlägg

Googla efter något som du funderar på, annars är det bara att läsa och testa som gäller.

Sourcream
6 februari 2011 · 4 Inlägg

Okej tackar, tänkte efter lite nu och tänkte den här tråden var faktiskt väldigt onödig när jag inte riktigt vet vad jag vill veta heller..

Men hör av mig om jag behöver hjälp iallafall.

Om någon vill får dom ju gärna skriva lite tips och länkar till bra saker att veta! smile

Johnsen
6 februari 2011 · 426 Inlägg

Att ha en bil att meka med är grymt bra då man i verkligheten kan se hur allt hänger ihop och fungerar

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Janneutanb
6 februari 2011 · 7 272 Inlägg

Även om du inte förstår det du läser eller vad folk pratar om så snappar nog ditt minne upp en del.
Sen till slut så läggs all information ihop och du känner att du börjar kunna vissa grejer.

Man blir ingen expert över natten, tyvärr! Ligg i så löser resten sig.

ramb0 SKANK Performence
6 februari 2011 · 272 Inlägg

Det bästa är nog att umgås och hjälpa polare som kan lite.... Sen är det att testa sig fram.
Självlärd är det bästa:)

Mvh

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
christofferedil Yellow bug!
6 februari 2011 · 1 640 Inlägg

Ditt bilval (Audi A4) är väl kanske inte den lättaste bilen att lära sig på, börja med något lite äldre! Både lättare att meka med, billigare delar, och inte lika mycket elektronik osv..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sourcream
6 februari 2011 · 4 Inlägg

Okej tackar ska tänka på de ni säger.

Edil_: Okej men jag ska nog bara köpa någon billig lekbil också tongue

Men tack så mycket ska ta och köpa en bil först och lära mig mer genom de sättet!

ramb0 SKANK Performence
6 februari 2011 · 272 Inlägg

Håller med Edil_ ! Skaffa en volvo 740 som fungerar ok men kanske är lite sliten och sen fixa allt möjligt:p jag hade aldrig skruvat i motorrummet i en bil när jag var 18 och köpte min första bil (volvo 740) den kom jag 6 mil med typ innan mororn rasa... Då fick jag tag på en ny motor för ett par hundra som jag kasta i, blev en rally kamaxel och en planad och portad topp..... Den motorn kom jag 2,8 mil med... Så kan ju garantera att det är det bästa sättet att lära ssig på:p sen kan man ju även kolla hur folk har gjort vissa saker mm t.ex här på garaget.


En till grej är att du kan fråga runt bland folk där du bor som kan bilar om du kan få va med och hjälpa till och lära dig. Kan ta mig själv som exempel, jag tycker det är skit trist att sitta i garaget o fixa med mina bilar själv..... Jag ringer ofta runt bland massa polare o ber dom komma över och snacka skiit o göra mig sällskap:) så det borde inte vara svårt att hitta någon:)

Senast redigerat av ramb0 (6 februari 2011)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519
Stellan_Clausen
7 februari 2011 · 635 Inlägg

Det finns en bok som heter "Allt om bilen" som är från ca 1976, bl.a så är den kände Krister Glenning en av medarbetarna till boken.. i den boken hittar du massor av färgbilder på hur delar ser ut och hur det funkar, och hur man lagar och servar bilar, kanske nått att börja med, fråga på ditt närmaste bibliotek om dom har den, gillar du boken då ska du försöka hitta en på loppis som du kan köpa... för där kan du lära dej grunderna innan du försöker dej på moderna skitbilar som är sååååå tråkiga att skruva med !! big_smile wink


http://gazv8.users.photofile.ru/photo/gazv8/96085690/xlarge/122498884.jpg

http://gazv8.users.photofile.ru/photo/gazv8/96085690/xlarge/122498931.jpg

Senast redigerat av Hot_Rod_Nisse (7 februari 2011)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
7 februari 2011 · 5 042 Inlägg

eller så köper du en Haynes bok till den bil du köper..

C H E V R O L E T <3
te_wik Forummoderator
7 februari 2011 · 12 813 Inlägg

Bilhandboken är rätt bra, gammal men tar upp de viktigaste funktionerna och principerna.
Komplett består den av 41 små böcker och tre pärmar.

http://medium.tradera.com/460/103845460_1.jpg



Lättlästa och billiga, finns ibland kompletta samlingar på tradera för mindre summor än en ny Haynes bok.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Tynnerstroem
7 februari 2011 · 345 Inlägg

En lätt bil att lära sig på är gamla USA-bilar typ Chevrolet Caprice, riktigt simpla bilar under skalet.

RD_87 Skrotsamlare
7 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Volvo och gamla Amerikanare är tacksamt att lära sig på. En bra handbok, ett gott humör och 1,6 miljoner blandade kraftuttryck så kommer man långt. Ett tips är att skaffa en bil som det finns många av, det betyder att det finns många att ta hjälp av, och lätt att köpa grejor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Billy__bob
7 februari 2011 · 496 Inlägg

te_wik skrev:
Bilhandboken är rätt bra, gammal men tar upp de viktigaste funktionerna och principerna.
Komplett består den av 41 små böcker och tre pärmar.

http://medium.tradera.com/460/103845460_1.jpg



Lättlästa och billiga, finns ibland kompletta samlingar på tradera för mindre summor än en ny Haynes bok.



Mvh Tommy

Det är inte du som köpte min samling på tradera? Men i alla fall så är det riktigt bra om man vill lära sig de vanligaste grunderna för det står grymt mycket "BRA ATT VETA" i de böckerna smile

te_wik Forummoderator
7 februari 2011 · 12 813 Inlägg

Billy__bob skrev:

te_wik skrev:
Bilhandboken är rätt bra, gammal men tar upp de viktigaste funktionerna och principerna.
Komplett består den av 41 små böcker och tre pärmar.

http://medium.tradera.com/460/103845460_1.jpg



Lättlästa och billiga, finns ibland kompletta samlingar på tradera för mindre summor än en ny Haynes bok.



Mvh Tommy

Det är inte du som köpte min samling på tradera? Men i alla fall så är det riktigt bra om man vill lära sig de vanligaste grunderna för det står grymt mycket "BRA ATT VETA" i de böckerna smile

Nix dessa är inte från tradera.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Billy__bob
7 februari 2011 · 496 Inlägg

te_wik skrev:

Billy__bob skrev:

te_wik skrev:
Bilhandboken är rätt bra, gammal men tar upp de viktigaste funktionerna och principerna.
Komplett består den av 41 små böcker och tre pärmar.

http://medium.tradera.com/460/103845460_1.jpg



Lättlästa och billiga, finns ibland kompletta samlingar på tradera för mindre summor än en ny Haynes bok.



Mvh Tommy

Det är inte du som köpte min samling på tradera? Men i alla fall så är det riktigt bra om man vill lära sig de vanligaste grunderna för det står grymt mycket "BRA ATT VETA" i de böckerna smile

Nix dessa är inte från tradera.



Mvh Tommy

Nehe, kunde varit:P

Mvh Billy

Boss_time
26 september 2011 · 16 Inlägg

Halloj! Gammal tråd men jag har samma tankar som TS så varför starta nytt?
Köpte en saab 900a i somras som jag  fixat och lärt mig väldigt mycket från redan, för andra nybörjare kan jag bara säga att det var en skitbra början! Mycket roligare att lära sig "på riktigt", med bilen framför sig istället för bara i bok! Bilen är avställd för vintern nu (pluggar på universitet, studentrum tyvärr) så jag tänkte läsa lite "teori" i vinter..

Har hittat "Bilhandboken" till salu men osäker på om jag ska köpa.. Någon som vet vad pärmarna innehåller? Vill såklart ha alla 41 böckerna, men sen verkar folk sälja allt från 0 - 4 pärmar till. Är mest intresserad av äldre bilar (typ max t.o.m 90-talet) så att innehållet är gammalt gör inget!

Senast redigerat av Boss_time (26 september 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang