BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 589 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
AD_ Biltokig ingenjör
31 januari 2015 · 1 159 Inlägg

Idag har jag bytt bussningen i hjälpstyrarmen. Jag skulle ha gjort det i somras när övriga delar i framvagnen byttes, men jag slarvade bort den bussningen då. Sedan rann tiden iväg. Bättre sent än aldrig wink Det var en riktigt segt jäkel, värme med gas och försökte pressa ur den i skruvstädet. Men ingen lycka. Fick tillslut såga isär bussningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e7bc94192282d96aec56a5163e419e4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-cc1e666b550c79ba53bb5a82edffe2de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-819767f6a9fd37d4b8adac975417730c.jpg
Tog ingen efterbild då jag var ivrig att sätta ihop styrningen igen smile Det glappat som fanns försvann iallafall.

Startade även upp bilen idag och mina stora förhoppningar om att det vinande ljudet skulle ha försvunnit grusades rejält! sad Knappt någon märkbar skillnad i ljudet...  Snackade lite med BOLIN_ ang. lite troliga andra fel. Vi kom väl fram till att om det inte är något kopplat till drivremmarna, måste det vara motorn i sig själv. Det vore ju rena mardrömmen om det var motorn!

Sagt och gjort plockade av AC-remmen först. Startar, Ljudet kvar... Plockade av generatorremmen, startar och ljudet är BORTA. Vilken lättnad big_smile Fortfarande drygt att det inte försvann med lagerbytet i generatorn, men fruktansvärt skönt att det inte var motorn smile
Fortsatte felsöka genom att försöka lyssna på vattenpumpen och servopumpen med en skruvmejsel. Väldigt svårt att höra om det är normalt eller dåligt.
Servopumpen har ett axiellt glapp på 1-2mm men inget radiellt. Däremot har vattenpumpen ett väldigt litet men ändå märkbart radielltglapp. Ingen av dom låter något speciellt när man snurrar manuellt för hand.
Jag har väl haft ljudet uppskattningsvis mer eller mindre 3-4år och det har heller inte blivit värre.

Ungefär hur det låter:



Några tips hur jag skulle kunna kolla mer noga?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
31 januari 2015 · 3 352 Inlägg

AD_ skrev:
Det är ju roligt en stund med att det brölar, men i längden kan det bli lite jobbigt tongue Man blir väldigt lätt lika blöt när man ska under och kräla då wink Har funderat på att fixa lite grövre men ändå rätt nöjd med ljudet original smile Helt okej vrål när man gasar ur men ändå behagligt vid långkörning.

Ja, precis smile Jag har ju extraktor, 3" sportkatt på 200celler och resten är 2,5" med två dämpare. Men det låter för mkt på låga varv. Sen när man drar på så sjunger det jäkligt fint. Men kan bli lite för mkt för en bruksbil smile

kgk
1 februari 2015 · 132 Inlägg

Missljudet kan bero på spännrullen / löphjulet, de brukar gå
smörjtorra med tiden. I så fall går det att förlänga livet på dem.

AD_ Biltokig ingenjör
1 februari 2015 · 1 159 Inlägg

kgk skrev:
Missljudet kan bero på spännrullen / löphjulet, de brukar gå
smörjtorra med tiden. I så fall går det att förlänga livet på dem.

Tack för tipset! smile Men den rullen har jag ganska nyligt bytt ut och inte heller den gav någon speciell skillnad i ljudet.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
15 februari 2015 · 1 159 Inlägg

Händer inget speciellt här, men var iallafall ut i Rallyskogarna under helgen smile Lyckad dag med en avåkning (WRC2) precis i den kurvan vi stod i, så en lossdragning fick jag vara med om smile

https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3529941.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-6f469918cfc95d93d23d9c33583d30e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-135f06382515593dc2eb0bd7522b10a9.jpg

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
8 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Nu händer det lite grejer igen! smile

Har haft grejer till att renovera vanosen som jag länge misstänkt varit lite sliten. Då den ibland är lite slö på låga varv samt att tomgången dippar när jag vrider på AC:n.

Idag kom jag iallafall tillskott att börja jobbet smile

Dags att börja
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-b2ced0ac9c6ac76cf03fcb3a511dfbd8.jpg

Bort med tändspolarna och skruvar till ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-62e0deff423548d4e71dc769f4662e7b.jpg

Motorn nollad och inväntar låsning av kammar samt svänghjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7233e32431c62bfcf799ea7002229770.jpg

Lite ny färg då den börjat släppa igen... Provar ett annat fabrikat denna gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-22e513999a7f2f14b60887a6ba3deca3.jpg

Vanosen borttagen
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-9b19e6b96b6ed8816bd80f599ffebebe.jpg

På bänken och redo för att inspekteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-07f64fa2f3d6e4362a057dd77e646a54.jpg

Isärplockad och fått o-ringarna bytta. De gamla var hårda som backelit:lol:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-fbae905dfb82522c2cc3a475d9a21e7f.jpg

Redo att monteras på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-bc3cd081f900ec7725421f5ec8a04729.jpg

Ny original- samt alu. packningar till oljestyrningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-93f57ea9de7e74d054c42001bfb19e7e.jpg

Dags för återmontering smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-17f5bb4f7a2e9fc9b4886f50f0d121cc.jpg

Passade på att byta tändstift nu också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-e61d2e7a0dd55443770b981659e45fb9.jpg

Fortsättning följer imorgon. Ska sätta ihop allting samt fylla olja och byta oljefilter.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Benzin-rider
8 mars 2015 · 600 Inlägg

way to go man! smile ser skitbra ut! smile

Audi A6 2.4 V6 Quattro "V6Wurst" (2001)
AD_ Biltokig ingenjör
8 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Idag fortsatte jag skruva lite.

Bytte oljefilter, ehm, var nog även hög tid för oljebyte yikes Serviceindikatorn har inte larmat riktigt än, men det är på sista "pluppen"

Kladdigt värre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-339ec35d2744ad42afc04b81f8bc0a0b.jpg

Ny ventilkåpspackning + tätningar till skruvarna (Fattas på bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f123fb5e7e870f54f97dd1df2208f96a.jpg

Nu ska den bannemej inte bli tätt lol Missade denna detalj förra gången mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-61dd7175b3eb1e5ebc13543a61d8095f.jpg

Kul med nymålat och fräscht! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-cada2534971f4fe6c8fd5c6914cdcb2a.jpg

Lite nya täckpluggar
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-a65cf70d5f8fce050f5846accd7142c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4876f4a1e31f5872933831a829d88f0b.jpg

Passade även på att göra rent vevhusventilationen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-ae3b10f2e04a22b0cb55787263405dbf.jpg

Imorrn fyller jag i olja och sen blir det provstart! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
8 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Benzin-rider skrev:
way to go man! smile ser skitbra ut! smile

Tackar! smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
JimBo__
8 mars 2015 · 1 804 Inlägg

Snyggt jobbat Adam! smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Marcus_89 Biltokig elektriker
8 mars 2015 · 3 352 Inlägg

Fräscht och fint det blir smile Behöver man inga verktyg för att ställa in vanosen?

AD_ Biltokig ingenjör
8 mars 2015 · 1 159 Inlägg

JimBo__ skrev:
Snyggt jobbat Adam! smile

Tackar! smile

Marcus_89 skrev:
Fräscht och fint det blir smile Behöver man inga verktyg för att ställa in vanosen?

Tack! smile Jo, precis. Lite för snabb i mitt inlägg så jag missade det! hmm
Mest kritiskt är iaf de för att låsa kammarna i TDC. Sedan behövs en låspinne som låser fast svänghjulet när man har låst kammarna i rätt läge. Detta för att motorn ska vara helt "stum" under ingreppet. När allting sitter fast snurrar man på kedjan mellan avgas och insugskam för att kunna få loss vanosen. Svårt att förklara. Följde guiden på beisansystems.com där jag köpte rep kittet smile

Biltema har en sats blockeringsverktyg, den kostar dock ca 1500:- Men efter lite letande på nätet hittade jag  ritningar på verktyget istället smile Via lite kontakter fixades kamlåsningen för en billig peng (Har en till övers om nån är intresserad)

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-09aff7b696969ad503450732f0846334.jpg

I bakkant av motorn kan man skymta blockeringsverktyget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-17f5bb4f7a2e9fc9b4886f50f0d121cc.jpg

Köpte sedan låspinnen på ebay för en hundring.

Här är en länk till ritningarna jag använde om någon funderar på samma ingrepp: http://www.bimmerforums.com/forum/showt … l-Drawings

Senast redigerat av AD_ (8 mars 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
BOLIN_
9 mars 2015 · 2 763 Inlägg

Ser mycket bra ut Adam! smile

Volvo - For Life
WobbzGurka
9 mars 2015 · 725 Inlägg

ett av mina favorit projekt! du jobbar på flitigt smile

AD_ Biltokig ingenjör
9 mars 2015 · 1 159 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Ser mycket bra ut Adam! smile

Tack Bolin! smile

WobbzGurka skrev:
ett av mina favorit projekt! du jobbar på flitigt smile

Tack, kul att höra! smile Jajo, dock hinner jag inte riktigt i den takt som jag egentligen skulle vilja tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
9 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Fyllde olja idag och satte tillbaka vevhusventilationen.

Mums med ny och fin olja smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-2e093203f32c9c445bdc01b2fa6ab9a9.jpg

Kunde naturligtvis inte hålla mig från en liten lugn testtur wink Det blev en hel del skillnad! Motorn tvekar inte på samma vis på tvåan och trean som den gjort innnan ibland. Men varvade inte mer än 3500rpm. Tätningarna har tydligen en inkörningsperiod på 16 (!) mil statskörning innan de slitit in sig ordentligt. Så det blir intressant och se om det blir någon ännu större skillnad smile

Nu blir det lite lugnare ett tag igen, då ännu en tentaperiod närmar sig. Näst på agendan efter det står iallafall byte av silentblocken. Funderar även på en biltema shortshift wink

Senast redigerat av AD_ (9 mars 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
WobbzGurka
10 mars 2015 · 725 Inlägg

biltemas shortshift är asgo! kör på den! wink

AD_ Biltokig ingenjör
10 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Får fundera på det wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 mars 2015 · 3 352 Inlägg

Aha, det verkade ju inte jätteklurigt då ju :)Tack för länken, ska sparas till framtida reparationer, hehe.

AD_ Biltokig ingenjör
13 mars 2015 · 1 159 Inlägg

Det gick förvånansvärt "lätt". Enda som var lite knöligt var att vrida runt kedjan då jag saknade det verktyget. Men hittade ett gammalt till en vinkelslip som man byter skivorna med som hade rätt delning. Funkade det också wink

Inga problem. Osäker på hur noga det egentligen är, då jag läst på lite forum att de i en Bentley rep. handbok skriver att man kan klippa ur verktyget i 1-2 mm plåt.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang