Angående inre krafter och vibrationer i en motor

m_s70R
10 februari 2011 · 56 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40412/40412-134b762145dcccd9a3294bcafcd061a6.jpg

Fundera över detta med att nolla samt balansera motorn, hur noga det är egentligen?

Diagrammet ovan visar vevscheman för för några motorer. Då 5an inte ens är har ett nollat vevschema från start, hur noga är det, eller hur mycket gör en balansering av vev osv? 5an har iof ett bra vevschema om man jämför med övriga.

Tittar men på 6an så motsvarar ju den en stång i princip, så där kan man ju tycka att en balansering gör större skillnad..

Mvh

Sharky
11 februari 2011 · 10 287 Inlägg

Schemat visar väl påkänningarna pga geometrin i motorn i en idealt balanserad motor. Inte påkänningar pga tex ej balanserad vevaxel /roterade delar.
Dom påkänningarna ligger väl superpositionerade ovanpå schemat ovan och är oberoende av själva geometrin i en motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
m_s70R
11 februari 2011 · 56 Inlägg

Schemat är ju givetvis teoretiskt.. Jag förstod det först som att med ett visst antal cylinderval så får man olika påkänningar på motorn, och kan helt enkelt inte få den mer balanserad. Vad jag noterat i praktiken iaf är att en 6a går ju rikt "fint" i gången.

Sharky
11 februari 2011 · 10 287 Inlägg

Mja. Teoretiskt vet jag inte. Det visar en ideal motor - både teoretiskt och praktiskt. Men fortfarande en ideal motor (dvs en som är i perfekt balans och där alla rörliga delar väger lika mycket).

Hänger du på en elefant på en vevsläng så stämmer fortfarande schemat men man måste lägga till elefantens påverkan. Och att balansera bort elefanten lönar sig lika mycket på en fem som sexcylindrig motor.

/Göran


m_s70R skrev:
Schemat är ju givetvis teoretiskt.. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tekniknissen-
12 februari 2011 · 252 Inlägg

Balansen påverkar vevaxelen.(ramlager) framförallt radial belastningen. belastningen på vevlager påvärkars av vikten (kolv,stake) och stakens länd och slagläng och varvtal. Sen blir det mer kompliserat med  V8 motorer. Då man har en förskutning av vikt centrum. (och även V6 med asumetrisk tändföljd.)

tekniknissen-
15 februari 2011 · 252 Inlägg

Vad tråkigt att det inte är fler som vill skriva i denna tråden. En fråga är hur det är med VR6 motorerna  med bobvikterna eller räknas det som en rak motor?

m_s70R
15 februari 2011 · 56 Inlägg

Vad tråkigt att det inte är fler som vill skriva i denna tråden.

Kanske inte är så många som funderar rent teoretiskt utan bara tänker mest på bar och laddtryck

Senast redigerat av m_s70R (15 februari 2011)

tekniknissen-
15 februari 2011 · 252 Inlägg

Det äe nog så neutral Det är ett avanserat ämne men det man får tänga till lite tongue
Som vadför är tändföjden på v8 motorer som den är !!! Eller vaför bygges det boxer 8 och 180 V8 motorer big_smile

m_s70R
15 februari 2011 · 56 Inlägg

Jadu det kan man fråga sig:) Appropå vibrationer så så hade en dubbelverkande kolvmotor inte vart fel:)

tekniknissen-
15 februari 2011 · 252 Inlägg

Det är en smart motor som typ Subaru motorerna lite rörlig massa i veven och väldigt kort vev dock rätt svag mot toritions kraften i veven. men det funkar har bara sätt en vevaxel gå av.

tekniknissen-
15 februari 2011 · 252 Inlägg

Eller menade du Rolls-Royce K60 diesel Med 6 cylindar 12 kolvar 2 vevaxlar !!?? Dom viberera inte men värdlösa och skruva på!!!

m_s70R
16 februari 2011 · 56 Inlägg

Inte just den men ja en sådan motor där topplocket blir kolvarna som möts

mats757
16 februari 2011 · 915 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Balansen påverkar vevaxelen.(ramlager) framförallt radial belastningen. belastningen på vevlager påvärkars av vikten (kolv,stake) och stakens länd och slagläng och varvtal. Sen blir det mer kompliserat med  V8 motorer. Då man har en förskutning av vikt centrum. (och även V6 med asumetrisk tändföljd.)

"Då man har en förskutning av vikt centrum."

Hur menar du då? Alla motorer har en tyndpunktsförskjutning under en vevaxelscykel, Däremot kan man på ett väldigt enkelt och smart sätt kompensera det med en V-motor. Även motorer av multiplar av Rak 3 cylindrig motor med 120 graders förskjutning får en väldigt skonsam tyngdpunktförsjkutning.
Hur stor problem det är med förskjutningen beror på längden av vevstaken.

mats

tekniknissen-
16 februari 2011 · 252 Inlägg

Javisst är det så att alla motorer har tyngdpunktsförskjutning det jag tänkte på är förskjutningen av vikt centrum i motvikterna. Den är aldrig statisk så man kompenserar med bob vikter som en kompremis.
Detta är en anledning att v8 har 90 gradig vev. en 180 vev nästan omöjlig att få skaplig extern balans på dom. Och det är som du skriver förskjutning av journalerna med samma grad antal som motorn slipper man det problemet. Dock blir veven svagare eller längre.

Swemil93
16 februari 2011 · 429 Inlägg

Väldigt intresant läsning, men har tyvärr inte så mycket att komma med smile

Volvo V70 "D5" (2010)
m_s70R
17 februari 2011 · 56 Inlägg

Den är aldrig statisk så man kompenserar med bob vikter som en kompremis.
Detta är en anledning att v8 har 90 gradig vev.

Har hört att Volvos v6or ursprungligen skulle vara v8or men av någon anledning så ändrade sig Volvo och i princip korta ner blocket med 2 cylindrar för att få en v6a, dock en v6a med 90 graders vinkel som inte fungerar helt optimalt.. ?

Senast redigerat av m_s70R (17 februari 2011)

Ibanezman Skåning
17 februari 2011 · 739 Inlägg

m_s70R skrev:

Den är aldrig statisk så man kompenserar med bob vikter som en kompremis.
Detta är en anledning att v8 har 90 gradig vev.

Har hört att Volvos v6or ursprungligen skulle vara v8or men av någon anledning så ändrade sig Volvo och i princip korta ner blocket med 2 cylindrar för att få en v6a, dock en v6a med 90 graders vinkel som inte fungerar helt optimalt.. ?

70-talets energikris var nog anledningen till att det blev en V6:a istället.
Men jag undrar också hur det blir med en 90-graders v6:a smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
mats757
17 februari 2011 · 915 Inlägg

m_s70R skrev:

Den är aldrig statisk så man kompenserar med bob vikter som en kompremis.
Detta är en anledning att v8 har 90 gradig vev.

Har hört att Volvos v6or ursprungligen skulle vara v8or men av någon anledning så ändrade sig Volvo och i princip korta ner blocket med 2 cylindrar för att få en v6a, dock en v6a med 90 graders vinkel som inte fungerar helt optimalt.. ?

Vilken modell då? Den från -70 talet? Det var väl en Renault motor.... eller?

Varför skulle inte en 90gradersmotor vara bra?
Om det nu var Renaultmotorn du menar så var det väl snarare problem med läckande cylinderfoder. Men det här inte riktigt till den här diskutionen.

Mats

tekniknissen-
17 februari 2011 · 252 Inlägg

mats757 skrev:

m_s70R skrev:

Den är aldrig statisk så man kompenserar med bob vikter som en kompremis.
Detta är en anledning att v8 har 90 gradig vev.

Har hört att Volvos v6or ursprungligen skulle vara v8or men av någon anledning så ändrade sig Volvo och i princip korta ner blocket med 2 cylindrar för att få en v6a, dock en v6a med 90 graders vinkel som inte fungerar helt optimalt.. ?

Vilken modell då? Den från -70 talet? Det var väl en Renault motor.... eller?

Varför skulle inte en 90gradersmotor vara bra?
Om det nu var Renaultmotorn du menar så var det väl snarare problem med läckande cylinderfoder. Men det här inte riktigt till den här diskutionen.

Mats

Den så att kallade PRV motorn (Peugeot,Renault,Volvo)  var tänkt som V8 men det var oljekris i början av 70 talet så istället för att skrota v8 motorn så fortsatte man utveckla en 90 gradig v6 med 120 vev. Det går lika bra med 90 grader eller 60 gradigt block på v6 dock får man något större extern vibertioner på 90 gradiga blocket. tändföljden kan inte bli gämn då det är svårt att dela 120/90 så tänd fördelaren var förskuten ned 30 gradet på 3 tändpunkter så man kan såga ett det var 2 st 3 cylindriga motorer som är förskutna 90 grader.
Sen kom B280 motorn med jämn tänd följd sigenom att förskutna lagelägena till stakarna med 30 gradet.

tekniknissen-
17 februari 2011 · 252 Inlägg

Och det var presis vad mats757 skrev lite högre upp tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang