BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 537 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
1 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Hur går det med fälgarna? smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
1 maj 2014 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Hur går det med fälgarna? smile

Det har inte hänt någonting, Tyvärr! Har bara kastat på dom och åker på som vanligt. Men tanken har funnits att lämna iväg dom, men tiden har inte funnits hmm T.o.m. farsan undrade häromveckan om/när jag hade tänkt lämna iväg dom tongue Så jag får försöka ta tag i det här framöver! Ser väl ut att kunna bli lagom tills skatteåterbäringen landar på kontot smile

För övrigt har jag fixat problemet med felmeddelandet! smile Köpte en bättre beggad LKM. Så nu plingar det inget pga. halvljuset längre! big_smile Ska väl även försöka hinna med och leta lite godsaker på ebay inför en kommande service.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
2 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Okej. Trevligt, trevligt! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
11 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Jag får nog skjuta fram renoveringen av fälgarna ett litet tag sad

Detta då det blev 11 poäng på det årliga besöket... Vilket resulterade i spansk flagg och att bilen fått åka släpvagn för första gången i min ägo! lol
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3407470.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-199fa671f4050e19bd6d10574c813e1f.jpg
Orsaken till den spanska flaggan var att fjädern har gått av strax ovanför koppen och var på väg att hoppa ur när de lyfte upp bilen och kontrollerade där. Tur att den inte hoppat av på motorväg eller dylikt! yikes Kan även vara en förklaring på det knarrade jag har haft från vänster fram ett tag när jag svängt i lägre farter.

Ingen idé att deppa ihop. Bara att börja sätta sprätt på skatteåterbäringen när sista tentan är gjord imorgon! tongue

Senast redigerat av AD_ (11 juni 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 juni 2014 · 1 899 Inlägg

Blire H&R fjädrar nu wink ?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Marcus_89 Biltokig elektriker
11 juni 2014 · 3 352 Inlägg

Ajajaj, var några fel där tongue Men många är ju lätta att fixa smile Tur i oturen att de upptäckte fjädern smile

AD_ Biltokig ingenjör
11 juni 2014 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Blire H&R fjädrar nu wink ?

Kanske det wink Någon länk? smile

Marcus_89 skrev:
Ajajaj, var några fel där tongue Men många är ju lätta att fixa smile Tur i oturen att de upptäckte fjädern smile

Ja tongue Misstänkte styrleden redan innan jag åkte dit. Så hade nästan räknat med ombesiktning pga. det. Dock inte sådär många. En helg i garaget så borde det vara fixat, bara grejerna finns hemma smile

Handbromsen spände jag upp förra sommaren så den tog ordenligt, men inte längre hmm
Airbag lampan lyser ca 30 sek innan den slocknar. Vilket indikerar fel, men det har gått igenom de årena innan. Men rätt ska vara rätt, det är ett motstånd under passagerarstolen som behövs smile


Funderar på att byta dämparna i samma veva när jag behöver byta fjädrar, då även de börjar kännas lite svampiga. Några tips på prisvärda kit? smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
11 juni 2014 · 1 899 Inlägg

http://shop.forza.se/chassiekit--coilov … 633-1.aspx

Hittar inte åt endast fjädrarna, men de säljer dem lösa också. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
SportPilot Ubåtsingenjör
11 juni 2014 · 7 232 Inlägg

http://www.billiga-coilovers.se/shop/h- … 3435p.html smile endast H&R fjädrar

http://www.billiga-coilovers.se/shop/5-serie-579s.html där är lite gott och blandat att välja mellan

Senast redigerat av CHEEVA (11 juni 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Benzin-rider
11 juni 2014 · 600 Inlägg

fan va tråkigt!! hoppas allt blir lättfixat! smile kan hjälpa till om de behövs , har tid på helger smile

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
13 juni 2014 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
http://shop.forza.se/chassiekit--coilovers--vaghallningssatser/bmw/5serie-e34-88/sedan-c-17633-1.aspx

Hittar inte åt endast fjädrarna, men de säljer dem lösa också. smile

Ojsan, det kittet var inte billigt! lol Det kittet hamnade utanför min tänkta budget tongue Dock lär det bli som natt och dag med ett sådant kit. Sådana du kör med? smile

CHEEVA skrev:
http://www.billiga-coilovers.se/shop/h-r-sankningssats-23435p.html smile endast H&R fjädrar

http://www.billiga-coilovers.se/shop/5-serie-579s.html där är lite gott och blandat att välja mellan

Får grotta ner mig lite i det där smile

Benzin-rider skrev:
fan va tråkigt!! hoppas allt blir lättfixat! smile kan hjälpa till om de behövs , har tid på helger smile

Det ska jag ha i åtanke! big_smile

Ser väl ut som att det blir "tvunget" att bli H&R fjädrar då det sitter nivåreglering bak. För det kanske ser dumt ut att enbart sänka fram? Utbudet minskar ju ganska kraftigt med nivåreglering.
Såg annars AP Sportfjädrar för ungefär halva priset, kanske inte är några större fel på dom?

Vilka dämpare jag måste ha får jag leta på senare när jag rivit ned och kollar vilka topplagringar och fjäderbenet ser ut.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
13 juni 2014 · 1 899 Inlägg

Ja, men bara bilstein stötdämpare fram. Valde att behålla nivåregleringen bak, men det är H&R fjädrar runt om. Ärligt talat så är dämparna lite väl stötiga, en dröm i högre hastigheter men kör man bara runt 100 så känner man precis varenda skada i vägbanan vilket kan vara irriterande ibland. Men det är klart, jämför man kolven på bilstein mot original så är det inte underligt om det blir stötigare, den är dubbelt så grov fram.

Fungerar nivåregleringen på din som på min så kan du justera höjden på den efter vilken typ av fjäder du väljer att använda!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
SportPilot Ubåtsingenjör
13 juni 2014 · 7 232 Inlägg

AD_ skrev:

PHrnfeldt skrev:
http://shop.forza.se/chassiekit--coilovers--vaghallningssatser/bmw/5serie-e34-88/sedan-c-17633-1.aspx

Hittar inte åt endast fjädrarna, men de säljer dem lösa också. smile

Ojsan, det kittet var inte billigt! lol Det kittet hamnade utanför min tänkta budget tongue Dock lär det bli som natt och dag med ett sådant kit. Sådana du kör med? smile

CHEEVA skrev:
http://www.billiga-coilovers.se/shop/h-r-sankningssats-23435p.html smile endast H&R fjädrar

http://www.billiga-coilovers.se/shop/5-serie-579s.html där är lite gott och blandat att välja mellan

Får grotta ner mig lite i det där smile

Benzin-rider skrev:
fan va tråkigt!! hoppas allt blir lättfixat! smile kan hjälpa till om de behövs , har tid på helger smile

Det ska jag ha i åtanke! big_smile

Ser väl ut som att det blir "tvunget" att bli H&R fjädrar då det sitter nivåreglering bak. För det kanske ser dumt ut att enbart sänka fram? Utbudet minskar ju ganska kraftigt med nivåreglering.
Såg annars AP Sportfjädrar för ungefär halva priset, kanske inte är några större fel på dom?

Vilka dämpare jag måste ha får jag leta på senare när jag rivit ned och kollar vilka topplagringar och fjäderbenet ser ut.

AP är KWs budget märke smile Det är riktigt schyssta prylar !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AD_ Biltokig ingenjör
14 juni 2014 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Ja, men bara bilstein stötdämpare fram. Valde att behålla nivåregleringen bak, men det är H&R fjädrar runt om. Ärligt talat så är dämparna lite väl stötiga, en dröm i högre hastigheter men kör man bara runt 100 så känner man precis varenda skada i vägbanan vilket kan vara irriterande ibland. Men det är klart, jämför man kolven på bilstein mot original så är det inte underligt om det blir stötigare, den är dubbelt så grov fram.

Fungerar nivåregleringen på din som på min så kan du justera höjden på den efter vilken typ av fjäder du väljer att använda!

Okej! Riktigt så inspirerad körning blir det inte för min del!

Jag tror det sitter en lastavkännande sensor på bakaxeln som känner av hur mycket bilen sjunker ner och kompenserar genom att öka trycket i dämparen. Det ska gå, enligt vad man ska tro autopower, att skruva lite på den för att få bilen högre/lägre.

CHEEVA skrev:

AD_ skrev:
Ser väl ut som att det blir "tvunget" att bli H&R fjädrar då det sitter nivåreglering bak. För det kanske ser dumt ut att enbart sänka fram? Utbudet minskar ju ganska kraftigt med nivåreglering.
Såg annars AP Sportfjädrar för ungefär halva priset, kanske inte är några större fel på dom?

Vilka dämpare jag måste ha får jag leta på senare när jag rivit ned och kollar vilka topplagringar och fjäderbenet ser ut.

AP är KWs budget märke smile Det är riktigt schyssta prylar !

Okej! Lät ju bra! smile

Såg annars att det gick att få tag på H&R fjädrar till riktigt fina priser ifrån Tyskland. smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
14 juni 2014 · 1 899 Inlägg

Jo, på min så sitter en givare mot krängningshämmaren, och den går att ändra vinkeln på efter önskad höjd så det går ju att skaffa i princip vad som helst. H&R är bra dock, men man kanske inte ska köra med B8or utan B6or istället.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
16 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Då tror jag vi menar samma grej! smile Får se hur det blir med Bilstein dämpare, svider tillräckligt i plånboken redan nu när jag åker på att byta även det mittre styrstaget samt ytterligare några saker...

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
16 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Då så. Nu har jag fått upp bilen på pallbockar och rivit ned i stort sett hela framvagnen. Bara länkarmarna som sitter kvar tongue

Anledningen till 3-poängarn
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-0978694b836b54a6d0141d814e1f59ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ac2b0a4ae6471f26ce6d7acf7745e149.jpg

Ett tomt hjulhus!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-3f44b41a78ee6e2ea7445cc7ad08fae1.jpg

Båda fjäderbenen på bänken
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-bcdf73ac87a7fb8998f298a67c769b8c.jpg

En cykelpump till dämpare lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-247be25d2eeac8647a5f52b390e4c1cd.jpg

Det glappa styrstaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5418166fd5a184fdccdeaf0eb8d53e1f.jpg
Som synes ovan känns det inte som någon större idé att bråka med att byta ena änden. Så blir helt nya stag.

Sista leden...
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-36a0a1bca1fad419e6d05e1d7acd4c6d.jpg

Den sista leden till det mittre styrstaget vill inte släppa... Kommer inte åt med någon avdragare utan att den glider av. Gav upp innan humöret gjorde det samma! tongue

Det besiktningen trodde var en sliten hjälparmsbussning var i själva verket ett glapp i det mittre styrstaget. Så får bli att byta det också. Hittade även lite mer detaljer som skulle må bra av att bytas ut när allting ändå är isär. Lite mer pengar att punga ut, men förhoppningsvis slipper jag riva det någon mer gång efter det! tongue

Lyckades få iväg en beställning på nya fjädrar samt ett motstånd att ersätta sensormattan med. Ska försöka hinna med att beställa framvagnsdetaljerna samt stötdämpare imorgon! smile

Senast redigerat av AD_ (16 juni 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
17 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Någon som vet om toppmuttern som håller fast dämparen i fjäderbenet följer med dämparen eller måste man köpa den separat? Framgår i stort sett inte i produktbeskrivningen och bilden är lite lurig att lita blint på.

Senast redigerat av AD_ (17 juni 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Djo
17 juni 2014 · 10 157 Inlägg

AD_ skrev:
Någon som vet om toppmuttern som håller fast dämparen i fjäderbenet följer med dämparen eller måste man köpa den separat?

Brukar följa med beror lite på vart man köper stötdämparna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
AD_ Biltokig ingenjör
17 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Djo skrev:

AD_ skrev:
Någon som vet om toppmuttern som håller fast dämparen i fjäderbenet följer med dämparen eller måste man köpa den separat?

Brukar följa med beror lite på vart man köper stötdämparna.

Okej! För jag hittar inga lösa förutom på schmiedmann och 1 träff på ebay.
Gäller amotek.se. Jag pratade just med dom för att få rätt dämpare, men glömde naturligtvis att fråga om den muttern! tongue Får slå en pling imorgon bitti, så vet jag säkert smile

Senast redigerat av AD_ (17 juni 2014)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang