Varför kör ni gamla bilar?

JonR
25 juli 2013 · 3 259 Inlägg

twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Håller helt klart med. Skulle också vilja påstå att nyare bilar är mycket enklare att skruva med, iaf när det handlar om bromsar, fram och bak vagn. Men just service (olja, alla filter, tändstift tex) är ju mycket smidigare på äldre bilar.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
N_W V8 de bästa som finns!
25 juli 2013 · 1 092 Inlägg

Jag åker en gammal bil för den jag ville ha slutade att tillverkas 1967....  cool

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
zemet
25 juli 2013 · 4 047 Inlägg

Rquired skrev:

simlar skrev:

Rquired skrev:

Då har du antingen kört ett av de få undantag till moderna bilar som har illa fungerande stabilitetskontroll eller så kommer du ihåg situationen så som det passar dig, fördelen med moderna säkerhetssystem är att de reder ut situationen betydligt fortare än en människa är kapabel att ens reagera på att något händer och det går inte ens att diskutera så länge du inte påstår att du har en reaktionstid på någon hundradels sekund?

Det är för övrigt möjligt att koppla ut stabilitetskontrollen till 100% på både X3 och resten av BMW´s modeller, men det kräver att man läser instruktionsboken där tillverkaren tydligt förklarar att ett tryck aktiverar DTC där stabilitetskontrollen tillåter lite mer aktiv körning medan alla system stängs av först efter att du håller knappen intryckt ett tag. smile

Jag håller med granadadr att antisladd-systemet är jävligt äckligt. Flera gånger som jag nästan kört av vägen när jag råkat få sladd med min morsas Rav4 -10.

Varför det är så äckligt:
För att man hinner precis ratta emot så piper helt plötsligt bilen till och rätar till sig åt det hållet framhjulen är riktade, och eftersom jag redan hunnit ratta emot sladden så måste jag då fort som fan ratta tillbaka för att inte åka i diket.

Hade däremot antisladd inte gått in så hade det endast blivit en lugn liten sladd, men när bilen helt plöstligt piper till så man nästan skiter på sig och sedan är på väg rakt åt det hållet man håller ratten så får man lite smått panik. Och säg inte "ja men det är ju bara att hålla ratten rakt fram då och låta bilen lösa det sälv" för det går inte då jag automatisk rattar emot sladden.

Och på Rav4an går det inte att koppla ur antisladd och antispinn går endast att koppla ur tillfälligt.

En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.

Jag har exakt samma erfarenhet av min pappas subaru. Systemet går säkert in blixtsnabbt men det hinner inte lösa situationen innan föraren reagerar.

Detta leder till att föraren redan har börjat styra in i sladden när systemet hävt den och man far åt helvette...
Det är min erfarenhet av antisladdsystem på snö.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2013 · 14 077 Inlägg

OpelP1 skrev:

twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Jag skruvar hellre med:

http://bringatrailer.com/wp-content/plu … resize.jpg


Än med:

http://image.automobilemag.com/f/review … ne-bay.jpg


Och tittar hellre på den förstnämnda också, den senare är ju bedrövlig.

På den senare blir man reservdelsbytare efter vad datorn säger att man ska byta samt att man måste nästan vara datortekniker för att klara av dessa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Knugcab
25 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Nu är det kanske lite skevt att tala om B20 i denna diskussion då det är en av sin tids bästa motorer, men ser man det rent generellt så BEHÖVDE det vara mer skruvvänligt i motorrummet förr. Då hörde ett par motorrenoveringar under bilens livstid till det normala... Numer skrotas de flesta bilar med sin originalmotor i orört och fullt fungerande skick...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mattyyy DMNDphoto
25 juli 2013 · 727 Inlägg

twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Håller helt med dig! Mycket smidigare och felsökningen blir ju lättare idag också. Sen att det finns mycket elektronik och specialverktyg/lösningar som krävs för att kunna hålla på själv gör det ju svårare att skruva själv tyvärr.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
Navkapsel
25 juli 2013 · 4 637 Inlägg

Kör gammalt för att nya bilar är stela, fula, dyra att äga, svåra att paniklaga.

Har jobb och skulle kunna köpa en ny bil men föredrar 740in utan tvekan.

Senast redigerat av Navkapsel (25 juli 2013)

zemet
25 juli 2013 · 4 047 Inlägg

NiKeMaN skrev:

zemet skrev:

it_mutt skrev:
En stor anledning verkar helt enkelt vara att "ni" (den som känner för att ta åt sig får så göra) inte "klarar" att skruva på nyare bilar?

Sen, som tidigare; vad som klassas som "gammal bil" är ju väldigt varierande, -jag- ser inte min A6 som "gammal bil", men andra gör. "Gammal bil" för mig är början på 90-talet (på en höft)

Klarar och klarar, det mesta på en ny bil är nog inte svårare att byta än på en gammal bil. Hjullager är säkert lika lätt att byta på en E30 som på en E60.

Men om man gör det själv så tappar ju bilen såpass mycket värde eftersom man inte får servicestämplarna så det är frågan om det lönar sig att göra det själv?

Varken hjullager eller bromsbelägg/skivor eller liknande brukar ge stämpel i boken så det kan man gott göra själv om man inte har tummen mitt i handen.

Jag har aldrig ägt någon ny bil eller planerat att köpa någon, men jag har fått för mig att historiken är väldigt viktig på en ny bil? Därav "stämpel i boken" hysterin?

Då borde man även titta på bes papper? Och om man då kör en Renault som alltid har kassa hjullager, borde man inte då se att det blev en 2a på det men sedan ingen historik på hur detta åtgärdades?

Eller är det bara servicehistoriken som spelar roll?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Rquired Allmänt envis
25 juli 2013 · 12 512 Inlägg

granadadr skrev:

Rquired skrev:

simlar skrev:

Jag håller med granadadr att antisladd-systemet är jävligt äckligt. Flera gånger som jag nästan kört av vägen när jag råkat få sladd med min morsas Rav4 -10.

Varför det är så äckligt:
För att man hinner precis ratta emot så piper helt plötsligt bilen till och rätar till sig åt det hållet framhjulen är riktade, och eftersom jag redan hunnit ratta emot sladden så måste jag då fort som fan ratta tillbaka för att inte åka i diket.

Hade däremot antisladd inte gått in så hade det endast blivit en lugn liten sladd, men när bilen helt plöstligt piper till så man nästan skiter på sig och sedan är på väg rakt åt det hållet man håller ratten så får man lite smått panik. Och säg inte "ja men det är ju bara att hålla ratten rakt fram då och låta bilen lösa det sälv" för det går inte då jag automatisk rattar emot sladden.

Och på Rav4an går det inte att koppla ur antisladd och antispinn går endast att koppla ur tillfälligt.

En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
granadadr
25 juli 2013 · 7 295 Inlägg

Malheus skrev:

twin_cam skrev:
Har vart en del snack om skruvandet, jag skruvar mycket, mycket hellre med en -13 BMW än med en -83, SÅ jävla roligt att skruva när inget är fastrostat, kletigt, skitigt eller rund/sönderskruvat smile

Stämplingstiden för glödstift byte på Focus 2011.25 ligger på 2h. För att komma åt måste halva insuget plockas bort, EGR kylaren ska bort och ja..lite roligt kablage.

Inget jag klagar på men är man van med rakställda 4or från 80 talet så är det klart folk blir griniga. :3

hehe på min scorpio tdi så tar man bort hatten å skruvar bort dem,, tar väl 10 min kanske smile

xXSammy
25 juli 2013 · 6 580 Inlägg

Rquired skrev:
Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

Vadå dyrt? Alfan står på mig och ligger på knappt 6k i försäkring. big_smile

De/Dem
caromania Forummoderator
25 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

granadadr skrev:

Rquired skrev:

En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

Bra skrivet Rquired, jag står bakom dig till 100%.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
25 juli 2013 · 7 295 Inlägg

Rquired skrev:

granadadr skrev:

Rquired skrev:
En bekant har en Rav-4 från 2010 men jag har även kört diverse andra modeller från Toyota och Lexus men ingen av dem beter sig så som du beskriver. Jag kan hålla med om att deras stabilitetskontroll är allt annat än smidig men den styr dig självklart inte i diket utan är mycket mer sofistikerad än så. Bilen har koll på hur hjulen står och "styr inte för mycket" bara för att du som förare reagerar, upplever du den som otäck tror jag felet sitter bakom ratten och inte i bilen.

som jag sa tidigare,, en förare som är van, och är duktig rattar emot snabbare och då blir det så här,,

än en gång dessa system är för lisa 35 som inte kan köra bil wink meo knappt märker vad bilen företar sig wink
då är dessa system guld värda

Ni påstår att det är Lisa som inte kan köra bil, hon som kör efter sin förmåga och tar till sig de moderna verktyg som finns för att hålla bilen på vägen. Jag tror snarare att det är ni som inte kan köra bil, ni som tror er ha övernaturlig reaktionsförmåga och kan häva vilken sladd som helst med ett pekfinger på ratten.

Men det här är typiskt för Garaget.org, och i nästa tråd kommer ni ilsket ifrågasätta varför försäkringspremierna för ungdomar är så höga. roll

då måste jag motargumentera dig,, se på polisen wink hur många bilar kvaddar inte dem? de får tillockmed lära sig att bilens system ska sköta körningen,, hmm om de ingriper har man gått över gränsen,,
och som jag sagt tidigare,, det är faktiskt nästan bara bilintresserade som gillar att köra bil AKTIVT
meo leka åka på fetställ,, jag inkluderar verkligen det wink

de gånger antisladdet ingriper i jobbarbilen så får jag absolut INTE panik,, för situationen är ej farlig,, för jag har då bara missbedömt väglaget lite,, om då inte antisladdet funnits i den bilen så hade rumpan åkt ut LITE å sen hade det varit bra,

meo så är det fortfarande lisa 35 som förmodligen inte ens fattat varför det börjar durra å slänga till i bilen,, tro mig detta har jag hört då jag jobbar just med 90% kvinnor,, och de gillar INTE att köra aktivt,,

äää vad fxxn nu blev det ju inte prat om äldre bilar,, utan om hur vi kör,, sorry

Senast redigerat av granadadr (25 juli 2013)

Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Skitsnack... smile

NiKeMaN Entreprenör
25 juli 2013 · 1 286 Inlägg

Toddemannen skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Skitsnack... smile

Tyvärr. Det är fakta.

// Niklas Johansson
OpelP1
25 juli 2013 · 1 412 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Toddemannen skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Skitsnack... smile

Tyvärr. Det är fakta.

Det känns mer som:


http://beeblebrux.xomba.com/sites/xomba.com/files/dudeopinion.jpg


lol

Toddemannen
25 juli 2013 · 664 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Toddemannen skrev:

NiKeMaN skrev:
SAMMANFATTNINGSVIS för att kunna avsluta tråden snart då:

I 99 fall av 100 så åker man en gammal bil för att man inte har råd med en nyare.
Den sista av dom 100 åker gammal bil för att denne är för trög för att förstå sitt eget (och andras) bästa.


smile

Skitsnack... smile

Tyvärr. Det är fakta.

Så om man åker en tex. Impala 66 fräschare än vad din bmw var när den rullade ur fabriken så är man antingen fattig eller så är man bakom flötet? smile

NiKeMaN Entreprenör
25 juli 2013 · 1 286 Inlägg

Toddemannen skrev:

NiKeMaN skrev:

Toddemannen skrev:

Skitsnack... smile

Tyvärr. Det är fakta.

Så om man åker en tex. Impala 66 fräschare än vad din bmw var när den rullade ur fabriken så är man antingen fattig eller så är man bakom flötet? smile

Räknar inte en riktig veteranare / entusiastbil som bruksbil nej.

Men om vi räknar med den kategorin också då så säger vi såhär:

98/100 Har inte råd med en nyare bil
1/100 Är bakom "flötet" som Toddemannen skrev
1/100 Är en sann entusiast

Sådär då cool

// Niklas Johansson
caromania Forummoderator
25 juli 2013 · 9 296 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Toddemannen skrev:

NiKeMaN skrev:

Tyvärr. Det är fakta.

Så om man åker en tex. Impala 66 fräschare än vad din bmw var när den rullade ur fabriken så är man antingen fattig eller så är man bakom flötet? smile

Räknar inte en riktig veteranare / entusiastbil som bruksbil nej.

Men om vi räknar med den kategorin också då så säger vi såhär:

98/100 Har inte råd med en nyare bil
1/100 Är bakom "flötet" som Toddemannen skrev
1/100 Är en sann entusiast

Sådär då cool

Du kan inte bara ändra fastslagna fakta sådär. Är du säker nu eller kommer du ändra dig igen? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
NiKeMaN Entreprenör
25 juli 2013 · 1 286 Inlägg

caromania skrev:

NiKeMaN skrev:

Toddemannen skrev:

Så om man åker en tex. Impala 66 fräschare än vad din bmw var när den rullade ur fabriken så är man antingen fattig eller så är man bakom flötet? smile

Räknar inte en riktig veteranare / entusiastbil som bruksbil nej.

Men om vi räknar med den kategorin också då så säger vi såhär:

98/100 Har inte råd med en nyare bil
1/100 Är bakom "flötet" som Toddemannen skrev
1/100 Är en sann entusiast

Sådär då cool

Du kan inte bara ändra fastslagna fakta sådär. Är du säker nu eller kommer du ändra dig igen? smile

99% säker wink

// Niklas Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang