Bmw 323 E46, Motorn kokar

Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Hej, Idag när jag tog ut min bil för att åka till jobbet så lyckades jag köra i cirka 1 mil (Motorväg) innan jag upptäckte att motor tempraturen överskred det normala.

Jag stängde av motorn i ca 10 minuter och lät den kyla ned sig och under tiden spanade/kände jag på motorn samt några slangar (Är helt okunnig vad gäller bilar). Efter 10 minuter startade jag bilen igen och körde till närmaste parkering där jag ställde bilen. Motortempraturen var uppe på strax innan det röda, bilen lät och gick som vanligt, varken motorlampan eller något annat började lysa. Någon som vet vad detta kan bero på?

Jag kan även tillägga att jag inte har kört bilen på cirka 10 dagar nu och den har stått i ett utomhus garage där det har varit mellan 10-/20- varje dag/natt. Cupen blev heller aldrig varm under dessa 20 minuter som jag färdades med bilen, utan det var bara kallluft som kom ur fläkten.

Tacksam för svar / Maikel

Takashi Got VTEC?
20 februari 2011 · 1 593 Inlägg

Kollat så du har kylarvätska?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Tack Takashi för snabbt svar.

Det går inte att se nivån på 3 serie E46, det är bara ett svart lock? som man häller i vatten i. Men jag misstänker att det finns vatten/glykol eftersom att när jag vred på locket så började det spruta ut vatten därifrån, jag har också för mig att den ska varna om det finns för lite vatten i behållaren.. eller är jag ute och cyklar nu? hmm

Takashi Got VTEC?
20 februari 2011 · 1 593 Inlägg

Okej, brukar ju gå o se på de flesta bilar men det spelar ingen roll då E46 har, precis som du säger, ett system som varnar vid för låg nivå. Kanske är vattenpumpen som pajat? Funkar inte den så pumpas det inte runt någon kylarvätska i motorn = ingen kylning. Har du kollat om den läcker någonstans?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Jag försökte kolla under kylaren på något sätt, det var ganska mörkt och svårt att se. Men vad jag kunde se så var det lite blött under glykolbehållaren.... och nu under skrivande stund kommer jag även på att jag glömde tilllägga att när jag öppnade motorhuven så höll det på att ryka lite grann från glykol behållaren. det såg ut som att röket/ångan kom från sidorna av behållaren. det var dok väldigt lite rök/ånga.

tekniknissen-
20 februari 2011 · 252 Inlägg

I behållaren under det svarta locket ska där vara en flottör med en röd pinne på med två kuler på min/max igemfört med kanten på hålet.  Ser du inte den röda pinnen så är där för lite glykol/vatten.
Häll på till du ser pinnen. Sen sitter där en luftnings skruv sidan om som ska öppnas om där har varit mycket för lita vatten/glykol. Få den kollad då jag mistänker att toppen packningen eller spricka i toppen.Få den provtryckt så fär du reda på om det är så.

mYGeL
20 februari 2011 · 1 338 Inlägg

kanske termostaten.min E36 323 gjorde precis så som du beskriver för några veckor sedan..
Försök känn lite på kylaren och se fall den är varm. om den ej är varm så öppnar ej termostaten.
och är det för lite vatten i systemet eller den är dåligt luftad så får du ingen värme heller.

Senast redigerat av mYGeL (20 februari 2011)

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Okej, jag ska åka och kika på det efter att jag slutat jobbet ikväll. Om det nu skulle vara så att jag har för lite Glykol/vatten i behållaren, räcker det med att jag fyller på? kommer jag kunna köra iväg bilen till verkstad sen? Givetvis stänger jag av motorn om den blir varmare än det normala. Men kommer den ta ännu mer stryk om jag kör bilen och den börjar passera den normala motor temepraturen?

Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

mYGeL skrev:
kanske termostaten.min E36 323 gjorde precis så som du beskriver för några veckor sedan..
Försök känn lite på kylaren och se fall den är varm. om den ej är varm så öppnar ej termostaten.
och är det för lite vatten i systemet eller den är dåligt luftad så får du ingen värme heller.

Termostaten.... Hmm, jag har aldrig haft problem med termostaten i bilen, men jag har laggt märke till att den behövt mycket längre tid för att bli varm de senaste gångerna jag kört bilen.. (Ibland tar det 30-40 minuter innan temp mätaren ligger imitten) Och idag gick den upp till normal temperatur ganska fort (7-8min)... kan det vara termostaten då?

markusa666
20 februari 2011 ·

Provtryck låter som topppackningen gått..

Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

En dum fråga, hur vet jag topppackningen har gått?

Alex-s Bakhjulskrafs
20 februari 2011 · 1 479 Inlägg

kolla om vattnet trycks ut.
gör komptest

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Sorry för min okunnighet, men hur gör man ett komptest?

markusa666
20 februari 2011 ·

kolla på en bil bilverkstad, man ofta se på oljestickan om oljan blivit vit eller om det är olja i vattnet eller ibland luktar avgas.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 februari 2011 · 3 180 Inlägg

vattenpumpen är lite av standardfel på M50, vet inte om M52/54 har samma? Rquired?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Så om vattenpumpen är trasig så överhettas motorn? Tror ni det har något samband med att cupen aldrig fick någon varmluft?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 februari 2011 · 3 180 Inlägg

går inte vattenpumpen= ingen cirkulation=ingen värme i kupen=ingen kylning heller.

vattenpump, termostat byte samt luftning tror jag på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Okej, jag ska prova nu med att kolla om det ens finns glykol/vatten i bilen över huvudtaget hmm Om det inte finns så fyller jag på och antar att det går att köra bilen?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 februari 2011 · 3 180 Inlägg

det har ju försvunnit av en anledning isåfall. blir motorn överhettad kokar vatten bort, så lite vatten kommer du säkert ha.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Maikel
20 februari 2011 · 161 Inlägg

Fick höra från en bilmeckare nu att vissa slangar kan ha frusit till is med tanke på att bilen har stått stilla i nästan 2 veckor i ca 10 till 15 minus grader.. Kan det stämma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang