Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!
  • 191 Följare
  • 427 188 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 oktober 2017
Godspeaker Specialist
27 juli 2012 · 1 187 Inlägg

It's 350 miles to Eskilstuna,
we have a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses- Hit It

(nördig filmreferens)

Rese-logg en torsdag. (att vara lite Dumm-I-Huvvet är bra ibland)
Rullade från Malmö 00:30. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5ad28b713d0913b32bf52ebd79fd45f6.jpg
Malmö 01:15

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba950ed3986fa5d5c6a13b384462c99e.jpg
E4'an norrut 04:47

Och klockan 06:43 var vi framme hos Finess utanför Eskilstuna.
trött ?? Liiite. tongue Skruvade ur stolarna så grabbarna fick fri tillgång till att måtta och mäta. Mycket trevlig för övrigt, rekommenderas verkligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-022556e449e006ca7b354ed0cdc0b703.jpg
Bror dricker Morgonkaffe 07:20

Så under tiden de jobbade, så lät vi dem vara ifred och satte oss i morgonsolen ^^ Vi hade ju sköna stolar i alla fall tongue
Klockan 09:30 var vi klara och började köra söderut igen.
Jag kan meddela att det var vaaaarmt i bilen efter ett tag. AC'n är ju demonterad och svart bil när det är gassande sol och 25 grader varmt ute ? Vi åkte med rutorna nedvevade.

14:00, hämtar upp en del i Ljungby till brorsans bil.
16:15, Parkerar hemma i Malmö
16:50: Beställer in en iskall Hoff.
19:30, somnar tongue

Så vad gav då resan ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-65f953e3f98499de05dc383598b26e21.jpg
Båge + rör

It is On!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
4 augusti 2012 · 1 187 Inlägg

PointMan skrev:
Nice!

Dude! Fett Nice!! lol

HotSauce skrev:
Wow. just wow. Montera! Want. SEe. MoArrrr!!!

haha, "montera", de tar lite tid .. tongue Jag har ingen aning om i vilken ände jag skall börja, så just nu tänker jag 3.93 ggr och kapar 1.125 gånger ^^ Men det är på g!

peter_1976 skrev:
Nu har jag läst hela tråden. Skitkul.
Ruggigt bra jobbat med hela bilen. Snyggt.
Det enda jag inte gilade var de gula lamporna (men det är en hel del av dagens mode som jag inte gillar)
Annars skitsnyggt. Får väl se om man ser den på gatorna någonstans någon gång

Tack så mycket, kul att höra big_smile
De gula framlamporna är jag själv lite osäker till, men det är fan personligt på en svart japs, de är inte många som kör det. Så det får sitta tills vidare ^^ När man väl har vant sig så .. well, jag tycker om det smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
4 augusti 2012 · 1 187 Inlägg

*hrrm-HRM* Jahaja, Hur var det här då?? roll

Weeeell... Jag kanske har tagit mig vatten över huvudet.
Jag har nämligen ingen aning om vad jag pysslar med, och allt tar en jävla tid just nu ^^ Men de händer i alla fall något! Frisk kapat, hälften brunnet wink

Först så jag har jag rensat bilen på allt utom förarstol och instrumentbräda. typ.
Fastmonterad under en panel bak hittade jag den här boxen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-21be6ec96d6a60d7ad6af093db6be5de.jpg
En .. grejj neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-013ef3b7d1ff03e222465c19614b4d9b.jpg
som var märkt med det här ??

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-434c6c6dae9c822a5155036884a348f6.jpg
Den behövdes inte ^^

Jag tror det vara någon slags signalförstärkare, för den ena sladden går till antennen (sitter ingjuten i bakrutan). Men när jag börjar följa sladdarna så .. jag har två antenner i bakrutan?? Why?? Jaja, dosan förpassades till högen med "reservdelar" tongue

Sedan var det dags att skrapa asfaltsmatta. Vilket jävla mörker! Försökte först med kylspray och bryta bort den. Det var inte ekonomiskt eller effektivt, även om det fungerade. .. typ. Så det blev det gamla sättet med värmepistol, spackelspade och sedan lacknafta.
Varmt, kladdigt och jävligt förvirrande. (Typ som bra sex) roll
Men efter att ha kvicknat till från alla ångor så blev det jävligt bra! ska lackas sedan när jag är klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c017442428244dfe6e1c48ad1e6f8d98.jpg
Rent från asfaltsmatta!

Sedan var det bara till att börja måtta in höjden på huvudbågen och fundera över hur jag skulle gå till väga. Jag kan berätta att jag har funderat mycket och länge. roll
Eftersom jag behåller taklucka tills vidare, så blir det tight att få in bågen, men där finns liksom ett "spår" i taket där man kan ställa in bågen och få upp den långt och fint smile Innertaket kommer dock behöva modifieras med såg och kniv för att få plats igen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-113368ed63aa8f926ec5938951eefa0c.jpg
Huvudbåge inställd på plats

Men efter att ha kapat den till alldeles lagom höjd så började det så sakta ge sig och jag fick upp lite styrfart! Det handlar bara om att komma fram till i vilken ände man skall börja smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-96fad0019343eb97109ee280f908cf1b.jpg
plattor!

Jag började med att köra hål i plattorna på va jag tror blir lämpliga ställen.
Plattorna skall vara 3mm styck, och minst 120 kvadratcm. Den undre måste vara helsvetsad i golvet, och sedan skall de bultas med minst 3st M8 (Kvalitet Iso 8.8). Jag använder 4st M10 istället, det skadar ju inte.. Skruvhålen måste hålla en vinkel på minst 60 grader från varandra om man utgår från centrum på huvudbågens infästningspunkt.

Sedan gjorde jag lite stora hål i bilen ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fad0ba3bdf8ea7cef41c42ae34e170dc.jpg
HÅL! (golvet, vänster B-stolpe)

Någonstans här så slog det mig "Är jag dum i huvudet eller? Jag sitter o borrar stora hål i golvet på MIN Bil?!?!"
MenMen, man lär sig inget om man fegar wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cf83f0c38ef1719a081f74422877ca06.jpg
Förbrukade hålsågar mad

Här lärde jag mig också att hålsågar måste användas med viss försiktighet i kombination med rätt varvtal samtidigt som man är alldeles lagom bestämd.. Det underlättade ju inte att plåten är typ 1 till 3 lager omlott i konstiga vinklar. 8 hål i golvet förbrukade ett par sågar. Dock sågar av billig kvalitet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5a6c4c9c1833211fcbd156dc9a458a6c.jpg
Kleta fast muttrar!

Alla är bra på något smile Jag är inte bra på att svetsa tongue
På baksidan av undre färstärkningsplåten blaffade jag fast 4 muttrar.
Jag gräddade kanske på lite onödigt mycket, men bättre det än att de lossnar sedan när man skall montera, och man måste bryta upp golvet för att få fast nya hmm

Sedan vände jag på plattan och vips, så är muttrarna försänkta ned i golvet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-205bbc5a005c5544b02ced8ccc13ea43.jpg
Bottenplatta (golv, höger b-stolpe)

Enligt reglementet så behöver man inte skruva fast genom plåten i bilen, eftersom den stora 3mm-plåten ändå skall helsvetsas. Så jag slipper ta hål under i tröskel-lådan för att svetsa mutter inne i bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b84309c79660f830b892e47b162ed148.jpg
Yay!

Lyfte in huvudbågen igen och konstaterade att det nog funkar som jag har tänkt mig big_smile
Bottenplattan skall nu svetsas fast i golvet, och sedan skall det en likadan till ovanpå, som skall svetsas fast i nederkant av bågen.
.. Sedan skall det tillverkas något liknande fast mindre till fjädertornen bak hmm

Att komma så här långt har tagit sin tid, eftersom jag inte har en aning om vad jag gör ^^ Det det ser bra ut!

Jag vill dock få färdigt det här så man kan börja kapa rör och bygga själva stagen big_smile

Kanske lite ambitiöst, men jag var iväg och handlade ett litet verktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c6375c12408d3378da19f79bdc0d176.jpg
Pipe Notcher

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-40e2458f8f3e21c10302b0f2d477c2cd.jpg
Pipe Notcher

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e9916bb82cbdef021c5516450631136b.jpg
Pipe Notcher

En Rör-.notch från Woodward Fab. Inte jättebillig, men överkomligt pris ändå. Jag har inte hunnit testa den än, men det bör underlätta att få lite trevligare vinklar på rören, istället för att göra det för hand eller använda wröölapan tongue
Visst, man hade ju även kunnat bygga en sådan där grej själv, men.. palla roll

På måndag räknar jag dock med att kapa och punkta upp ett par rör ^^

Stay tuned!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
6 augusti 2012 · 1 187 Inlägg

Mervolic skrev:
Skoj med riktiga verktyg. smile Keep it coming!

Ja, de underlättar en del hoppas jag, har ju dock fortfarande inte hunnit testa det hmm

ironscull skrev:
Har suttit över 2 timmar och läst din tråd som fan var den mest imponerande tråd jag läst big_smile .
Älskar att du inte bara skriver "Det här är gjort idag" utan mycket mera information vart det är köpt och hur du gör big_smile
+++++ För allt jobb Tummen upp Mvh Kim

Tackar! Alltid kul att höra att någon faktiskt läser  big_smile Även om jag mest skriver för min egen skull, för att kunna se tillbaka, så är all positiv feedback sjukt kul smile


Men i dag blev det inget byggt på Hondan

Jag spårade ur lite och satte kapen i bruksbilen.
ST220 Exhaust Ful-fix
Snart dags för den också att få sin egen tråd verkar det som roll Att man aldrig kan hålla sig.
Nå, i morgon ska jag tusan bygga lite på riktigt!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
9 augusti 2012 · 1 187 Inlägg

The first Cut is the deepest ? tongue

Nå, de här skulle jag ju inte alls göra, men jag behövde lite motivation, så jag testade min nya rör-notch smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efca3326f24200fd44328f9d38786995.jpg
40mm rör, Ursågat med 44mm hålborr..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bb69f13460d81cda0bcf661091201b85.jpg
.. för att passa mot 45mm huvud-båge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bee3a4827d49e822b9e738048664411d.jpg
.. och JaJävlar va de passade !! big_smilebig_smile

Men vad jag egentligen skulle göra var att börja klura på infästningarna på bakre hjulhusen. De måste boxas till viss del. Jag har borrat två hål där plattorna skall fästas in, genom ca 3 lager plåt tongue Honda här hårt.
Sedan har jag med min kära vrööölapa filat till två hörn, som är fastpunktade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9de489cb44d99d2e355b81322b59c7e3.jpg
jävla cp-svets..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f054cbaddbb20ed9bb302d3c1dd816ca.jpg
Hjulhus höger bak

Nu återstår det egentligen bara att klura ut hur jag ska få plats med en mutter för det nedre skruvhålet i plattorna bak. Sedan hoppas jag få tag i någon som kan svetsa fast dem åt mig, så jag kan börja bygga själva buren, det är då som det roliga börjar big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
25 mars 2013 · 1 187 Inlägg

Boys & Girls,
I'm BACK
cool
sort of. ... soon

Well,
Milt uttryckt så kom jag av mig lite. Jag tappade stryfarten totalt i höstas, och det var helt enkelt inte kul.
Jag ville inte ställa ned den i garaget och ta upp en massa plats heller, då jag vet att mina bröder hade mekande att göra, så den stackars Hondan har stått ute och frusit hela vintern nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7bd0256f7493883d1a996a05e227ed7b_large.jpg
stackars Honda (Arkivbild 2012)



Som sagt, Vi lider av lite platsbrist nere i vår verkstad..

http://imageshack.us/a/img829/782/dsc0006sa.jpg
fullt garage

http://imageshack.us/a/img39/1795/bild860.jpg
Fullt garage

Vi är 3½ bröder med 5 bilar + 1 cykel som delar på 2st bilplatser..

Så under vintern har broder razppataz ordnat permanent andningshjälp till sin tjejbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0ea35cfd12bf61086d892a973b58fa63_large.jpg
Kolla in tråden Eunos Roadster 1.8l -96 Form & Function kompressormatad bruksbil !

Broder Toasted har gett sig på sin 6'e motorkonfiguration.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5370b23cc4657a190cc26f8a10880c25_large.jpg
Tyskt stål: Opel Ascona B -77



och jag då ??

Jag har putsat och bögat runt lite med brukshäcken lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f9ccabccaa5d9048bc40164a70216f31_large.jpg
Ford Mondeo ST220

Låt oss kalla det för trivsel-mekande tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-aae4367c0032ff7c6deb98a79a6be700_large.jpg
Se tråden Ford Mondeo ST220 - Let's bling'it!



Sedan hade vi ett avbräck i vårt allt bilskruvande då några jävla pundare tillbringade en helnatt med att hacka sig igenom en ståldörr, för att så fort larmet gick rusa därifrån igen. .. garageinbrott mad mad mad !
och vad fick de med sig ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5e34deea18f896eb2085bfd23f552c22_large.jpgJo, vårat verktygsskåp. Innehållande i stort sett uteslutande verktyg från feltema, helt utan värde. Men åh andra sidan var det -alla- våra verktyg, och jävligt mkt av dem. Vi hade inte en skruvmejsel eller ens en skiftnyckel kvar sad
Så det tog oss ett tag att genom försäkringsbolag få ersättning och införskaffa nya saker. Så nu har vi alla basic-verktyg igen, men de där små specialverktygen man samlat på sig de senaste 5 åren, och inte ens minns att man har fören man behöver dem, de kommer bli jobbiga att ersätta. Det slår ju aldrig fel, klockan blir 02:30 lördag morgon och man petar med något obskyrt och "Ah, just ja. Jag har ju ett verktyg för det här!". Well, no more, Det kommer ta några år innan man köpt på sig alla dem igen.




Men NU!
Nu har vi bröder signat upp oss på mera plats nere i lokalen, 4 bilplatser istället för 2.
Så från o med den 1'a april har jag plats att ställa ned Hondan och skruva på riktigt igen!
Jag känner motivationen komma krypande, och har förberett mig på det här jääävligt noga!
Jag lackade pallbockarna cp-gröna. .. Näe, Brawn-gula menade jag roll

http://img831.imageshack.us/img831/5020/dsc0005kop.jpg
Pallbockar, Brawn Edition

Så nu kan inget gå fel smile

Om någon vecka så blir det uppdateringar på riktigt!

Stay tuned.
/T.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
25 mars 2013 · 1 187 Inlägg

Takashi skrev:
Vilket jobb du lägger ner! Tvekar inte en sekund på att det kommer bli bra, creds till dig mayn!

HotSauce skrev:
Du gör nått sjukt ball, och jag är avis som fan.. Ska bli förbannat kul att se dina kommande updates med dreggel!

ironscull skrev:
Snyggt bygge big_smile

Tack grabbar smile Lovar de ska hända något riktigt nu.

henke_92 skrev:
polera rören! big_smile

PointMan skrev:
+1
Hade varit skitcoolt, kanske inte pratiskt men ändå smile

Nja... Jag tror inte polerade rör inne i bilen kommer se specielt bra ut, samt det kan bli irriterande blänk tror jag.
Tänkt svart istället wink

Drian skrev:
Har det stannat upp i rörkrökandet/svetsningen? Fan , vill ju se hur det blir ju! haha

Helt avstannat smile Men som sagt, ge det en vecka!

Xebers76 skrev:
oj, jag läste visst alltihop haha, 18 sidor, men de var trevligt att läsa, fortsätt som du gör big_smile

pontiacen skrev:
Samma här, bra skrivet och kul projekt !!

Axzza skrev:
Riktigt kul läsning, framför allt riktigt snygg bil!

stofferovski skrev:
Kul läsning och intressant tråd big_smile Lycka till!

Adse skrev:
Nu har jag läst hela tråden,´Jävligt nice projekt! och rätt roligt för den delen också!

Tack, kul ni gillar det big_smile

StahlgrenDesign skrev:
Hur går det för dig? big_smile

razpataz skrev:
Han är otrogen med sin bruksbil... Kom igen nu brothermandude!

Works skrev:
Hur går det med ludret? Har du tappat lusten?

Nu. nu nu nu! Lusten är tillbaka, och vi har plats i garaget smile


Ni som faktiskt läser och frågar hur det går, Stort tack! big_smile
Det är kul att folk är intresserade, även om det är lite blandade känslor, jag får dåligt samvete för att jag bara övergivit bygget och låtit det stå.. Så fort någon har skrivit här i tråden så blir jag påmind om att jag inte gör "något riktigt".

Men det har varit en hektisk vinter, en del turbulens på arbetet, samt jag är involverad i bildandet av en bostarsrättsförening som skall överta de hus som jag bor i, det har ätit en hel del tid.
Resterande del av vintermörkret har spenderats i soffan framför tv-spelen.
Men med vårljuset så kommer lusten.

Jag behöver nog lite startsträcka nu, men inom 2 veckor så är jag garanterat igång med något tuft smile

/T

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
2 april 2013 · 1 187 Inlägg

In i värmen! big_smile

Vi fick tillträde till vår andra plats nere i verkstan, så nu kan vi ha 3 bilar stående samtidigt där nere. Helgen tillbringades med att röja lite skit, köra en vända till tippen och organisera arbetsutrymmen på båda platserna.

Sedan vevade jag igång Hondan, som stått o frusit hela vintern.
FAAAAN va gott det var att köra Honda igen, de är länge sedan!
Det skramlar, skakar, smäller, brakar, studsar och vibrerar. Det är så det ska vara att köra bil!
Det kändes som att köra bil "på ritkigt"! Ser verkligen fram emot att få ut den på gatan här till sommaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bad99e0ddeaf50baf21288fd304a2936_large.jpg
Mekarhörn, och tjejbil under täcke. Så den inte fryser ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f666d6a20197846d9f9ad453a59e8940_large.jpg
Högtalare där uppe, bänk där nere och lampa i mitten. Allt man behöver!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-538a15a0b84ee807b49b3d539648fae9_large.jpg
ÅkaRaktFram-grabbarna på platsen bredvid är snabbare än jag hmm

Jag fick inte så mkt gjort i dag, men nu står i alla fall stackaren på pallbockar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d0a7a2da01a80abb886f2e82a7096371_large.jpg
Pallbocksracing!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-80c6fdea85b7855233702a4eeaf9e755_large.jpg
Whoooho! My ricer is so fast It's Flying!!

Och så rensade jag ur en massa inredning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-145ddc3bf6cd7c5df4b73cbe15dc775a_large.jpg
Överbliven inredning

Ska bli kul att se om jag minns hur man sätter ihop allt sedan igen smile

Men nu är jag på plats!
.. så jag borde vara färdigsvetsat om mellan 3 veckor och 4 månader tongue
Håll tummarna för mig!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
26 april 2013 · 1 187 Inlägg

welding reinforcement plates
Yay!
  big_smile

Såå.. de står inte helt stilla.
På grund av diverse teknikaliteter och petitesser så har bygget varit "lite segt" här ett tag. Men nu, med hjälp av en inhyrd svetsare så har det tagit lite fart på riktigt smile Och yes, grabben kan svetsa!

Det är alltid lite segt när man stöter på något man inte kan göra själv.. och svetsa, näe, jag kan det inte. Teorin är solklar, och jag vet hur det ska gå till, men jag har 0 vana av att översätta det i praktik.

Det innebär att mina svetsfogar innehåller ett relativt stort mått av "HejKomoHjälpMig" tongue
Ta en titt på den här bilden tex, när jag svetsade mitt ventiljusterings-verktyg. Visst det håller, men det är inte vackert roll

Min svetsare var lite frustrerad, efter att vara mest van vid att svetsa i plåtrena racingbilar, och inte japanska papperbilar.
Då tjockleken på plåten är i stort sett densamma som aluminiumfolie, så fick vi gå mkt varsamt fram för att inte bränna stora hål i allt. Men nu jääävlar sitter det, det kommer aldrig lossna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fe50a67901c4f1222003d7d0a9c69fef_large.jpg
Förstärkningsplatta för huvudbåge, golv

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e40ab205a3cfcaa490693db848bf85d9_large.jpg
Bakre förstärkningsplatta, hjulhus

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e8a8c56e759776ef24b1391cf4911651_large.jpg
och så ser det ju likadant ut på andra sidan

Det är inte utställningsskick på de där svetsfogarna, vi koncentrerade oss mest på att få det att sitta ihop ordentligt.
Eller rättare sagt, Nicklas koncentrerade sig, jag låg under bilen och släckte brinnande underredsmassa roll   Lite sliptrissa och rostskyddsfärg på det där, och lite ny body i hjulhusen bak så kommer det

Nu känns det kul igen! Kvällen skall spenderas med att börja kapa rör!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
28 april 2013 · 1 187 Inlägg

Everybody knows you're a Prowhen you wear yellow safety goggles
lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-365e1d4df6b3b632b80351608d6fd57c_large.jpg
Because I Am A God Damn Professional!


I fredags och lördags fick jag faktiskt lite gjort smile

Hittade något konstigt i trunken..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-822def14ce1e3ccf589f583980d302ce_large.jpg
Wut, vad är det??

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-99807f71a8a5e663a09c387f466f8d58_large.jpg
WTF yikes

Oh'well..
If you're standing still for to long, there's always a slight chance of getting a dick up your rear.. I guess.
jag antar att min kära lillebror hade jävligt kul åt detta lilla skämt.

Nå'väl.
Förstärkningsplattorna är insvetsade, dags att börja fixa på riktigt smile Jag fick faktiskt lite gjort i fredags och lördags. Nu var det dags att börja med att slipa till svetsfogarna lite, ta bort brända rester och sådant.
Det va lite klurigt att komma åt med vrålapan, men tryckluftsverktygen fungerade skitbra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-faffb289efe3f8d389b149e48758306f_large.jpg
weapons of choice

För den som tycker det är lite fånigt att klippa naglarna, jag menar, en liten nagelfil är ju så "tjejigt", eller hur?
En redig karl använder tamigfan tryckluftsverktyg och klipper hela vägen ned till knogarna! Jag tror inte att slipklingan skall monteras så på det verktyget, det är lite farligt.. men de fungerar fan lysande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b5a9b6d0142e21a6ba6fd45f0927f8a2_large.jpg
Nagelsax!

Kändes som ett lagom jobb att sätta lillebror på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a3d9cbbfc0464992cdba10dbd80ad0dc_large.jpg
Lillebror slipar

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ccf961c46529f8fc1b8ec409e5363fc3_large.jpg
Lillebror slipar i min bil

Under tiden som lillebror jobbade på inne i baksätet på Hondan, under 500wattslampan, så tog jag en liten paus.
Jag hade en varm cola, jag villa ha kall cola, så..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3e52933d99f576738da541ca5fcc6fdb_large.jpg
Kall Cola !!! Hell'yeah. inte kostnadseffektivt men ändå lol

Lillebror gjort ett bra jobb med putsandet under tiden smile Och jag är fortfarande grymt nöjd med fogarna som min inhyrda svetsare lade

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9c6bfa9dfa47b7e1f2b7961d47d581f5_large.jpg
Borstad svetsfog

Sedan va det bara att putsa lite försiktigt, så passar bottenplattorna direkt på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-660c0e369d7d2be44d5f67ae729a2da2_large.jpg
förtärkningsplatta och bottenplatta. ... och finjusteringsverktyget.

Det passade inte perfekt längre, hade slagit sig lite i värmen eller något. Men några små nätta finjusteringar senare, så låg det jämt och fint!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ce02e0fc4f75f4036c702687376a9b03_large.jpg
Det kommer inte lossna iaf!

Drog på lite kallgalv (zinkspray) på en gång, för att de inte ska börja rosta eller så. Lika bra skydda det medans det är färskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1c3e69da93c77f2ef2679a4077b96d00_large.jpg
Kallgalv

Ett lager röd grundfärg också, "bara för att" tongue Sedan var det bara till att börja med det riktiga jobbet. Först lyfta in huvudbågen och ställa den på plats, och Ja, det stämde fortfarande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b235548729f59b4895a99ba4bc1221d6_large.jpg
Huvudbåge

Den ligger "inne" i taket, det finns ett spår i armaturen till takluckan, och bågen går så långt upp det bara går! Jag tog mig en allvarlig funderare på om jag skulle slakta takluckan redan nu, men jag låter den sitta en sommar till, och så gör jag ett kolfibertak eller något när jag bygger fullbur istället smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d9b971a2907ad212b91c651340a60a1b_large.jpg
Tight!

När vi svetsar ihop buren sedan, så kommer man att få lirka och plocka bort bottenplattorna, så -kanske- man kommer åt att vrida runt den för att svetsa på ovansidan. jag är inte 100 på hur det skall gå till, men det visar sig nu de närmsta dagarna. Eventuellt kanske jag måste kapa bort lite plåt ur armaturen upptill, eller sänka bågen ett par mm sad
Det visar sig nu när bitarna börjar ramla på plats.

Planeringen håller i alla fall hyfsat, och originalbältena kommer att gå fritt!
Det är ett krav för att få bilen gatreggad, oavsett om du kör med andra bälten, så måste originalbältena både sitta kvar och de får inte på något sätt ligga emot buren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fb47eb625c5f9bea5bc4e4627eb00fbe_large.jpg
Originalbältena går fritt!

Jaja, ingen mening att tveka längre, så jag riggade upp rörnotchern på bänken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc400e5b09e9566d759247244095e870_large.jpg
Myshörnan

Efter lite funderande och måttande, så kom jag fram till att typ 30 graders vinkel borde vara "lagom" tongue Jag vet ju inte riktigt vad jag pysslar med, så ... ja, de är ju bara att köra wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-92827fabd25a360239e98eff11d55439_large.jpg
28 graders vinkel känns väl rätt??

En sak jag funnit ganska ovärderlig är denna flaska! både när man skär och borrar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1d462816f16d816dfd7b3d40db37faef_large.jpg
"skär-grejs"

Metallbearbetningsvätska. Det är någon typ av olja eller liknande, som man kan kyla borret eller skäret med. Utan att de börjar rosta och ha sig. Fördelen är att de håller sig svalt, och verktyget håller 10 ggr längre! Köpte på Jula, funkar skitbra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-800e4c8e4a47f5d7197082d7dcbbf416_large.jpg
Jo'vars!

Andra änden, den "raka" var dock inte lika lätt. Att få precis rätt längd på röret var ett grisjobb. Jag tog någon millimeter, trodde jag va på plats, tog 3 mm till.. och igen. och igen. och igen. Gör man röret för kort så är det ju kört, så jag fegar ju lite, men ändå. det tar tid.

In i bilen, testa, ut ur bilen och och kapa lite, krypa tillbaka in.. Två stycken vrålapor, en med kaptrissa, och en med sliptrissa, så förr eller senare kommer det passa smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f2a222feea912ea7e2fa5b9f6cd39ccb_large.jpg
Vrålapor!

Men efter typ 3 timmar så passar första röret ganska bra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-37bd3b2d82c0559b6f0ed3b7a26a037f_large.jpg
Woooha! tight fit!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-63813b51b44083565124443c875566b0_large.jpg
Nästan på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3229c310ac45f207b215965095a9f24d_large.jpg
Det kommer bli så fett!

Det tar tid!
Men de första strävorna här är de viktigaste. Om jag inte får den i precis rätt höjd och på rätt plats, så kommer allt annat också att bli snett. De två övre kommer ju att vara referenspunkt för alla andra rör, så ... det här får ta sin tid smile

I dag har jag mest legat på soffan och vårdat min baksmälla, men i morgon, då ska jag försöka få dit det andra röret också i rätt höjd, och börja punkta fast dem smile

Det tar sig!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
28 april 2013 · 1 187 Inlägg

StahlgrenDesign skrev:
ÄNTLIGEN! big_smile Fan va surt med verktygsskåpet hmm
Men nu vill vi se massa uppdateringar efter Påsk wink

yes, nu jäklar kommer det hända grejjer, det lovar jag

ironscull skrev:
Jävla svin som snor verktyg sad
Men gött med att få plats i garage då big_smile å dra igång med tråden igen big_smile

alltså, göra inbrott? jag kan inte riktigt förstå det. Det känns så jävla "80-tal" typ.. Vem pallar hålla på att göra inbrott? De finns ju inga pengar i det!

Mervolic skrev:
Äntligen en update! Har saknat den här tråden. Get on it now! smile

0Mazen0 skrev:
Håller med ovanstående, kommer bli svin gött med lite updates! big_smile

Tack grabbar smile Ska göra mitt bästa för att hålla igång nu.

HotSauce skrev:
Tråkigt me verktygen! sad Men de va då fan på tiden att du fick tummen ur! tongue O kom ihåg, chassiet står o väntar på dig fortfarande wink

Du, jag tänker på de flera ggr i veckan, men de blir liksom inte riktigt tid att ta tag i något mera sad de är fan fullt upp hela tiden.

misbehave skrev:
Ser bra ut det där! Angående det där med svetsningen så handlar det mest om att våga försöka! Har själv varit lite skraj för att svetsa på egna projektet, men ju mer man håller på desto bättre går det. smile
Keep it up!

Jo, jag har tänkt det smile men det har aldrig blivit av att köpa en svets. Men skall göras, och sedan ska jag sätta mig en vecka och lära mig svetsa igen. Learning by doing smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
29 april 2013 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Den där penisen bjuder jag på, kanske byter ut den mot en "glad och fungerande" när du är klar med bilen..
Blir iaf awesome med rören, snabba på nu så vi kan åka ut och rejsa lite innan hösten!

Om jag bara får tid i kväll och resten av veckan, så kommer det snart vara "klart" smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
30 april 2013 · 1 187 Inlägg

Det går framåt!
(lite bilder bara för att jag känner mig jävligt duktig tongue )

Körde på ett tag nere i garaget i går, och tamigfan, jag tror jag får det till att sitta rakt!

... well. Typ rakt. Jag skulle vilja säga att det är en fråga om definitioner och toleranser tongue Resultatet blir i alla fall inte som jag hade tänkt det i huvudet, allt hamnar helt annorlunda i verkligheten, menmen.
Det är bara till att anpassa sig och såga vidare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab927ad7d0195e6564825f179b7daa5d.jpg
Båda bakåtsträvorna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5398d9b0872b281b91a438fb3a62a864.jpg
Hell'yeah

Frisk kapat, hälften brunnet smile
Professionellt provisoriskt monterat med tejp, magneter och svordomar roll Eftersom de gick så bra så här långt så var det lika bra ta ett rör till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3b726f811b07065c0c5a0d0cb1effd4b.jpg
joo... klart det skall kapas i 2,5 grader..

"Cause straight is soooo Boring" som en av mina mer "flamboyanta" vänner skulle uttrycka det lol
Antalet raka vinklar i min konstruktion är 2. Punkt. Två 90-gradersvinklar, resten varieande bakochfram-uppochned-hitochdit-vinklar...

Men det blev i alla fall en bakre tvärsträva av det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-89f1f17e8aad3c477ee8430fa3496d9e.jpg
Bakre nedre tvärsträva

Och allt eftersom det ramlar ihop, så inbillar jag mig att det kommer bli ganska bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8415fab6e9255f8c35065a4d4789833a.jpg
Stöddigt!

Jag tror det är dags att börja punkta ihop det så man vet var man skall ta vägen sedan, men med lite tur så kan jag vara "färdig" till helgen smile


Resten av dagen skall nu tillbringas med öl framför en brasa, samtidigt som jag inbillar mig själv att jag är 17 igen ^^
/Out

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
30 april 2013 · 1 187 Inlägg

Vad ska man välja ?

Jag tror jag kommer lägga ett par kronor extra på ett par TAKATA-bälten.
Ja, de kostar mkt mera, och jag vet inte om de är så mkt bättre än annat som säljs, men.. jag tycker de är så jävla mycket snyggare än andra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e2dc9c20171d8e4e4ec92783cae3d601.jpg

Ska jag betala 3ggr mer för saker som är jag tycker är snygga?
Och i så fall, vilken färg? Gröna Takata är ju stil så de sjunger om det, men åh andra sidan, ett par svarta hade ju varit lite mer diskret och följt bilens övriga (avsaknad av) färger smile

jag har 2 veckor på mig att bestämma mig.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
8 maj 2013 · 1 187 Inlägg

Work in progress,
Passform?


Stilfoto

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a4195f35112aa9b802a3f5cffeade3e6_large.jpg
Make it fit!

Min tid räcker inte till, men på fredag ska det helsvetsas. Återkommer.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
8 maj 2013 · 1 187 Inlägg

Lowmotion skrev:
Schysst bygge!!!

tack, kul att höra big_smile

Ejdersund skrev:
Gröna smile

Vilot skrev:
Detta kommer låta konstigt men køp en svart och en grøn! såg en som hade blandat den svart och grøna tillsammans så exempelvis førarens vænstra skulder sida ær grøn och sedan høgra skulder sida svart! Capich?

Takashi skrev:

Vilot skrev:
Detta kommer låta konstigt... Capich?

Det där hade nog kunnat bli ganska coolt! Men annars, gröna så klart!

I hear ya' guys smile
Som lillebror sa "det finns en anledning till att det kalla 'takata-grönt'. kör du svarta så sprakar jag dig". typ. Ja, takata-bälten ska så klart vara gröna. ... så jag tror jag kommer köra svarta tongue mest bara för att det är fel men även, resten av bilen är svart. att bara ha ett par gröna hängslen som sticker ut, jag tror det kommer se konstigt ut smile Men beställningen har inte gått än, så vi får se.
Vilot jag diggar din ide, men i en svart bil så tror jag det blir mysko. roll

AlExAnDer96 skrev:
Schysst projekt! Synd att det fortfarande finns idioter som inte kan låta andras saker vara sad men vart har du fått tag på hålborren och det du använde till buren ? smile

Tack smile
Hållborrar är införskaffade på olika ställen, men till stor del på Jula, den billigare typen för 50 kr/st. Ska man ha "riktiga" så kostar de 3-4 ggr så mkt.
Rör-notch'en från Woodward Fab. köpte jag via Dalhems smile går ju att bygga sig en egen med ganska enkla medel annars.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
10 maj 2013 · 1 187 Inlägg

Färdigkapat hoppas jag roll

Det tar längre tid än vad man tror.
Man tänker 4 gånger, mäter 5 gånger, spänner upp materialet och markerar var man skall skära, sedan tänker man, mäter 2 gånger till och först där efter kapar man 1 gång. och håller tummarna tongue

Jag har fått till de undre längsgående strävorna, samt "krysset", även om det blev bara en enkel tvärgående sträva. Jag behöver inget kryss, det är nog stabilt ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-53e336784d95f258e6e256aa16b48084_large.jpg
Nedre längsgående stag samt sne'sträva.

Och enligt min mening, som sur amatör, så kommer det sitta grymt bra cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a0a156e33e928789acafcd86228d71c2_large.jpg
Helhetsbild

Visst har jag lagt ned mycket tid på att få till alla vinklar, kanske onödigt mycket, jag vet inte ? Men om rören passar perfekt, så blir det en snygg svets. Och en snygg svets brukar vara en bra svets, så det kommer nog hålla i alla fall smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-43676ed34fedc505603acf508731e0fd_large.jpg
Stilstudie i vinklar

Det tar lite tid med rörnotch, vrålapa, rundfil, kaffepaus och bågfil. .. och gummiklubba roll

Men sedan stötte jag på patrull. Bältesstag kommer inte fungera som jag hade tänkt det, se min ursprungsritning

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba3f1c271ad811995f7714f5ca437ab5.jpg
ursprungsplan

Många saker har hunnit ändras när det kommit en kaross runt ritningen, och stolarnas placering hade jag inte tänkt på så noga förra sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c3a46627e9848a2f1582d233adb15c55_large.jpg
"Jahaja, hur var det här då?!"

Ett tvärgående stag i "krysset" hade blivit för smalt för att få in 3"bälten "wrapp around", så då hade jag fått svetsa in hylsor för att bulta fast dem istället. Det är inte lika "snyggt", bara personlig smak, så pass.

Planen modifierades först till att sätta bälten direkt i det nedre bakre tvärgående staget, men dels hade det blivit för långt bort, dels gillade jag inte vinkeln som bältet skulle få..

Efter lite googlande för att fräscha upp mina kunskaper så lärde jag mig att
1) Bältesinfästning placeras fördelaktigt så nära stolen det bara går, samt
2) Infästningspunkten skall vara sådan vinkeln på bältet blir 10 (max 20) grader nedåt från axelns högsta punk.
Samt så klart att det skall ligga fritt från stolen.

Reglementet i Sverige är ganska fritt gällande bälten, men jag vill bygga det så snyggt det bara går, och inte göra några halvdaga lösningar som jag inte är stolt över sedan.
Om jag skulle vilja köra tävling så vill jag att det skall vara giltigt smile

Så efter lite klurande med gubbarna i garaget, samt inspektion av deras bilar med vagnsbok kom vi fram till att bältesinfäsningen istället skulle sitta direkt i huvudbågen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-691ff135874cf36f870305ac90d6e7b7_large.jpg
Bältesstag

Den hamnar ca 10 cm bakom stolen, så jag får in bälten som går fritt. hoppas jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-75959d180d849b5aee433814ad9d35b0_large.jpg
Inpassning bältesstag

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c971faaa1bd65d3c4daf7afeec20e0bf_large.jpg
Perfekt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-87290133912eea4ba014baaf540278cc_large.jpg
Placering bältesstag

Men jag skall erkänna. .. Jag kapade faktiskt fel på första försöket roll Men det får anses vara godkänt, bara ett rör som blev fel, och som tur va hade jag ett extra.
Gör om, gör rätt hmm

Sedan var det bara att kolla att allt sitter som det skall. Just nu sitter det ihop med tejp, kilar, magneter och diverse skrot, men jag tror det faller på plats när man väl börjar svetsa. Om det inte slår sig för mycket neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a13bac7908c6d4d36b2f88450ec903c9_large.jpg
Färdig!

Jag tror det här kommer sitta som en tårta i ansiktet på en rabiat politiker big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f27aed42d66d953f7cd28060d13bf665_large.jpg
Provmontering

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc53b17f0ef3e53b6614e1326d9fece2_large.jpg
Provmontering

Nu ska jag dricka kaffe på kontoret (jobba kallas det?) i någon timme till, sedan ned i garaget och ställa i ordning för svetsande smile

På måndag kan det vara dax att boka tid för besiktning yikes

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
10 maj 2013 · 1 187 Inlägg

Adse skrev:
Fan grabben! detta blir ju supernice! Längtar efter slutresultat!

"slut"-restultatet är fortfarande minst 3 år bort tongue

razpataz skrev:
Helsvetsa fredag? Då åker vi ut och härjar på Måndag!
Och jag håller fast vid bältena, köper du svarta takata sparkar jag dig på prostatan! wink

vi får väl se ^^ yes, ned o svetsa, bara äta lite lunsch först.

Vilot skrev:
Looooking gooood! Vilken færg blir buren Tobbe?

well.. candyröd hade blivit grymt sweet. Vit hade funkat, eller en mörkt grå. .. fast det är en svart bil med lite extra svart, så det blir nog att tömma ett par sprayburkar svart där bak ^^ Får se vilket humör jag är på i morgon bitti.

Lowmotion skrev:
Sweet!

tack smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
10 maj 2013 · 1 187 Inlägg

the Point of No Return, Nu går det inte att ångra sig längre.
Om man inte tar fram en tigersåg och gör skrot av rören roll


Om man har en mindre japansk bil, och ska hyra in en svetsare, så hyr INTE in en liten slim japanese.
Nej, hyr en bredaxlad blond skandinav på 199cm, och se honom vinkla ihop sig på tvären lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-58a6063cf0dc81c65ce1efa4da592964_large.jpg
199cm svetsare

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-320746b5f530ec588b74bf74d3e32b50_large.jpg
Arbetsmiljö-terrorist-verket skulle ha åsikter om arbetsställningen

Det är inte allmängiltigt, det finns undantag. Men!
Beroende på vilken utrustning som folk har, så kan man dra slutsatser om deras kunnighet.

Jag menar, Hi-Teck! Funktioner, knappar och inställning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f524fa124d72147c8448ec6b1e90003c_large.jpg
Lilla lilla svetsen yikes

Mina "uträkningar" stämde i alla fall, och efter att ha punktat ihop alla rör i rätt läge, så fungerade det att ta bort plattorna. Med 3mm extra utrymme så kom vi åt att vänta bågen uppochned och helsvetsa under smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fab825de73d39f6114b0752f0621bdcb_large.jpg
Bur Uppochned

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-721bb7e18021fa19793a24d3ef250947_large.jpg
In Action


.. Och kunde grabben använda sin utrustning?
Kunde grabben svetsa ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-eb19932e4886b80c537ca6e0756644a4_large.jpg
NySvetsad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d751f6336cbb5dca3bf5d28ceac8c0e9_large.jpg
TIG FTW

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-db57a69e18683e3696f0636579470cd8_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cd9ce3ea11879b89d8661d324930cf23_large.jpg
Jag är grymt nöjd över att jag fick de strävorna så nära varandra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-27a6f8f389bec36ba29e12c3fd0aee91_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-877398aee6f194a46c238c7a5640a186_large.jpg


Allting bara passade och föll på plats med ett minimum av bekymmer.
Lite obekvämt för vikingen att svetsa, men han kom åt i alla hörn och vinklar, inget slog sig och inget hamnade fel.

Det blev inte gratis, men jag fick 20 ggr valuta för pengarna! Jag är verkligen super-nöjd, och kan inte förstå hur det skulle kunna vara bättre big_smile
Det negativa är ju att nu har man satt ribban... man kommer ju aldrig att våga svetsa något själv, det kommer ju bara bli måsskit bredvid det där.

Men nu sitter sitter buren där den sitter, och kommer inte gå att lyfta ut smile

Ska slipa av lite i morgon o slänga på lite färg.

Men nu!
Nu är jag så jävla nöjd med mig själv att jag ska dricka en halv öl innan jag somnar.
/T.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
11 maj 2013 · 1 187 Inlägg

Mervolic skrev:
Fina svetsfogar smile

fina? de är helt fantastiska ^^ Med de förutsättningar vi hade, dvs, buren skulle svetsas på plats inne i bilen, samt han att han inte kunde använda "pedalen", så blev resultatet grymt. Ser mkt kosntigare ut på bild än i verkligheten dessutom.

HotSauce skrev:
Fett jävla fint tobbeman!!

Tack danneman! Nu börjar de roliga smile Håll tummarna för regbesiktningen

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang