Check Engine , Saab?

DonCorleone
22 februari 2011 · 65 Inlägg

Det är en Saab 900i 94. Det är såhär att "Check engine" lampan lyser från ingenstans;

IBland kan den försvinna oxå. En annan sak jag märker är att temperaturen blir i mitten när bilen står på tomgång men sedan när man kör bilen så sjunker temperaturen strax under mitten.

Det har även hänt att ratten börja vibrera ganska mycket när jag kör höga hastigheter och speciellt när jag _släpper_ gasen; När jag fyllde på med glykol så försvann de skakiga i ratten eller det minskade radikalt. Kan det vara glykolen , skulle åka idag till verkstaden för att fixa balanseringen.

Vad kan dessa problem bero på? termostaten som krånglar till det hela eller?

trippelturbo Trucker
22 februari 2011 · 2 710 Inlägg

"Check engine" kan vara så lite som en luftslang, alltså att motorn ej får rätt mängdluft eller liknande smile Be verkstan kolla upp de wink

Fart missbrukare
HenkeTIC
22 februari 2011 · 888 Inlägg

Hur i hela fridens namn ska glykolen göra så det skakar i ratten?

turbo_sport
22 februari 2011 · 390 Inlägg

I min 9000 lyste check engine lampan när jag hade fel tändstift smile

Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Saab 9-5 TiD4 Aero "1 OF 6" (2011)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Janneutanb
22 februari 2011 · 7 272 Inlägg

DonCorleone skrev:
Det är en Saab 900i 94. Det är såhär att "Check engine" lampan lyser från ingenstans;

IBland kan den försvinna oxå. En annan sak jag märker är att temperaturen blir i mitten när bilen står på tomgång men sedan när man kör bilen så sjunker temperaturen strax under mitten.

Det har även hänt att ratten börja vibrera ganska mycket när jag kör höga hastigheter och speciellt när jag _släpper_ gasen; När jag fyllde på med glykol så försvann de skakiga i ratten eller det minskade radikalt. Kan det vara glykolen , skulle åka idag till verkstaden för att fixa balanseringen.

Vad kan dessa problem bero på? termostaten som krånglar till det hela eller?

Tempproblemet kan vara att  du har en dålig termostat. VÄLDIGT, VÄLDIGT vanliga på alla bilar.
Det är inte så att du fyllde på med kylarvätska och hade bilen inomhus ett tag?
Tänkte om du har snö/is i fälgarna så får du en oerhörd obalans och då kanske det hann smälta bort lite därav blev det bättre.

MH-Racing MH-Racing
14 augusti 2011 · 1 Inlägg

Jag smorde i alla anslutningar och rengjorde. Då slocknade den.

Andromeda Rumpmas
14 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Jag hade samma problem med CE på Aset när jag köpte fanskapet smile
När man kört en tio minuter tändes CE och tempmätaren gick bara till mitten på tomgång. Lösningen hette som sagt ny termostat, då den gamla läckte igenom hela tiden så att kylvätskan aldrig uppnådde rätt temperatur under rull. Det finns en funktion som tänder CE-lampan om det tar för lång tid för kylvätskan att uppnå rätt temperatur.

Vad gäller vibrationerna; Det finns ingen chans i helvete att någonting med kylsystemet kan få ratten att vibrera. Inte en chans.

Tänkbara anledningar kan vara obalans, och om du har otur kan det vara glapp i packboxen till ingående drivaxel i lådan. Det är inget ovanligt problem på 900 94-98. Balansera däcken kostar tre-fyra hundra att fixa runt om. Obalans visar sig ofta genom vibrationer i en viss hastighet. Packboxen kräver att man tar ned växellådan för att byta den. Då passar man givetvis även på att byta hela kopplingen på en gång. Kostar massor då det närapå ett heldagsjobb för en verkstad. Packboxen har jag på Aset. Den börjar vibrera i ratten mellan 90-100 km/h vid jämn gas eller motorbroms, inte vid acceleration.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
14 augusti 2011 ·

undrar om TS fortfarande har kvar samma problem nu nästan 6månader efter han skapade tråden?

trippelturbo Trucker
14 augusti 2011 · 2 710 Inlägg

Evildan skrev:
undrar om TS fortfarande har kvar samma problem nu nästan 6månader efter han skapade tråden?

+1

Fart missbrukare
Andromeda Rumpmas
14 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

-1

Oups, var tråden så gammal?

Men om det fungerar som det ska kanske någon annan med samma problem gör en sökning och får upp denna tråd och kan vara hjälpt av svaren.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
14 augusti 2011 ·

Andromeda skrev:
-1

Oups, var tråden så gammal?

Men om det fungerar som det ska kanske någon annan med samma problem gör en sökning och får upp denna tråd och kan vara hjälpt av svaren.

jo, precis. det är aldrig ngn som startar en ny tråd utan att gå igenom forumet först lol
men bra tänkt när allt funkar som det ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang