Urladdat batteri. Hittar ingen tjuvström.

pr0bz
24 februari 2011 · 163 Inlägg

Hej på min saab 9000 så var mitt Maxxima deep cycle 900
helt plötsligt totaltomt efter 6dagar utan användning av bilen.
Startade upp bilen med startkablar, drog o körde 10mil för o få lite laddning.
När jag väl var hemma så tog jag bort jordkabeln på batteriet och mätte mellan
polen och skon, den visade 19mA, som är vanligt att bilen drar vid "standby".
Bilen var låst och larmad vid mätningen, så den drar ingen tjuvström.

Vad kan sno ström utan att jag ser det? Något som ligger och kortsluter och glappar?

plankan
24 februari 2011 ·

Helt utesluttet att batteriet kan vara dårligt/defekt ??

Säker på att den laddar som den skall ??

DanneJ
24 februari 2011 · 642 Inlägg

Instämmer med ovanstående, om bilen inte drar någon tjuvström och om generatorn laddar som den ska så sjunger batteriet på sista versen, ett batteri brukar hålla cirkus mellan 3-5 år beroende på skötsel och underhåll så det kan mycket väl vara batteriet som har hög självurladdning.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
G-sson
24 februari 2011 · 612 Inlägg

Tänkte bara påpeka att en timmes laddning på ett helt tomt batteri inte är särskilt mycket. Ladda ordentligt och se hur det fungerar sedan.

pr0bz
24 februari 2011 · 163 Inlägg

Det är ett bra batteri som är 3år gammalt, underhållsladdat varje halvår fast det är underhållsfritt. Insmorda poler osv.. Vanligt batteri ska ju hålla 4-5år, ett bra underhållsfritt ska hålla dubbla livslängden. För 3000kr borde batteriet hålla mer än 3år tycker jag.
Tycker det är konstigt att bilen fungerar klockrent dagarna innan och sen helt plötsligt tvärdör en kväll.
Visst kan de vara så att batteriet är kasst, men att de bara slutar fungera.

G-sson, körde en snabb laddning bara så jag kunde mäta ifall den drog tjuvström.
Laddar 14.4V.
Har låtit batteriet stå ikväll utan inkoppling i bilen, får se om spänningen står sig.

Senast redigerat av pr0bz (24 februari 2011)

peegee Forummoderator
24 februari 2011 · 2 924 Inlägg

Har du 100% konstanterat att bilen inte startade pga urladdat batteri och inte berodde på något fel i startkretsen (plus-polsko > matningskabel > tändningslås > startrelä > startsolenoid > startmotor > jordkabel > minus-polsko) ?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
pr0bz
24 februari 2011 · 163 Inlägg

peegee skrev:
Har du 100% konstanterat att bilen inte startade pga urladdat batteri och inte berodde på något fel i startkretsen (plus-polsko > matningskabel > tändningslås > startrelä > startsolenoid > startmotor > jordkabel > minus-polsko) ?

Bilen startade inte och spänningen visade 7V över batteriet. Kopplade på ett extrabatteri med startkablar, då gick den starta. Så det är nog inte fel i startkretsen.

gamlingen
24 februari 2011 · 5 198 Inlägg

pr0bz skrev:

peegee skrev:
Har du 100% konstanterat att bilen inte startade pga urladdat batteri och inte berodde på något fel i startkretsen (plus-polsko > matningskabel > tändningslås > startrelä > startsolenoid > startmotor > jordkabel > minus-polsko) ?

Bilen startade inte och spänningen visade 7V över batteriet. Kopplade på ett extrabatteri med startkablar, då gick den starta. Så det är nog inte fel i startkretsen.

Då skulle jag byta batteri

Drönirettab
24 februari 2011 · 21 761 Inlägg

pr0bz skrev:
När jag väl var hemma så tog jag bort jordkabeln på batteriet och mätte mellan
polen och skon, den visade 19mA, som är vanligt att bilen drar vid "standby".
Bilen var låst och larmad vid mätningen, så den drar ingen tjuvström.

Är du absolut säker på att inget annat kan ha varit påslaget, tex kupebelysning eller handskfacksbelysning?

7 V är en mycket djup urladdning och egentligen skadlig, men om det är den enda djupurladdningen som batteriet har råkat ut för så bör det återhämta sig med en korrekt uppladdning av batteriladdare. Ditt batteri ska tåla en del stryk, räknas nämligen som djupcyklingsbatteri. smile

pr0bz
25 februari 2011 · 163 Inlägg

Drönirettab skrev:

pr0bz skrev:
När jag väl var hemma så tog jag bort jordkabeln på batteriet och mätte mellan
polen och skon, den visade 19mA, som är vanligt att bilen drar vid "standby".
Bilen var låst och larmad vid mätningen, så den drar ingen tjuvström.

Är du absolut säker på att inget annat kan ha varit påslaget, tex kupebelysning eller handskfacksbelysning?

7 V är en mycket djup urladdning och egentligen skadlig, men om det är den enda djupurladdningen som batteriet har råkat ut för så bör det återhämta sig med en korrekt uppladdning av batteriladdare. Ditt batteri ska tåla en del stryk, räknas nämligen som djupcyklingsbatteri. smile

Nej inget annat har varit påslaget, dock inte jag som använde bilen sist.
Men inget var tänt när jag själv larmade upp bilen.
Kollade över spänningen idag, och batteriet hade hållit sig över natten.
Det är första stora djupurladdningen,
ska sätta den på laddning nu ett par dagar så får vi se vad som händer.
Ska mäta om den drar tjuvström 5 körningar framåt, kanske är något som glappar.

Behövs det en laddare med booster för att starta upp det igen ordentligt?
har bara en vanlig laddare, har tyvärr inte inhandlat mig min ctek än..
Kanske man kan få det laddat på en verkstad för någon billig peng?

Senast redigerat av pr0bz (25 februari 2011)

Drönirettab
25 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Batteriet är slutet och ska, som andra slutna batterier, laddas upp med spänningsbegränsad laddare. Exempel på lämplig laddare är CTEK, men det finns ju även andra som inte är lika avancerade.

Att använda laddare med booster är inte att rekommendera, risken är att spänningen blir så pass hög att batteriet tvingas släppa ut litegrann syrgas. Om detta händer någon enstaka gång och dessutom under ett kort tag (typ någon timme) så gör det inte så mycket, men händer det ofta eller under längre tid (tex något dygn) så tar batteriet skada.

Jag hittar ingen specifik laddningsinfo till just Maxxima, men håller man sig till någon form av spänningsreglerad laddare så är det normalt sett inga problem. CTEK har visserligen en boosterfunktion hos några av sina modeller, men det är en kontrollerad form av "överladdning" och ska inte skada batterierna nämnvärt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang