Köpråd pendelbil!

mr_green
4 maj 2011 · 847 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
Din så ju nice ut wink kanske kan duga får provköra wink,... MER tips!!!

Gör det. Du lär bli förvånad redan på en originalbil. Sen om du får chansen o testa en V-tech chippad så är du såld hehe

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Carl_bmw316
4 maj 2011 · 236 Inlägg

Jo körde ford fokus 95hk disel idag den var dock ganska trevlig. ett pris på 209000 dock...

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Phenylamine Byggbas
5 maj 2011 · 117 Inlägg

Jag hade om jag varit i dina kläder satsat på en Volvo c30 1,6D/2,0D, tar runt 0,5 milen.
Anledningen till detta är att den är snål, god kvalité, bra väghållning och oerhört snygg!

För din budget så kan du även få tag på en v50 med samma motorer som ovan, den är mer praktisk än c30in då den är kombi och har 5 säten. Även god kvalité och är snygg för att vara kombi.

PerfectionR Japanese Engineering
5 maj 2011 · 690 Inlägg

Välj vilken diesel du vill men välj inte Peugeots HDI motorer, riktigt tråkiga och låter mycket!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Fimp3n Random
5 maj 2011 · 480 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Välj vilken diesel du vill men välj inte Peugeots HDI motorer, riktigt tråkiga och låter mycket!

Tycker personligen att dom är riktigt trevliga. Inte alls högljuda samt var det riktigt bra drag i dom jag körde. Har dock bara kört dom nyare. Dvs Peugeot 308 2.0 HDI samt deras skåpbil Peugeot Boxer 3.0 HDI.

PerfectionR Japanese Engineering
5 maj 2011 · 690 Inlägg

Fimp3n skrev:

1EVOXIN1 skrev:
Välj vilken diesel du vill men välj inte Peugeots HDI motorer, riktigt tråkiga och låter mycket!

Tycker personligen att dom är riktigt trevliga. Inte alls högljuda samt var det riktigt bra drag i dom jag körde. Har dock bara kört dom nyare. Dvs Peugeot 308 2.0 HDI samt deras skåpbil Peugeot Boxer 3.0 HDI.

Jag menar 407orna med under 100hk.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
guwib
5 maj 2011 · 624 Inlägg

funderar själv på den nya ford fiesta "van", lastbilsreggad fiesta med 2 dörrar,70 eller 95hk diesel, miljöbil, låg skatt, låg förbrukning, stor invändigt trots yttre format, bra lastutrymme=)liten och smidig, lätt å parkera om man inte har plats/tomt..övertalar mig själv just nu...

who´s the man?
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 maj 2011 · 10 427 Inlägg

guwib skrev:
funderar själv på den nya ford fiesta "van", lastbilsreggad fiesta med 2 dörrar,70 eller 95hk diesel, miljöbil, låg skatt, låg förbrukning, stor invändigt trots yttre format, bra lastutrymme=)liten och smidig, lätt å parkera om man inte har plats/tomt..övertalar mig själv just nu...

Riktigt snygg för att vara en "transport"-bil cool

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200903/2009-ford-fiesta-sportvan-3_800x0w.jpg
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200903/2009-ford-fiesta-sportvan_800x0w.jpg

Iofs var det där någon "sport"-variant wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
guwib
5 maj 2011 · 624 Inlägg

steifan skrev:

guwib skrev:
funderar själv på den nya ford fiesta "van", lastbilsreggad fiesta med 2 dörrar,70 eller 95hk diesel, miljöbil, låg skatt, låg förbrukning, stor invändigt trots yttre format, bra lastutrymme=)liten och smidig, lätt å parkera om man inte har plats/tomt..övertalar mig själv just nu...

Riktigt snygg för att vara en "transport"-bil cool

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 … 800x0w.jpg
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/2 … 800x0w.jpg

Iofs var det där någon "sport"-variant wink

ja den är inte så dum alls...smile

who´s the man?
Carl_bmw316
5 maj 2011 · 236 Inlägg

c30 ligger ju ganska högt va? nu görs dem väl bara med R-design med?
tyckte att fokusen var trevlig... seat leon dieseln. känns ganska budget om man jämförde mot forden. ska prova nån skoda med i veckan,

Lite priser jag har fått när jag har kollat runt.

Leon 1,6l tdi 105hk miljöbil. 195000:-

Volvo C30 D3 R-Design 260000:-

Volvo c30 D2 R-Design 229500:- en återförsäljaren hos den andra 252350:-

Peugeot 308 Premium 1,6 Hdi 5D 195000:-

bmw 118d 256995:-

Audi A3 Tdi s-line 105hk 248805:-

Ford fokus 1.6 TDCi 95hk, 6-växlad manuell 211000:-

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
6 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Vet faktiskt inte varför C30 förtjänar en plats på listan? Enormt opraktiskt, känns billigt byggd som en Ford Focus och kostar förhållandevis mycket pengar. Och särskilt pålitlig har Volvo´s minsting inte varit...

Har du kollat på Mini Cooper? Inte ett dugg praktisk, men det är inte därför man köper en sådan heller. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Carl_bmw316
6 maj 2011 · 236 Inlägg

Har faktiskt inte hittat någon återförsäljare i kalmar för mini....
men nån som har några åsikter om vad jag bör välja. börjar får stor besluts ångest även att jag har provkört en massa bilar tongue

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Rquired Allmänt envis
6 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Ur min synvinkel så: Är Peugeot och Seat för osäkra märken att satsa på, tveksam kvalité, dåligt rykte och därav halvdant andrahandsvärde. Ford Focus är en gammal modell som känns ännu äldre och går därför bort, för jag antar att det inte är den nya modellen du tittar på?

C30 är en sämre version av Focus, och går därmed bort. Audi A3 är en kanonbil men gammal och hamnar därför efter statistiskt pålitligare och enormt mycket roligare 1-serie i mina ögon. Ettan är en personlig favorit, fruktansvärt körglad och BMW är ett märke med bland Sveriges nöjdaste ägare och enligt statistik också bland de pålitligaste modellerna. Det ser bra ut, men den är väldigt trång och inte vidare modern. Har du inte ont av det sistnämnda så varför inte?

Mini är av samma anledningar som BMW en kanonbil, det är trots allt samma tillverkare bakom dem. Det är ingen idé att argumentera för bilen, antingen älskar man den eller så gillar man den men väljer bort den ändå. wink

Ett alternativ till vill jag slänga fram; Alfa Romeo Guiletta. Var säkrast i sin klass förra året enligt Euro Ncap och är en snygg bil med mycket själ: Dock har Alfa dåligt rykte och lite tveksam kvalité de med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
6 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har inte förstått varför man väljer små skitbilar om man pendlar över 10 mil om dagen? Komfort och säkerhet finns inte på kartan eller? Skulle jag spendera 15 mil på motorväg varje dag skulle jag ÅTMINSTONE köpa en bil i mindre medelklassen. Typ Bmw 3-serie, Volvo V60, Vw Golf mm.. Jag personligen hade nog gått upp lite till. Om priset är en förbrukning på 1-2dl mer skulle jag inte tveka.

Carl_bmw316
6 maj 2011 · 236 Inlägg

Jag har kollat på nya bilar. Men det kanske inte behövs. prisena jag har angivit är priser jag har fått på nya bilar.
anledningen till det är nybilsgarantin och vagnskade garantin, som sagt idag äger jag en styck saab 9000, en bmw e36 316, och en 240, jag har en soppa räkning på 5500 i månaden blus försäkring och reprationer på dem andra bilarna tongue men dock kanske jag kan köpa begangnad, fast bilen kommer rulla 15mil om dagen..

Mvh /carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
6 maj 2011 · 236 Inlägg

jo det är ju också en intressant aspekt! dock så är det priset och att jag inte har familj "barnvagn eller dylikt"
som gör att jag kollar på "småbilar"

Senast redigerat av Carl_bmw316 (6 maj 2011)

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Masquerade Aldrig nöjd
6 maj 2011 · 804 Inlägg

Carl_bmw316 skrev:
jo det är ju också en intressant aspekt! dock så är det priset och att jag inte har familj "barnvagn eller dylikt"
som gör att jag kollar på "småbilar"

Nu var det längesedan jag kollade i den här tråden, men du har inte kollat på Mercedes A-klass (eller B200 Turbo)?

Livet är för kort för att äga Volvo.
Carl_bmw316
6 maj 2011 · 236 Inlägg

B200 Turbo har ganska hög förbrukning sad
A-klass nej inte än.

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Phenylamine Byggbas
6 maj 2011 · 117 Inlägg

Att påstå att Volvo C30 går bort pågrund av att det är en sämre version av focus visar att man inte har någon vidare koll. Visst så delar c30 och den nya focusen platta. Fast Kvalitén i c30in är bättre. C30 känns mer genuin, mer bastant.

Att påstå att en Alfa är ett bättre alternativ? Tja, om man vill ha bilen mer på verkstad än på vägen. Visst är Alfan oerhört vacker men kvalité var inte på dagordningen när den bilen planerades. Man kan kolla runt på olika tester på internet, hittade ett där Volvo C30 fick bättre resultat än ovannämda Audi A3 samt BMW 1-serie. Dock så gällde detta testet T5an som av förklariga skäl inte är ett alternativ. Men jag tycker iallafall att du ska testa en C30.

Och om du vill ha en riktigt billig bil som inte är en "prestige kärra" så varför inte något ur Hyundais modellprogram? Snygga bilar, med oerhört mycket bättre kvalité än för 10 år sedan. Bra andrahandsvärde. Koreanerna är på stark fram marsch.

Nu lät jag väldigt bitter och partisk, men jag anser bara att man inte ska klanka ner på C30 som av många anses vara en av världens vackraste småbilar. Dock så är den dyr som många har påpekat, men då kan man köpa en 2 år gammal istället.

Lycka till med letandet, det finns inget rätt eller fel i denna frågan. Alla har olika begrepp på vad som är en bra pendlingsbil helt enkelt.

Rquired Allmänt envis
6 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Phenylamine skrev:
Att påstå att Volvo C30 går bort pågrund av att det är en sämre version av focus visar att man inte har någon vidare koll. Visst så delar c30 och den nya focusen platta. Fast Kvalitén i c30in är bättre. C30 känns mer genuin, mer bastant.

Att påstå att en Alfa är ett bättre alternativ? Tja, om man vill ha bilen mer på verkstad än på vägen. Visst är Alfan oerhört vacker men kvalité var inte på dagordningen när den bilen planerades. Man kan kolla runt på olika tester på internet, hittade ett där Volvo C30 fick bättre resultat än ovannämda Audi A3 samt BMW 1-serie. Dock så gällde detta testet T5an som av förklariga skäl inte är ett alternativ. Men jag tycker iallafall att du ska testa en C30.

Och om du vill ha en riktigt billig bil som inte är en "prestige kärra" så varför inte något ur Hyundais modellprogram? Snygga bilar, med oerhört mycket bättre kvalité än för 10 år sedan. Bra andrahandsvärde. Koreanerna är på stark fram marsch.

Nu lät jag väldigt bitter och partisk, men jag anser bara att man inte ska klanka ner på C30 som av många anses vara en av världens vackraste småbilar. Dock så är den dyr som många har påpekat, men då kan man köpa en 2 år gammal istället.

Lycka till med letandet, det finns inget rätt eller fel i denna frågan. Alla har olika begrepp på vad som är en bra pendlingsbil helt enkelt.

Jag har kört jag vet inte hur många mil med Volvo´s C30/S40/V50-modell som hyrbil och den är då inte ett dugg mer genomtänkt än vad Ford Focus är, och materialen är inte mer rejäla heller. Man betalar inte tiotusentals kronor mer för en opraktisk bil bara för att få en marginellt bättre ytbeklädnad i bästa fall. Utseendet har den dock med sig, men sen när köps en Volvo för utseendet?

Denna modellseries moderata resultat i diverse kvalitétsundersökningar, framför allt i modellens unga år, visar också på att den knappast håller full kvalité.

Dina uttalanden om Alfa Romeo vet jag inte vad jag skall skriva om, du har koll på att Fiat/Alfa inte är kvar på sextiotalet? Det räcker med att åka till Danmark så anses en Alfa vara ett vettigt alternativ, men nej här i Sverige lever vi kvar på gamla fördomar och kör Saab istället; Som inte säljer en 1/10 av vad Alfa säljer per år och som har något sämre resultat än italienska bilar.
Eller Volvo, som säljer ungefär lika många bilar som Alfa med ungefär samma kvalité enligt statistiken, för det vore att kasta sten i glashus att kalla Alfa för ett problembarn när C30-V50 led av en enorm mängd barnsjukdomar tycker du inte?

Sedan så skrev jag faktiskt inte att en Guiletta vore ett bättre val, utan det plockade du ur luften, men frågan är om inte det stämmer. En vackrare bil med en helt annan själ än C30, dessutom mer praktisk och marginellt säkrare till ungefär samma pengar.

C30 är ingen dålig bil, men plockar du "praktisk" och "Volvo-kvalité" ur ekvationen blir det ingen bil värd att köpa kvar i mina ögon. Som sagt inte för att den är dålig; Utan för att det finns bättre alternativ.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang