Hur värt är det att ta truckkort?

fegge_89
24 februari 2011 · 1 302 Inlägg

Hej som topicen lyder hur värt är det att skaffa truckkort ?

Hur mycket ökar kortet ens chanser att få lager/truck jobb ?

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Värt: Nej
Ökar chansen att få jobb: Ja

Måste vägas mot varandra wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
IceEyes Varningar: För många..
25 februari 2011 · 2 552 Inlägg

Jag har truckkort och tycker definitivt att det var värt mödan. Det kostade ca: 5000 kr ta att, och att få anställning som lagerarbetare med truckkort är inga större bekymmer, åtminstone var det ganska enkelt för min del smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sir_x
25 februari 2011 · 945 Inlägg

Även jag har truckkort, kommer aldrig använda det i mitt framtida yrkesliv men det är ju inte fel att ha kompetenser. Om man studerar och vill jobba extra är det väldigt bra med kort, eftersom många jobbpooler får in lagerjobb där kortet är en stor merit.

Det är helt klart värt pengarna om du vill arbeta på lager...

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Betala för truckutbildning, ouf.. jag har fått tre truckutbildningar och med tanke på hur
oseriösa de brukar vara så känns det som att det inte är något man betalar för wink

Men arbetsledare inom tillverkning/lager är väl oftast lite snåla så chanserna ökar nog att
få lite jobb om man skaffar sig truckutbildning.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Hon som bestämmer här hemma har truckkort och är arbetslös. Om det beror på henne eller brist på jobb vat jag inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
fegge_89
25 februari 2011 · 1 302 Inlägg

Orsaken varför jag vill ta truckkort är så enkelt som att jag behöver en inkost då jag studerar och inte vill ta lån och bli återbetalningsskyldig smile

christofferedil Yellow bug!
25 februari 2011 · 1 640 Inlägg

Tycker det finns väldigt många bemanningsföretag som söker studenter till lager osv , så det borde väl vara värt om man vill tjäna lite extra! Kolla med arbetsförmedlingen om de kan bekosta ett truck-kort åt dig wink

På vissa arbetsplatser behöver du inte ha ett truckkort, där kan arbetsgivaren bestämma var du får köra truck, sålänge du har de kunskaper som krävs.. Men oftast vill de ju att den anställde har kortet..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Noxxer
26 februari 2011 · 1 482 Inlägg

Idag måste man ha utbildning för att köra truck, travers, arbetsplatformar osv i tjänst. Krav från arbetsmiljöverket pga det skett förmånga olyckor då folk inte "vet".

Om man nu ändå får köra truck på en  arbetsplats utan utbildning så kan det blir riktigt jobbigt om det händer något allvarligt.

BLT Service
Theracords Music Label
lingua
26 februari 2011 · 2 271 Inlägg

Som lagerchef tycker jag att det är värt det.
Självklart om det är en sökande med goda meriter utan kort går det bra ändå,
då vi oftast skickar dessa på utbildning genom företaget.

Ett bra plus i kanten vid sökande är det i alla fall om det är inom
logistik/lager du nu vill jobba?

Säger så här, 2 sökande med samma meriter men bara en har truckkort
Vem tror du jag skulle anställa?cool

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
fegge_89
26 februari 2011 · 1 302 Inlägg

lingua skrev:
Som lagerchef tycker jag att det är värt det.
Självklart om det är en sökande med goda meriter utan kort går det bra ändå,
då vi oftast skickar dessa på utbildning genom företaget.

Ett bra plus i kanten vid sökande är det i alla fall om det är inom
logistik/lager du nu vill jobba?

Säger så här, 2 sökande med samma meriter men bara en har truckkort
Vem tror du jag skulle anställa?cool

Tror du skulle anställa denne med truckkort dock så har jag bristfälliga erfarenheter inom just lager.

Dock har jag enbart verkstads vana då jag är utbildad cnc operatör i botten och har gjort de verse praktiker och sommarjobb på SAAB AB i Linköping som flygmontör/sammanbyggnad.

Hur stor chans har jag igentligen att få ett kvälls/sommarjobb med de erfarenheterna tro ?

CarpeDiem German Engineering
26 februari 2011 · 9 083 Inlägg

Jag fick truckförarutbildning betald utav praktikplatsen år 2004, 2-3 dagar teori och sen uppkörning som tog knappt 10 min och vips så fick jag truckkortet smile Riktigt kul var det big_smile Helt klart värt om man vill ha lagerjobb, passar perfekt om man är student och vill ha extra inkomst smile

Lycka till.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Kanske bör tilläggas att jag fick sommarjobb som truckförare (pluggade 2009) och arbetsledaren
som anställde mig till sin avdelning noterade truckkort och "högg" direkt tongue Lite humor.
Plus att jag fick diverse erbjudande om extrajobb på lager och annat från diverse bemanningsföretag. smile
Bör nog inte vara svårt att få något kring Linköping kan man tycka.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
lingua
26 februari 2011 · 2 271 Inlägg

fegge_89 skrev:

lingua skrev:
Som lagerchef tycker jag att det är värt det.
Självklart om det är en sökande med goda meriter utan kort går det bra ändå,
då vi oftast skickar dessa på utbildning genom företaget.

Ett bra plus i kanten vid sökande är det i alla fall om det är inom
logistik/lager du nu vill jobba?

Säger så här, 2 sökande med samma meriter men bara en har truckkort
Vem tror du jag skulle anställa?cool

Tror du skulle anställa denne med truckkort dock så har jag bristfälliga erfarenheter inom just lager.

Dock har jag enbart verkstads vana då jag är utbildad cnc operatör i botten och har gjort de verse praktiker och sommarjobb på SAAB AB i Linköping som flygmontör/sammanbyggnad.

Hur stor chans har jag igentligen att få ett kvälls/sommarjobb med de erfarenheterna tro ?

Beroende på utbud i Linköping tror jag det finns många områden man skulle
kunna använda din kunskap, produktion är ett av dom.
Just i produktion kan jag tänka mig att du är användbar under industrisemester osv
då du har maskinvanan, vare sig det är cnc eller styra prod-band eller liknande.

Som skrevs ovan ang lagstadgar osv, det som ofta glöms från lagerarbetare som hoppar in i trucken utan kort är vem det är det drabbar om det smäller, det är inte du! det är företagsägaren/huvudansvarige.
Vilket är allt från böter till fängelse beroende på incidentens grad för dennes räkning.
Nåt att tänka på för alla som får för sig detta.

Men lycka till med sökandet! flyttar du till Sthlm så går nog ett sommarjobb att ordna.wink

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2011 · 10 427 Inlägg

fegge_89 vad ska du plugga för något förresten? Kanske lönt att knyta sig till ett relevant företag inom ditt "område" om möjlighet finnes redan nu wink

lingua
26 februari 2011 · 2 271 Inlägg

steifan skrev:
fegge_89 vad ska du plugga för något förresten? Kanske lönt att knyta sig till ett relevant företag inom ditt "område" om möjlighet finnes redan nu wink

bra idé! väldigt lätt att fastna ( läs få jobb ) på de praktiker man är på.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Bjork OEM <3
26 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Gick truckkursen redan andra veckan på mitt jobb (för 4,5 år sen förvisso) för att jag skulle få köra eltruckarna i fabriken.

Idag är min arbetsuppgift just truckkörning så nu sitter jag bakom ratten 4 tons Stockatruck, så JA det var värt att ta det.

OEM <3
fegge_89
26 februari 2011 · 1 302 Inlägg

Jag håller på att utbilda mig till elektriker smile

Bjork OEM <3
26 februari 2011 · 6 957 Inlägg

Då är det nog rätt bra att ta truckkort då man idag har krav på det när man kör såna där hissar och skit som går på hjul.

OEM <3
fegge_89
26 februari 2011 · 1 302 Inlägg

Ska nu på torsdag ta och skaffa mig mitt truckkort via ekmans maskin i linköping kostar enbart 2500kr då får man både A och B samt så utbildar de enligt TPL2 eller vad det heter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang