Hur mkt kraft utvecklar varje kolv och cylinder?

m_s70R
18 februari 2011 · 56 Inlägg

Exempelvis F1 motorn med slag längd på 39,7 och varvade 19000 V/min har 25,14m/sek i kolvhastighet.
Blir då: 39,7  gånger 317v/s vilket blir ~12,5m/sek?

Medelkolvhastigheten = (2*slaglängden) då det är 2 sträckor golven går på et varv. * (rpm/60)

T.ex Medelkolvhastighet F1 Motor : (2*0,0397)*(19000/60)=25,14 m/s

PoulZen
18 februari 2011 · 772 Inlägg

m_s70R skrev:

Exempelvis F1 motorn med slag längd på 39,7 och varvade 19000 V/min har 25,14m/sek i kolvhastighet.
Blir då: 39,7  gånger 317v/s vilket blir ~12,5m/sek?

Medelkolvhastigheten = (2*slaglängden) då det är 2 sträckor golven går på et varv. * (rpm/60)

T.ex Medelkolvhastighet F1 Motor : (2*0,0397)*(19000/60)=25,14 m/s

Okej, så kolven går egentligen 38000 slaglängder.
Men min fråga kvarstår var siffran 30000 kommer ifrån?

m_s70R
18 februari 2011 · 56 Inlägg

Men min fråga kvarstår var siffran 30000 kommer ifrån?

I formeln ja skrev ovan så finns inte ens 30000 med och det blir samma svar. Så det kanske man också skulle undra?

PoulZen
18 februari 2011 · 772 Inlägg

m_s70R skrev:

Men min fråga kvarstår var siffran 30000 kommer ifrån?

I formeln ja skrev ovan så finns inte ens 30000 med och det blir samma svar. Så det kanske man också skulle undra?

Ja precis, första formeln som skrevs så var det slaglängd i mm*varv/min / 30000.
Så vad kommer 30000 ifrån?

mats757
18 februari 2011 · 916 Inlägg

PoulZen skrev:

m_s70R skrev:

Men min fråga kvarstår var siffran 30000 kommer ifrån?

I formeln ja skrev ovan så finns inte ens 30000 med och det blir samma svar. Så det kanske man också skulle undra?

Ja precis, första formeln som skrevs så var det slaglängd i mm*varv/min / 30000.
Så vad kommer 30000 ifrån?

När man omvandlar varvtal från RPM till varv/sekund så delar man med 60
Så har vi en faktor att kolven ska åka i loppet två gånger.   2
Så ska vi omvandla mm till meter, då har vi en faktor 1000
På så vi kommer man fram till 30´000

Så det stämmer!

Mats

PoulZen
18 februari 2011 · 772 Inlägg

mats757 skrev:

PoulZen skrev:

m_s70R skrev:

I formeln ja skrev ovan så finns inte ens 30000 med och det blir samma svar. Så det kanske man också skulle undra?

Ja precis, första formeln som skrevs så var det slaglängd i mm*varv/min / 30000.
Så vad kommer 30000 ifrån?

När man omvandlar varvtal från RPM till varv/sekund så delar man med 60
Så har vi en faktor att kolven ska åka i loppet två gånger.   2
Så ska vi omvandla mm till meter, då har vi en faktor 1000
På så vi kommer man fram till 30´000

Så det stämmer!

Mats

Ah, tack för förklaringen. smile

PoulZen
18 februari 2011 · 772 Inlägg

Michkijn skrev:
Hur räknar man då ut hur mycket insprutet ska jobba? Jo, jag vet att det finns flera typer av insprut, men om man ska ha ett som håller normen.

Om man förutsätter att bilen ligger och kör på en väg med konstant hastighet och man har optimal blandning, altså lambda 1 (1:14.7). Bilen borde då förbruka 1kg bensin för varje 14.7 kilogram luft den suger i sig. Densiteten på "vanlig" luft är cirka 1.2 gram/liter och för bensin cirka 737 gram/liter, enligt Wikipedia. Med andra ord 12250 liter luft på 1.36 liter bensin, eller 0.11 milliliter bensin på 1 liter luft.

En rak femma på 2309 kubikcentimeter, alltså en cylinder är 461.8 kubikcentimeter. Eftersom det är en 4-taktare förbränner den ju bränsle i samtliga cylinder varje gång vevstaken snurrat två varv. Det borde bli 2309 kubikcentimeter bränsleblandning per två varv.
Eller 28.86 liter per sekund vid 1500rpm (25 varv per sekund).
Vid lamda 1 borde då bilen förbruka 3,17 milliliter bensin per sekund och 28856,83 milliliter luft per sekund. Eller 11.43 liter/timme. Färdas bilen i 100km/h drar den ju altså 11.43 liter bensin på 100km, eller 1.143 liter/milen.

Men då är ju såklart beräkningen på 1500varv/min i 100km/h, och med fullgas.

Men nu har jag kört fast.
Hur mkt bensin behöver varje cylinder vid förbränning? 1,268 milliliter?
Och hur stor spridare behövs för att kunna ge den bränsleblandningen?

tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

Du har missar fyllnadsgraden på vid full gas i % och vid delgas . blandnings förhållandet ligger på 1:14,9 labda 1,03 vid delgas Ca: beroende på motor. MAP värdet och varvtal så kan man få fram fylnads grad vid specifik belastning. Har formelen någon stanns !! SKa leta :-)

m_s70R
18 februari 2011 · 56 Inlägg

Hur mkt bensin behöver varje cylinder vid förbränning? 1,268 milliliter?

För mig iaf, blir det lättare att få en helhetsbild av förhållandena i en motor genom att räkna på det teoretiskt, så det finns ju flera sätt, typ som du gör också men föredrar det teoretiska.

Det kan man ta fram bränslemängden mha  gasernas allmäna tillståndslag  och en ottoprocesscykel från termodynamiken där du får fram tillförd värmemängd vid varje förbränningscykel som går att räkna om till milliliter.

Parametrarna som insugstemperatur och och tryck, cyl volym etc går att sätta själv som t.ex 0,7 bar i laddtryck, 45 grader insugstemp efter IC, 0,5l cylindervolym.

När man väl fått fram tillförd värmemängd går erhållet arbete i Nm att räkna fram. Sedan kan man räkna fram IMEP=Pmi, där man sedan kan räkna fram effekten, och efter det tillslut varvtalet.

Parametrarna du satt i gasernas allmäna tillståndslag kommer såklart ligga till grund för vilket varvtal, effekt mm som den bränslemängden/energin/effekten du tillför kommer att ge, alltså en viss effekt in ger en viss effekt ut. Där såklart en viss effekt ut kommer kräva ett visst varvtal, ett visst vridmoment.

Ska man dimensionera egna motorsystem kan ju detta vara nödvändigt att kunna men ska nog inte vara nödvändigt om man bara är osäker på vilka spridare man ska köra på.. tongue

Står väll tom på dom hur mkt dom flödar osv:)

Senast redigerat av m_s70R (18 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang