"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

Rinnegan Malleus Malificarum
5 mars 2011 · 2 401 Inlägg

Vore ju ypperligt, om man nu känner för att byta apex tätningar rätt ofta, samt att det är i längden dyrare än en otto-motor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
2quick4u
5 mars 2011 · 296 Inlägg

Men det är ju christers sjua :p och han har bytt motor till iår för att han orkade inte med flera motorras, om jag inte minns fel var det tre ras 2010 sad iår ska han åka s2000 istället. För övrigt drog wankeln över 5liter milen på bana :p

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Levinsson Brap Brap Brap
5 mars 2011 · 149 Inlägg

2quick4u skrev:
Men det är ju christers sjua :p och han har bytt motor till iår för att han orkade inte med flera motorras, om jag inte minns fel var det tre ras 2010 sad iår ska han åka s2000 istället. För övrigt drog wankeln över 5liter milen på bana :p

När man börjar komma upp emot 215hk/L så är det jäkligt viktigt att allt är inom toleranserna, tyvärr så funkade väl inte Christers setup... Vet inte om BP:n var för extrem? Du kanske har lite input?

Senast redigerat av Levinsson (5 mars 2011)

Mreque89 Oturen själv
5 mars 2011 · 593 Inlägg

RD_87 skrev:
För viktfördelningen skull bör du ju ha en motor som är så lätt som möjligt och har en effekt som passar redan från början, jag skulle säga B230ft.
Den är ju tillåten med sina 130-135hk och möjlighet att få ut 50hk till nästan gratis efter besiktningen. Alternativt nån liten ettrig japsmotor. 4 cylindrig BMW kanske kan va nåt?

B230FT har 170 hk ca, Du tänker på FK som är lättrycksturbo tror jag smile

Brum
2quick4u
5 mars 2011 · 296 Inlägg

Levinsson skrev:

2quick4u skrev:
Men det är ju christers sjua :p och han har bytt motor till iår för att han orkade inte med flera motorras, om jag inte minns fel var det tre ras 2010 sad iår ska han åka s2000 istället. För övrigt drog wankeln över 5liter milen på bana :p

När man börjar komma upp emot 215hk/L så är det jäkligt viktigt att allt är inom toleranserna, tyvärr så funkade väl inte Christers setup... Vet inte om BP:n var för extrem? Du kanske har lite input?

jag har ingen koll på setupen. kan rekomendera http://www.se7en-days.se/ och http://www.locostsweden.se/ för tips och allt annat! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Levinsson Brap Brap Brap
5 mars 2011 · 149 Inlägg

Rinnegan skrev:
Vore ju ypperligt, om man nu känner för att byta apex tätningar rätt ofta, samt att det är i längden dyrare än en otto-motor.

Hur ofta måste man byta apex tätningarna? Hur många mil / timmar? Snackar vi bara i race sammanhang eller snackar vi blandad körning på gata?

Senast redigerat av Levinsson (5 mars 2011)

torpis Forummoderator
5 mars 2011 · 10 572 Inlägg

Diesel är ett kul tänk, dock skall man inte titta på vridmomentet och sätta det lika med gå fort. Mycket mer vridmoment än effekt talar egentligen bara om att effekten finns lågt i registret.

En diesel drar mindre soppa vilket kan vara till fördel med liten tank i en liten bil :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rinnegan Malleus Malificarum
5 mars 2011 · 2 401 Inlägg

Levinsson skrev:
Hur ofta måste man byta apex tätningarna? Hur många mil / timmar? Snackar vi bara i race sammanhang eller snackar vi blandad körning på gata?

Oftare än en otto-motor i alla bemärkelser. Oavsett hur du argumenterar så kan du inte komma ifrån det. Wankel är en riktigt smart konstruktion, men i hållbarhet och ekonomi så håller det inte i längden såvidare inte du har ett jävla stort kapital.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
RD_87 Skrotsamlare
6 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Mreque89 skrev:

RD_87 skrev:
För viktfördelningen skull bör du ju ha en motor som är så lätt som möjligt och har en effekt som passar redan från början, jag skulle säga B230ft.
Den är ju tillåten med sina 130-135hk och möjlighet att få ut 50hk till nästan gratis efter besiktningen. Alternativt nån liten ettrig japsmotor. 4 cylindrig BMW kanske kan va nåt?

B230FT har 170 hk ca, Du tänker på FK som är lättrycksturbo tror jag smile

Självklart tänkte jag på LTT jag råkade skriva fel bara, B230 är ju inte direkt lätt men den är ju inte skittung heller.
Bmw M10 med turbo kanske? Den ska ju vara ganska stryktålig enligt vad jag har hört.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Mreque89 Oturen själv
6 mars 2011 · 593 Inlägg

Får du inte köra med en motor från en hiabysa ? turboladdad motorcyckel motor väger ju knappt nämnvärt.

Brum
2quick4u
6 mars 2011 · 296 Inlägg

Mreque89 skrev:
Får du inte köra med en motor från en hiabysa ? turboladdad motorcyckel motor väger ju knappt nämnvärt.

du får åka med hayabusa fast backväxel blir problem och bilen måste väga 853kg med en gammal 1300cc tongue ROLIG BIL!!! big_smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

cheva sb är bra motorer men kanske inte i ett seven bygge där vikten är av avgörande betydelse. du nämde vikt pounds och omvandlar man det i kg dvs 1 pound = 0.45359237 kilograms
Vill man ha en lätt V8 finns rover som väger 140 kg och tar man en volvo låda med od så har man en hållbart drivlina. sedan finns det en uppsjö av mordena aleminium V8 or men dom har dubbla överliggande kammar och en databox som gör dom extremt breda och höga, tar man en v6 så går det att med hjälp av rör bygga ett avgas system som låter som en v8


Rinnegan skrev:

2quick4u skrev:
är det inte så att man bygger en sjua för att den ska vara lätt? att sätta i en v8 i en super lätt bil måste ju vara som att sätta en jetmotor på ett pappersflygplan?

Om du inte läste det för någon sida sedan, en 13b REW från nyare RX-7 med växellåda väger cirka 485 pounds.
En LS1 V8'a med 6 växlad Viper låda ligger på 515 pounds.
Dvs en 13 kilos viktskillnad, men LS1'an är otroligt mycket billigare att hålla på med, samt mer tryck i original utförande.


Bara för att det är V8'a betyder inte att de väger bly. Min bigblock motor i Buicken väger inte mycket mer än en Cheva 350 smallblock, trots att det är en rejäl storleks-skillnad.

v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

2quick4u skrev:

Mreque89 skrev:
Får du inte köra med en motor från en hiabysa ? turboladdad motorcyckel motor väger ju knappt nämnvärt.

du får åka med hayabusa fast backväxel blir problem och bilen måste väga 853kg med en gammal 1300cc tongue ROLIG BIL!!! big_smile

Back växel är inge problem du annvänder ett backslag från en större båt

v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

Rinnegan skrev:
Vore ju ypperligt, om man nu känner för att byta apex tätningar rätt ofta, samt att det är i längden dyrare än en otto-motor.

Håller med fullständigt
Olja sprutar o soppan flödar

Rinnegan Malleus Malificarum
12 maj 2011 · 2 401 Inlägg

v860 skrev:
cheva sb är bra motorer men kanske inte i ett seven bygge där vikten är av avgörande betydelse. du nämde vikt pounds och omvandlar man det i kg dvs 1 pound = 0.45359237 kilograms
Vill man ha en lätt V8 finns rover som väger 140 kg och tar man en volvo låda med od så har man en hållbart drivlina. sedan finns det en uppsjö av mordena aleminium V8 or men dom har dubbla överliggande kammar och en databox som gör dom extremt breda och höga, tar man en v6 så går det att med hjälp av rör bygga ett avgas system som låter som en v8

Vet inte riktigt om du verkligen förstår hur lite en LS1 V8'a väger. Vikt/kraft förhållandet hos en LS1 går inte att så på något sätt, samt att det är en otroligt gatvänlig, samt trimvänlig motor gör det ju bara bättre.

Sen så går det aldrig att få en V6'a att låta som en V8'a.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2011 · 13 744 Inlägg

kanske en maskin från en volvo x40 t4 200hk utan modd
helt i alu finns lådor som passar bulton

eller 5cyl från 850/x70 osv med turbon mellan 225-260hk orginal med chip runt 300hk och relativt smidig el om man använder från en 850


helt klart ska man hålla sig till en alu motor annars tycker jag hela konseptet faller som en sten
skulle nog satsa på en 4:A före en v8 tex inte för effekten skull utan för att ha bra utrymme och lite lättare att hållas med och i sverige är väll volvos maskiner dom smidigaste att använda då det finns mycket kunskaper om dessa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

Rinnegan skrev:

v860 skrev:
cheva sb är bra motorer men kanske inte i ett seven bygge där vikten är av avgörande betydelse. du nämde vikt pounds och omvandlar man det i kg dvs 1 pound = 0.45359237 kilograms
Vill man ha en lätt V8 finns rover som väger 140 kg och tar man en volvo låda med od så har man en hållbart drivlina. sedan finns det en uppsjö av mordena aleminium V8 or men dom har dubbla överliggande kammar och en databox som gör dom extremt breda och höga, tar man en v6 så går det att med hjälp av rör bygga ett avgas system som låter som en v8

Vet inte riktigt om du verkligen förstår hur lite en LS1 V8'a väger. Vikt/kraft förhållandet hos en LS1 går inte att så på något sätt, samt att det är en otroligt gatvänlig, samt trimvänlig motor gör det ju bara bättre.

Sen så går det aldrig att få en V6'a att låta som en V8'a.

jo den är lätt men den har nog för många hästar och vridet från motorn kan göra att man får problem hos SFRO samt SBF
ls1, ls6 & Zli listan kan göras lång på fina motorer

Aga_Diff Bärs!
12 maj 2011 · 3 456 Inlägg

snygg_mange skrev:
som rubriken lyder. ska bygg mig en seven o funderar lite på vilken motor ja ska välja. ska inte vara en banräser utan en vardag/glidarbil, så skyline motor med 7 turbos går bort. effekten får nämligen inte överstiga 15kw/100kg. Har lite funderingar på en saab motor eller en rover v8,

kom gärna med förslag. gärna motorer som de går montera en låda för bakhjulsdrift lätt på, utan adapterplattor och dyligt. Ange gärna vilken låda som passa med i sånna fall smile

//Mathias

Micra maskin eller någon trött diesel...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

bästa ekonomi är att köpa en bil och använda bilens alla komponenter på så sätt kan du bygga en seven under 30000 + karossen tex mondeo V6 a låda och bakhjuls drift som gör att även bromsarna inte behövs bytas

v860
12 maj 2011 · 8 Inlägg

Rinnegan skrev:

v860 skrev:
cheva sb är bra motorer men kanske inte i ett seven bygge där vikten är av avgörande betydelse. du nämde vikt pounds och omvandlar man det i kg dvs 1 pound = 0.45359237 kilograms
Vill man ha en lätt V8 finns rover som väger 140 kg och tar man en volvo låda med od så har man en hållbart drivlina. sedan finns det en uppsjö av mordena aleminium V8 or men dom har dubbla överliggande kammar och en databox som gör dom extremt breda och höga, tar man en v6 så går det att med hjälp av rör bygga ett avgas system som låter som en v8

Vet inte riktigt om du verkligen förstår hur lite en LS1 V8'a väger. Vikt/kraft förhållandet hos en LS1 går inte att så på något sätt, samt att det är en otroligt gatvänlig, samt trimvänlig motor gör det ju bara bättre.

Sen så går det aldrig att få en V6'a att låta som en V8'a.

nä inte rikktgt V8 ljud men det e som att jämföra ljudet från en HD och japanare men bygger du systemet på ett specielt sätt så är det snarlik så en svensson märker inte det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang