30 000 mil, För mycket? s70 t5

marcussomfan
17 februari 2011 · 467 Inlägg

Hej kära garagetfolks !

Har hittat en bil jag verkligen fastnade för, problem är att den har gått 30 000 mil.

Dock resonerar jag som så, att den kan vara bra mycket piggare än en som gått 22 xxx.

Är 30 000 för mycket?

Det handlar om en s70 - t5.


Den ska hålla nått år.

Tack !

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2011 · 5 650 Inlägg

behöver inte va nå fel på den för de kan ju va så de vanliga slitdelarna som pajjar är utbytta.

men o andra sidan är de inte mkt pengar i bilar för 30 tusen mil. får du den biligt köp annars kan man få lägre mil för samma pengar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
marcussomfan
17 februari 2011 · 467 Inlägg

Den är rätt billig, 28 000.

Är det rimligt, eller där är nått vajsing pga av priset?


Turbon och kopplingen är bytt för 4000 mil sen.

TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Den är nog mycket sliten i cylinderloppen, t.ex. Om där inte är utbytt motor alternativt renoverad smile Kan bli kul att höra vad Marlboroman tycker smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 februari 2011 · 5 650 Inlägg

marcussomfan skrev:
Den är rätt billig, 28 000.

Är det rimligt, eller där är nått vajsing pga av priset?


Turbon och kopplingen är bytt för 4000 mil sen.

hade aldrig payat de priset för en så gammal bil. för de priset ska den precis har slagit om till 20 k

låter som de sedvanliga blocket överpriser

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Frosted
17 februari 2011 · 1 878 Inlägg

30,000:- låter lite i överkant när bilen rullat 30,000mil.

Miltalen säger inte mycket. allt beror på hur man har skött om bilen. så dvs utbyte utav slitagedelar, motorolja filter stift. Bästa är at åka och provköra och se om det klonkar, kolla drivknutarna låter när man svänger fult ut osv. eventuellt hissa upp bilen hos en Gör det själv verkstad och gå under och kolla underredet.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
TireSlayer Tvivlare
17 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Larsson_V70 skrev:
min v70 har rulltat över 32++++ mil han går lika bra som när jag köpte den 30000mil är ingetting för en volvo  min gamla 740 rullade 50000mil sista året hade jag ingen olja i motor hon bara gick o gick  köp den om du vill ha den så är det bara o handla om du vill ha den=)

I detta fallet är det skillnad på Volvo och Volvo. Du kan ju inte jämföra en gammal hederlig rödblockare med en vitfemma tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
marcussomfan
17 februari 2011 · 467 Inlägg

Ah men en t5a med "normala" miltal dvs 20 000 mil.

Ligger på typ 45-50 000.

isak90
17 februari 2011 · 1 997 Inlägg

Jag hade en S70 2,5T som rullat 30k, inga som helst problem med den! Riktigt pigg i motorn var den också. smile

Jag personligen är inte alls rädd för höga miltal men åk och provkör så känner du ju om den känns fräsch eller inte.

jimmzzan
17 februari 2011 · 1 168 Inlägg

somsagt allt hänger inte på mil. kolla på bilen istället för att sitta bakom skärmen och utesluta den.

min bil har gått 32k mil, fullservad. blankare i lacken än bilar som har gått 15tusen mil i vissa fall. går kanonfint i låda o motor med. så illa pinkat är det inte.

mats757
17 februari 2011 · 915 Inlägg

Oavsett om man köper en bil som har gått 8´000 eller 40´000 mil så måste man vara kritisk. Lukta på avgaserna. Hur beter den sig på speciellt på låga varv, går den ryckfritt och mjukt?
En slarvigt skött 8k milare kan mycket väl vara risigare än en 40k milare som är välskött och körd på ett vettigt sätt. Varmkörd innan fullgas osv.
30k skulle absolut inte oroa mig om det är rätt säljare och det känns rätt. Ren och regelbundet bytt olja så håller det nästan hur länge som helst. Samt att man håller fan på sig och inte gasar hårt när motorn är kall.

Mats

Marlboroman
17 februari 2011 · 8 233 Inlägg

MantaRobin skrev:
Den är nog mycket sliten i cylinderloppen, t.ex. Om där inte är utbytt motor alternativt renoverad smile Kan bli kul att höra vad Marlboroman tycker smile

Ska man bara ha den att åka i så är det ju ingen fara. Men har man planer på renovering eller seriöst motorbygge får man antingen se sig om efter en annan bil eller räkna med ett blockbyte beroende på vad man har för planer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
marcussomfan
17 februari 2011 · 467 Inlägg

Nej jag tänker mig bara ett steg 1.

Då vet jag nog hur ni står till det, Tack !

Nybergrobin
19 februari 2011 · 2 381 Inlägg

Alldeles för mycket mil på en motor. Själv hade jag aldrig köpt en högvarvig motor som gått över 20k

marcussomfan
19 februari 2011 · 467 Inlägg

Jag är student och har inte fast jobb..

jocke_gronberg
19 februari 2011 · 4 586 Inlägg

har själv en långmilare volvo s60. Dock så hänger dom flesta upp sig på milen. Gå på känsla och kolla upp så motorn är helt torr.

En bil mår bättre utav att rulla än att stå och samla damm. Finns det motorvärmare så är det ett plus det har skonat motorn mycket

trippelturbo Trucker
19 februari 2011 · 2 710 Inlägg

Just T5an är väldig dyr har jag erfarit, det beror dels på att det är en äldre Volvo (hållbar) o dels för att det är en slitstark motor. Nackdelen med dessa bilar är att 9 av 10 har rört dom. många ungdomar som grejar o donar me dom.. jag personligen skulle inte köpt en som gått 30 för knappa 30. låter på tok för mkt! sen så är det det vanliga med blocket-priser, finns ju fan knappt nån bil "inom ramen". Ba o leta smile

Fart missbrukare
twin_cam Smålänning
19 februari 2011 · 7 877 Inlägg

Äsch, 30k mil är inget på en bil, framförallt inte på en gammal Volvo.

Visst, dom vita är väll inte lika bra som en rödblockare, men är den bara servad enligt intervallerna har jag svårt att se att den skulle vara ett dåligt köp.

Dom två dyra sakerna är ju redan gjorda, turbo och koppling, och dom lär hålla minst 20k mil innan nästa byte, och först DÅ skulle jag tänka mig att motorn är så pass sliten att en renovering är berättigad sålänge den sköts rätt.

Vill du trimma är det ju dock en fördel att ha friska grejer i motorn, steg 1 är troligen lungt, troligen steg 2 också, men över det skadar det inte att ha fräscha grejer i motorn, och att högt miltal skulle innebära blockbyte har jag svårt att tänka mig, går väll borra vitfemmorna till överdimension dom också?

BMW ville ju BTW inte ha motorer som gått under 17k mil när dom höll på med F1 och turbo på 70-talet. Hade motorn gått långt då visste man att blocket va fritt från gjutfel när man plockade 1000 hk på 1,8 liter smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
perzy Snål gnällspik
19 februari 2011 · 402 Inlägg

Motorerna håller på dem förutom den där ****** packboxen.  Rengör vevhusventilationen.
Min har nu gått 30 000 och det som jag främst har fått lägga ner jobb på har varit alla leder i framvagnen. 
Chassiet som kommer från holländska 400-serien klarar inte egentligen av så mycket effekt som turbomotorn ger och p-ändar, undre länkarmar, spindelleder, momentstag mm får bytas ofta.

F.ö. är priserna på begagnat på blocket helt otroliga. I utlandet är det ofta halva priset mot svenska priser.

Volvo S80 2,9.
mats757
19 februari 2011 · 915 Inlägg

twin_cam skrev:
Äsch, 30k mil är inget på en bil,..............¨'
.............
.............

BMW ville ju BTW inte ha motorer som gått under 17k mil när dom höll på med F1 och turbo på 70-talet. Hade motorn gått långt då visste man att blocket va fritt från gjutfel när man plockade 1000 hk på 1,8 liter smile

Dom var till och med på bara 1500cc och gav över 1300hk i kvalmotorer.

Men som sagt. 30k mil är ingenting på en bil.

Någon nämnde högvarvig motor... Vadå. Det är en Volvo vi pratar om.
Och för den den delen vad är definition på högvarvig?

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang