Homer Simpsons GR8 68 - Kompressormatad Firebird 400 Conv 1968

Målet är att bygga en kopia av Homer Simpsons kompressormatade Pontiac Firebird 1968 Convertible.
  • 136 Följare
  • 127 019 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2014
Formula
12 december 2011 · 398 Inlägg

Lite delar som jag köpte i USA. Mestadels "Dress-Up", men insugspackningar är bra att ha....

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21063&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Michkijn Tangentbordsriddare
13 december 2011 · 1 825 Inlägg

vad trevligt. är ratten äkta? yikes

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
RandomHero
14 december 2011 · 574 Inlägg

Formula skrev:

RandomHero skrev:
byggs det för fulla muggar nu?smile

Nej tyvärr. Har lite svårt med motiveringen just nu... sad

Trist=/ hoppas du hittar motiveringen igen snart nog=)

zemet
14 december 2011 · 4 047 Inlägg

Lätt att hitta motivationen igen:) Du kmr ha en fet jänkare med kompressormatad v8a i sommar. En riktigt fet sån därtill. Bara fortsätta bygga:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Formula
8 januari 2012 · 398 Inlägg

Har iaf börjat så smått med Firebirden igen. Plockat bort förgasare och insug etc. Så nu kan jag snart provmontera kompressorn. Har inte fått bultarna till den än.....


http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21086&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
RandomHero
9 januari 2012 · 574 Inlägg

Härligt=)

Formula
5 maj 2012 · 398 Inlägg

Efter att inte ha gjort speciellt mycket med Firebirden under våren så funderade jag på att återställa den till en vanlig 400 igen. MEN jag har nu beslutat att kompressorbygget skall bli av i år. Jag blev pappa för 2 månader sedan och därför har tiden lagts på annat än bilen. Skall försöka lägga lite tid på bilen men den blir troligtvis inte klar förrän efter sommaren.
Som tur är har jag en Trans Am att åka runt med i sommar och det är den ni kommer få se på alla bilträffar.

Problemet med mitt bygge är att Ingenting passar med varandra. Därför tar allt mycket längre tid.
Nu skall jag få på hubben fram på komressorn innan jag kan sätta dit struten.

http://www.tacs.nu/forum/download/file.php?id=21349&mode=view

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
pontiacen
5 maj 2012 · 1 080 Inlägg

Grattis, och kul att det blir en fortsättning på bygget smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Allinside
5 maj 2012 · 13 Inlägg

Grattis! Ett under att inte Richard har skvallrat om detta!

opel4life Delphian
5 maj 2012 · 68 Inlägg

Grattis pappa smile

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Formula
6 maj 2012 · 398 Inlägg

Det verkar som att det forum (TACS) som jag lagt nästan alla bilder på projektet har stängts för ej medlemmar. Det medför att ni troligtvis inte ser så mycket av vad jag har gjort tidigare.
Från och med nu lägger jag upp bilderna här på garaget istället. smile


Har fått på hubben fram till på kompressorn. Det skall vara "tight fit", och det kan man säga att det var... Fick till slut slå med en hammare! yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-d639c66bdcfc8641bd39e561892a0085.jpg

Nu väntar jag på packningen mellan kompressorn och struten innan jag kan fortsätta.

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
opel4life Delphian
7 maj 2012 · 68 Inlägg

bilporr smile

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
RandomHero
7 maj 2012 · 574 Inlägg

Grattis smile och kul att du kommit igång med bygget igen.

Formula
13 maj 2012 · 398 Inlägg

Som vanligt är det ett steg framåt och två steg tillbaka med detta projektet.
Då jag inte har ett insug av nyare sort, utan gått på ett "oldschool" insug så måste allt custom tillverkas för att passa resten av motorn.
Först har jag fått beställa nytt termostathus då orginal inte fick plats längre. Det fick bli ett nytt som har snävare böj och som är vridbart.
Sedan fick det göras ett hål i insuget. Sedan gänga det och sätta dit en nippel. Nu kan jag mäta laddtryck. Dessutom koppla in boostretarden så tändningen backas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36816/36816-d92038ba3e128738f8695aa130fb0511.jpg

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
pontiacen
15 maj 2012 · 1 080 Inlägg

Ser inte vilket som är vilket men finns det inte plats att schimsa ut det silvriga hjulet bara? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
below_ slappt&fint
15 maj 2012 · 376 Inlägg

pontiacen skrev:
Ser inte vilket som är vilket men finns det inte plats att schimsa ut det silvriga hjulet bara? smile

han kan väl inte schimsa ut vevaxeln?:p då blir väl de andra helt galet:O

Senast redigerat av below_ (15 maj 2012)

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang