Köpråd pendelbil!

carloz
27 februari 2011 · 43 Inlägg

Jag kör 11 mil om dagen och körde tidigare en Leon Cupra dagligen.
Det gick an ända tills det var dax att betala sin första helförsäkringsperiod utan vagnskadegaranti.

Bestämde mig genast för att köpa en vettig tysk bil i golfklassen med dieselmotor istället.
Leon Cupran köpte jag ny och det var ett sånt oskönt värderas dom första 100 milen så jag kollade på en bil som redan gått några hundra mil. Kollade på en rätt utrustad Mini Cooper men den blev för dyr så jag hittade ganska snabbt efter en rätt utrustad Audi som gått som demobil.

Så nu tankar jag varannan  vecka och betalar 0:- i försäkring (fösta året) och 0:- i skatt till 2015.
Audin fick jag ge 245 000:- för.

Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

Mannen som langar upp kontant wink

Okey låter trevligt lite högt över min prisplan sad att köpa en sån a3

Vad hade du satsat på i mina kläder?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
carloz
27 februari 2011 · 43 Inlägg

Nja. tog den på lån för att få fri försäkring (lånet är billigare än försäkring när man är ung).
Leon diesel låter inte som en dum idé, annars Octavia, Golf, C30 åk runt till bilhandlare och provkör.

Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

Jo ska det i vilket fall blir det billigare en att ha mina två gammla "96or" bilar wink
Vilken tror ni är roligast?  smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

DS3-fräck bil men håller den?

Av dessa bilarna tror jag Mini blir klart roligast, oavsett om det är en tredörrars eller en Clubman.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

jo den är nog ganska kvick!
Jo men hur går det med andra hands värdet? på mini?

En sak jag kom på. Vad är mest fördelaktigt du som har lånat till bil innan, låna via bilfirman eller via bank?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
jo den är nog ganska kvick!
Jo men hur går det med andra hands värdet? på mini?

En sak jag kom på. Vad är mest fördelaktigt du som har lånat till bil innan, låna via bilfirman eller via bank?

Andrahandsvärdet på Mini är rejält stabilt, populära bilar många vill ha och ännu fler kan tänka sig. Dessutom har Bmw lyckats få fram att de ligger bakom bilen, det är något de flesta verkar känna till så jag tror inte folk tvekar på att Mini håller. smile

Frågan om lån kan jag inte svara på dock.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
julhej
27 februari 2011 · 7 Inlägg

Renault Clio! riktigt bra bil som bara går och går.

Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

ofta det är bmw som liger bakom mini? smile då är det ju kvalité iallafall.

ska kolla på renault clio också då när jag kollar på volvo smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 februari 2011 · 236 Inlägg

nån som har koll på lånen eller? vad som har mest fördelar bank eller bilfirma?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Bra fråga, om du är medlem i något fackförbund med anslutning till LO, TCO eller SACO kan du ta ett s.k. "medlemsbillån" om du köper hos en bilhandlare. Bla hos Swedbank: http://www.swedbank.se/privat/privatlan … /index.htm Borde vara förmånligt på något vis tycker jag tongue
Annars finns "medlemslån" utan säkerhet och kontantinsats upp till 250 000 där man
får med en till synes hygglig betalskyddsförsäkring "på köpet" m.m.

Carl_bmw316
28 februari 2011 · 236 Inlägg

trevligt ska kolla runt lite, tack! snart ska man ut på sin provkörnings turné smile

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
peegee Forummoderator
28 februari 2011 · 2 924 Inlägg

Titta på dieselbilar max årgång 2005, de har ofta inget DPF (Partikelfilter) eftersom det kom 2006 på de flesta bilar och då inte mindre motorvolym än 1.6 liters motor till fördel för bränsleförbrukning på motorväg samt inte för stor bil, du får du låg fördonskatt och inte lika stor värdeminskning som en nyare bil.

En dieselbil skiljer bara 2-3 dl/mil mellan stads- och landsvägskörning medans en motsvarande kan skilja det dubbla och mer, beroende på motor-/bilstorlek.

Vill man ha en nyare bil på ca 3 års sikt med 15 mil/dag, så är det svårt att motivera Privatköp framför Leasing-/tjänstebil avtal, eftersom värdeminskningen då är en starkt påverkande post!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
PerfectionR Japanese Engineering
28 februari 2011 · 690 Inlägg

C30 D5 R-Design? Grym bil! Tuff,Snabb (180hk i  en liten bil), Turbo, Diesel, Snygg. Vet inte hur mycket den drar dock men det är ju en diesel smile

Exempel: http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_C … 11&w=3

Edit: För dig som vill ha en väldigt bränslesnål bil så finns ju även C30 1.8 Flexifuel R-Design

Exempel: http://www.blocket.se/hassleholm/Volvo_ … 11&w=3

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (28 februari 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
peegee Forummoderator
28 februari 2011 · 2 924 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
C30 D5 R-Design? Grym bil! Tuff,Snabb (180hk i  en liten bil), Turbo, Diesel, Snygg. Vet inte hur mycket den drar dock men det är ju en diesel smile

Exempel: http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_C … 11&w=3

Kikade du på miltalet på denna bil innan du föreslog den? roll
Jag skulle säga att den går bort direkt...

TS kommer köra ~11 000 mil på de 3 åren han beräknat... vart har värdet och underhållskostnaden tagit vägen då..? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
ofta det är bmw som liger bakom mini? smile då är det ju kvalité iallafall.

ska kolla på renault clio också då när jag kollar på volvo smile

Visst är det så, Bmw köpte (Eller behöll efter att ha sålt Rover) varumärket "Mini" så den nya modellen som kom 2001 och det som byggts därefter är en Bmw-produkt in i minsta detalj. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
28 februari 2011 · 236 Inlägg

Ofan smile jo frågan är om jag kan fåtag på en 2005 utan strul som har rullat så pass lite sad fins det möjlighet till leasing för privat person? har ju tänk att byta bil var 2-3 år så man vill ju helst ha en bil som inte kostar 16000 i inköp sen får jag ut ca 90 för den efter 2 år med 10000 mil :S

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
28 februari 2011 · 236 Inlägg

Bäst är vel om jag får tag i nån Demo bil som har gått typ 3000 mil, typ
men måste börja åka runt och provköra nu smile

Tack för alla svar!

ingen som har koll på vad man tjänar på att låna på bilfirman?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Masquerade Aldrig nöjd
28 februari 2011 · 804 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Mini Cooper D känns lite liten kanske. ibland åker vi faktiskt 4a  i min bil smile

bmw 118d såg grym ut smile det är intressant

Lustigt att dessa två meningar följde varann, då 118d är betydligt mindre än Mini Cooper inuti. 1-serien är nog en av de minsta bilarna jag suttit i (vilket inkluderar Mini Cooper) och det finns bra mycket mindre plats bak (och fram) än i t.ex. en Nissan Micra eller för all del min egen bil. Avråder dig verkligen från att köpa en 118d om ni åker fler än 2 personer.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Masquerade skrev:

Carl_bmw316 skrev:
Mini Cooper D känns lite liten kanske. ibland åker vi faktiskt 4a  i min bil smile

bmw 118d såg grym ut smile det är intressant

Lustigt att dessa två meningar följde varann, då 118d är betydligt mindre än Mini Cooper inuti. 1-serien är nog en av de minsta bilarna jag suttit i (vilket inkluderar Mini Cooper) och det finns bra mycket mindre plats bak (och fram) än i t.ex. en Nissan Micra eller för all del min egen bil. Avråder dig verkligen från att köpa en 118d om ni åker fler än 2 personer.

Nja, 1-serie är jämförbar med Clubman men ordinarie Mini är mindre i baksäte och bagage. Och om inget annat är en femdörrars Bmw lättare att kliva in i.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang