"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

Kristian_L
27 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Rinnegan skrev:

snygg_mange skrev:
Hum...nu blev det här väldigt intressant tongue men vad säger dom på besiktningen året efter man bytt motor då?

Tror inte de blir så glada eventuellt, såvidare du inte får någon som inte ser skillnad på motorerna. Skulle nog gissa att för säkerhets skull så borde man rycka ur den och lyfta i gamla Rovern om inte annat.

Fast ett ännu lättare sätt är ju att skaffa en 350cui V8'a ur en 75'as Camaro. 145hk i dem, dock så kan du falla på vridet på den pjäsen, men då slipper du slita ur LS1 motorn då det är mycket lätt att fixa så dem ser nästan identiska ut. smile


Och det jag menade med att den blir lite hårresande att köra med då man har LS1'an är som sagt att då har du en pjäs som är försäkrad på 345hk/480nm, men 9 av 10 fall på dynotest så har det legat närmare 360 - 370hk och närmare 510nm i vrid. Otroligt trevliga maskiner som dessutom kan cruisas på under litern blandad trafik. smile

Falla på vridet?
Reglerna säger väl inget om det. 15kW/100kg. Effekt/vikt förhållande, inte vrid/vikt förhållande. tongue

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 februari 2011 · 2 401 Inlägg

snygg_mange skrev:
är det regler på vridmomentet?

Tror det är regler på vridmomentet, men vet inte vilka siffror det är som gäller. Men jag tror nog att en pjäs med 350nm bör gå igenom ganska lätt, då jag har sett det göras med gamla Datsun 240Z som väger inte mycket över 1000kg. smile


Kristian_V skrev:
Falla på vridet?
Reglerna säger väl inget om det. 15kW/100kg. Effekt/vikt förhållande, inte vrid/vikt förhållande. tongue

Som sagt så vet jag inte hur det är om man reggar det som amatörbyggd fordon eller bara regga som en Super Seven. Har hört att någon har råkat illa ut då det gäller vridet i motorn, dock så vet jag inte vad han försökte regga sin rod som.

Senast redigerat av Rinnegan (27 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jon-as
27 februari 2011 · 162 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

jon-as skrev:

Panzar_Audi skrev:

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

Vilka dieselmotorer har bra gasrespons och är rappa?

Min V70 med milda modifikationer har bättre respons än t.ex brorsans gamla 850 T5 enligt han själv, men så finns ju http://www.garaget.org/video/69696 t.ex, endast modifierad programvara och avgassystem.

Men det är klart, diesel är ju helt kass enligt alla som tittat för mycket på F&F........

F&F, menar du mig? Kolla vad jag åker för bruksbil så ser du att ja inte är oäven till det där med att åka sothora wink Har varit ute på isen och lekt hela dan med min diesel och konstaterar at det är knepigt med turbodeisel, iaf på min bil så är det en del fördröjning och det skulle inte jag vilja ha om man byggde en kul liten seven.

Mvh Jonas

snygg_mange
27 februari 2011 · 695 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

jon-as skrev:

Panzar_Audi skrev:

Jajjemen, sålänge den är från en D24 så passar den, tror även att bultcirkeln är samma på t.ex Audis tidiga V8or, eftersom D24an är en Vag-motor den också.

Tycker du ska satsa på diesel, ovanligt och fräckt, sen att en diesel inte kan vara rapp och ha go gasrespons är rent skitsnack!

Vilka dieselmotorer har bra gasrespons och är rappa?

Min V70 med milda modifikationer har bättre respons än t.ex brorsans gamla 850 T5 enligt han själv, men så finns ju http://www.garaget.org/video/69696 t.ex, endast modifierad programvara och avgassystem.

Men det är klart, diesel är ju helt kass enligt alla som tittat för mycket på F&F........

den här är det helt ok respons i tongue
http://www.youtube.com/watch?v=ggxsrVWEf9E

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
snygg_mange
27 februari 2011 · 695 Inlägg

Rinnegan skrev:

snygg_mange skrev:
är det regler på vridmomentet?

Tror det är regler på vridmomentet, men vet inte vilka siffror det är som gäller. Men jag tror nog att en pjäs med 350nm bör gå igenom ganska lätt, då jag har sett det göras med gamla Datsun 240Z som väger inte mycket över 1000kg. smile


Kristian_V skrev:
Falla på vridet?
Reglerna säger väl inget om det. 15kW/100kg. Effekt/vikt förhållande, inte vrid/vikt förhållande. tongue

Som sagt så vet jag inte hur det är om man reggar det som amatörbyggd fordon eller bara regga som en Super Seven. Har hört att någon har råkat illa ut då det gäller vridet i motorn, dock så vet jag inte vad han försökte regga sin rod som.

har också för mig att det är regler på vridet. men ska ta och beställa sfro boken smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 februari 2011 · 2 401 Inlägg

snygg_mange skrev:
har också för mig att det är regler på vridet. men ska ta och beställa sfro boken smile

Det låter som en bra idé, vore ju riktigt otrevligt ifall man har jobbat och klämt ner en V8'a eller diesel 5'a/6'a och det går inte igenom pga vridet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Panzar_Audi
27 februari 2011 · 820 Inlägg

jon-as skrev:

Panzar_Audi skrev:

jon-as skrev:

Vilka dieselmotorer har bra gasrespons och är rappa?

Min V70 med milda modifikationer har bättre respons än t.ex brorsans gamla 850 T5 enligt han själv, men så finns ju http://www.garaget.org/video/69696 t.ex, endast modifierad programvara och avgassystem.

Men det är klart, diesel är ju helt kass enligt alla som tittat för mycket på F&F........

F&F, menar du mig? Kolla vad jag åker för bruksbil så ser du att ja inte är oäven till det där med att åka sothora wink Har varit ute på isen och lekt hela dan med min diesel och konstaterar at det är knepigt med turbodeisel, iaf på min bil så är det en del fördröjning och det skulle inte jag vilja ha om man byggde en kul liten seven.

Mvh Jonas

Menade inte att vara otrevlig och jag förstår vad du menar, men jag blir lite trött för jag får alltid höra frågor och påståenden i stil med "Varför kör du diesel?" "En diesel går ju inte att trimma" osv!
Min 760 är jävligt knepig att köra också, men den har ju å andra sidan en stenålders diesel, D24TiC, har man inte laddtryck så händer inte någonting :p

Fixar man bara en eller två stycken bra matchade turbos, eller en riktigt bra Vntsnurra så har man ju kommit en lång väg till respons osv..

Sorry för offtopic!

Om man säger
91sean
27 februari 2011 · 76 Inlägg

En T5 från nån nyare volvo!

old school is the only school.
snygg_mange
28 februari 2011 · 695 Inlägg

Rinnegan skrev:

snygg_mange skrev:
har också för mig att det är regler på vridet. men ska ta och beställa sfro boken smile

Det låter som en bra idé, vore ju riktigt otrevligt ifall man har jobbat och klämt ner en V8'a eller diesel 5'a/6'a och det går inte igenom pga vridet.

SFRO boken är beställd smile

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2011 · 2 401 Inlägg

snygg_mange skrev:
SFRO boken är beställd smile

Bra det, nu är det bara att hålla tummarna på att det är relativt hög vridmoments-gräns. smile
Eller det bästa vore ju att den inte existerade alls.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
snygg_mange
28 februari 2011 · 695 Inlägg

Rinnegan skrev:

snygg_mange skrev:
SFRO boken är beställd smile

Bra det, nu är det bara att hålla tummarna på att det är relativt hög vridmoments-gräns. smile
Eller det bästa vore ju att den inte existerade alls.

a se bara hur lång tid det tar att få den smile beställde även "build your own sportscar" me

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
28 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Om det inte finns någon gräns på vridet så är ju en diesel skitbra, då kan du ju få typ 150hk 300+nm.
Det är en kombination som inte är helt lätt med en bensinare. Vrid som en buss i en liten lätt bil bara måste vara skitkul big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2011 · 2 401 Inlägg

RD_87 skrev:
Om det inte finns någon gräns på vridet så är ju en diesel skitbra, då kan du ju få typ 150hk 300+nm.
Det är en kombination som inte är helt lätt med en bensinare. Vrid som en buss i en liten lätt bil bara måste vara skitkul big_smile

Eller så kan man bara trycka ner en V8'a och få samma eller mer vrid men bara mer effekt och varv. wink

Senast redigerat av Rinnegan (28 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
RD_87 Skrotsamlare
28 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Rinnegan skrev:

RD_87 skrev:
Om det inte finns någon gräns på vridet så är ju en diesel skitbra, då kan du ju få typ 150hk 300+nm.
Det är en kombination som inte är helt lätt med en bensinare. Vrid som en buss i en liten lätt bil bara måste vara skitkul big_smile

Eller så kan man bara trycka ner en V8'a och få samma eller mer vrid men bara mer effekt och varv. wink

Tro mig, jag tycker mycket mer om V-8, jag tänkte mest på vikten/utrymmet och uddafaktorn big_smile
Cheva sb, 262/smoggad 305 vid besiktning , sen i med en 350/400. Vips så har man en självmordsapparat wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2011 · 2 401 Inlägg

RD_87 skrev:
Tro mig, jag tycker mycket mer om V-8, jag tänkte mest på vikten/utrymmet och uddafaktorn big_smile
Cheva sb, 262/smoggad 305 vid besiktning , sen i med en 350/400. Vips så har man en självmordsapparat wink

Iofs, det har du rätt i. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
2quick4u
28 februari 2011 · 296 Inlägg

är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan? har varit på många banträffar med sjuor och det som man vill uppnå är lite 4bar i laddtryck utan ett motor som är villig att varva. det absolut bästa är att sätta i en hoj motor, med dessa 150hk kommer du köra ifrån nästan alla serietillverkade bilar tack vare bilens vikt. en Civic är svår att få igenom besiktningen och motorn sitter åt fel håll, om du är inne på v-tech så är det en s2000 motor som du är ute och letar efter. är det en v6:a som hägrar så har alfa en riktigt stilig motor som går riktigt bra! ska du åka turbo, högvarvigt, och en lätt motor så är inte en fiat uno turbo motor ett helt fel alternativ.

Ska du åka bana är turbo fel alternativ, (du skrev att du inte skulle göra det) men men... det blir problem med värmen, och du kan inte gasa i kurvorna pga spolup. kompressor is the Shit om du ska åka bana!

Ska du bara åka väg skulle jag rekomendera en c20xe eller en c-tech ev. en dura tech, det är ju trots allt ett beprövat kapitel och det finns många som kör med det!!

Hoppas att du kanske blev lite klokare! lycka till!

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Rinnegan Malleus Malificarum
28 februari 2011 · 2 401 Inlägg

2quick4u skrev:
är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan?

Om du inte läste det för någon sida sedan, en 13b REW från nyare RX-7 med växellåda väger cirka 485 pounds.
En LS1 V8'a med 6 växlad Viper låda ligger på 515 pounds.
Dvs en 13 kilos viktskillnad, men LS1'an är otroligt mycket billigare att hålla på med, samt mer tryck i original utförande.


Bara för att det är V8'a betyder inte att de väger bly. Min bigblock motor i Buicken väger inte mycket mer än en Cheva 350 smallblock, trots att det är en rejäl storleks-skillnad.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
snygg_mange
28 februari 2011 · 695 Inlägg

2quick4u skrev:
är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan? har varit på många banträffar med sjuor och det som man vill uppnå är lite 4bar i laddtryck utan ett motor som är villig att varva. det absolut bästa är att sätta i en hoj motor, med dessa 150hk kommer du köra ifrån nästan alla serietillverkade bilar tack vare bilens vikt. en Civic är svår att få igenom besiktningen och motorn sitter åt fel håll, om du är inne på v-tech så är det en s2000 motor som du är ute och letar efter. är det en v6:a som hägrar så har alfa en riktigt stilig motor som går riktigt bra! ska du åka turbo, högvarvigt, och en lätt motor så är inte en fiat uno turbo motor ett helt fel alternativ.

Ska du åka bana är turbo fel alternativ, (du skrev att du inte skulle göra det) men men... det blir problem med värmen, och du kan inte gasa i kurvorna pga spolup. kompressor is the Shit om du ska åka bana!

Ska du bara åka väg skulle jag rekomendera en c20xe eller en c-tech ev. en dura tech, det är ju trots allt ett beprövat kapitel och det finns många som kör med det!!

Hoppas att du kanske blev lite klokare! lycka till!

MvH

tackar smile klart att de förmodligen kommer bli bana nån gång men det är inte syftet med bilen. har faktiskt kollat lite på c20xe o dom kostar inte mycket smile men det lutar åt att det får bli storebror x25xe med tillhörande 5 växlad manuell:)

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
2quick4u
1 mars 2011 · 296 Inlägg

snygg_mange skrev:

2quick4u skrev:
är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan? har varit på många banträffar med sjuor och det som man vill uppnå är lite 4bar i laddtryck utan ett motor som är villig att varva. det absolut bästa är att sätta i en hoj motor, med dessa 150hk kommer du köra ifrån nästan alla serietillverkade bilar tack vare bilens vikt. en Civic är svår att få igenom besiktningen och motorn sitter åt fel håll, om du är inne på v-tech så är det en s2000 motor som du är ute och letar efter. är det en v6:a som hägrar så har alfa en riktigt stilig motor som går riktigt bra! ska du åka turbo, högvarvigt, och en lätt motor så är inte en fiat uno turbo motor ett helt fel alternativ.

Ska du åka bana är turbo fel alternativ, (du skrev att du inte skulle göra det) men men... det blir problem med värmen, och du kan inte gasa i kurvorna pga spolup. kompressor is the Shit om du ska åka bana!

Ska du bara åka väg skulle jag rekomendera en c20xe eller en c-tech ev. en dura tech, det är ju trots allt ett beprövat kapitel och det finns många som kör med det!!

Hoppas att du kanske blev lite klokare! lycka till!

MvH

tackar smile klart att de förmodligen kommer bli bana nån gång men det är inte syftet med bilen. har faktiskt kollat lite på c20xe o dom kostar inte mycket smile men det lutar åt att det får bli storebror x25xe med tillhörande 5 växlad manuell:)

men det är ju en sexa och då blir det tungt och det är ju precis vad en sjua inte ska vara! wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Levinsson Brap Brap Brap
5 mars 2011 · 149 Inlägg

Rinnegan skrev:

2quick4u skrev:
är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan?

Om du inte läste det för någon sida sedan, en 13b REW från nyare RX-7 med växellåda väger cirka 485 pounds.
En LS1 V8'a med 6 växlad Viper låda ligger på 515 pounds.
Dvs en 13 kilos viktskillnad, men LS1'an är otroligt mycket billigare att hålla på med, samt mer tryck i original utförande.


Bara för att det är V8'a betyder inte att de väger bly. Min bigblock motor i Buicken väger inte mycket mer än en Cheva 350 smallblock, trots att det är en rejäl storleks-skillnad.

Jo, men hörre du. Du kan ju inte jämför med motorn från en nyare RX-7:a (13b REW) eftersom den ju inte på något sätt intressant för trådskaparen. REW motorn är ju alldeles för stark och har original från 240-280hk beroende på modell, den har också mycket utrustning som är ganska meningslöst i en super seven.

Om jag skulle bygga en Seven med wankel skulle jag satsa på en 13b från en Rx-7 FC, då sitter man på 150hk original utan turbo. Sedan skulle jag rensa den på det "modernare" insprutet och montera förgasare och ett tändsystem för att hålla det så basic som det går.
Du kommer att ha ett bra register och vill du kräma ur mer finns det kompetenta motorbyggare i Sverige som kan hjälpa dig plocka effekter upp till 300hk+ (fortfarande utan överladdning).

Jag vet en på Svenska Wankelregistret.se som byggt en Super Seven med Wankel, Christer heter han och här är lite kort från en Wankel träff 2009:

http://iloapp.rotarytech.se/data/_gallery//public/18/1251744175_resized.jpg?width=640&height=428

Denna motor är Bridge-portad och lämnar c:a 280hk utan överladd.
http://iloapp.rotarytech.se/data/_gallery//public/18/1251744205_resized.jpg?width=640&height=428


Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang