Köpråd pendelbil!

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:

steifan skrev:

Aero T16 skrev:
En bil med 1.2 liters motor ska man nog inte pendla med. Den är mer för stadskörning.

1,2 TSI är ju en 4 cylindrig turbomotor på 105hk och ett maxvrid på 175Nm. På c:a 1100kg bil borde den vara helt ok att pendla med smile

Den vanliga 1,4-sugisen på 80hk är nog mer utav en stadskörningsmotor. Just 1,2 TSI har fått en del beröm från motorjournalister smile

men hur mycket skulle man kunna uppskatta att den drar på motorväg?

Bra fråga. Seat anger att Ibiza 1,2 TSI ska dra 0,44liter/mil på landsväg.
Vilken snittfart det handlar om vetetusan, 80km/h?

Jämförande tabell motorer osv för Ibiza:
http://www.seat.se/se/beapps/NewIbiza08 … tables.pdf

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Carl_bmw316
26 februari 2011 · 236 Inlägg

just nu så betalar jag service för 2 bilar så jag tänkte att det tog ut vart annat, service för en Leon ligger runt tvåtusen, och det kostar vel runt 1000 kr styck för att serva min bmw och saab,
värde minskningen tillkommer ju men jag tänker byta vart annat vart tredje, jag kör ungefär runt 5000mil om året. så det är av den anledningen jag är mer intresserad av en ny/demobil. var tror ni jag förlorar mest pengar på just nu när det gäller Seat att köra en Seat till 10000mil sen byta eller att köpa en billigare utan garanti försäkring, och köra upp den till 20000mil. För mej känns det som att det det första alternativet är tryggast och bäst.

Men vilken model är coolast?  jag hade ju planerat att köpa en "Leon style"
men får man nån sportigare och snyggare ibiza för dem pengarna? Åsikter Boys!
vad tycker ni?
vilken motor går att plåga mest och bäst på motorvägen? vilken tror ni drar minst är det 1,2an?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
26 februari 2011 · 236 Inlägg

Nån som vet vilken motor som drar minst sopa?
nån som kan visa en kalkyl på en diesel?
finns det mer bilar i samma prisklass?
peugeot bara skrott? tycket 307 är snygg, hur är kvalitet? Vi hade en på firman en 09 som var trasig mer än den funkade men har dem blivit bättre?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
26 februari 2011 · 236 Inlägg

diesel vs bensin? var blir bäst i slutänden?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
26 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
diesel vs bensin? var blir bäst i slutänden?

En snål modern diesel har ungefär samma skatt som en snål bensindriven men dricker kanske 3dl/mil mindre samtidigt som dieseln är något billigare per liter. Eller en hel krona billigare om du kör på 98 oktan vilket dels många moderna bilar vill ha, och dels inte är så dumt eftersom 95 oktan försvinner och ersätts med miljöbränslet E10 som innehåller mer etanol(=högre förbrukning).

Sedan bör en diesel ha bättre andrahandsvärde, vilket skall vägas mot högre inköpspris. Men på 5000mil/år bör det gå med plus snabbt. smile

Diesel 0.45L/milen, bensin 0.7L/milen. 2.5dl skillnad. På 5000mil blir det ca 17.000:-/år i bara bränsle. Här ovan räknat på bilar med lite storlek, komfort och säkerhet och ingen på pappret jättesnål stadsbil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

Diesel låter ju mycket bättre. riktigt bra att skatten ska sjunka !

Men nu har jag bestämt mej för diesel vad ska jag kolla på får modeller
mer än leonen ?
några heta tips?
vad förlorar jag mest på tror ni ny/demo bil eller en bil som har gått runt 10000mil, räkna med att jag kör runt 5000 om året och har tänkt att ha bilen i 2 år.

Tips på snåla roliga bilar sökes!


Rquired tack så mycket för kalkylen! du övertygade mig!    cool

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Diesel låter ju mycket bättre. riktigt bra att skatten ska sjunka !

Men nu har jag bestämt mej för diesel vad ska jag kolla på får modeller
mer än leonen ?
några heta tips?
vad förlorar jag mest på tror ni ny/demo bil eller en bil som har gått runt 10000mil, räkna med att jag kör runt 5000 om året och har tänkt att ha bilen i 2 år.

Tips på snåla roliga bilar sökes!


Rquired tack så mycket för kalkylen! du övertygade mig!    cool

Var så god!

Jag hade däremot funderat noga innan jag köpt en Seat, märket går dåligt rent generellt och är nedläggningshotat och i Sverige är dem inte populära. Alltså ett dåligt andrahandsvärde generellt, att den då dessutom kommer vara en långmilare när du säljer den gör det inte bättre: Räkna med en svårsåld bil som tappar mycket i värde, om den är ny.

Köper du en Seat som rullat 10.000mil och säljer den 5år gammal med 20.000mil på mätaren blir det nog värre, vem köper en Seat med det miltalet? Folk tvivlar på kvalitén, gemene man vet ju inte att det är en VW i grunden!

-Mini Cooper D är däremot en fruktansvärt rolig bil, samtidigt är Mini populära och andrahandsvärdet stabilt. Snål och ekonomisk, men ingen särskilt bekväm bil. (Miljöbil)

-Lika rolig men stadig och bekväm stavas Bmw 1-serie, 118d är pigg och imponerande snål. Stabilt andrahandsvärde, långa mil gör inte så mycket på en Bmw då folk vet att de klarar av det. Dessutom är en 118d begagnad i din prisklass, det största värdetappet ligger alltså bakom dig. (Miljöbil)

-Mercedes A-klass är en annan, efter förra generationens vurpa i älgtestet gravt underskattad bil. Har inte större yttermått än en Mini, men har bättre utrymmen än de flesta bilar i golfklassen och skäms inte jämförd men många i mellanklassen. Imponerande stadig bil i högre farter, den ynka 3.5m A jag hade var stadigare/bekvämare i snabb landsvägsfart eller däröver än många billigare mellanklassbilar som Nissan Primera, Mazda 626 etc. Det märks att den är byggd för Autobahn, dessutom har den en speciell konstruktion som gör den krocksäker som en stor bil. Finns som miljöbil, men är då imponerande slö. Lagom med motor innebär: http://www.blocket.se/kristianstad/Merc … 20&w=3
Eller en storlek större, bekvämare och stadigare: http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 20&w=3

VW kan dom med, men någon sådan vill jag inte rekommendera. Inte tråkiga att köra, men finns det tråkigare bilar till design och utförande?

-För att inte bara nämna tyska bilar får Alfa Romeo MiTo komma med, miljödiesel som dricker 0.4L/milen blandad körning och för den volymen får du en överdos av karaktär och körglädje. Men att sälja en Alfa Romeo med långa mil? Det bör vara värre än att sälja en Seat långmilare, håller godkänt gör de däremot oavsett vad svenska fördomar säger.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

grymt tack återigen för att du lägger ner så mycket tid!
Jag viste inte att det var nedläggnings hotat tongue'
har typ aldrig sett en seat på blocket som har gått 20000mil tongue
som sagt det är ju en vw i borten,

Mini Cooper D känns lite liten kanske. ibland åker vi faktiskt 4a  i min bil smile

bmw 118d såg grym ut smile det är intressant


Mercedes A-klass gillar tyvär inte utseendet sad


vW har du rätt om r32 med diesel hade dock inte varit fel,

Alfa Romeo MiTo kommer jag i samma läge som seaten med.

det är ju såhär att om jag köper en seat lär jag ju ha kvar en seat och byta in den. så det märket jag väljer blir jag nog lite fast vid tongue


Volvo
Opel
saab
misubitchi
Ford
Har dem några bra altenativ tror ni?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

måste man inte byta partikel filter vid 10000mil på en diesel och det kostar väl typ 18000 :S

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Jo så är det också, Teknikens Värld har skrivit några artiklar om partikelfilter på BMWs m.fl.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Vad gäller för BMW:s dieselbilar och deras partikelfilter?
Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil. När det inträffar beror på hur bilen körs, så det finns inga fasta intervaller utan det är bilens serviceindikering som gäller. Prisnivån som ni har fått indikerad är riktig, någonstans mellan 15 000 till 20 000 kronor beroende på modell, och den stora kostnaden är filtret. Arbetet gör man på en till två timmar beroende på modell.


16000mil låter vettigare än 10 000. Men man vet ju aldrig wink

Senast redigerat av steifan (27 februari 2011)

Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

Diesel låter så farligt.

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Partikelfilter finns på alla moderna snåldiesel men är faktiskt något som kanske skulle få dig att fundera på en ny eller nästan ny bil istället för en begagnad som snart behöver byte? Å andra sidan är det "bara" 10-15.000:-, en ny bil för 150´ bör tappa i värde för mer än så jämfört med en begagnad för 150´ vars ny pris var det dubbla. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

jo det har du rätt i!


Volvo
Opel
saab
misubitchi
Ford
Har dem några bra altenativ tror ni?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
jo det har du rätt i!


Volvo
Opel
saab
misubitchi
Ford
Har dem några bra altenativ tror ni?

Begagnad Volvo C30 är ett, Saab har ingen mindre bil utan enbart 9-3 som först idag har en miljödiesel överhuvudtaget (Till dubbla budget). Mitsubishi har inget roligt mindre alternativ om du frågar mig, men Ford har Focus som går billigt men är en gammal och omodern bil med lite tveksam upplevd kvalité.

Jag skrev "C30" ovan, men tänkte att detta även omfattar S40 och V50 som finns med i princip samma motorer och förbrukning. Kombin V50 är klart vettigast av dessa, värd en titt i alla fall. Men hela denna modellserien luktar mer Ford än Volvo när det gäller kvalité och utförande, känns kanske lite avigt att betala dyrt för Volvo-emblemet då? Dock en trevlig och harmonisk bil i övrigt, inte rolig men inte tråkig heller. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

Vad hade ni/du gjort för val av bil om du satt i mina kläder?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Vad hade ni/du gjort för val av bil om du satt i mina kläder?

Jag hade köpt en 118d, jag sitter nämligen bäst i Bmw och har mycket bra erfarenhet av att de håller. Den stora anledningen till att jag idag inte kör 1-serie diesel är att jag behövde mer utrymme, fram är E87 rymlig men baksätet och bagageutrymmen är inget att skryta med.

Eventuellt hade jag tittat på en Mini Cooper Clubman med diesel, inte rymlig den heller med har rolig design och karaktär. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
carloz
27 februari 2011 · 43 Inlägg

Jag var i din sitts tidigare och kollade på en Mini Cooper Clubman diesel i December men kom inte överens med säljaren om priset.
Det blev raka vägen till VW/Audi.

Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

men hur är andra hands värdet på en Cooper?
hur mycket kostar det att äga en 118d? service och liknande? Vilken årsmodell bör jag satsa på?
är det ingen mer än Rquired som läser det här nu? smile
isåfall får ni andra också gärna komma med tankar angående Vilken bil jag "Borde välja"

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

carloz skrev:
Jag var i din sitts tidigare och kollade på en Mini Cooper Clubman diesel i December men kom inte överens med säljaren om priset.
Det blev raka vägen till VW/Audi.

köpte du ny? vad valde du? motivera gärna varför smile
Vad var det aktuella priset?
hur mycket lägger du i månaden nu? hur långt pendlar du?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

vad tror ni om Citroën DS3?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang